مفهوم CPU Load Average در سیستم عامل لینوکس

مفهوم CPU Load Average در سیستم عامل لینوکس

برای محاسبه سرعت جامع پردازش در سرور ما نیاز به دانستن اطلاعاتی از میانگین بار پردازنده یا CPU Load Average داریم و باید محاسباتی در این زمینه صورت بگیرد تا متوجه سرعت پردازش سرور بشویم.

مفهوم CPU

برای توضیح جامع CPU Load Average  باید ابتدا اطلاعاتی در رابطه با خود CPU همان Procesing Unite) ) یعنی واحد پردازش مرکزی داشته باشید این واحد پردازشگر چند کار را به‌صورت هم‌زمان در یک سیستم انجام می‌دهد و تمام اطلاعات یک سیستم را به‌صورت کامل بررسی می‌کند و فرمان‌های لازمه را به تمام قسمت‌ها می‌دهد CPU مرکز تمام دستگاه‌ها مانند لب تاب و کامپیوتر و کنسول‌های بازی و.. می‌باشد. برای همین موضوع هست ک بسیاری از افرادی که تحصیلات کامپیوتری دارند هنگام خرید لب تاب و گوشی و هر دستگاه رایانه‌ای ابتدا به‌سرعت و توان پردازشگر آن دستگاه توجه می‌کنند، زیرا آگاه‌اند مغز تمام این دستگاه‌ها پردازشگر آن‌ها می‌باشد.

اگر قصد خرید هاست لینوکس را دارید می توانید به صفحه هاست لینوکس استاندارد سایت روناک هاست مرجعه کنید.

انواع CPU

اگر به دنبال یک سیستم معمولی هستید چیپ های شرکت اینتل می‌تواند برای شما مناسب باشد که چند نمونه از بهترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

Corei3/cori5/cori7/core2quad/core2Due/core2solo

بهتر از در خرید رایانه‌های خود به این موارد توجه داشته باشید زیرا هر دستگاهی که کمتر از corei3 پردازش داشته باشد ضعیف خواهد بود و قدرت چندان خوبی نخواهد داشت.

مفهوم System load در CPU Load Average

به زبان ساده میانگین محاسباتی میزان بار وارده بر سیستم System load نامیده می‌شود به این معنا که پردازش‌هایی که در سرورها صورت می‌گیرد میزان متفاوتی دارند، برخی از آن‌ها میزان بیشتری دارند و فشار بیشتری به سیستم (دستگاه) وارد می‌کند اما تعدادی دیگر کمتر پردازشی دارند و به‌اصطلاح سبک‌تر هستند.

مفهوم میانگین بار پردازنده یا CPU Load Avrage چیست؟

بنا به توضیحات بالا به اگر System load در یک مدت مشخصی در سرور لینوکس میانگین‌گیری شود به معنای میانگین بار پردازنده یا CPU Load Avrage میباشد‌. همه با کلمه CPU آشنایی کامل را داریم و میدانیم مسئولیت پردازش سیستم را دارد.

برای اطلاع از Load Avrage که تنها بخشی از CPU Load Average می‌باشد. تنها کافی است از راه uptime و یا در مواقعی از دستور top پیروی کنید بعد از انجام این دستور سه عدد به شکل متوالی برای شما نمایش داده می‌شود، که عدد اول از سمت چپ میانگین سرعت را در مدت‌زمان یک دقیقه و عدد دوم میانگین system load را در مدت‌زمان پنج دقیقه و عدد سوم هم میانگین را در مدت‌زمان پانزده دقیقه نمایش می‌دهد. و ناگفته نماند هر چه اعداد بزرگ‌تر باشد سرعت پردازش کندتر صورت می‌گیرد و هر چه اعداد کوچک‌تری در بخش Load Averege باشد یعنی سرعت پردازش بیشتر و بیشتر است.

تعداد هسته‌ها چه فرقی با تعداد CPU دارد؟

درواقع در زمینه CPU Load Average سؤال‌های زیادی در این زمینه پرسیده می‌شود. در اصل هسته‌ها مسئولیت انجام فرایندها را در CPU دارند و البته بهتر است بدانید که قدرت تعداد بالای این هسته‌ها بیشتر از قدرت تعداد بالایی CPU می‌باشد.

به زبان دیگر اگر سیستم دارای یک CPU با ۸ هسته باشد توانایی کنترل ۸ فرایند را به‌صورت مجزا و با وجود یک CPU دارد. درصورتی‌که اگر سیستم ما دارای دو CPU تک‌هسته‌ای باشد قدرت بسیار کمتری نسبت به CPU هشت هسته‌ای دارد. پس با این توضیحات در میابیم که تعداد هسته‌ها بسیار مهم‌تر از تعداد CPU ها می‌باشد.

اگر تکنولوژی بتواند پیشرفت چشم‌گیری را حاصل کند می‌شود هر هسته مجازی درون یک پردازش گر به‌نوبه خود می‌تواند به دو هسته دیگر تبدیل شود و این بسیار می‌تواند حرکت بزرگ و چشمگیری را در دنیای تکنولوژی به وجود آورد.

راه دریافت تعداد هسته‌های سرور در لینوکس به شرح

Cat/proc/cpuinfo می‌باشد.

برای بررسی CPU Load Average ابتدا باید به اعداد load avrage دقت بکنیم برای مثال اگر این اعداد در 1 دقیقه ۰.۰۹، در ۵ دقیقه ۰.۰۵، در ۱۵ دقیقه ۰.۰۱ باشد. حال این موارد را در پردازشگر تک‌هسته‌ای بررسی خواهیم کرد.

پردازشگر تک هسته

اگر پردازشگر تک‌هسته‌ای باشد و اعداد ما برای مثال یک باشد یعنی پردازشگر به تمام فرایندها رسیدگی می‌کند اما با سرعت کندتر این کار را انجام میدهد‌.

اگر عدد ما کوچک‌تر از یک باشد یعنی پردازشگر راحت‌تر و با سرعت بیشتری به کارها رسیدگی می‌کند و تنها بخشی از آن درگیر انجام فرایندها در سیستم می‌باشد.

حال اگر عدد ما بزرگ‌تر از یک باشد سرور به‌شدت کند شده و توانایی رسیدگی به تمام فرایندهای سیستم را ندارد به شکلی می‌توان گفت تعداد فرایندهایی که باید توسط پردازشگر به آن‌ها رسیدگی شود به‌شدت بیشتر از توان پردازشگر تک‌هسته‌ای می‌باشد به همین علت نمی‌تواند پاسخگوی تمام این موارد در سیستم باشد.

پردازشگر ۴ هسته‌ای

در چنین پردازشگری عدد ۴ به معنایی رسیدگی به تمام فرایندها با سرعت‌بالا می‌باشد اعداد کوچک‌تر از ۴ به معنای درگیری قسمت کوچکی از پردازشگر است و اعداد بزرگ‌تر از ۴ یعنی پردازشگر به‌سختی و کندی به تمام فرایندها رسیدگی می‌کند.

پردازشگر ۸ هسته‌ای

این پردازشگر به دلیل پتانسیل بالایی که دارد صد درصد بهتر و قدرتمندتر از دو پردازشگر بالا کار می‌کند و کندی سرعت در این پردازشگر به‌شدت کمتر از پردازشگر ۴ هسته‌ای و تک‌هسته‌ای می‌باشد. به‌طوری‌که این پردازشگر می‌تواند به‌طور هم‌زمان و مجزا ۸ فرایند مختلف را کنترل کند بدون حتی کوچک‌ترین وقفه‌ای در کار، درصورتی‌که در پردازشگر تک هسته سرعت انجام فرایندها تنها با کمی افزایش تعداد فرایند امکان کندی و سختی در انجام کار پردازشگر را به همراه داشته باشد. البته در جریان باشید برخی از دستگاه‌ها امروزه دارای پردازشگرهایی با ۱۶ هسته می‌باشند، که این‌گونه از پردازشگرهای سیستم‌ها موردتوجه بسیاری از افراد قرارگرفته است.

اهمیت اعداد CPU Load Average

در CPU Load Average به‌طورکلی اعدادی که بازه زمانی بلندتری را دارا می‌باشند در سیستم لینوکس مهم‌تر هستند پس با این اوصاف اعداد دوم و سوم در Load Average

اهمیت بیشتری را نسبت به عدد اول در بازه زمانی یک دقیقه دارند.

اگر ظرفیت در بازه زمانی یک دقیقه یعنی عدد اول Load Average بیشتر از دو عدد دوم و سوم در بازه زمانی ۵ دقیقه و ۱۵ دقیقه باشد این را نشان می‌دهد که یکی از فرایندها سنگین به نظر می‌رسد و با رسیدگی آن به‌راحتی مشکل قابل‌رفع است و درصورتی‌که عدد دوم سوم معقول باشند مشکلی در روند سیستم پیش نمی‌آید.

ولی درصورتی‌که عدد دوم و سوم ظرفیتی بیشتر از حداکثر را نشان داده باشد باید به‌سرعت به آن رسیدگی شود زیرا به ما این مفهوم را می‌رساند که تعداد بالایی از فرایندهای سنگین درگیر می‌باشند که سیستم توانایی محاسبات آن را ندارد.

نتیجه‌گیری

در نتیجه یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارها در سرور لینوکس بررسی مداوم CPU Load Average می‌باشد. که این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات را دریابید و برای جلوگیری از آن‌ها اقدام نمایید تا بروز مشکل را به حداقل برسانید.

در این مقاله دریافتیم هر هسته در پردازشگر مسئول یکی از فرایندهای سیستم می‌باشد به همین دلیل اگر تعداد هسته یک پردازشگر بیشتر باشد آن سیستم قوی‌تر عمل خواهد کرد.

بهتر است اگر می‌خواهید سیستم قوی‌تری را داشته باشید به قدرت هسته‌های آن توجه کنید نه به تعداد CPU، برای عملکرد قوی‌تر در سیستم‌عامل لینوکس تنها کاری که می‌توانید بکنید ابتدا استفاده از CPU قوی و بعد شناسایی مکرر اعداد Load Average و رسیدگی به آن‌ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *