سی پنل چیست و چه امکاناتی دارد؟

سی پنل چیست و چه امکاناتی دارد؟

زمانی که اقدام به ساخت یک سایت می‌کنید، نیاز دارید که یک دامنه و یک‌هاست را خریداری کنید. دامنه همان آدرس سایت است که در مرورگرها آن‌ها را جست‌وجو می‌کنید. اما هاست بخشی است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات سایت خود را در فضای مجازی در یک‌بخشی که مخصوص به شماست، ذخیره کنید. برای آن‌که بتوانید هاست خود را اداره کنید، لازم است که یک کنترل پنل داشته باشید. کنترل پنل‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها سی پنل یا همان cpanel است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این‌که سی پنل چیست، بپردازیم و برخی مزایا و امکانات استفاده از سی پنل را بازگو کنیم.

سی پنل چیست؟

اگر به دنبال یک رابط گرافیکی آنلاین مبتنی بار لینوکس، برای ساده کردن مدیریت وب‌سایت خود می‌گردید، از سی پنل استفاده کنید. این کنترل پنل به شما این امکان را می‌دهد که یک وب‌سایت را منتشر کنید، دامنه‌ها را مدیریت کنید، فایل‌های وب را سازمان‌دهی کنید، حساب‌های ایمیل ایجاد کنید و … .

یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها در بازار سی پنل است. بسیاری از شرکت‌های هاست یا میزبانی وب، سی پنل را به‌عنوان بخشی از بسته‌های میزبانی خود به مشتریان عرضه می‌کنند. در حال حاضر در دنیای میزبانی وب سی پنل در صدر کنترل پنل‌ها قرار دارد و بسیاری از طراحان، کار کردن با این کنترل پنل را ترجیح می‌دهند.

رابط‌های سی پنل چیست؟

Cpanel دارای دو رابط است؛ یک رابط کاربری به نام cpanel و یک رابط مدیریت سرور به نام مدیر میزبان وب (Web Host Manager (WHM)). این ترکیب به کاربران اجازه می‌دهد تا وب‌سایت خود را مدیریت کنند و به ارائه دهنگان هاست ابزارهایی برای مدیریت سرور ارائه می‌دهد.

در مورد رایگان بودن سی پنل باید بدانید که ازآنجایی‌که یک برنامه‌ی شخص ثالث است، به‌صورت رایگان در بازار عرضه نمی‌شود. برخی از ارائه‌دهندگان سی پنل، آن را برای سال اول به‌صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند و سپس در سال‌های بعدی هزینه‌ای دریافت می‌کنند. برخی دیگر هم از همان ابتدا بدون دریافت هزینه اضافی، سی پنل را در برنامه میزبانی خود قرار می‌دهند.

 منظور از هاست سی پنل چیست؟

شاید شما هم این کلمه را شنیده باشید. هاست سی پنل. برای مدیریت هاست، چندین کنترل پنل وجود دارد. برای مثال دایرکت ادمین، پلسک، سی پنل و … .

زمانی که از سی پنل برای مدیریت هاست استفاده کنند، به‌صورت یک عبارتی که این روزها در بین افراد رایج شده است، می‌گویند که هاست سی پنل.

هاست سی پنل وجود خارجی نداشته و تنها به کنترل پنل‌هاست اشاره می‌کند. پس هر زمان این کلمه را شنیدید، تعجب نکنید و سریع به این نکته برگردید که شخص به کنترل پنل از نوع سی پنل برای سایت خود، اشاره دارد.

 منظور از هاست سی پنل چیست؟
منظور از هاست سی پنل چیست؟

تاریخچه‌ی سی پنل چیست؟

 شرکت cPanel در حال حاضر در هیوستون تگزاس است و در دسته‌ی شرکت‌های خصوص قرارگرفته است. این نرم‌افزار در ابتدا به‌عنوان کنترل پنل برای Speed ​​Hosting، یک شرکت میزبان وب که اکنون منقرض‌شده است، طراحی شد. نویسنده اصلی cPanel، جان نیک کوستون، در Speed ​​Hosting سهم داشت. Webking پس از ادغام آن‌ها با Speed ​​Hosting به‌سرعت شروع به استفاده از cPanel کرد. شرکت جدید سرورهای خود را به Virtual Development Inc. (VDI) منتقل کرد که یک مرکز میزبانی بود که اکنون از بین رفته است.

 درنهایت، به دلیل رفتن کوستون به کالج، ویلیام جنسن و جان کوستون قرارداد تقسیم را امضا کردند. cPanel به یک برنامه جداگانه به نام WebPanel تقسیم شد و این نسخه توسط VDI اجرا شد. بدون برنامه‌نویس اصلی، VDI قادر به ادامه هیچ کاری بر روی cPanel نبود و درنهایت پشتیبانی از آن را به‌کلی متوقف کرد. کوستون روی سی پنل تمرکز کرد و به ارتقای آن پرداخت. سی پنل از آن زمان در طول سال‌ها به‌روز شده و بهبودیافته است.

راه‌های ورود به سی پنل چیست؟

برای آن‌که بتوانید وارد cpanel خود شوید، باید در نوار آدرس مرورگر خود وارد سی پنل خود شوید. آدرس وب‌سایت خود را وارد کنید و سپس یک دونقطه و سپس عدد 2083 را وارد کنید. دسترسی شما به این صورت خواهد بود: https://yoursite.com:2083

روش دیگر این است که با تایپ cpanel/ بعد از آدرس وب‌سایت خود، وارد سی پنل شوید. در این حالت راه دسترسی به سی پنل به‌صورت https://yoursite.com/cpanel است.

اگر هم وب‌سایت جدیدی دارید و رکوردهای DNS هنوز روی سرور منتشرنشده‌اند، می‌توانید به‌جای آن از آدرس IP استفاده کنید. دسترسی به cPanel خود از طریق IP چیزی شبیه به این است: https://10.10.10:2083

اگر نیاز دارید تا سی پنل به زبان دیگری برای شما فعال شود، مثلاً با زبان فارسی راحت‌تر هستید، زبان آن را از لیست پایین صفحه ورود به سی پنل انتخاب کنید.

راه‌های ورود به سی پنل چیست؟
راه‌های ورود به سی پنل چیست؟

کاربردهای سی پنل چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم به آن اشاره کردیم، سی پنل و کار کردن با آن بسیار راحت است و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شما با سی پنل می‌توانید به‌راحتی هاست خود را سروسامان دهید و مانع ایجاد اختلال در هاست خود شوید. علاوه بر این، برخی کاربردهای دیگر دارد که در اینجا مواردی از آن را بازگو می‌کنیم:

اگر چندین دامنه‌ی ثبت‌شده به نام خود دارید، می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی با سی پنل به سایت خود اضافه کنید.

ایمیل‌ها و مدیریت آن‌ها

برای هر سایتی نیاز است که یک ایمیل داشته باشد که کاربران به‌راحتی بتوانند به مدیران سایت در تعامل باشند و اگر نیاز به پرسش و پاسخی هست، آن را از طریق ایمیل به مخاطب خود انتقال دهند. با سی پنل شما می‌توانید ایمیل‌های سایت را تنظیم کنید و همه‌ی آن‌ها را بررسی کنید.

ایمیل‌ها و مدیریت آن‌ها
ایمیل‌ها و مدیریت آن‌ها

نصب آسان وردپرس یا هر سیستم محتوای دیگر

بعد از خرید هاست لازم است که یک سیستم مدیریت محتوا بر روی سایت خود نصب کنید. در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بیش از 50 درصد سایت‌ها در جهان را در اختیار خود گرفته است. شما با سی پنل می‌توانید وردپرس را بر روی هاست خود نصب کنید.

نصب آسان وردپرس یا هر سیستم محتوای دیگر
نصب آسان وردپرس یا هر سیستم محتوای دیگر

حتما بخواهید : آموزش ویدیویی نصب وردپرس در سی پنل

توانایی برگرداندن اطلاعات در صورت حذف شدن

برای هر طراح سایت یا مدیر سایتی پیش‌آمده است که به‌صورت سهوی بخشی از اطلاعات سایت را حذف کرده باشد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، شاید مدت‌زمان زیادی لازم باشد تا تعمیرات لازم بر روی سایت انجام گیرد. اما اگر یک نسخه‌ی پشتیبانی یا بکاپ از سایت داشته باشید، در عرض یکی دو دقیقه می‌توانید اطلاعات پاک‌شده را برگردانید. با کمک سی پنل می‌توانید از سایت خود یک backup بگیرید و هر زمان که لازم بود از آن استفاده کنید.

توانایی برگرداندن اطلاعات در صورت حذف شدن
توانایی برگرداندن اطلاعات در صورت حذف شدن

حتما بخوانید : نحوه بکاپ گیری و بازگرداندن بکاپ سی پنل

بارگذاری سریع فایل‌ها

فایل‌های زیادی لازم است که بتوانید چهارچوب و محتوای سایت را تشکیل دهند و آن را به‌صورت هر چه جامع‌تر کامل‌تر به موتورهای جست‌وجو نشان دهند. شما با استفاده از سی پنل می‌توانید به‌راحتی هر فایلی را که لازم است، بر روی سرور آپلود کنید.

بارگذاری سریع فایل‌ها
بارگذاری سریع فایل‌ها

بررسی هاست و پهنای باند آن

هر هاستی که خریداری کنید، یک پهنای باند مشخص در اختیار شما قرار می‌دهد و هر چه این مقدار بیشتر باشد، هزینه‌های خرید آن‌هم بیشتر می‌شود. برای آن‌که در هر زمانی متوجه شوید چه مقدار از این پهنای باند را مصرف کرده‌اید، از سی پنل این کار می‌توانید انجام دهید.

علاوه بر موارد بالا …

پایگاه داده یا دیتابیس برای شروع کار با هاست لازم است نصب شود. شما با سی پنل می‌توانید به‌راحتی نصب آن را انجام دهید.

به‌منظور امنیت سایت، برخی تنظیمات را باید بر روی آن اعمال کرد، از سی پنل استفاده کنید و تنظیمات امنیتی مختلف را به‌کارگیرید.

پایگاه داده‌ها را به‌راحتی می‌توانید مدیریت کنید و برخی برنامه‌های جانبی که برای سرور بهتر است، را به‌آسانی بر روی آن نصب کنید و از آن بهتر، DNSها را مدیریت کنید.

مزایای استفاده از سی پنل چیست؟

اکنون‌که تا حدودی با سی پنل آشنا شدید، بهتر است به بررسی برخی کاربردها و مزایای استفاده از این کنترل پنل بپردازیم.

سی پنل رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و همین امر باعث شده است کاربران به‌راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن همین سادگی استفاده از آن است.

استفاده آسان

کار کردن با سی پنل بسیار راحت است و هر فردی با داشتن کمی اطلاعات در مورد آن می‌تواند به‌راحتی قادر به استفاده از آن باشد.

اگر قصد دارید استفاده از امکانات سی پنل استفاده کنید و آن را یاد بگیرید، کار شما بسیار راحت است زیرا تنها با چند بار سرچ در مرورگر خود می‌توانید آموزش‌های بسیار زیادی را پیدا کنید.

استفاده آسان
استفاده آسان

از امکانات سی پنل، پشتیبانی قوی آن

هرچقدر هم به‌خوبی از پس مدیریت سی پنل بربیایید، گاهی اوقات نیاز دارید تا از کسی یک راهنمایی دریافت کنید. سی پنل یک پشتیبانی بسیار قوی دارد و شما هر زمانی که لازم باشد می‌توانید از آن‌ها کمک‌های لازم را دریافت کنید. این یکی از امکانات سی پنل به‌حساب می‌آید.

سازگاری بالای سی پنل

مرورگرهای مختلفی در حال حاضر وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها گوگل کروم است. مهم نیست از چه نوع مرور گری استفاده می‌کنید. سی پنل با تمام مرورگرها سازگاری دارد.

 شما با استفاده از سی پنل می‌توانید سایت خود را ازلحاظ آماری بررسی کنید. از امکانات سی پنل این است که آمار و ارقام مربوط به سایت را می‌توانید به‌راحتی در اختیار داشته باشید و در صورت لازم تغییرات موردنیاز را اعمال کنید.

معایب سی پنل چیست؟

اگرچه سی پنل مزایای بسیار زیادی دارد اما برخی نواقص را هم در ساختار خود دارد. بااین‌وجود بازهم تعداد مزایای آن آن‌قدر بیشتر است که این معایب به چشم نخواهد آمد.

  • تعداد امکانات سی پنل آن‌قدر زیاد است که شاید گاهی اوقات نتوانید از نحوه‌ی استفاده و کارکرد آن‌ها سر دربیاورید.
  • دامنه‌های. ir در تحریم هستند. پس اگر دامنه‌ی سایت شما به این صورت است، از سی پنل استفاده کنید.
  • تنظیمات مهم در سی پنل ممکن است از بین بروند.
  • اگر از سی پنل کرک شده استفاده کنید، ممکن است با ضعف‌های امنیتی خاصی مواجه شوید.
  • در مقایسه با دیگر کنترل پنل‌ها سی پنل خیلی حرفه‌ای نیست.
  • اگر از هاست ویندوزی استفاده می‌کنید، سی پنل نمی‌تواند به کار شما آید. زیرا با این دسته از هاست‌ها سازگاری ندارد.
  • لایسنس‌هایی که سی پنل دارد، خیلی گران‌قیمت‌تر از انواع کنترل پنل‌ها است.

سی پنل و مقایسه آن با دایرکت ادمین

دایرکت ادمین یکی دیگر از کنترل پنل‌های میزبانی وب مبتنی بر وب است که امکانات مدیریت وب‌سایت‌ها را از طریق یک مرورگر وب فراهم می‌کند. اگر از این دسته از کنترل پنل‌ها استفاده کنید، لازم است برای این‌که به شما اجازه‌ی استفاده داد شود، لایسنس آن را خریداری کنید. اما شرکت‌های هاست، این دسته از کنترل پنل‌ها را خریداری می‌کنند و در هاست‌های اشتراکی لازم نیست دیگر لایسنس تهیه کنید. این کنترل پنل بسیار ساده است و هرکسی می‌تواند به از آن استفاده کند.

سی پنل و دایرکت ادمین، ازلحاظ استفاده‌ی کاربر از آن تقریباً در یک سطح هستند و هر دو در عین سادگی می‌توانند کاربر را به آنچه نیاز دارد، برسانند. در دایرکت ادمین اگر بخواهید از پوسته یا قالب پیش فرضی که نصب است، استفاده کنید، یک سرعت بالاتر به شما می‌دهد.

سی پنل و مقایسه آن با دایرکت ادمین
سی پنل و مقایسه آن با دایرکت ادمین

رایگان بودن سی پنل

میزان تقاضا برای این‌که هاست سی پنل استفاده شود، خیلی بیشتر است. به همین دلیل اکثر شرکت‌ها سرویس‌های خود را روی سی پنل ارائه می‌کنند. معمولاً 80 درصد از کاربران علاقه دارند از هاست‌های سی پنل استفاده کند.

علاوه‌برآن بسیاری از شرکت‌های هاستینگ باتوجه‌به علاقه‌ی شدید کاربران به سی پنل، سعی می‌کنند آن را تاحدامکان به‌صورت رایگان در اختیار کاربر قرار دهند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند.

برای توسعه سی پنل نیاز به هزینه نیست

اگر بخواهید دایرکت ادمین را ارتقا دهید و آن را توسعه دهید، لازم است هزینه‌های زیادی را صرف این کار کنید. به‌عبارتی‌دیگر تنها راه توسعه دادن دایرکت ادمین، صرف هزینه‌های بالاست. در سی پنل موضوع کاملاً برعکس است. شما بدون آن‌که هزینه‌ای را متحمل شوید، می‌توانید از امکانات سی پنل استفاده کنید و انواع و اقسام ماژول‌ها را توسعه دهید.

قیمت‌های این دو کنترل پنل

باوجود آن‌که دایرکت ادمین برای توسعه نیاز به هزینه دارد، اما قیمت سی پنل نسبت به آن بیشتر است. امکانات بیشتر و ظاهر زیباتر و پشتیبانی قوی‌تر سی پنل باعث شده است هزینه‌های تمام‌شده‌ی آن‌هم بالاتر باشد و سبب افزایش قیمت آن شده است.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی برای مدیریت یک‌هاست، کنترل پنل لازم دارید. برخی از مهم‌ترین کنترل پنل‌ها از نوع دایرکت ادمین، پلسک و سی پنل هستند. امکانات سی پنل آن‌قدر زیاد هستند که شما می‌توانید آن را برای مدیریت هاست خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر دامنه‌ی سایت شما.ir است و یا این‌که از هاست ویندوزی استفاده می‌کنید، این نوع کنترل پنل به شما کمکی نخواهد کرد.

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید هاست، نوع کنترل پنل خود را هم در نظر بگیرید و هم این‌که سعی کنید دامنه‌هایی را انتخاب کنید که سی پنل آن‌ها را تحریم نکرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *