معماری سایت چیست؟ بهبود ساختار وب‌سایت با چند کلیک

کاربرد جست‌وجوی پیشرفته در ساختار سایت

اصطلاح معماری سایت در معنای ساختار و شکل سایت شما است. اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهیم باید بگوییم که معماری سایت هم مانند معماری یک ساختمان نیازمند قواعد و اصولی است. اگر ساختار در ساختمان مثلاً ستون‌ها کج باشد، کل ساختمان ممکن است فرو ریزد یا اگر قسمتی از ساختمان عیبی داشته باشد، برای افرادی که بعداً در آن ساکن می‌شوند، عذاب‌آور است. مثال بالا دقیقاً مانند طراحی و معماری سایت است که اگر اصول و قواعد در آن رعایت نشود، برای خود صاحب سایت و کاربران بسیار می‌تواند ناراحتت کننده باشد و مشکلات زیادی را هم به وجود آورد. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که معماری سایت چیست؟ بهبود ساختار و بسایت وردپرس چه تأثیری در روند بهبود سئو می‌گذارد.

معماری سایت چیست

معماری سایت همان‌طور که گفتیم، ساختار سایت است؛ یعنی صفحه‌های سایت چگونه طراحی شده‌اند و صفحه‌ها به چه شکلی با یکدیگر ارتباط دارند. اگر یک وب‌سایت به شکل درست طراحی نشود، حتماً با مشکلاتی مواجه خواهد شد و یا اینکه خزنده‌های گوگل به‌صورت درستی آن‌ها را بررسی نخواهند کرد که این عامل نیز خود سبب کاهش یافتن سئو و بهینه‌سازی سایت می‌گردد.

ساختار و معماری سایت با سئو داخلی سایت ارتباط مهمی دارد و اگر این ساختار درست باشد در سئو سایت شما خیلی تأثیر می­ گذارد و سبب می شود که تجارت و کسب‌وکار شما بسیار پیشرفت کند. ساختار مناسب سایت شما درواقع دسترسی کاربران را نیز به سایت شما راحت‌تر کرده و آن‌ها می‌توانند به صفحه‌های متفاوتی از سایت شما سر بزنند و این مورد هم نشان از لینک‌دهی صحیح داخلی سایت شما است.

ساختار و معماری درست سایت شما به خزنده‌های گوگل هم این قابلیت را می‌دهد که به‌راحتی در صفحه‌ها  قسمت‌های متفاوت سایت شما جست‌وجو نماید و کراول را انجام دهند و اطلاعاتی که نیاز دارند را به دست آوردند. این مورد هم در سئو سایت و بهینه‌سازی آن بسیار مؤثر است.

معماری سایت چه تأثیری در سئو سایت دارد

معماری و ساختار سایت باید به صورتی باشد که هنگامی که کاربر از سایت شما بازدید می‌کند، به‌درستی و خیلی آسان به محتوایی که موردنظرش است، دسترسی پیدا کند. به طور مثال اگر شما یک سایت دارید که مخصوص لباس است، کاربر باید خیلی سریع بتواند با گروه‌بندی که انجام دادید به محتوای موردنظر و یا لباسی که می‌خواهد دست پیدا کند. حتی می‌توانید یک صفحه را برای راهنمای کاربران اختصاص دهید و به آن آن‌ها روشی را بگویید که سریع‌تر به مطلب موردنظر برسند، این مورد از مهم‌ترین معیارها برای سئو و بهینه‌سازی سایت شما است.

اگر ساختار و معماری سایت به‌صورت صحیح و طبق قاعده باشد، نرخ کلیک برای سایت شما افزایش می‌یابد و نرخ پرش هم کاهش پیدا می‌کند. زمان حضور کاربران نیز در سایت شما به مقدار قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. همهٔ این موارد در بالارفتن رتبه سایت شما در گوگل و بهینه‌سازی و سئو تأثیر می‌گذارد.

معماری سایت چیست؟ بهبود ساختار وب‌سایت با چند کلیک
معماری سایت چیست؟ بهبود ساختار وب‌سایت با چند کلیک

یکی دیگر از ویژگی‌های یک معماری درست و مناسب برای سایت، این است که ربات‌های خزنده هم می‌توانند کار خود را به‌درستی انجام دهند، یعنی بخش‌های مختلف سایت شما را بازدید می‌کنند و کراول می‌نمایند و هنگامی که شناسایی آن‌ها تمام شد قسمت‌های مختلف سایت را بهتر آنالیز و بررسی می‌کنند. یکی از هدف‌های مهم ربات‌های خزنده گوگل، ایندکس نمودن محتواها برای نمایش دادن آن در نتیجه جست‌وجو در گوگل است.

درواقع ساختار و معماری دست سایت شما به خزنده‌های گوگل نیز کمک می‌نماید تا سایت شما را به‌درستی بررسی کنند و محتوای سایت شما را نیز ایندکس نمایند. اگر ساختار و معماری سایت شما درست نباشد، خزنده‌های گوگل هم زمان بسیار بیشتری را برای کراول کردن می‌گذارند و شاید نتوانند به بعضی از صفحه‌های سایت شما دست پیدا کنند و یا آن صفحه‌ها هرگز ایندکس نمی‌گردند و این امر بسیار روی سئو شما تأثیر بدی می‌گذارد. اکنون که دریافتیم معماری سایت چیست؟ بهبود ساختار و بسایت وردپرس در سئو و بهینه‌سازی سایت چه میزان مؤثر است، باید نکات دیگری را هم بدانیم.

موارد خیلی مهم در اصلاح و بهبود معماری یا ساختار سایت

در این قسمت پس از توضیح اینکه معماری سایت چیست؟ بهبود ساختار وب‌سایت وردپرس را بررسی می‌کنیم. موارد خیلی مهمی در اصلاح و بهبود معماری یا ساختار سایت مؤثر هستند که کمی در قسمت‌های قبل دربارة اهمیت آن‌ها توضیح دادیم.

معماری سایت هم مانند معماری ساختمان مراحلی دارد که در قسمت اول آن، صفحة اصلی قرار می‌گیرد که خود مواردی را شامل می‌شود. ابتدا برای اینکه بتوانید معماری و ساختار سایت خود را به بهترین شکل انجام دهید باید درباره  معماری سایت عمیق و معماری سایت مسطح توضیحاتی را ارائه دهیم.

معماری عمیق سایت  Deep Architecture چیست

معماری عمیق سایت یعنی صفحه‌هایی در سایت شما وجود دارد که کاربران و خزنده‌های موتورهای جست‌وجو جهت رسیدن به آن صفحه‌ها حدود چهارتا ده بار کلیک می‌کنند. معماری عمیق سایت Deep  هم نام دارد.

معماری سایت مسطح یا همان فلت در سئو سایت شما تأثیر بهتری می‌گذارد. معماری مسطح برای کاربر این امکان را ایجاد می‌کند که با کلیک کردن خیلی کمتری در زمان خیلی کم به محتوای موردنظر و صفحه‌ای که می‌خواهد برسد. درواقع معماری مسطح سایت به کراول‌ها نیز این امکان را می‌دهد که همهٔ صفحه‌های سایت را جست‌وجو کند و آن‌ها را آنالیز نماید و بعد ایندکس کند.

معماری عمیق سایت  Deep Architecture چیست
معماری عمیق سایت  Deep Architecture چیست

ساده بودن ساختار سایت

اگر سایت دارید که صفحه‌های زیادی دارد، سادگی شکل آن‌ها بسیار مهم است. باید یک روشی را برای ساختار سایت خود داشته باشید و طبق همان پیش بروید؛ دسته‌بندی‌ها و صفحه‌ها و حتی زیر دامنه‌ها هم از همان روش پیروی نمایند. در قسمت فوتر و بالای سایت از مگا منوها می‌توانید استفاده کنید که در دسته‌بندی محتوای سایت به شما کمک می‌کند. درواقع سایت را شلوغ نمی‌کند و سبب استفاده راحت‌تر کاربر از سایت می‌شود.

منو ناوبری سایت را بررسی کنید

یکی از موارد مهم بررسی همیشگی منو ناوبری در قسمت بالای صفحة اصلی سایت است که همه دسته‌بندی‌ها نیز در زبر این قسمت قرار می‌گیرند تعداد دسته‌بندی‌های سایت نباید زیاد باشد که روی همهٔ قسمت‌های آن کلیک شود.

اهمیت کاربرد  لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. درواقع لینک‌های داخلی این قابلیت را دارند که در قسمت‌های داخلی سایت ارتباط برقرار شود. درواقع با استفاده از لینک‌های داخلی، شما به صفحه‌هایی که لینک شده هم اهمیت می‌بخشید و روی سئو تأثیر دارد.

معماری مسطح و فلت سایت

مسطح و فلت بودن معماری وب‌سایت، این معنی می‌دهد دهد که کاربران و خزنده‌های موتورهای جست‌وجو با تعداد کلیک‌های کمتر از چهارتا، به صفحه‌های موردنظر در سایت برسند.

کاربرد جست‌وجوی پیشرفته در ساختار سایت

جست‌وجوی پیشرفته در سایت به کاربر این امکان را می هد که با کلیک‌های خیلی کم به صفحه‌ای که می‌خواهد برسد و این امر سبب تجربة خوب کاربر می‌شود.

کاربرد جست‌وجوی پیشرفته در ساختار سایت
کاربرد جست‌وجوی پیشرفته در ساختار سایت

آدرس URL کوتاه

از موارد بسیار مهم در بهبود یافتن ساختار سایت، کاربرد URL ساده و کوتاه و درعین‌حال هم نامفهوم است.

کاربرد Breadcrumbs

Breadcrumbs یا برد کرامب همان مسیریاب سایت هستند که اغلب در بخش پایین سایت است. کاربران به کمک آن به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی پیدا خواند کرد.

کاربرد تگ کنونیکال

Canonical تگ کنونیکال یک عدد کد است که در قسمت‌های مختلف سایت می‌تواند قرار بگیرد و اصلی‌ترین ورژن از یک محتوا را نشان دهد. سایت‌های فروشگاهی صفحه‌های زیادی اغلب دارند که بسیار به هم شباهت دارند و به این دلیلی که شباهت صفحه‌ها روی سئو سایت اثر منفی نداشته باشد، تگ کنونیکال جهت معرفی کردن صفحه‌های سایت است.

کاربرد نقشه سایت Sitemap

ننقشةسایت که خیلی شنیده‌اید، یک عدد فایل متنی است که همه  آدرس‌هایی که در سایت شما وجود دارد را در درون خود نگه می‌دارد. نقشه‌ی سایت به خزنده‌های موتورهای جست‌وجو این قابلیت را می‌دهد که همه صفحه‌ها را کراول نمایند و بررسی کنند.

کاربرد نقشه سایت Sitemap
کاربرد نقشه سایت Sitemap

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم معماری سایت چیست؟ بهبود ساختار و بسایت وردپرس چگونه امکان‌پذیر است. درواقع یک ساختار و معماری خوب چه تأثیری بر سئو سایت دارد. همه نکات را برای بهبود ساختار سایت وردپرس بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *