چگونه منطقه زمانی در لینوکس CentOS 7 را تنظیم کنیم؟

چگونه منطقه زمانی در لینوکس CentOS 7 را تنظیم کنیم؟

هنگام راه‌اندازی سرور جدید، بسیار اغلب باید منطقه زمانی را تنظیم کنید. در برخی موارد، ممکن است بخواهید منطقه زمانی خود را تغییر دهید. تنظیم منطقه زمانی مناسب در سرورها یکی از مواردی است که بسیاری از ما به آن فراموش می‌کنیم. تنظیم منطقه زمانی نامناسب باعث تأثیراتی بر روی گزارش‌ها و لاگ‌های سرور شما می‌شود. به همین دلیل در این آموزش، به شما نحوه تنظیم منطقه زمانی در سانتوس ۷ را نشان خواهیم داد. تنظیم منطقه زمانی صحیح برای VPS ساخته شده بر اساس CentOS برای ثبت دقیق timestampها بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است تاریخ و زمان نادرستی را برای گزارش یا لاگ اشتباه یادداشت کنید. در این مقاله قصد داریم که به صورت کامل و جامع منطقه زمانی در لینوکس CentOS 7 را تنظیم کنیم و روش های مختلف بررسی آن را بیان کنیم.

از سرویس های محبوب سایت روناک هاست می توان به سرور مجازی ترید ، سرور مجازی بورس و سرور مجازی NVME اشاره کرد.

علاوه بر گزارش‌دهی و لاگ‌گیری، یک عامل بسیار مهم دیگر زمان تنظیم شده برای crontab ها و کارهای خودکار است. تنظیم منطقه زمانی نامناسب ممکن است منجر به اجرای فرآیندها در زمانی متفاوت با زمان مورد نظر شما شود. اما خوشبختانه، اگر می‌خواهید منطقه زمانی را در سانتوس ۷ تنظیم کنید، فقط نیاز به استفاده از چند دستور ساده دارید! در کل، عدم تنظیم منطقه زمانی صحیح عملکرد شما را خراب نمی‌کند، اما قطعاً به بهبود جریان کاری شما کمک خواهد کرد و به راحتی از عدم وضوح در لاگ‌های شما جلوگیری خواهد کرد.

بیایید یاد بگیریم چگونه منطقه زمانی را در سانتوس ۷ تنظیم کنیم.

توجه: CentOS Linux 8 در تاریخ 2021-12-31 به پایان عمر خود رسیده است. در حالی که CentOS Linux 7 هنوز هم پشتیبانی می‌شود، اما در تاریخ 2024-06-30 به پایان عمر خود خواهد رسید. ما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام انتخاب این سیستم عامل به این نکته توجه کنید. شما می‌توانید بیشتر در مورد این موضوع در وب سایت رسمی آنها بخوانید.

چگونه منطقه زمانی در لینوکس CentOS 7 بررسی کنیم؟

اول از همه، باید با استفاده از SSH به سرور خصوصی مجازی خود دسترسی پیدا کنیم. اگر با مشکل مواجه شدید، به آموزش PuTTY مراجعه کنید!

می‌توانید با استفاده از دستور زیر، منطقه زمانی فعلی خود را بررسی کنید:

date

این دستور نتیجه خود را با فرمت زیر نمایش می‌دهد:

Fri Mar 15 14:52:20 UTC 2019

همچنین، می‌توانید از دستور timedatectl استفاده کنید. این دستور قابلیت‌های زیر را داراست:

  • مرور تاریخ و ساعت
  • تغییر تاریخ و زمان
  • تنظیم منطقه زمانی سیستم
  • فعال سازی همگام سازی خودکار ساعت بر اساس یک سرور از راه دور

دستور پایه به صورت زیر است:

timedatectl

نتیجه این دستور به شکل زیر است:

Local time: Fri 2019-03-15 14:54:51 UTC

Universal time: Fri 2019-03-15 14:54:51 UTC

RTC time: n/a

Time zone: Host (UTC, +0000)

NTP enabled: n/a

NTP synchronized: yes

RTC in local TZ: no

DST active: n/a

در این خروجی، اطلاعاتی مانند زمان محلی، زمان جهانی و منطقه زمانی نمایش داده شده است.

آموزش فهرست بندی و لیست کردن منطقه زمانی در لینوکس CentOS 7

پس از مشاهده منطقه زمانی فعلی، شما ممکن است بخواهید تمام گزینه‌های منطقه زمانی موجود را مشاهده کنید. از دستور زیر برای لیست کردن همه گزینه‌های منطقه زمانی استفاده می‌شود:

timedatectl list-timezones

با اجرای این دستور، یک لیست بلند از مناطق زمانی موجود بر اساس ترتیب الفبا نمایش داده خواهد شد. شما می‌توانید از این لیست برای پیدا کردن منطقه زمانی مطابق با محل خود استفاده کنید.
timedatectl list-timezones | grep Pacific

نحوه تنظیم منطقه زمانی در لینوکس CentOS 7

بعد از گرفتن لیستی از مناطق زمانی، می‌توانید منطقه زمانی مورد نظر خود را تنظیم کنید. برای تنظیم منطقه زمانی در CentOS 7، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

timedatectl set-timezone America/Chicago

شما می‌توانید منطقه زمانی را در دستور بالا مطابق با نیاز خود تغییر دهید. همچنین می‌توانید یک زمان و تاریخ مشخص نیز تنظیم کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از قالب زیر استفاده کنید:

timedatectl set-time ‘YYYY-MM-DD HH:MM:SS’

در صورتی که می‌خواهید تاریخ و زمان را نیز تنظیم کنید، می‌توانید از فرمت زیر استفاده کنید:

timedatectl set-time ‘2019-03-16 09:20:00’

بعد از اعمال تغییرات، می‌توانید با استفاده از دستور timedatectl جزئیات منطقه‌زمانی را بررسی کنید.

آموزش تنظیم ساعت سخت افزاری در CentOS 7

یک ساعت سخت‌افزاری از ساعت سیستمی که توسط هسته لینوکس مدیریت می‌شود متمایز است. این همچنین به عنوان ساعت BIOS شناخته می‌شود. ساعت سخت‌افزاری پس از خاموش کردن سیستم فعال می‌شود. با استفاده از دستورات لینوکس، می‌توانید ساعت سخت‌افزاری را تنظیم کنید.

برای بررسی اینکه ساعت سخت‌افزاری به منطقه زمانی محلی تنظیم شده است از دستور زیر استفاده کنید:

timedatectl | grep local

این دستور خروجی زیر را نشان می‌دهد که به معنی عدم تعیین منطقه زمانی در ساعت سخت‌افزاری است:
RTC in local TZ: no

سپس، می‌توانید ساعت سخت‌افزاری خود را به منطقه زمانی محلی تنظیم کنید با استفاده از دستور زیر:

timedatectl set-local-rtc 1

نکته حرفه‌ای: اگر هنگام اجرای این دستور با خطای “Failed to set local RTC: Failed to set RTC to local/UTC: Input/output error” مواجه شدید، سعی کنید با ویرایش فایل /etc/adjtime/ و تغییر در خط سوم، این مشکل را برطرف کنید. می‌توانید بیشتر در مورد این خطا در Stack Overflow بخوانید.

برای بازگشت به حالت قبلی، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

timedatectl set-local-rtc 0

چگونه همگام‌سازی ساعت را در CentOS 7 انجام دهیم؟

پروتکل شبکه زمان (NTP) یک پروتکل اینترنتی است که به طور عمومی برای همگام‌سازی ساعت سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود. دستور timedatectl می‌تواند منطقه زمانی یک سیستم را به صورت خودکار با استفاده از NTP با یک سرور از راه دور همگام‌سازی کند.

برای فعال‌سازی این ویژگی، ابتدا باید NTP را بر روی سیستم نصب داشته باشیم. اگر هنوز این را روی دستگاه CentOS خود نصب نکرده‌اید، می‌توانید این کار را با نصب Chrony انجام دهید:

yum install chrony

برای شروع هماهنگ سازی با یک سرور NTP از روی دور، از دستور زیر استفاده کنید:

timedatectl set-ntp true

در صورتی که می‌خواهید تغییرات اعمال شده را بازگردانید، از دستور زیر استفاده کنید. این دستور همگام سازی زمان را غیرفعال می کند:

timedatectl set-ntp false

نتیجه‌گیری

در این مطلب، یاد گرفتیم چگونه منطقه زمانی را در سیستم عامل CentOS 7 تنظیم کنیم و چگونه زمان سیستم، تاریخ، زمان ساعت سخت‌افزار و همگام‌سازی سیستم با استفاده از سرویس NTP را تنظیم کنیم. تنظیم منطقه زمانی مناسب برای ثبت لاگ‌ها، پردازش‌های خودکار و موارد دیگر اهمیت دارد. تنظیم منطقه زمانی در CentOS 7 بسیار آسان است و برای یادگیری گزینه‌های بیشتر، می‌توانید همیشه صفحات راهنمای دستور timedatectl را بررسی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *