لایسنس و وب سرور لایت اسپید چیست

لایسنس و وب سرور لایت اسپید چیست

سوالی که در اینجا در ذهن ایجاد می‌شود این است که لایسنس و وب سرور لایت اسپید چیست و چه‌کاری انجام می‌دهد؟ آیا رایگان است یا باید هزینه‌ای برای دریافت آن پرداخت کنیم؟ آیا استفاده از لایسنس محدودیت دارد؟ ما به تمام این سؤالات پاسخ خواهیم داد پس با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ سؤال‌هایتان را بیابید.

به‌طورکلی کلمه‌ی License به معنای (اجازه انجام یک کار) می‌باشد، به بیان ساده‌تر مجوز برای یک فعالیت، می‌توان گفت که استفاده از کلمه‌ی لایسنس در وب‌سایت‌ها به معنای اجازه دادن و استفاده از یک نرم‌افزار یا یک وسیله و یا فنّاوری و غیره می‌باشد، البته در ازای پرداخت مبلغی از طرف شرکت سازنده به اشخاصی که هزینه را پرداخت کرده باشند، این مبلغ درواقع هزینه‌ای است که سازندگان تولید این نرم‌افزار برای ساخت آن صرف کرده‌اند، سازندگان پس از تولید محصول برای مزد زحمات خود در قبال استفاده دیگران از این نرم‌افزار از آن‌ها درخواست پرداخت هزینه می‌کنند.

ما برای استفاده از فناوری‌های جدید نیاز به مجوز داریم، برای دریافت این عملکرد معمولاً مجوزی صادر می‌شود که تنها افرادی قادر به استفاده از آن هستند که هزینه‌ی مربوطه را پرداخت کرده باشند،

حق و یا مجوز توسط شرکت سازنده‌ی محصول برای انجام یک فعالیت است که بدون اجازه چنین مجوزی یک عمل غیرقانونی می‌باشد، حق یا مجوز قابل‌فسخی که شخص حق تصرف در آن را ندارد.

کاربرد لایسنس ها چیست

با پیشرفت دنیای اینترنت و نیاز روزافزون مردم به امکانات ارتباطی جدیدتر و پیشرفته‌تر این امکان را به وجود می‌آورد که سازندگان دنیای وب دسترسی به این امکانات را سهولت بخشند البته که امنیت آن را نیز تضمین کنند، امروزه نرم‌افزارهای مختلفی جهت برآورده کردن نیازهای کاربران ایجادشده است اما بحث اصلی امنیت این نرم‌افزارهاست، مسئله‌ای بسیار مهم که برای کاربرانی که ازاین‌گونه نرم‌افزارها استفاده می‌کنند می‌باشد، این نگرانی باوجود لایسنس قابل برطرف شدن است، سازندگان و صادرکنندگان نرم‌افزارهای لایسنسی نه‌تنها امنیت بلکه آپدیت‌های درون برنامه‌ای و بسیاری از قابلیت‌های درون برنامه‌ای را به شما ارائه می‌دهند و خیال شما را از خطرات احتمالی برطرف می‌کنند، در برخی از نرم‌افزارهای دارای لایسنس درصورتی‌که شما لایسنس موردنظر را تهیه نکرده باشید امکان نصب برنامه نیز وجود ندارد، لایسنس درواقع همانند یک کلید عمل می‌کند که به افراد غیرحقوقی و شخص ثالث اجازه استفاده شخصی را نمی‌دهد از طرفی لایسنس یک سری اعداد و حروفی هستند که در کنار هم قرارگرفته‌اند و تنها با پرداخت مبلغی جهت حق‌الزحمه آن را دریافت می‌کنید، از سویی معمولاً لایسنس ها دارای محدودیت زمانی می‌باشد و هر کس با توجه به نیاز خود آن را خریداری می‌کنند؛ اما برخی دیگر به‌صورت دائم یا لایف تایم می‌باشند و با یک بار خرید می‌توان به‌صورت دائمی و بروز رسانی همیشگی از نرم‌افزار موردنظر استفاده کرد.

انواع لایسنس ها
انواع لایسنس ها

انواع لایسنس ها

لایسنس زمان‌دار یا موقتی: از این نوع لایسنس ها بیشتر در برنامه‌هایی مثل آنتی‌ویروس و غیره استفاده می‌شود. کاربر از لایسنس برای مدت مشخصی نیاز دارد مثلاً یک ماه یا یک سال، فرد حقوقی بعد از خرید اشتراک به مدت معلوم از نرم‌افزار استفاده می‌کند و بعد از اتمام مدت مشخص باید دوباره یک سریال جدید خریداری کند.

لایسنس لایف تایم یا دائم: این نوع از لایسنس ها یک بار برای همیشه قابل‌نصب می‌باشند به این صورت کار می‌کنند که پس از ثبت‌نام در نرم‌افزار برای همیشه یک نسخه از نرم‌افزار را فعال می‌کنند و تا نسخه‌ی بعدی نیاز به هیچ‌گونه هزینه‌ی دیگری ندارند.

چند مورد از نرم‌افزارهایی که از لایسنس استفاده می‌کنند

  • سی پنل
  • دایرکت ادمین
  • پلسک
  • لایت اسپید
  • کلود لینوکس
  • ویرچوآلیزور
  • اتوماسیون WHMCS
  • سولوس VM

معرفی شرکت لایسنس و وب سرور لایت اسپید

ما تا اینجا تقریباً با لایسنس آشنا شدیم و فهمیدیم که لایسنس در اصل مجوز استفاده از یک نرم‌افزار است البته با پرداخت هزینه، حالا می‌خواهیم بفهمیم سرور لایت اسپید چیست و چه ارتباطی با لایسنس دارد؟ در ابتدا کمی با سازنده‌ی آن آشنا می‌شویم که بدانیم استارت این موضوع از کجا زده‌شده است و هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

شرکت لایت اسپید (Lite Speed) در کشور آمریکا و در شهر بزرگ New Jersey توسط گروهی از مهندسین و به رهبری George Wang تأسیس‌شده است، این شرکت یکی از شرکت‌های پیشرفته در زمینه‌ی ارائه خدمات وب سرور و امنیت سرورهای میزبانی وب می‌باشد، مهندسین شرکت لایت اسپید به این موضوع اعتقاد دارند که استفاده از وب سرور مناسب تا حد زیادی نیاز به تهیه‌ی سرور با منابع بیشتر برای رفع نیازهای وب‌سایت ندارد، این شرکت در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده است.

معرفی شرکت لایسنس و وب سرور لایت اسپید
معرفی شرکت لایسنس و وب سرور لایت اسپید

آشنایی با لایسنس و وب سرور لایت اسپید

برای اینکه بدانیم لایت اسپید چیست در ابتدا باید با وب سرور آشنا شویم و سپس به لایت اسپید بپردازیم و دلیل محبوبیت آن را بهتر درک کنیم. وب سرور چیست؟ و چه‌کاری انجام می‌دهد؟

وب سرور در اصل یک بستر برای سایت‌های اینترنتی می‌باشد که می‌تواند فایل‌های وب‌سایت‌ها را در خود ذخیره کند درواقع یک گروه از نرم‌افزارهای اختصاصی که روی رایانه‌های خاص که روی شبکه‌ی اینترنت قرار دارند اجرا می‌شوند تا افراد بتوانند از طریق وب سرورها، محتواهای صفحات وب‌سایت‌ها را مشاهده کنند.

وب سرور لایت اسپید بر پایه‌ی کارایی و سرعت‌بالا طراحی‌شده است که از همین قابلیت سرعت‌بالایی که دارد نصب آن نیز بسیار ساده و به‌راحتی قابل‌راه‌اندازی می‌باشد و زمان نصب نیز به 15 دقیقه به دلیل سرعت‌بالا کاهش‌یافته است، عملکرد لایت اسپید و مقیاس‌پذیری آن بسیار مناسب است و از آن برای پشتیبانی محتواهای ایستا استفاده می‌کنند، البته گفتنی است که به دلیل سرعت‌بالایی که وب سرور لایت اسپید دارد برای محتواهای پویا و داینامیک از سرویس‌های خدمات هاستینگ مخصوصاً در کنترل پنل Cpanel پشتیبانی می‌شود.

مدیران برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های خود نیاز به نرم‌افزارهای وب سرور دارند، این نرم‌افزارها انواع گوناگونی دارند که یکی از بهترین‌های آن‌ها وب سرور لایت اسپید ساخت شرکت لایت اسپید می‌باشد که فقط یک نوع وجود دارد و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کرد یعنی این نوع وب سرور رایگان نیست و هزینه‌ی آن نیز به نسبت زیاد می‌باشد اما دارای امکانات فراوانی می‌باشد که بسیاری حاضرند برای برخورداری از امکانات آن هزینه‌ی آن را پرداخت کنند.

آشنایی با لایسنس و وب سرور لایت اسپید
آشنایی با لایسنس و وب سرور لایت اسپید

مزایای لایسنس و وب سرور لایت اسپید

  • وب سرور لایت اسپید بسیار آسان نصب می‌شود و به‌روزرسانی خودکار دارد و مدیریت آن نیز کاری آسان می‌باشد بدین‌صورت که بعد از نصب پنل تنظیمات برای مدیر باز می‌شود که مدیر قادر است تمام تنظیمات مدنظر خود را در آن اعمال کند.
  • بعد از نصب لایت اسپید نیازی به پیکربندی سفارشی نیست زیرا که تمام پیکربندی‌ها را داراست و از آن‌ها استفاده می‌کند، لایت اسپید سعی کرده تمامی امکانات موردنیاز را داشته باشد.
  • لایت اسپید دارای سرعت‌بالایی می‌باشد و امنیت آن نیز بسیار بالاست. سرورهایی که دارای لایت اسپید هستند دارای LSCache می‌باشد که از آن برای بالا بردن سرعت سایت استفاده می‌شود.
  • وب سرور لایت اسپید به دلیل سرعت و امنیت بالایی که دارد، یکی از انتخاب‌های مناسب برای هاست های مشترک می‌باشد که این اصل نکته‌ی بسیار مهم و قابل‌تأمل در هاست های اشتراکی است، همچنین سرعت پردازش لایت اسپید نیز بسیار بالا می‌باشد.
  • برای بهره‌برداری از وب سرور لایت اسپید باید لایسنس آن خریداری شود این موضوع امنیت آن را بالا می‌برد البته گفتنی می‌باشد که هر چه تعداد سایت‌های میزبانی بیشتر باشد باید پول بیشتری پرداخت کرد.
  • قابلیت تنظیمات قالب هاست به‌صورت مجازی دارد و همچنین دارای رابط کاربری قوی است.
  • وب سرور لایت اسپید از آخرین فناوری‌ها پشتیبانی می‌کند ازجمله‌ی آن می‌توانیم به HTTP/3 اشاره‌کنیم که برای تمامی کنترل پنل های معروف استفاده می‌شود.
  • استفاده هم‌زمان از وب سرورهای مختلف در حین اجرای وب سرور لایت اسپید درحالی‌که سایت‌ها حتی برای یک ثانیه از دسترس خارج نمی‌شوند.
  • افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت‌ها.
  • پشتیبانی از چندین کانکشن هم‌زمان.
  • حجم لایت اسپید در مقایسه با دیگر وب سرورها بسیار کم می‌باشد.
  • امکان پاسخ‌گویی به درخواست‌های بسیار زیاد بازدیدکنندگان سایت به‌طور هم‌زمان.

درباره‌ی مزایای وب سرور لایت اسپید مطالب زیادی وجود دارد که ما در این مقاله به بخش کوچکی از آن اشاره کردیم. در این مقاله سعی شد به‌طور مختصر و مفید و با زبانی ساده به‌طوری‌که قابل‌فهم آسان باشد مطالب را بیان کنیم امید است با خواندن این مقاله پی به جواب سؤالات خود برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *