cdn چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

cdn چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

برای افرادی که با وب‌سایت‌ها سروکار دارند، قطعاً کلمه‌هایی مانند CDN را شنیده‌اید. شاید برای شما هم مطرح‌شده است که این کلمه به چه معناست؟ دانستن این‌که CDN چیست و چه کاربردی دارد، برای شما می‌تواند کمک‌کننده باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم به اطلاعاتی در مورد CDN و این‌که کاربرد CDN چیست، پرده‌برداری کنیم.

CDN چیست؟

این کلمه که صورت اختصاری از عبارت content delivery network است، معنی لغوی آن شبکه تولید محتوا است. درواقع شبکه تولید محتوا یا همان CDN به‌صورت یک مجموعه از سرورهایی است که در مناطق جغرافیایی مختلف توزیع‌شده‌اند. این سرورها محتوای وب‌سایت‌ها را به مکانی که کاربران در آن قرار دارند، نزدیک می‌کنند و همین کار باعث می‌شود که سرعت ارسال محتوای وب برای آن‌ها افزایش پیدا کند.

مراکز داده در تمام جهان از یک حافظه پنهان استفاده می‌کنند که بتوانند به‌صورت موقت یک سری از فایل‌ها را کپی کنند و آن‌ها را ذخیره می‌کنند تا بتوانید از طریق سروری که در نزدیکی شما وجود دارد، به محتوای وب در مرورگر خود دسترسی پیدا کنید.

CDN ها محتواهای پنهان مانند صفحات وب، تصاویر و ویدئوها را در سرورهای نزدیک به مکان فیزیکی شما ذخیره می‌کنند. این به شما این امکان را می‌دهد تا کارهایی مانند تماشا فیلم، دانلود نرم‌افزار، بررسی موجود بانگی خود، پست گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی یا خرید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید و برای بارگذاری محتوای سایت‌ها منتظر نمانید.

یک مثال برای درک آن‌که CDN چیست

اگر هنوز متوجه نشده‌اید که یک CDN برای چه‌کاری است، با یک مثال ساده‌تر شروع می‌کنیم. مثلاً فرض کنید قبلاً بانک‌ها برای کارهایی مانند برداشت وجه و یا واریز وجه، با صف‌های طولانی از افراد مواجه بودند که هرکدام از یک بخش از شهر به بانک‌ها خود را رسانده بودند. زمانی که به‌صورت استاندارد تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز، قرار داده شد، از حجم ترافیکی که در بانک بود، کاسته شد و مشتریان خیلی سریع‌تر به نزدیک‌ترین خودپرداز نزدیک محل زندگی‌شان مراجعه می‌کردند و به نتایجی که مدنظرشان بود می‌رسیدند.

درواقع خدمات CDN هم با چنین هدفی عرضه‌شده است. خدمات CDN برای حل مشکل ازدحام شبکه ناشی از وجود محتواهای فراوان در وب بود. دریافت محتوا از سرورهای مرکزی زمان زیادی طول می‌کشید و حتی یک جستجوی ساده هم می‌توانست زمان زیادی را لازم داشته باشد تا این‌که CDN ها به بازار عرضه شدند.

یک مثال برای درک آن‌که CDN چیست
یک مثال برای درک آن‌که CDN چیست

نحوه‌ی عملکرد CDN به چه صورت است؟

مهم‌ترین وظیفه‌ای که یک CDN دارد این است که تأخیر را کاهش دهد. تأخیری که در زمان سرچ کردن یک سایت در گوگل یا هر مرورگر دیگر وجود دارد. مقیاس نشان داده شدن نتایج در حد میلی‌ثانیه است اما بازهم می‌تواند آزاردهنده باشد. وجود CDN ها می‌تواند این تأخیر را به حداقل برساند.

نحوه‌ی عملکرد آن به این صورت است که یک نسخه‌ی کپی از اطلاعات سایت شما که به موتورهای جست‌وجو نشان داده می‌شود، در این سرورهای مختلف در سراسر جهان ذخیره می‌شود.

هنگامی‌که یک کاربر به اینترنت وصل می‌شود و شرع به جستجو در مرورگر خود می‌کند، این داده‌های ذخیره‌شده در نزدیک‌ترین سرور به موقعیت کاربر برای او نمایش داده می‌شوند و این اطلاعات ذخیره‌شده است که در قدم اول در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

چه کسانی از CDN ها استفاده می‌کنند؟

تقریباًهمه‌ی کسانی که از سایت‌ها استفاده می‌کنند و به وب دسترسی دارند، از CDN ها استفاده می‌کند. هر فردی که صاحب محتوا، برنامه و ارائه‌دهنده‌ی خدمات شبکه‌های اجتماعی است، از آن استفاده می‌کنند و تجربه‌ی سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

چه کسانی از CDN ها استفاده می‌کنند؟
چه کسانی از CDN ها استفاده می‌کنند؟

مزایای استفاده از CDN چیست؟

شاید بتوان این‌گونه اظهار داشت که بزرگ‌ترین مزیت CDN ها تخلیه بار است. CDN با پاسخ به درخواستی برای محتوای وب با نسخه کش در نزدیکی فیزیکی و شبکه به کاربر نهایی، به‌جای سروری که محتوا ازآنجا منشأ می‌گیرد، ترافیک را از سرورهای محتوا تخلیه می‌کند و تجربه وب را بهبود می‌بخشد. این به این معنی است که محتوا می‌تواند در شبکه اپراتور شبکه بماند و نیاز به مشارکت با شبکه‌های دیگر یا پیمایش در اینترنت گسترده‌تر برای ارائه اطلاعات را کاهش دهد.

آیا CDN همان هاست یا میزبان وب است؟

یک CDN محتوا را میزبانی یا هاستینگ نمی‌کند و نمی‌تواند یک جایگزین اضطراری به‌جای میزبانی وب باشد؛ اما می‌تواند در ذخیره‌سازی محتواهای اصلی و ضروری سایت در یک نسخه کپی کمک کند و از طریق آن عملکرد وب‌سایت بهبود یابد.

بسیاری از وب‌سایت‌ها در تلاش هستند تا خدمات هاست خود را به‌صورت شکل رایج به‌کارگیرند و در کنار آن از CDN استفاده کنند.

استفاده از یک نسخه‌ی کش برای کاهش پهنای باندهاست، کمک به جلوگیری از وقفه در سرویس و بهبود امنیت از مزایای است که یک CDN برای سایت شما به ارمغان می‌آورد.

آیا CDN همان هاست یا میزبان وب است؟
آیا CDN همان هاست یا میزبان وب است؟

 کاربردهای CDN چیست؟

 کاربردهای مختلفی برای CDN می‌توان در نظر گرفت که در اینجا به چند مورد اصلی اشاره می‌کنیم.

بهبود زمان بارگذاری سایت

این مورد را در طول مطلب به‌صورت مفصل توضیح داده‌ایم و ظاهراً تا الآن باید در مورد این کاربرد آن به اطلاعات کافی دست پیداکرده باشید. یک CDN می‌تواند سرعت بارگذاری را کاهش دهد و نرخ پرش کاربر به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. به‌عبارت‌دیگر، یک وب‌سایت سریع‌تر به این معنی است که بازدیدکنندگان بیشتری باقی خواهند ماند و مدت طولانی‌تری در اطراف خواهند ماند.

دسترسی

دردسترس‌بودن به این معنی است که حتی در یک ترافیک بیش‌ازحد هم کاربر می‌تواند به‌راحتی به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کند. حتی در زمان‌هایی که سرور اصلی به دلایلی قطع‌شده باشد، محتواها در دسترس کاربر باقی بماند.

CDN های پیشرفته، با معماری بسیار پراکنده و پلتفرم‌های سرور عظیم خود، می‌توانند ده‌ها ترابایت در ثانیه ترافیک را جذب کنند و این امکان را برای ارائه‌دهندگان محتوا فراهم کنند تا حتی برای پایگاه‌های کاربری بزرگ‌تر در دسترس باشند.

 افزایش سطح امنیت سایت‌ها

همیشه نیروهای مهاجم به‌منظور تخریب وب‌سایت‌ها وجود دارند. حملات سایبری با اهداف مختلفی به سازمان‌های بزرگ و کوچک رخ می‌دهد. باتوجه‌به نوسانات روزافزون چشم‌انداز تهدید اینترنت، کمک به ایمن‌سازی وب‌سایت‌ها یک نیاز حیاتی CDN است. پیشرفته‌ترین شبکه‌های ارائه محتوا امروز، امنیت اطلاعات را به یک شایستگی اصلی تبدیل کرده‌اند.CDN ها باید از ارائه‌دهندگان محتوا و کاربران در برابر طیف گسترده‌ای از حملات بدون اینکه نهادهای مخرب به آن‌ها ضربه‌ای وارد کنند، محافظت کنند و اگر حمله‌ای صورت گرفت به نسخه‌ی ذخیره‌شده دسترسی داشته باشد نه داده‌های اصلی.

 افزایش سطح امنیت سایت‌ها
افزایش سطح امنیت سایت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *