مقایسه CentOS و Ubuntu | کدام یک را برای وب سرور خود انتخاب کنید

مقایسه CentOS و Ubuntu

در این مقایسه CentOS و Ubuntu، هدف ما بررسی کلی ویژگی‌های کلیدی هر دو توزیع لینوکس است که به شما کمک می‌کند سیستم عامل مناسب را برای وب سرور VPS خود انتخاب کنید.

انتخاب یک سیستم‌عامل برای سرور شما می‌تواند به دلیل فهرست عظیمی از گزینه‌های موجود، یک کار واقعاً گیج‌کننده باشد. به خصوص اگر می خواهید با توزیع لینوکس از سرور خود استفاده کنید. انتخاب های زیادی وجود دارد، اما هیچ کدام به اندازه اوبونتو یا CentOS معروف نیستند.

فرقی نمی‌کند حرفه‌ای باشید یا مبتدی، معمولاً به انتخاب بین این دو گزینه بستگی دارد. به جرات می توان گفت که هیچ تصمیم مستقیمی وجود ندارد. در این مقاله، ما قصد داریم CentOS و Ubuntu را با هدف اینکه بفهمیم کدام یک می‌تواند در هنگام راه‌اندازی سرور مناسب‌تر باشد، مقایسه کنیم.

در صورتی که نیاز به تهیه و خرید هاست اقتصادی و یا هاست لینوکس استاندارد دارید می توانید آن ها را با بهترین قیمت از روناک هاست تهیه کنید.

قبل از روشن کردن تفاوت‌های بین دو حریف خوب، اجازه دهید ابتدا به مروری کوتاه نگاه کنیم.

توزیع لینوکس CentOS

مقایسه CentOS و Ubuntu
مقایسه CentOS و Ubuntu

CentOS یک توزیع لینوکس منبع باز است. بسیاری از آن به عنوان کپی از لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) یاد می کنند که بیشترین استفاده را در دنیای فناوری اطلاعات شرکت ها دارد. CentOS یک سیستم عامل کلاس سازمانی است که توسط جامعه لینوکس پشتیبانی می شود و در سال 2004 منتشر شد.

شباهت نزدیک به RHEL به شما این امکان را می دهد که در یک توزیع غالب و یکی از بهترین توزیع های لینوکس توسعه پیدا کنید. ممکن است بگوییم که این در حال حاضر به CentOS برتری نسبت به اوبونتو می دهد.

این سیستم عامل بسیار قابل تنظیم، ایمن و پایدار است، که باید از آن قدردانی کرد. پیوند نزدیک به RHEL به CentOS اجازه می‌دهد تا چندین به‌روزرسانی امنیتی در سطح جهانی داشته باشد، بنابراین آن را به یک انتخاب امن برای هر کاربر تبدیل می‌کند.

نکته مهم! CentOS Linux 8 در تاریخ 31/12/2021 به پایان عمر خود (EOL) رسیده است. در حالی که CentOS Linux 7 هنوز پشتیبانی می شود، و پشتیبانی آن در تاریخ 30/06/2024 به EOL خواهد رسید. توصیه می کنیم هنگام انتخاب این سیستم عامل به این نکته توجه داشته باشید. می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن در وب سایت رسمی آنها بخوانید.

توزیع لینوکس Ubuntu

مقایسه CentOS و Ubuntu
مقایسه CentOS و Ubuntu

بر اساس معماری دبیان، اوبونتو از زمان انتشار اولیه خود در سال 2004 مورد علاقه ترین و محبوب ترین توزیع لینوکس برای استفاده شخصی و حرفه ای ها بوده است. اوبونتو اوپن سورس است و به روز رسانی های مکرری برای حذف هر گونه باگ شناسایی شده دریافت می کند. این مجموعه مملو از مجموعه ای غنی از گروه ها و ویژگی های بسته است که می توانند نیازهای هر پروژه را برآورده کنند.

اوبونتو با تعداد زیادی برنامه همراه است. مرکز نرم افزار اوبونتو بیش از 40000 برنامه کاربردی در دسترس دارد! علاوه بر این، سیستم عامل بسیار قابل شخصی سازی است و دارای ویژگی های امنیتی درجه یک است.

مقایسه CentOS و Ubuntu – تفاوت های اصلی

مقایسه CentOS و Ubuntu
مقایسه CentOS و Ubuntu

حالا بیایید نگاهی به تفاوت های بین اوبونتو و CentOS بیندازیم:

بزرگترین تفاوت بین دو توزیع لینوکس این است که اوبونتو مبتنی بر معماری Debian است در حالی که CentOS از لینوکس Red Hat Enterprise جدا شده است.

در اوبونتو، می توانید بسته های DEB را با استفاده از مدیر بسته apt-get دانلود کنید. در ضمن در CentOS باید از دستور yum برای دانلود و نصب بسته های RPM از مخزن مرکزی استفاده کنید.

CentOS توزیع پایدارتری در مقایسه با اوبونتو در نظر گرفته می شود. عمدتاً به این دلیل که به روز رسانی بسته کمتر است. این نیز می تواند به عنوان یک نقطه ضعف CentOS باشد. اگر آخرین نسخه یک برنامه یا نرم افزار خاص را می خواهید، باید آنها را به صورت دستی نصب کنید.

این بدان معنا نیست که اوبونتو ناپایدار یا ایمن نیست. در مقایسه با همتای خود کمی پایدارتر است.

اوبونتو مطمئناً دارای آموزش ها، انجمن های آنلاین و کتاب های زیادی است. یافتن راه حل برای مشکلات اوبونتو بسیار ساده تر از CentOS است زیرا جامعه نسبتاً کوچکتر و اسناد موجود برای آن کمتر است.

سرور اوبونتو پشتیبانی زیادی از استقرار کانتینر و ابر دارد که باعث برتری آن نسبت به CentOS در این حوزه می شود.

اگر مبتدی هستید، اجرای CentOS روی سرورتان ممکن است کمی سخت‌تر باشد زیرا توزیع‌های دسکتاپ مبتنی بر RHEL به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر، دسکتاپ اوبونتو بسیار معروف است و اگر در گذشته از آن استفاده کرده باشید، آشنایی با وی پی اس اوبونتو زمان زیادی طول نمی کشد.

موارد ذکر شده تفاوت های اصلی بین این دو تا از بهترین توزیع های لینوکس هستند و انتخاب یکی به عنوان نهایی برای هر کاربر ایمن نیست. انتخاب سیستم عامل مناسب مستلزم ارزیابی دقیق مزایا و معایب این دو و تجزیه و تحلیل الزامات و خواسته های کاربر است. با این گفته، در اینجا توصیه های ما وجود دارد:

اگر مبتدی هستید: از اوبونتو استفاده کنید، زیرا دارای جامعه بزرگتر، مخزنی از برنامه های بزرگتری از آموزش های رایگان و به روز رسانی های بسیار بیشتر است تا به شما کمک کند به روز بمانید. همچنین، اگر در گذشته از دسک‌تاپ اوبونتو استفاده کرده‌اید، هنگام شروع کار با سرور اوبونتو، هیچ منحنی یادگیری واقعی را پیدا نمی‌کنید. CentOS نیز یک انتخاب مناسب است، اما اگر تازه کار هستید ممکن است در ابتدا چند مانع یادگیری را برای شما ایجاد کند.

اگر صاحب کسب‌وکار هستید: CentOS انتخاب ایده‌آلی بین این دو است اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید، زیرا (مسلماً) امن‌تر و پایدارتر از اوبونتو است، به دلیل فراوانی کمتر به‌روزرسانی‌های آن. اوبونتو نیز مزایای خود را دارد، اما ممکن است سناریوهایی وجود داشته باشد که به دلیل بروز رسانی باگ جدید مجبور شوید به نسخه های قدیمی تر برگردید. علاوه بر این، CentOS از cPanel نیز پشتیبانی می‌کند، چیزی که اوبونتو فاقد آن است.

مقایسه CentOS و Ubuntu – جدول مقایسه

Ubuntu CentOS
بر اساس دبیان بر اساس RHEL
به طور مکرر به روز می شود به ندرت به روز شد
عدم پشتیبانی از سی پنل (جایگزین دارد) پشتیبانی از cPanel/WHM
جامعه کاربران و توسعه دهندگان بزرگتر جامعه کاربر و توسعه دهنده کوچکتر
مقدار بیشتری از کمک در قالب آموزش و راهنماهای رایگان موجود است مقدار کمتری از کمک در دسترس است
یادگیری آن برای مبتدیانی که در گذشته از دسکتاپ اوبونتو استفاده کرده اند، آسان تر است یادگیری برای مبتدیان سخت تر است زیرا توزیع های دسکتاپ معروف زیادی توسط RHEL منتشر نشده است
بسته های .deb با استفاده از مدیر بسته apt-get نصب شده اند بسته‌های rpm با استفاده از مدیریت بسته yum نصب شده‌اند

کلمه پایانی

برای نتیجه گیری از این مقایسه CentOS و Ubuntu، هر دو معروف و یکی از بهترین توزیع های لینوکس هستند که دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. اگر نیازهای خود را در نظر بگیرید و آماده انجام برخی کار ها هستید، انتخاب یکی از آن ها کار آسانی است. هدف این مقاله ارائه یک نمای کلی از تفاوت‌های بین این دو توزیع لینوکس برای تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری بود. اگر از روناک هاست استفاده می کنید، می توانید به هر دوی آنها یک تست درایو بدهید، زیرا می توانید تنها با چند کلیک سیستم عامل یک سرور مجازی VPS را دوباره نصب کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *