آموزش تصویری نصب وردپرس روی هاست سی پنل

آموزش نصب وردپرس در سی پنل

گر جز اولین افرادی هستید که از وردپرس استفاده می‌کنید، حتماً تابه‌حال به این چالش رسیده باشید که چطور باید وردپرس را نصب کنید؟ چونِ آن را روی هاست نصب کنیم و یا حتی به چه روشی می‌توان آن را روی هاست سی پنل نصب کرد؟ اصلاً نیازی نیست نگران هیچ‌چیزی باشید ما در این مقاله قصد داریم تا به‌صورت کامل و جامع به آموزش تصویری نصب وردپرس روی هاست سی پنل بپردازیم و به یکی از مهم‌ترین چالش‌های طراحان سایت و تولیدکنندگان محتوا و حتی مدیران سایت‌ها پاسخ دهیم.

وردپرس چیست

اگر از وردپرس استفاده نکردیدِ اید، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که از آن برای طراحی سایت‌های خبری، وبلاگی، فروشگاهی و شرکتی استفاده می‌کنند. شما با وردپرس هر چیزی که تصور کنید را می‌توانید انجام دهید، حتی می‌توانید سایت خود را با استفاده زبان برنامه‌نویسی PHP و کد نویسی و با وردپرس طراحی کنید؛ اما ابتدا نیاز به نصب آن روی یک هاست دارید.

هاست چیست

هاست برای میزبانی و نگهداری و نصب انواع کدها و زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب مورداستفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن می‌توانید سایت خود را در اینترنت در دسترس مردم قرار دهید. البته باید یک دامنه نیز داشته باشید و هاست خود را به دامنه خود وصل کنید.

هاست سی پنل چیست

هاست سی پنل یکی از پنل های مدیریت هاست می‌باشد که از طریق آن می‌توانید سرویس هاستیگ و فضای ابری که برای سایت خود دارید را مدیریت کنید. سی پنل یکی از مشهورترین پنل های مدیریت هاست است که امروز اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند. در این آموزش هم قصد داریم تا وردپرس را یکی این پنل مدیریت هاست مشهور نصب کنیم.

مراحل اولیه نصبت وردپرس روی سی پنل

قبل از هر چیز باید وردپرس را دانلود کنید، برای این منظور می‌توانید به سایت wordpress.org مراجعه کنید و روی دکمه دانلود وردپرس کلیک کنید تا فایل زیپ و فشرده نرم افراز وردپرس را دریافت کنید.

دانلود وردپرس برای نصب
دانلود وردپرس برای نصب

ابتدا باید وارد پنل سی پنل خود شوید. برای این منظور می‌توانید از طریق پنل سرویس هاستینگ خود یا از طریق لینک دسترسی به هاستی که به شما داده‌اند اقدام کنید. در آخر نیز باید نام کاربری و رمز عبور هاست خود را وارد کنید تا به صفحه مدیریت سی پنل بروید.

ورود به پنل سی پنل
ورود به پنل سی پنل

سپس باید بر روی گزینه File Manager کلیک کنید تا وارد صفحه مدیریت فایل‌های هاست شوید.

ورود به فایل منیجر سی پنل
ورود به فایل منیجر سی پنل

در این قسمت برای دسترسی به بخش دامنه به بخش public_html بروید.

ورود به پوشه public html
ورود به پوشه public html

سپس روی دکمه Upload کلیک کنید تا بتوانید فایل فشرده وردپرس را داخل هاست بارگذاری کنید.

شروع آپلود وردپرس روی هاست سی پنل
شروع آپلود وردپرس روی هاست سی پنل

بعد روی دکمه Select File کلیک کنید و فایل را از سیستم خود انتخاب کنید و روی Open کلیک کنید تا فایل بارگذاری شود.

انتخاب فایل فشرده نصبی وردپرس
انتخاب فایل فشرده نصبی وردپرس

سپس روی گزینه Go Back کلیک کنید تا به صفحه مدیریت فایل برگردید. برای خارج کردن فایل فشرده از حالت زیپ روی آن کلیک راست کنید و روی گزینه Extract کلیک کنید.

خارج کردن وردپرس از فایل فشرده
خارج کردن وردپرس از فایل فشرده

سپس به فولدر وردپرس بروید و فایل‌های داخل این پوشه را با گزینه Select All انتخاب کنید و روی آن‌ها کلیک راست کنید و روی گزینه Move کلیک کنید.

در کادر بازشده فایل‌ها را به پوشه اصلی یعنی Public_html انتقال دهید و روی گزینه Move کلیک کنید.

ساخت دیتابیس و یوزر برای نصب وردپرس روی سی پنل

سپس به صفحه اصلی مدیریت سی پنل برگردید برای این کار می‌توانید روی لوگو سی پنل کلیک کنید.

بعد روی گزینه MySQL Databases کلیک کنید.

رفتن به بخش دیتابیس های سی پنل
رفتن به بخش دیتابیس های سی پنل

در قسمت Create New Database یک اسم برای پایگاه داده یا دیتابیس خود انتخاب کنید و بعد روی دکمه Create Database کلیک کنید تا دیتابیس شما ساخته شود.

ساخیت یک دیتابیس جدید در سی پنل
ساخیت یک دیتابیس جدید در سی پنل

بعد از ساخت دیتابیس نیاز به یک یوزر دارید که بتوانید از طریق آن دیتابیس را مدیریت کنید. در این قسمت در همان صفحه به بخش Add New User بروید و یک نام در قسمت Username وارد کنید و در قسمت پسورد یا یک پسورد قوی انتخاب کنید یا بر روی دکمه Password Generator کلیک کنید تا رمز عبور تصادفی برای شما ایجاد کند.

ساخت یوزر برای دیتابیس
ساخت یوزر برای دیتابیس

سپس هر رمز عبور تصادفی که دوست دارید را ایجاد کنید و تیک گزینه پایین را بزنید و روی گزینه Use Password کلیک کنید تا رمز عبور در فیلد قرار بگیرد.

انتخاب پسورد برای یوزر دیتابیس سی پنل
انتخاب پسورد برای یوزر دیتابیس سی پنل

دقت کنید که در تمامی مراحل باید اطلاعات را یادداشت کنید مثل نام دیتابیس، نام یوزر نیم، نام پسورد یا کلمه عبور یوز که در قسمت پسورد تصادفی انتخاب می‌کنید.

سپس روی دکمه Create User کلیک کنید تا یوز یا کاربر دیتابیس شما ساخته شود.

اتمام ساخت یوزر در دیتابیس سی پنل
اتمام ساخت یوزر در دیتابیس سی پنل

سپس در همین صفحه برای وصل کردن یوز به دیتابیس به قسمت Add User To Database بروید و یوزر مربوطه به دیتابیس را به دیتابیسی که قصد دارید وردپرس روی آن نصب شود متصل کنید و روی دکمه Add کلیک کنید.

اضافه کردن یوزر به دیتابیس در سی پنل
اضافه کردن یوزر به دیتابیس در سی پنل

در این صفحه روی گزینه All Privilages کلیک کنید تا تمامی مجوزهای ویرایش دیتابیس را به یوزر بدهید در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد.

انتخاب مجوز های دسترسی برای یوزر
انتخاب مجوز های دسترسی برای یوزر

سپس روی گزینه Make Changes کلیک کنید.

آخرین مرحله نصب وردپرس روی هاست سی پنل

اکنون به آخرین مرحله‌های نصب وردپرس رسیده‌اید. در این قسمت باید آدرس سایت خود را در مرورگر تایپ کنید و وارد سایت خود شوید. منظور آدرس سایت همان دامنه شما است. مثل domain.com

نصب وردپرس روی هاست سی پنل
نصب وردپرس روی هاست سی پنل

در این قسمت به صفحه نصب وردپرس هدایت می‌شوید، زبان فارسی را انتخاب کنید و دکمه ادامه کلیک کنید. در صفحه بعد نیز روی دکمه بزن بریم کلیک کنید.

نصب وردپرس روی هاست سی پنل
نصب وردپرس روی هاست سی پنل

در این قسمت باید نام پایگاه داده یا دیتابیس را نام کاربری Username و پسورد که برای یوزر خود انتخاب کرده‌اید را وارد کنید. در قسمت ساخت دیتابیس در سی پنل. به دیگر فیلدها کاری نداشته باشید و روی دکمه فرستادن کلیک کنید.

نصب وردپرس روی هاست سی پنل
نصب وردپرس روی هاست سی پنل

اگر درست انجام داده باشید به مرحله راه‌اندازی نصب می‌روید. در این قسمت روی دکمه راه‌اندازی نصب کلیک کنید.

نصب وردپرس روی هاست سی پنل
نصب وردپرس روی هاست سی پنل

در اینجا باید اطلاعات سایت خود را وارد کنید اطلاعاتی که باید در این قسمت وارد کنید:

  • عنوان سایت: یک عنوان برای سات خود بنویسید
  • نام کاربری: نام کاربری یوزر برای ورود به پیشخوان وردپرس. دقت کنید که این نام کاربری با نام کاربری و رمز عبور دیتابیس تفاوت دارد.
  • رمز عبور: یک رمز عبور برای سایت خود ایجاد کنید یا یک رمز عبور قوی بنویسید.
  • ایمیل: برای اطلاع‌رسانی‌های وردپرس و در مواقع اضطراری برای بازیابی رمز عبور خود، یک ایمیل معتبر در این قسمت وارد کنید.
  • نمایش به موتورهای جستجو: اگر می‌خواهید سایت شما در موتورهای جستجو نمایش داده شود، تیک این گزینه را نزنید، اگر هم می‌خواهید که سایت در موتورهای جستجو نمایش داده نشود، تیک آن را بزنید.
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
نصب وردپرس روی هاست سی پنل

سپس روی دکمه راه‌اندازی وردپرس کلیک کنید.

سپس به صفحه ورود داشبورد وردپرس هدایت می‌شوید. در این قسمت نام کاربری و رمز عبور وردپرس خود را که مرحله قبلی وارد کردید، تایپ کنید و روی دکمه ورود کلیک کنید.

اگر نمی‌خواهید هر بار نام کاربری و رمز عبور را تایپ کنید، تیک گزینه مرا به خاطر بسپار را بزنید.

تبریک می‌گوییم! وردپرس با موفقیت بر روی هاست سی پنل شما نصب شد. اکنون می‌توانید از وردپرس برای طراحی سایت و ساخت سایت خود استفاده کنید و محتواهای خود را در داخل آن قرار دهید.

برای ورود دوباره به وردپرس هم باید بعد از اسم دامنه خود wp-admin را تایپ کنید، مثلاً domain.com/wp-admin

امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. اگر به وردپرس مباحث هاست و دامنه و سرورها علاقه دارید می‌توانید دیگر مقالات روناک هاست را نیز مطالعه کنید. اگر هر سؤالی هم داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *