آموزش نصب LAMP در لینوکس اوبونتو در 3 مرحله

آموزش نصب LAMP در لینوکس اوبونتو در 3 مرحله

در این آموزش فصد داریم که نحوه نصب LAMP بر روی سرور مجازی لینکوس اوبونتو 16.04 را آموزش می دهیم. LAMP مخفف Linux، Apache، MySQL، PHP است. این یک برنامه یک بسته جامع کامل و محبوب برای ایجاد و استقرار برنامه های کاربردی وب و میزبانی وب سایت ها می باشد. در این برنامه، لینوکس به عنوان سیستم عامل برای برنامه وب عمل می کند. MySQL به عنوان پایگاه داده استفاده می شود. آپاچی به عنوان وب سرور استفاده می شود. PHP برای پردازش و برنامه نویسی محتوای پویا استفاده می شود. در برخی از انواع دیگر این برنامه ها، Perl به جای PHP یا Python استفاده می شود. با این حال، برای این آموزش، ما قصد داریم PHP را نصب کنیم، زیرا محبوب ترین انتخاب برای این برنامه نویسان است.

اگر به سرور مجازی NVME یا خرید سرور اختصاصی نیاز دارید ، می توانید آن را از روناک هاست تهیه کنید.

آنچه شما در این آموزش نیاز خواهید داشت

قبل از شروع آموزش LAMP اوبونتو، به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک کامپیوتر معمولی با قابلیت اتصال SSH
  • یک سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس اوبونتو 16.04 به بالا

برنامه LAMP چیست و چگونه کار می کند

هر زمان که یک درخواست صفحه وب از یک سایت به یک سرور ارسال می شود، به برنامه ای به نام وب سرور، مثل آپاچی، ارسال می شود. آپاچی فایل مورد درخواست را در URL درخواست جستجو می کند و این اطلاعات را به مترجم PHP ارسال می کند. سپس سیستم کد های  نوشته شده در آن فایل را اجرا می کند، در صورت نیاز، داده ها را از پایگاه داده MySQL فراخوانی می شوند و یک صفحه وب ایجاد می شود. آپاچی، وب سرور ما این صفحه وب ایجاد شده را برای مشتری یا کاربر ارسال می کند. کل این فرآیند هر بار که یک صفحه وب را از سرور LAMP درخواست می‌کنید، با تغییراتی جزئی انجام می‌شود.

مرحله 1 نصب LAMP در لینوکس اوبونتو – نصب وب سرور آپاچی

قبل از شروع نصب، سیستم خود را به روز کنید و مطمئن شوید که آخرین بسته ها را دارید.

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

حالا Apache2 را با دستور زیر نصب کنید

sudo apt-get install apache2

بررسی مراحل نصب آپاچی

برای بررسی نصب، مرورگر خود را در دستگاه محلی خود باز کنید و آدرس زیر را در نوار آدرس وارد کنید.

http://<your_vps_ip_address_here>

به عنوان مثال، اگر آدرس IP  سرور مجازی  شما 0.0.0.0 باشد آدرس شما باید این باشد:

http://0.0.0.0

شما باید صفحه ای را ببینید که شبیه این است:

"آموزش

نکته مهم ! اگر آدرس IP  آی پی سرور مجازی خود را نمی‌دانید، سریع‌ترین راه برای یافتن آن اجرای دستور زیر است. این دستور آدرس IP عمومی سرور مجازی VPS شما را نمایش می دهد.

dig -4 TXT +short o-o.myaddr.l.google.com @ns1.google.com

عیب یابی مراحل نصب

اگر تصویر بالا را ندیدید نگران نباشید، ممکن است فایروال سیستم را از قبل فعال کرده باشید. شما باید آپاچی را فعال کنید تا درخواست های وب را در پورت 80 و پورت 443 در فایروال خود ارائه دهد. در این مرحله باید UFW را نصب کنید.

sudo apt-get install ufw

سپس به ترافیک HTTP و HTTPS از طریق فایروال اجازه دهید.

sudo ufw allow httpsudo ufw allow https

این دستور ترافیک HTTP و HTTPS را از طریق فایروال فعال می کند. UFW یک برنامه خط فرمان به نام فایروال است که از آن برای مدیریت و ایجاد قوانین فایروال لینوکس استفاده می شود. اکنون آدرس IP  آی پی سرور مجازی VPS خود را در مرورگر خود وارد کنید تا مراحل نصب را ادامه دهید. با دستور زیر می توانید وضعیت سرور آپاچی خود را بررسی کنید.

sudo systemctl status apache2

مرحله 2  نصب LAMP در لینوکس اوبونتو – نصب MySQL

MySQL پایگاه داده برای برنامه وب شما است. برای نصب MySQL دستور زیر را وارد کنید.

sudo apt-get install mysql-server

در حین نصب، رمز عبور کاربر اصلی را از شما می خواهد. حتما از رمز عبور قوی استفاده کنید. آن را خالی نگذارید

"آموزش

کاربر ریشه یا ROOT بالاترین امتیاز کاربر MySQL است. با استفاده از کاربر root می توانید کاربران دیگری را برای پایگاه داده ایجاد کنید. ایجاد یک کاربر/نقش جداگانه برای پایگاه داده یک برنامه وب جدید، تمرین خوبی است. با دستور زیر می توانید وضعیت سرویس MySQL را بررسی کنید.

sudo systemctl status mysql

خروجی نمونه:

● mysql.service – MySQL Community Server   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mysql.service; enabled; vendor preset: enabled)   Active: active (running) since Tue 2017-07-11 09:39:40 EDT; 1min 39s ago Main PID: 9579 (mysqld)   CGroup: /system.slice/mysql.service           └─9579 /usr/sbin/mysqld Jul 11 09:39:39 abandoned-plate systemd[1]: Starting MySQL Community Server…Jul 11 09:39:40 abandoned-plate systemd[1]: Started MySQL Community Server.

مرحله 3 نصب LAMP در لینوکس اوبونتو – نصب PHP

PHP برنامه وب شما را اجرا می کند. PHP و ماژول های اضافی آن را با دستور زیر نصب کنید

sudo apt-get install php libapache2-mod-php php-mcrypt php-mysql php-cgi php-curl php-json

این دستور آخرین نسخه پایدار PHP و چند ماژول اضافی را که برای کارکرد برنامه وب مورد نیاز است را نصب می کند.

مرحله 3.1 – بررسی مراحل نصب PHP

اکنون که PHP را نصب کرده اید، با ایجاد یک فایل آزمایشی و باز کردن آن در مرورگر، بررسی می کنیم که آیا به درستی کار می کند یا خیر. ابتدا ویرایشگر متن نانو را نصب کنید.

sudo apt-get install nano

Nano یک ویرایشگر متن در ترمینال یا  خط فرمان لینوکس است و برای مبتدیان استفاده از آن آسانتر است. سپس دستور زیر را وارد کنید.

sudo nano /var/www/html/test.php

این دستور ویرایشگر نانو را با یک فایل خالی test.php برای ویرایش باز می کند. دایرکتوری /var/www/html که در آن فایل PHP آزمایشی خود را ایجاد می کنیم به عنوان webroot شناخته می شود. این پوشه جایی است که آپاچی فایل درخواست شده در URL وب سایت را به طور پیش فرض جستجو می کند، اگر پیکربندی نشده باشد که در جای دیگری جستجو کند.. همچنین برای اینکه بتوانید در این دایرکتوری بنویسید به مجوز های ریشه یا ROOT نیاز دارید. ما قبل از دستور خود از sudo استفاده کرده ایم. حال متن زیر را در ویرایشگر باز شده وارد کنید:

<?phpphpinfo();?>

پس از وارد کردن این متن Ctrl + X (یا CMD + X اگر در مک هستید) و سپس Y را فشار دهید و سپس ENTER را بزنید. با این کار فایل ذخیره می شود و از ویرایشگر خارج می شود. اکنون آدرس وب زیر را در مرورگر خود باز کنید

http://<your_vps_ip_adress>/test.php

شما باید صفحه ای را ببینید که شبیه این است:

"آموزش

تابع phpinfo() که در داخل اسکریپت test.php فراخوانی کردیم، اطلاعات مربوط به نصب نسخه PHP و پیکربندی آن را نمایش می دهد. حالا این فایل تست را با وارد کردن دستور زیر حذف کنید:

sudo rm /var/www/html/test.php

مهم! حذف این فایل آزمایشی پس از بررسی نصب بسیار مهم است زیرا ممکن است به هکر ها کمک کند اطلاعات مهمی در مورد پیکربندی سرور را به دست بیاورند.

نتیجه گیری و جمع بندی

شما در این مقاله یاد گرفته اید که چگونه LAMP را در اوبونتو نصب کنید. پس از نصب، می توانید فایل های PHP خود را در سرور کپی کرده و برنامه وب سایت خود را در آن نصب کنید. همچنین می توانید از phpMyAdmin برای مدیریت پایگاه داده های خود در یک رابط وب نصب کنید. حتماً سایر آموزش‌های سرور مجازی لینوکس ما را بررسی کنید و اگر مشکل، نظر، ایده‌ای دارید، در بخش نظرات به ما اطلاع دهید. سال نو شما مبارک.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *