آموزش استفاده از دستور Dig در لینوکس

آموزش استفاده از دستور دیگ Dig در لینوکس

دستور Dig در لینوکس Dig (Domain Information Groper) یک ابزار خط فرمان است که جستجوی DNS را با جستجو در سرور های نام و نمایش نتیجه برای شما انجام می دهد. در این آموزش، تمام کاربرد های اصلی دستوری که باید در سیستم عامل لینوکس بدانید را خواهید یافت.  به طور پیشفرض، Dig پرس و جوی DNS را به سرور های نام فهرست شده در حل کننده (/etc/resolv.conf) میفرستد، مگر اینکه دستور داده شده باشد که یک سرور نام خاص را پرس و جو کنید. در این مقاله از سایت روناک هاست قصد داریم که به صورت کامل و جامع آموزش استفاده از دستور دیگ Dig در لینوکس را به شما توضیح دهیم.

وب سایت روناک هاست بزرگترین مرجع خرید و فروش انواع سرویس های ابری و میزبانی وب است که از جلمه آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرور مجازی NVME  | یک مدل سرور مجازی که به هارد های NVME پر سعرت مجهز شده است که بتواند سایت ها و اطلاعات را با سرعت بالا بارگذاری کند

سرور مجازی بورس | نوعی سرور مجازی که مخصوص کسانی است که برای بورس ، فارکس و انجام معاملات مالی و جهانی می خواهد سرویسی ایمن و سریع داشته باشند

سرور مجازی ترید | نوعی دیگر از سرور های مجازی است که مخصوص افراد تریدر و کسانی که در بازار های مالی و ارز دیجیتال فعالیت می کنند ساخته شده است

سرور اختصاصی | یکی دیگر از سرویس های روناک هاست که مخصوص افراد حرفه ای و کارهای سنگین برای کسانی که فعالیت های اختصاصی روی سرور می خواهند انجام دهند

هاست وردپرس ارزان  | یک هاست محبوب برای سایت های وردپرسی با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت و پشتیبانی عالی

هاست ووکامرس | یک هاست وردپسی اما مناسب برای سایت های فروشگاهی و آنلاین شاپ ها با سرعت بالا و قیمت بسیار مناسب

 

نصب کردن Dig در لینوکس

دیگ یا Dig بخشی از بسته ابزار DNS است که اغلب با سرور های نام BIND نصب میشود. همچنین می توانید با دسترسی به VPS خود از طریق SSH و با استفاده از دستورات زیر در خط فرمان، بسته ابزاری که حاوی Dig  است را به طور جداگانه نصب کنید:

دبیان و اوبونتو:

apt-get install dnsutils

CentOS 7:

Yum install bind-utils

پس از نصب، نسخه را بررسی کنید تا مطمئن شوید نصب با موفقیت انجام شده است:

Dig-v

ترکیب دستور Dig در لینوکس

در ساده ترین شکل، نحوه ی استفاده ابزار Dig به شکل زیر خواهد بود:

Dig [server] [name] [type]

[سرور]- آدرس IP  یا نام میزبان نام سرور برای درخواست.

اگر شناسه سرور نام میزبان باشد، دیگ نام میزبان را قبل از پرس و جو از سرور نام حل میکند.

این اختیاری است و اگر شناسه سرور را ارائه نکنید، دیگ از نام سرور فهرست شده در فایل /etc/resolv.conf استفاده میکند.

[نام]- نام رکورد منبعی که باید جستجو شود.

[نوع] یا [type]- نوع درخواست درخواست شده توسط dig. به عنوان مثال، می تواند یک رکورد A، رکورد MX، رکورد SOA  یا هر نوع دیگری باشد.به طور پیش فرض، اگر هیچ نوع شناسه ای مشخص نشده باشد، dig یک رکورد A را جستجو می کند.

نحوه ی استفاده از دستور Dig در لینوکس

بیایید به کاربرد های اصلی دستور بپردازم:

پرس و جوی ساده نام دامنه

برای انجام جستجوی DNS برای نام دامنه، به سادگی نام را با دستور Dig  وارد کنید:

Dig hostinger.fr

به طور پیش فرض، دستور Dig رکورد A را زمانی که هیچ گزینه دیگری مشخص نشده است، نمایش می دهد. نتیجه همچنین حاوی اطلاعات دیگری مانند نسخه نصب شده Dig، جزئیات فنی در مورد پاسخ ها، آمار مربوط به پرس و جو، بخش سوالات و چند مورد دیگر خواهد بود.

جواب های کوتاه

دستور Dig در بالا شامل اطلاعات مفید زیادی در بخش های مختلف است، اما گاهی اوقات شما فقط نتیجه پرس و جو را می خواهید. شما می توانید اینکار را با استفاده از گزینه short + انجام دهیدکه فقط آدرس IP (یک رکورد) نام دامنه را نمایش دهد:

Dig hostinger.fr +short

پاسخ های تفصیلی

گاهی اوقات می خواهید بخش پاسخ ها را با جزئیات بررسی کنید. بنابراین، برای اطلاعات دقیق در مورد بخش پاسخ ها، می توانید با استفاده از گزینه noall + نمایش کل بخش را متوقف کنید و تنها با استفاده از گزینه answer+ با دستور Dig ، بخش پاسخ ها را استعلام کنید.

Dig hostinger.fr +noall  +answer

تعیین سرور های نام

به طور پیشفرض، دستورات Dig از سرور های نام فهرست شده در /etc/resolv.conf برای انجام جستجوی DNS پرس و جو می کنند. می توانید این رفتار پیشفرض را با استفاده از نماد @ به دنبال نام میزبان یا آدرس IP سرور نام تغییر دهید.

دستور Dig زیر پرس و جوی DNS را با استفاده از گزینه 8.8.8.8@ به سرور نام گوگل (8.8.8.8) ارسال می کند.

Dig @8.8.8.8 hostinger. fr

انواع رکورد های DNS را پرس و جو کنید

برای پرس و جو از تمام انواع رکورد های DNS موجود مرتبط با یک دامنه، از گزینه ANY استفاده کنید. گزینه ANY تمام انواع رکورد های موجود را در نتیجه شامل می شود:

Dig hostinger. fr ANY

یک نوع رکورد پیدا کنید

اگر میخواهید برای یک رکورد خاص جستجو کنید، فقط نوع را به انتهای دستور اضافه کنید.

به عنوان مثال، برای پرس و جو فقط بخش MX (مبادله نامه) مرتبط با یک دامنه، می توانید از دستور Dig زیر استفاده کنید:

Dig hostinger. fr MX

به طور مشابه، برای مشاهده سایر رکورد های مرتبط با یک دامنه، نوع رکورد را در انتهای دستور Dig مشخص کنید:

Dig hostinger.fr txt (Querying TXT record)

Dig hostinger.fr cname (CNAME record query)

Dig hostinger.fr ns (Query NS record)

Dig hostinger.fr A (A record query)

مسیر DNS را ردیابی کنید

دیگ اجازه می دهد تا مسیر جستجوی DNS را با استفاده از گزینه trace + ردیابی کنید. این گزینه به سمت امکان می دهد تا پرس و جو های تکراری را برای حل  جستجوی نام انجام دهید. سرور های نام از ریشه پرس و جو می کند و سپس از طریق درخت فضای نام با استفاده از پرس و جو های تکراری زیر ارجاعات در طول مسیر تکرار می کند:

Dig hostinger.fr +trace

جستجوی معکوس DNS

جستجوی معکوس DNS دامنه و نام میزبان مرتبط با یک آدرس IP را پیدا می کند. برای انجام یک جستجوی معکوس DNS با استفاده از دستور Dig، از گزینه x- و سپس آدرس IP انتخاب شده استفاده کنید. در مثال زیر، Dig یک جستجوی معکوس DNS برای آدرس  IP مرتبط با google.com انجام می دهد:

Dig +answer -x 172.217.166.46

به یاد داشته باشید که اگر یک رکورد PTR برای یک آدرس IP تعریف نشده باشد، امکان جستجوی معکوس DNS وجود ندارد زیرا رکورد PTR  به دامنه یا نام میزبان اشاره دارد.

پرس و جو های دسته ای

با استفاده از ابزار Dig، می توانید به جای اینکه آن را به صورت جداگانه انجام دهید، یک جستجوی DNS برای لیستی از دامنه ها انجام دهید. برای انجام این کار، باید فهرستی از نام خای دامنه را در اختیار Dig قرار دهید _  یکی در هر خط در یک فایل. پس از آماده شدن فایل، نام آن را با گزینه f- مشخص کنید:

Vi domain_name.txt

Hostinger.fr

Google FR

Ubuntu.com

Dig -f domain_name.txt +short

رفتار دستور Dig در لینوکس  را کنترل کنید

خروجی فرمان را می توان با تنظیم گزینه هایی در فایل digrc./~ که به طور خودکار با دستور اجرا می شود، به طور دائم سفارشی کرد.

فرض کنید می خواهید فقط بخش پاسخ ها را نشان دهید _ گزینه های مورد نیاز را در فایل digrc./~ مشخص کنید، بنابراین نیازی نیست در حین اجرای پرس و جو، آنها را تایپ کنید.

echo “+noall +answer” >~/.digrc

اکنون یک دامنه را در سرور DNS جستجو کنید. نتیجه تایید می کند که dig با گزینه های تعریف شده در فایل digrc./~ کار می کند.  این تمام چیزی است که برای شروع استفاده از Dig در لینوکس لازم دارید. اکنون می توانید جستجو های DNS را برای دامنه ها با استفاده از گزینه های مختلف انجام دهید. میخواهید بیشتر بدانید؟ با استفاده از دستور man dig  به صفحه دستی مراجعه کنید تا تمام کاربرد ها و گزینه های ممکن را کشف کنید.

نتیجه گیری

این تمام چیزی است که برای شروع استفاده از dig در لینوکس نیاز دارید. اکنون می توانید جستجوهای DNS را برای دامنه ها با استفاده از گزینه های مختلف انجام دهید. آیا میخواهید بیشتر بدانید؟ با استفاده از دستور man dig به صفحه دستی مراجعه کنید تا تمام کاربردها و گزینه های ممکن را کشف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *