لایسنس سی پنل چیست

لایسنس سی پنل چیست

توسعه دهندگان در لایسنس ها مواردی را در چارچوب خاصی برای استفاده از برنامه تعیین می کنند. کاربران با نصب برنامه و قبول قوانین لایسنس، نرم افزار را در چارچوب تعیین شده ی مجوز استفاده می کنند. لایسنس های مختلفی برای برنامه های متفاوت وجود دارد که هر توسعه دهنده با توجه به مواردی که در نظر دارد یکی از این لایسنس ها را برای استفاده ی کاربران انتخاب می کنند. لایسنس ها شامل انواع لایسنس های ازاد، متن باز یا اوپن سورس و غیره می شوند. که هر کدام از آنها شرایط و قوانین متفاوتی برای استفاده دارند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که برای شرکت و کسب و کار خود یک وب سایت راه اندازی کردید، حتما با واژه ی لایسنس سی پنل یا cPanel license روبه رو شده اید. در ادامه با لایسنس سی پنل بیشتر اشنا خواهیم شد.

در ابتدا بهتر است که با واژه ی لایسنس آشنا شویم. واژه ی لایسنس یا License در نیای کامپیوتر به معنای مجوز استفاده از یک نرم افزار مشخص است. همه ی ما در ابتدای نصب یک نرم افزار، ویندوز یا بازی های کامپیوتری با یک مرحله وارد کردن کد یا شماره سریال مواجه شده ایم. کد یا پسووردی که در ابتدای نصب برنامه وارد می کنیم، همان لایسنس است. در واقع شما با وارد کردن شماره سریال برنامه را همراه با مجوز آن نصب کرده اید. اگر برنامه ها و نرم افزار هایی را که می خواهید همراه با لایسنس معتبر آن نصب و راه اندازی کنید، علاوه بر امنیت بیشتر دسترسی های بیشتری نیز برای استفاده از برنامه دارید.از مهم ترین ویژگی های داشتن لایسنس معتبر، در دسترس قرار گرفتن اپدیت های جدید نرم افزار است. لایسنس یا مجوز ها از طرف توسعه دهنده گان و طراحان برنامه تعیین می شود.

سی پنل (cPanel) یکی از نرم افزارهای مورد استفاده برای مدیریت هاست های لینوکسی و وب سایت است.  پس از طراحی و راه اندازی وب سایت برای دسترسی و مدیریت هاست باید سی پنل را روی سیستم خود نصب کنید. سی پنل یک نرم افزار قوی و بسیار محبوب در بین کاربران است. مدیریان وب سایت به راحتی با سی پنل ارتباط برقرار می کنند. چرا که سی پنل با طراحی یک فضای گرافیکی، ارتباط کاربران با فضای مدیریتی را راحت و آسان کرده است. به دلیلی همین فضای گرافیکی، سی پنل تبدیل به یکی از نرم افزارهای محبوب و کاربر پسند شده است. حال برای آنکه بتوانید از سی پنل استفاده کنیم، باید لایسنس آن را تهیه کنیم.

چگونه از لایسنس سی پنل استفاده کنیم؟
چگونه از لایسنس سی پنل استفاده کنیم؟

چگونه از لایسنس سی پنل استفاده کنیم؟

از پیش گفتیم که برای استفاده از سی پنل باید لایسنس سی پنل را تهیه و خریداری کنیم. با خرید لایسنس سی پنل می توان از این نرم افزار برای مدیریت هاست های لینوکسی خود استفاده کرد. اما برای استفاده از سی پنل با مشکلاتی روبه رو هستیم که می توان آن ها را حل کرد. عمده ی این مشکلات، تحریم ایران توسط شرکت سی پنل است. به همین دلیل نمی توان از لایسنس های اصلی که برای سی پنل ارئه شده است استفاده کرد. از دیگر مشکلات استفاده از سی پنل، هزینه ی بالای دلار و به صرفه نبودن تبادلات ارزی است. حال برای استفاده از سی پنل باید چه کرد؟ برای استفاده از سی پنل باید از لایسنس های اشتراکی به جای لایسنس اختصاصی استفاده کنیم.شاید یکی از سوالاتی که برای شما پیش می آید، تفاوت لایسنس اختصاصی و اشتراکی است.

لایسنس های اختصاصی، همان لایسنس هایی هستند که توسط توسعه دهندگان ارائه می شوند. یکی از برترهای لایسنس اختصاصی نسبت به لایسنس های اشتراکی، امنیت بسیار بالای آن است. علاوه بر امنیت بالای لایسنس اختصاصی، شما می توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. اما همانطور که اشاره کردیم، ایران برای استفاده از سی پنل تحریم شده و استفاده از لایسنس های اختصاصی مشکل و پر هزینه خواهد بود. بنابراین ناچار به استفاده از لایسنس های اشتراکی هستیم. لایسنس های اشتراکی، دقیقا مشابه همان لایسنس اصلی هستند.لایسنس اشتراکی با دور زدن و ترفندها، بدون اینکه توسعه دهنده یا شرکت سازنده ی نرم افزار متوجه شود در اختیار چندین سرور قرار می گیرد. در واقع لایسنس اشتراکی با هزینه ایی بسیار پایین و عملکردی مشابه لایسنس اختصاصی در بین مشتریان مختلف قرار می گیرد.

از مزایای لایسنس اشتراکی می توان به مواردی از جمله، هزینه ی بسیار پایین تر، امکان بازگردانی به لایسنس اصلی و حذف لایسنس اشتراکی و امکان استفاده از آپدیت های ارائه شده اشاره کرد. از طرفی در مقابل لایسنس های اختصاصی و اشتراکی، لایسنس های کرک شده یا قفل شده وجود دارند که به هیچ عنوان استفاده از آن ها توصیه نمی شود. چرا که امنیت لایسنس های کرکی بسیار پایین است. بنابراین استفاده ازلایسنس های اشتراکی در شرایطی این چنین، می تواند راه کار مناسبی برای استفاده از لایسنس سی پنل باشد.

به عبارتی استفاده از لایسنس های اشتراکی همان استفاده از یک لایسنس اصلی برای چندین شرکت است. که این امر موجب کاهش در هزینه های سرویس ها می شود. لایسنس های اشتراکی اخلالی در برقراری ارتباط سرورها و ووب سایت ها به جد نمی آورند، بنابراین استفاده از آن ها نگران کننده نخواهد بود.

چگونه لایسنس سی پنل را خریداری کنیم؟
چگونه لایسنس سی پنل را خریداری کنیم؟

چگونه لایسنس سی پنل را خریداری کنیم؟

خب تا به حال گفته شد که برای مدیریت هاست های لینوکسی می توان از سی پنل استفاده کرد. حال برای استفاده از سی پنل نیاز به تهیه لایسنس سی پنل است. لایسنس سی پنل را می توان از تمامی شرکت های ارائه هاستینگ که معتبر هستند تهیه کرد. لایسنس های اختصاصی که توسط شرکت سی پنل اراءه شده اند وجود دارند که با قیمت های متفاوتی ارائه می شوند. لایسنس سی پنل به توجه به نوع سرور مجازی یا اختصاصی ارائه می شوند. برای تهیه یکی از انواع لایسنس سی پنل باید نوع سرور ان را بدانید و با سرورهای مجازی و اختصاصی آشنا باشید. سپس بر حسب نیاز و انتظارات خود یک لایسنس سی پنل را انتخاب و خریداری کنید.

لایسنس سی پنل که به صورت اشتراکی ارائه می شوند قیمت بسیار پایین تری نسبت به لایسنس اصلی دارند. اگر نیاز های شما توسط لایسنس سی پنل اشتراکی رفع می شود، می توانید لایسنس اشتراکی را با قیمت پایینی تهیه کنید. اما اگر به لایسنس سی پنل اختصاصی نیاز دارید، باید توجه داشته باشید که قیمت این لایسنس های اصلی و اختصاصی بر اساس دلار است و قیمت کنونی لایسنس با قیمت لایسنس در هنگام تمدید متفاوت است. شرکت های ارائه هاستینگ پلن های مختلفی برای ارائه و فروش لایسنس سی پنل در اختیار شما قرار می دهند. این پلن ها مدت زمان اعتبار اکانت، قیمت لایسنس و کاربرد آن را در بر می گیرند. بنابراین شما طبق نیاز خود یکی از پلن ها را انتخاب و خریداری می کنید. این پلن ها برای کاربردهای بسیاری برنامه ریزی شده اند. از این کاربردها می توان به فریلنسری و پروژه های شخصی، کارافرینی، متخصص های وب، فروشنده ها و کسب و کارها و غیره اشاره کرد که بر این اساس قیمت گذاری و ارائه می شوند.

برای خرید لایسنس سی پنل حتما در مورد شرکت های ارائه دهنده تحقیق و جستجو کنید و مطمئن شوید که شرکت معتبری را انخبا کرده اید. علاوه بر این باید مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده چه ضمانت و خدماتی را در قبال خرید به شما ارائه می دهد.

نحوه ی نصب و راه اندازی لایسنس سی پنل
نحوه ی نصب و راه اندازی لایسنس سی پنل

نحوه ی نصب و راه اندازی لایسنس سی پنل

در برخی موارد، شرکت های ارائه هاستینگ پس از ارائه ی هاست  سرور با کانفینگ سرور و سی پنل این سرویس را در اختیار شما قرار می دهد. یعنی پس از راه اندازی هاست و سرور، سی پنل به صورت اتوماتیک روی سیستم شما قرار می گیرد و شما می توانید از آن استفاده کنید. اما برخی شرکت ها این امکان را در اختیار شما قرار نمی دهند  وشما باید به صورت دستی تنظیمات نصب و راه اندازی را وارد کنید. اگر شما از لایسنس اشتراکی سی پنل استفاده کنید، لازم است با حاب اصلی لایسنس اصلی وارد شده و تنظیمات را وارد کنید. به عبارتی نصب و راه اندازی لایسنس سی پنل کار اسانی است. اگر شما مدیر وب سایت هستید می توانید با اجرای چند دستورالعمل ساده لایسنس سی پنل را نصب کرده و یا از شرکت فروشنده درخواست کنید سی پنل را به صورت رایگان رویس سیستم شما نصب کند.

با توجه به موارد گفته شده دریافتیم که مدیریت وب سایت و سرورهای در اختیار ما بوسیله ی سی پنل به راحتی قابل انجام است.

از مواردی که توسط سی پنل قادر به انجام آن هستیم می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • بارگذاری فایل های مختلف از جمله محتوای سایت و قالب آن
  • انتقال فایل های انتخابی از طریق فرایند FTP
  • قابلیت بک آپ و پشتیبان گیری از کل هاست و محتوای وب سایت
  • مدیریت ایمیل ها از جمله ایمیل های سازمانی و ارتباط با افراد سازمان و مشتری ها
  • DNS ZONE
  • نصب و راه اندازی برنامه ها و نرم افزارهای جانبی برای مدیریت وب سایت
  • کنترل دامنه، ساب دامنه و ساب فولدرها
  • دسترسی به پایگاه داده ها و اطلاعات وب سایت
  • استفاده از پایگاه داده MYSQL در کنترل سی پنل
  • ارتباط راحت و اسان با فضای گرافیکی بسیار عالی سی پنل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *