Live streaming چیست و چه کاربردی دارد؟

Live streaming چیست

در دنیای امروزی با توسعه ی نت و فضای مجازی، هر روزه با واژهای جدیدی روبه رو خواهیم شد. بنابراین برای هم پا شدن با این فضا باید اطلاعات خود را درباره ی آن به روز نگه داریم و با ان ها همراه باشیم. دنیای مجازی و اینترنت دریچه ی جدیدی از زندگی است که همواره ما را با پدیده های جدید آشنا می سازد. به طوریکه هربار ما را شگفت زده خواهد کرد. پس برای استفاده ی درست و کاربردی از فضای وب باید با کارکرد آن آشنا باشیم. برای اینکه بدانیم live streaming  چیست، آن را بهتر درک کنیم به تعریف جز به جز این عبارت می پردازیم. در ابتدا به تعریف واژه ی stream می رسیم.

واژه ی stream عبارت است از رد و بدل و انتقال فایل های تصویری ( اعم از عکس و ویدیو) از سمت یک سرور فرستنده به یک سرور گیرنده. در اینجا سرور گیرنده به عنوان کلاینت یا clinet شناخته می شود. همانطور که می دانید واژه ی کلمه ی مشتری در فارسی است. همانطور که از مفهوم آن پیداست، مشتری به معنای درخواست کننده است. پس انتقال اطلاعات تصویری از یک سرور فرستنده به یک سرور درخواست کننده یا کلاینت را استریم یا stream می گویند. بگذارید با یک مثال بحث را روشن تر کنیم. هنگام تماشای تلویزیون، تصاویر و فیلم ها از یک سرور فرستنده به سرور شما که تلویزیون است منتقل شده و استریم اتفاق می افتد. یا هنگامی که از طریق گوشی موبایل دارید تصاویر را می بینید، فایل ها از طریق نت، از یک سرور فرستنده گرفته می شود و روی صفحه ی شما به نمایش گذاشته می شود. حال live stream چیست؟

لایو استریم، ارسال رویداد های زنده از طریق اینترنت بر روی گیرنده های کاربران است. این گیرنده ها صفحات نمایش خانگی، کامپیوتر و لپ تاپ ها، تبلت و گوشی های موبایل و غیره هستند. هنگامی که با موبایل خود در حال تماشای فوتبال، مسابقات ورزشی،  فیلم هستید، در حقیقت شما با لایو استریم مواجه هستید. یکی از فراگیر ترین لایو استریم هایی که روزانه با آن روبه رو خواهید شد، پخش لایو های اینستاگرامی است. تماس های تصویری که از طریق برنامه های اجتماعی برقرار می کنید و کلاب های زنده همه و همه live stream  هستند. امروزه کنسول های بازی که قابلیت اتصال به انیترنت را دارند نیز، توانایی اجرای لایو استریم را دارند.

تفاوت دانلود و Live streaming چیست

تقریبا همه ی ما روزانه فایل های زیادی را در وب سایت ها جستجو می کنیم و آن ها را دانلود می کنیم. این فایل ها می توانند هر چیزی را اعم از فیلم و سریال مورد علاقه، موزیک ها و عکس ها را در بر بگیرند. همانطور که می دانید، هنگامی که یک فایل (صوتی، عکس، فیلم) را دانلود می کنید، تا زمانیکه فایل به صورت کامل دانلود نشده باشد قادر به تماشا و استفاده از آن نیستید. بنابراین حین دانلود یک فایل تا پایان دانلود قادر به استفاده از آن نیستید. اما live stream  اینگونه نیست. با دسترسی به لایو استریم شما نه تنها می توانید آن فایل را دانلود کنید، بلکه حین دانلود می توانید آن را تماشا کنید. بنابراین لایو استریم جذاب تر از دانلود است. فرض کنید شما می خواهید یک بازی یا مسابقه انلاین را ببینید و برای تماشای آن عجله دارید، اگر بخواهید مسابقه را دانلود کنید شما نمی توانید تا پایان دانلود مسابقه مورد علاقه تان را تماشا کنید. در حالیکه توسط live stream شما می توانید هم بازی را تماشا کنید، هم به صورت آنلاین آن را تماشا کنید. در طی انتقال داده ها و فایل ها به وسیله ی لایو استریم، فایل ها توسط اینترنت منتقل می شوند.

تفاوت دانلود و Live streaming چیست
تفاوت دانلود و Live streaming چیست

نحوه عملکرد Live streaming چیست

هنگامی که شما می خواهید فایل های تصوری را به صورت live stream تماشا کنید. از طرف سرور گرینده ی شما (تلویزیون، موبایل، کنسول بازی و…) به عناون کلاینت به سرور فرستنده درخواست ارسال می شود. سرور گیرنده درخواست شما را دریافت می کند. هنگامی که سرور اصلی در خواست شما را دریافت کند، اطلاعات فایل را به قطعات خیلی فشرده تبدیل می کند. سپس فایل درخواست شده را به صورت قطعه قطعه به گیرنده ارسال می کند. شاید متوجه شده باشید که هنگام تماشای برنامه های زنده روی گوشی، حین دریافت اطلاعات تصویر استاپ می شود تا داده های بعدی دریافت شود. این مسئله به علت ضعیف و کم سرعت بودن نت شما اتفاق می افتد. اگر برای تماشای تصاویر از نت پر سرعت استفاده کنید، تصاویر به سرعت منتقل می شوند و شما را هنگام تماشای فیلم کلافه نمی کنند.

برای تبادل داده های تصاویر در live stream به یک پروتکل شبکه ای برای کنترل مسیر انتقال نیاز است. برای انتقال اطلاعات معمولا از دو پروتکل اصلی استفاده می شود. این پروتکل ها عبارتند از پروتکل TCD و UDP. حال هنگامی که سرور کلاینت داده ها را دریافت میکند، داده ها را از حالت فشرده خارج می سازد. هنگامی که داده ها از حالت فشرده خارج شدند به شکل تصاویر ویدیویی روی گیرنده شما پخش می شوند. در پایان هنگامی که داده های دریافت شده به پایان برسند، پخش فایل به اتمام سیده و فایل به صورت خودکار از روی گیرنده حذف می شود.

پروتکل مناسب برای استفاده از Live streaming چیست

هر کدام از پروتکل هایی که معرفی شدند ویژگی و قابلیت های منحصر به خود را دارند. استفاده از پروتکل ها بستگی به هدف ما در استفاده از live stream دارد. به طور معمول پروتکل های TCD، پروتکل هایی با امنیت بالا هستند و در نتیجه قابل اطمینان تر هستند. بنابراین در مواردی که در اجرا و استفاده توسط لایو استریم، امنیت پروسه مهم است؛ از پروتکل TCD استفاده می شود.

هنگامی که مسئله ی مهم در لایو استریم سرعت بالا است از پروتکل UDP استفاده می شود. معمولا در پخش جلسات ویدیویی، تماس ها و ویدیو کال ها از این پروتکل استفاده می شود.

با چه برنامه هایی می توانید از live stream  استفاده کنیم؟

امروزه با توسعه ی علم و تولید گیرنده های هوشمند، استفاده از  live stream بسیار راحت و قابل دسترس است. تولید تلویزیون های هوشمند که تقریبا در همه ی مکان ها وجود دارند، می توان یک گیرنده برای لایو استریم داشت. زمان بسیاری است که تلویزیون ها گیرنده ی لایو استریم ها هستند و آن ها را به صورت زنده پخش می کنند. علاوه بر تلویزیون ها، گوشی های هوشمند، تبلت ها، کامپیوتر، لپتاپ و همچنین کنسسول های بازی، قابلیت اجرای لایو استریم را دارند. کافی است وسیله ی شما به یک اینترنت قوی و پرسرعت متصل باشد تا بتواند به صورت یک کلاینت عمل کند. اما همیشه که وسایل ما به صورت سرورهای گیرنده و کلاینت ها عمل نمی کنند. افراد بسیاری وجود دارند که علاقه مند به اشتراک گذاری فایل های خود هستند.

با چه برنامه هایی می توانید از live stream  استفاده کنیم؟
با چه برنامه هایی می توانید از live stream  استفاده کنیم؟

اگر شما یک سازنده ی ویدیو هستید، و یا علاقه مند هستید که از طریق شبکه های مجازی خود هنر خود را به نمایش بگذارید و آموزش دهید می توانید از live stream  استفاده کنید. به سیله ی لایو استریم، فایل های شما به راحتی به سرورهای درخواست کننده ارسال می شود. امروزه لایو استریم ها جایگاه ویژه ای در فضای مجازی دارند و هر روزه استفاده از آن گسترده تر می شود. علاوه بر شبکه های مجازی نرم افزار های مخصوصی برای اجرای لایو استریم ها وجود دارند. این نرم افزار ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرند،  شما می توانید از امکانات ویژه ی آن استفاده کنند. برای استفاده از لایو استریم ها، باید حداقل در یکی از شبکه های مجازی مثل اینستاگرام و غیره اکانت بسازید. اجرای live stream به امکانات زیادی نیاز ندارید و با حداقل امکانات قادر به اجرای لایو استریم ها هستید. در اجرای فیلم های آموزش و یا جلسات می توانید از امکانات ویژه ی فیلم برداری و لوازم جانبی آن ها استفاده کنید.

مزایای استفاده از Live streaming چیست

با پیشرفت علم، امکانات گسترده ایی در اختیار ماست. به وسیله ی اینترنت و فضای مجازی امکانات بسیاری باعث وسعت در ارتباطات ما شده است. Live stream   نیز یکی از بهترین دسترسی های امروزه است که مزایای زیادی دارد.

  • با استفاده از لایو استریم ها، می توانید بدون آنکه نیاز باشد فیلم و تصاویر را مشاهده کنید. حتی حین دانلود نیز می توانید تصاویر را ببینید.
  • لایو استریم ها کیفیت بالایی در پخش ویدیو ها دارند. لایو استریم ها می توانند ویدیوها را با کیفیتی بالاتر از کیفیت پخش کننده های خانگی، به نمایش بگذارد.
  • به وسیله ی لایو استریم ها، امکان پخش کلاس های آنلاین، جلسات کاری و فیلم های آموزش فراهم شده است. بنابراین شما می توانید در هر شرایطی، بدون نگرانی به برگزاری جلسات و کلاس ها بپردازید.
  • کلاس های آموزشی بسیاری توسط live stream ها برگزار می شود. بدین وسیله تا حدود بالایی در پرداخت هزینه های شما صرفه جویی می شود. علاوه بر این شما می توانید کلاس هایی که در مکان و کشورهای دیگر را نیز ببیند. توسط لایو استریم ها می توانید به مکان های دور از دسترس سفر کنید و مکان های دیگر را به صورت زنده ببینید.
  • در پرداخت هزینه های شما ، صرفه جویی می شود و نیازمند امکانات آنچنانی نیست.
  • تنوع در محتواها و فیلم هایی که توسط live stream پخش می شود، بسیار بالا است.
مزایای استفاده از Live streaming چیست
مزایای استفاده از Live streaming چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *