لینک سازی شبکه ای یا PBN

لینک سازی شبکه ای یا PBN

قطعاً همه کسانی که کارشناس سئو هستند و یا حتی مدیران وب سایت می‌دانند که بک لینک برای سئو و بهینه‌سازی سایت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو از ارزش بالایی برخوردار است؛ اما روش‌های مختلفی برای ساخت بک لینک وجود دارد که لینک سازی شبکه ای یا PBN یا Private Blog Network یکی از آن روش‌ها می‌باشد. در زمان قدیم که گوگل هوشمند نشده بود و الگوریتم پنگوئن اختراع نشده بود، سایت‌های بسیاری از این روش برای افزایش رتبه سایت خود در گوگل استفاده می‌کردند.

با ما همراه باشید

 اما الآن دیگر این‌طور نیست و اکثر سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کردند، امروزه حتی در صفحه دهم گوگل هم دیده نمی‌شوند. در این مقاله ما درباره لینک سازی شبکه ای، نحوه انجام آن، مزایا و معایب آن و روش‌های بهتر و جایگزین برای PBN صحبت خواهیم کرد، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

لینک سازی شبکه ای یا PBN چیست؟

اگر بخواهیم درباره لینک سازی PBN یک توضیح مختصر بدهیم، به معنی تبادل لینک بین چند سایت معتبر است. زمامی که یک فرد چندین سایت به نام خودش می‌سازد و شروع به بارگذاری محتوای تکراری در آن‌ها می‌کند و از آن سایت‌ها به همدیگر لینک می‌دهد، باعث می‌شود یک شبکه لینک بین این سایت‌ها به وجود بیاید. این لینک‌ها می‌توانند باعث افزایش رتبه تمام سایت‌ها شوند و باعث می‌شود که تمامی این سایت‌ها به رتبه‌های اول گوگل برسند.

اما این کار قبلاً توسط کارشناسان سئو انجام می‌شد امروزه گوگل آن را رد کرده است و اگر فردی یا سایتی از این تکنیک لینک سازی شبکه ای استفاده کند، تمامی سایت‌ها پنالتی می‌شوند و از نتایج گوگل حذف می‌شوند. در شرایط خاص اگر یک فرد مسئول چند سایت باشد که لینک سازی شبکه ای را ایجاد کرده باشد، خود شخص جریمه می‌شود و هیچ‌وقت نمی‌تواند دامنه یا سایتی را در گوگل ثبت کند.

لینک سازی شبکه ای یا PBN چیست؟
لینک سازی شبکه ای یا PBN چیست؟

آیا هنوز استفاده از لینک سازی شبکه ای یا PBN در سئو تأثیر دارد؟

چون بک لینک 30 درصد سئو را تشکیل می‌دهد و اهمیت بسیاری برای گوگل دارد، هنوزم کسانی هستند که از لینک سازی شبکه ای یا PBN به‌صورت غلط و نادرست استفاده می‌کنند. در این صورت شاید سایت شما در اوایل رتبه خوبی در گوگل کسب کند ولی بعد از تمام‌شده دوره سند باکس و ماه‌عسل گوگل ساید شما جریمه می‌شود و در صورت ادامه داشتن روند لینک سازی PBN ، الگوریتم پنگوئن گوگل شما را پنالتی می‌کند. حتی در شرایط خاص نام شما به‌عنوان ثبت‌کننده دامنه و سایت در گوگل پنالتی می‌شوید و دیگر نمی‌توانید هیچ سایتی در گوگل داشته باشید.

آیا هنوز استفاده از لینک سازی شبکه ای یا PBN در سئو تأثیر دارد؟
آیا هنوز استفاده از لینک سازی شبکه ای یا PBN در سئو تأثیر دارد؟

چطور یک PBN یا شبکه لینک سازی شده‌ای از سایت‌ها را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص لینک سازی PBN بین دو یا چند سایت باید به نکاتی ریزی توجه کنید که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع یا مبدأ سرور هاست سایت‌ها
  • نوع طراحی سایت و طراحی رابط کاربری سایت‌ها
  • مالکیت دامنه هر سایت
  • لینک پروفایل برای هر سایت
  • محتوای تکراری داخل سایت‌ها
  • ویدئوها و عکس‌های تکراری

اگر سایت‌هایی که فکر می‌کنید جزء یک شبکه لینک هستند یک یا چند تا از موارد بالا در بین آن‌ها مشترک باشد، قطعاً آن سایت‌ها از لینک سازی شبکه ای یا PBN استفاده می‌کنند. مثلاً اگر دامنه چند سایت به نام یک شخص باشد و این سایت‌ها به یکدیگر لینک بدهند، این مورد PBN است.

چطور یک PBN یا شبکه لینک سازی شده‌ای از سایت‌ها را تشخیص دهیم؟
چطور یک PBN یا شبکه لینک سازی شده‌ای از سایت‌ها را تشخیص دهیم؟

شناسایی و تشخیص لینک سازی PBN توسط الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن که مخصوص شناسایی تبادل لینک‌ها بین سایت‌ها طراحی و ساخته‌شده است، به‌راحتی می‌تواند لینک سازی شبکه ای یا PBN را شناسایی کند و تشخیص دهد. به‌محض اینکه این الگوریتم یک سایت یا چند سایت را به‌عنوان PBN در نظر بگیرد، سریعاً آن سایت را جریمه می‌کند و اگر مشکل لینک سازی PBN برطرف نشود، سایت‌ها را پنالتی می‌کند و از نتایج گوگل حذف خواهد کرد.

روشی مؤثر و عالی به‌عنوان جایگزین برای لینک سازی شبکه ای یا PBN

اگر می‌خواهید از لینک سازی PBN برای افزایش رتبه سئو سایت خود در گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده کنید می‌توانید از یکی از دو روش زیر اقدام کنید:

  • دریافت لینک از طریق وبلاگ‌ها: اگر یک یا دو وبلاگ برای خودتان بسازید و در آن‌ها محتوای یونیک منتشر کنید که نه در وبلاگ‌های دیگر خودتان و نه در سایتتان یکی باشد، می‌توانید به سایت خود و یا حتی به وبلاگ‌های دیگر لینک بدهید
  • دریافت لینک از طریق رپورتاژ آگهی یا پست مهمان: با استفاده از این روش شما می‌توانید محتوایی در سایت‌هایی با رتبه‌های عالی منتشر کنید و به سایت موردنظر خود لینک بدهید. البته شما باید برای انتشار این محتوا و قرار دادن لینک در آن مبلغی که می‌خواهند پرداخت کنید. رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش‌های لینک سازی است که می‌توانید انتخاب کنید
نتیجه‌گیری
نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری

در کل شما باید از روش‌های کلاه سفید برای لینک سازی و دریافت بک لینک برای سایتتان استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از رپورتاژ آگهی است که هم لینک آن دائمی است و هم ارزش بالایی در افزایش رتبه سایت شما دارد. بازم تصمیم با شماست می‌توانید از لینک سازی PBN استفاده کنید اما به نکاتی که اشاره کردیم حتماً توجه داشته باشید تا احیاناً سایت شما توسط گوگل و الگوریتم پنگوئن جریمه یا پنالتی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *