هاست سازمانی چیست

هاست سازمانی چیست

معرفی هاست سازمانی

هاست به معنای میزبانی می‌باشد و هاست سازمانی درواقع همان میزبانی سازمانی برای افرادی که دارای مشاغل بزرگی هستند می‌باشد، وب‌سایت‌های شرکتی بازدیدکنندگان زیادی دارند این مسئله نیاز به فضا و پهنای باند زیاد و امنیت بالایی را می‌طلبد. با توجه به این مسئله چه هاستی برای سازمان‌های بزرگ خوب است؟ این سؤال را با مثالی بهتر می‌توان متوجه شد، فرض کنید شما صاحب شرکت بزرگی هستید که وب‌سایت خاص خود را دارد و هرروز مراجعه‌کنندگان زیادی برای سؤال و کسب اطلاعات به وب‌سایت شرکت مراجعه می‌کنند، حتی امکان دارد در یک زمان مراجعه‌کنندگان به‌صورت هم‌زمان رجوع کنند، در این صورت اگر از هاست اشتراکی استفاده کنید امکان دارد وب‌سایت شما بعد از مدتی غیرفعال شود و این برای یک شرکت بزرگ معقول نمی‌باشد.

به‌طورکلی می‌توان گفت هاست شرکتی بهترین گزینه برای مشاغلی است که اهداف بزرگی دارند زیرا در این برنامه‌ها امکاناتی وجود دارند که از فایل‌های وب‌سایت‌ها محافظت می‌کند این وب‌سایت‌های شرکتی به یک سرور قدرتمند متصل هستند که برای آن هزینه‌ی زیادی صرف شده است و نمی‌شود آن را روی هاست اشتراکی ارزان پیاده‌سازی کرد.

هاست چیست و هاستینگ چه می‌کند

هاست درواقع به فضایی می‌گویند که کاربر می‌تواند فایل‌های وب گاه خود را در آن قرار دهد، حال اگر بخواهیم به‌طور دقیق به مبحث هاست بپردازیم باید در ابتدا مواردی مثل سرور و وب‌سایت بپردازیم تا بهتر متوجه هاست و هاستینگ بشویم، وب‌سایت‌ها متشکل از مجموعه‌ای از فایل‌های مختلف اعم از: متن، تصویر و فایل‌های برنامه‌نویسی شده به زبان‌های مختلف که برای اهدافی خاص باهم در ارتباط اند، هرکسی که نرم‌افزارهای لازم برای دسترسی به این فایل‌ها را داشته باشد می‌تواند از این سایت بازدید کند، وسیله‌ی موردنیاز برای این دسترسی یک کامپیوتر می‌باشد که باید به اینترنت پرسرعت متصل باشد به این کامپیوتر که فایل‌ها در آن قرار می‌گیرند (سرور) می‌گویند.

در حالتی که تعداد افراد زیادی بخواهند از سایت شما بازدید کنند با یک کامپیوتر معمولی امکان پاسخگویی به آن‌ها کاری دشوار می‌شود، در این حالت چه باید کرد؟ در اینجا ما نیاز داریم به یک کامپیوتر قدرتمند ازلحاظ قطعات داخلی که نرم‌افزارهای موردنیاز برای اجرای فایل‌های شما را داشته باشد.

این نرم‌افزارها قابلیت‌های موردنیاز صاحب سایت را به آن می‌دهد قابلیت‌هایی مثل مدیریت بخش‌های مختلف سایت، پست الکترونیک و غیره. قبلاً گفتیم که وسیله‌ی موردنیاز برای دسترسی به وب‌سایت کامپیوترها می‌باشند که به آن‌ها سرور می‌گویند اما تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم و همچنین نیروی پشتیبانی برای همه‌ی صاحبان وب‌سایت‌ها هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد که به‌صرفه نیست به همین دلیل شرکت‌هایی به وجود آمدند که با فراهم کردن لوازم کار و قرار دادن سطح وسیعی از فضای دیسک سخت سرورهای خود این مسئولیت را پذیرفتند و این امکانات را با پرداخت هزینه به‌صورت اجاره‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند به‌اصطلاح میزبانی وب یا همان هاستینگ می‌کنند، به این شرکت‌ها که این خدمات را ارائه می‌دهند، میزبان و یا هاست می‌گویند.

روش‌های استفاده از هاست سازمانی چیست

یکی از روش‌های استفاده از هاست سازمانی به این صورت است که برای خدمات‌دهی به کاربران خود از چندین سرور استفاده می‌کنند با این روش می‌خواهند به مشتریان خود این اطمینان را بدهند که حتی در شرایط دشوار برای میزبانی هر اکانت حداقل یک سرور وجود دارد. این روش بسیار مورداستفاده ارائه‌دهندگان هاست قرار دارد با این روش آن‌ها این توانایی را دارند که سایت‌ها را uptime نگه دارند، این روش به این صورت است که تمامی سرورها باهم هماهنگ کار می‌کنند و اگر یکی از آن‌ها از کار افتاد، سرور دیگری نقش آن را بر عهده می‌گیرد.

روش‌های استفاده از هاست سازمانی چیست
روش‌های استفاده از هاست سازمانی چیست

در روش دیگر استفاده از هاست سازمانی از دو نوع سرور استفاده می‌شود که یکی از سرورها اصلی می‌باشد که از این سرور برای کارهایی از قبیل بک آپ استفاده می‌شود، برای جلوگیری از خطر ازکارافتادن سرورها، هردوی سرورها همیشه باهم همگام‌سازی می‌شوند تا اگر یکی از کار بیفتد دیگری بتواند نقش آن را بر عهده بگیرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های هاست سازمانی چیست

هاست سازمانی به علت اهمیت بالایی که دارد باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد چراکه در جاهای خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید دارای ویژگی‌های امنیتی چه سخت‌افزار و چه نرم‌افزار باشد
  • امکان انتخاب سیستم‌عامل در آن وجود داشته باشد
  • بایگانی در حال انجام
  • پنل اداری با عملکرد بالا داشته باشد
  • امکان ایجاد ایمیل نامحدود داشته باشد
  • دارای انتخاب کنترل پنل مدیریت مستقیم و یا سی پنل
  • دارای هارددیسک‌های سریع و ایمن
  • باید پایگاه داده نامحدود داشته باشد
  • سازگاری کامل داشته باشد با وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا

مزایای هاست سازمانی چیست

  • بک آپ گیری به‌صورت روزانه از تمام اطلاعات هاست، این کار به صاحبان وب‌سایت کمک می‌کند تا اگر به‌اشتباه و یا به دلایل دیگر برخی از محتویات سایت خود را از دست دادند دوباره بازگردانی کنند.
  • امکان نصب گواهینامه‌های امنیتی برای تائید نماد الکترونیکی وزارت بازرگانی و برقراری سطح امنیت
  • قیمت مناسب سرویس‌های هاست سازمانی به نسبت سرورهای اختصاصی، بسیاری از کاربران توانایی پرداخت هزینه‌های سرور اختصاصی را ندارند اما هاست سازمانی که ازنظر عملکرد مانند سرور اختصاصی می‌باشد و نیز در صد uptime بالایی دارد توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
  • سرویس‌های هاست سازمانی برای کسب‌وکارهای بزرگ بسیار مفید است زیرا که این پلن ها همیشه وب‌سایت‌ها را uptime نگه می دارند.
  • و بسیاری دیگر از مزیت‌های هاست سازمانی.
مزایای هاست سازمانی چیست
مزایای هاست سازمانی چیست

معرفی ابزارهای مناسب برای بررسی هاست

برای مدیریت پرتال سازمانی باید با برخی از ابزارها آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم از آن‌ها در مواقع موردنیاز بهره ببریم این ابزارها به شرح زیر است:

  • :Whois از ابزار whois برای نمایش وضعیت دامنه استفاده می‌شود، با هوییز می‌توانیم اطلاعاتی نظیر مالکیت و تاریخ ثبت و تاریخ انقضا و ایمیل مالک دامنه و غیره را مشاهده کنیم
  • Uptime: از وب‌سایت uptime برای وضعیت سرور بهره می‌برند، از این وب‌سایت برای بررسی دامنه‌هایی که به آن اعلام‌شده است استفاده می‌شود که در شرایط به وجود آمدن مشکل و قطعی سایت سریعاً از طریق ایمیل به مالک سایت اطلاع‌رسانی می‌کند.
  • Ping: از دستور ping برای بررسی ip های اختصاص داده‌شده به هاست بهره می‌برند.
  • Irnic: وب‌سایت ایرنیک مرجع ثبت دامنه‌های ملی ایران می‌باشد که با پسوند ir شناخته می‌شود. دامنه‌های ir برخلاف دامنه‌های بین‌المللی برای تغییر در dns ها به چند ساعت زمان نیاز دارند، برای تغییر dns در این وب‌سایت ابتدا باید لاگین شوید سپس در بخش دامنه‌های من dns را عوض کنید.

مهم‌ترین عوامل انتخاب یک هاست سازمانی چیست

  1. اندازه پهنای باند: پهنای باند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وب‌سایت‌های شرکتی محسوب می‌شود، درواقع همه‌ی وب‌سایت‌های شرکتی به پهنای باند زیادی نیاز دارند، هاست اشتراکی قطعاً پاسخگوی رجوع هم‌زمان چند صد کاربر نمی‌تواند باشد بنابراین وب‌سایت شما دچار مشکل خواهد شد در چنین شرایطی است که پهنای باند یک امر اساسی به شمار می‌رود ازاین‌رو باید با توجه به نیاز خود برای منابعی که می‌خواهید در سایت قرار دهید هاستی با پهنای باند متناسب سایت خود را انتخاب کنید.
  2. Uptime: به مدت‌زمانی که وب‌سایت شما در دسترس باشد uptime می‌گویند، بااین‌حال خیلی از مواقع پیش می‌آید به دلایلی و در زمآن‌های خاص شرکت‌های هاستینگ دچار مشکل شوند و نیاز به بروز رسانی و رفع مشکل و در مواقعی ارتقای سخت‌افزار داشته باشند.
  3. کنترل پنل: پل ارتباطی بین شما و میزبان (هاست) کنترل پنل می‌باشد، درواقع کنترل پنل همانند یک سیستم‌عامل کامپیوتر عمل می‌کند، پنل ها ویژگی‌های مشابهی دارند از همین جهت هاست شرکتی می‌تواند دایرکت ادمین و یا سی پنل در هاست خارج از لینوکس باشد.
  4. پشتیبانی: اگر شما بخواهید تغییراتی در پلن هاست خود ایجاد کنید باید با پشتیبانی فروش هاست تماس بگیرید. وب‌سایتی که از آن‌هاست خود را تهیه می‌کنید باید توانایی این را داشته باشد که در صورت ایجاد مشکل در هاست، آن را تعمیر کند و یا از هاست نگهداری حرفه‌ای و سریع و دقیق داشته باشد. امروزه قابلیت چت آنلاین در وب‌سایت‌ها وجود دارد که می‌توان در مواقع نیاز و یا سؤالاتی درباره وب‌سایت به آن رجوع کرد.
  5. بایگانی مستمر: وب‌سایت‌ها چون‌که اکثراً مراجعین آن‌ها عموم مردم عادی هستند کمی ناامن می‌باشند به همین دلیل کاربران ترجیح می‌دهند که بتوانند اطلاعات وب‌سایت خود را بازیابی کنند. امکان دارد در هنگام به‌روزرسانی داده‌های خود را از دست بدهید از طرفی هم کاربران وب‌سایت شما نمی‌خواهند در موقع استفاده از سایت شما با مشکل روبه‌رو شوند، پس باید شرکتی که سرویس پشتیبان گیری میزبانی سایت شما را بر عهده دارد باید این توانایی را داشته باشد که فایل پشتیبان روزانه را بارگیری مجدد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *