آموزش بازگردانی سیستم در لینوکس یا system restore در لینوکس

آموزش بازگردانی سیستم در لینوکس یا system restore در لینوکس

آموزش بازگردانی سیستم در لینوکس یا system restore در لینوکس به صورت قدم به قدم و عملی

بازگردانی سیستم در لینوکس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی به شمار می‌رود که اغلب کاربران به دنبال آموزش آن هستند. برخی از افراد گمان می‌کنند که این قابلیت در لینوکس وجود ندارد. اما باید بدانیم که دستورها و کدهای خاصی برای این کار وجود دارد. شما با استفاده از دستورها می‌توانید قابلیت بازگردانی سیستم در لینوکس را داشته باشید. پیشنهاد می‌شود که حتماً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله ابزارهای مختلفی را به شما معرفی می‌کنیم. با استفاده از این ابزارها می‌توانید system restore لینوکس را داشته باشید.

اگر قصد خرید هاست لینوکس را دارید می توانید به صفحه هاست لینوکس استاندارد مراجعه کنید.

نحوه بازگردانی سیستم در لینوکس

باید بدانید که در لینوکس به‌طورکلی کلمه بازگردانی سیستم یا system restore به‌صورت پیش‌فرض وجود ندارد. بدیهی است که برای داشتن این قابلیت باید نرم‌افزار مربوط به آن را نصب کنید. نرم‌افزارهای مختلفی هستند که مانند بازگردانی سیستم در ویندوز عمل می‌کنند. به‌سادگی می‌توانید با تهیه اسنپ شات ها از سیستم بازگشت به عقب را داشته باشید.

فرق اسنپ شات با پشتیبان گیری

به‌طورکلی واژه پشتیبان گیری به معنای داشتن یک کپی از فایل‌های مشخص می‌باشد. می‌توان گفت که فایل‌های پشتیبان شامل همه محتوای موجود در دیسک نیستند. پشتیبان‌هایی که شامل تمام فایل‌ها می‌باشند disk image یا disk clone نامیده می‌شوند. این پشتیبان‌ها همانند آینه تمام اطلاعات دیسک را بازتاب می‌کنند. disk image ها معمولاً در فرایندهای استفاده می‌شوند که در آن اطلاعات از یک هارد به یک هارد دیگر می‌رود.

اما در مورد اسنپ شات ها باید بدانید که آن‌ها همان نگهدارنده داده هستند. داده‌هایی که در یک بازه زمانی توسط سیستم یا همان فایل دسته‌بندی می‌شوند. این داده‌ها روی فضای مشخصی ایجاد و نگهداری خواهند شد. اسنپ شات ها کلیه فایل‌ها و پوشه‌های مربوط به هارد دیسک را دارند. اگر اسنپ شات شما شامل این پوشه‌ها نبود حتماً شامل پوشه‌ها و فایل‌های کلیدی موردنیاز سیستم است.

نگه‌داشتن اسنپ شات ها به همراه داده‌های اصلی فولدرهای لینوکس به شما کمک می‌کند که بازگردانی سیستم در لینوکس را انجام دهید. این بازگشت به عقب باعث ذخیره کردن مقدار زیادی از حافظه خواهد شد. در این روش اسنپ شات شما فایل‌های پشتیبان به‌هم‌پیوسته را درون خود قرار داده است. Incremental backups در اسنپ شات ها آخرین تغییراتی که روی هر فولدر در انجام‌شده است را ذخیره می‌کند. بنابراین برای بازگردانی سیستم در لینوکس هر اسنپ شات نیازمند اسنپ شات قبلی خود است. لازم به ذکر است که یک کپی کامل از Disk image به‌تنهایی کافی می‌باشد و می‌تواند باعث بازگردانی سیستم شما شود.

یکی از مشکلات اسنپ شات ها آسیب‌پذیر بودن آن‌ها نسبت به خطاهای مختلف مربوط به دیسک است. اگر دیسک شما با مشکل مکانیکی روبرو شود ممکن است که هم اسنپ شات و هم فایل‌های ذخیره‌شده‌تان را از دست بدهید. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که بعد از نصب لینوکس حتماً یک اسنپ شات از آن داشته باشید و آن را در یک حافظه جداگانه ذخیره و نگهداری کنید.

برای بازگردانی سیستم در لینوکس نرم‌افزارهای مختلفی در بازار هستند. که در ادامه بهترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید بدون داشتن مهارت خاصی بازگردانی سیستم در لینوکس مربوط به خودتان را انجام دهید.

 نرم افزار TImeShift

این نرم‌افزار با به همراه داشتن یک رابطه گرافیکی می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. باید بدانید که در این نرم‌افزار به‌صورت پیش‌فرض از فایل‌های شما اسنپ شات ایجاد نمی‌شود. اما شما می‌توانید پوشه‌ها و آدرس‌های مدنظرتان را به آن اضافه کنید. برای استفاده از ubunto به‌راحتی می‌توانید نرم‌افزار را از طریق بسته‌های شخصی developer`s PPA به دست آورید:

1/sudo apt-add-repository ppa:teejee2008/ppa

2/sudo apt-get update

3/sudo apt-get install timeshift

اگر نمی‌خواهید از آن استفاده کنید برای بازگردانی سیستم در لینوکس می‌توانید فایل نصبی مدنظرتان را از نرم‌افزار دانلود کنید و از طریق ترمینال‌های مربوطه آن را اجرا کنید:

 1./timeshift-latest-amd.64.run

جالب است بدانید که یک نسخه پیشرفته از این نرم‌افزار وجود دارد که انحصار آن مربوط به سیستمهای BTRFS می‌باشد. این سیستم به‌صورت خودکار از ویژگی اسنپ شات پشتیبانی می‌کند.

عملکرد نرم‌افزار TimeShift

این نرم‌افزار بر اساس یک برنامه از قبل تعیین‌شده از سیستم شما اسنپ شات های لازم را تهیه می‌کند. شما برای بازگردانی سیستم در لینوکس می‌توانید از ویژگی دستی اضافه کردن اسنپ شات های این نرم‌افزار نیز استفاده کنید. این نرم‌افزار قابلیت این را دارد که شما برای آن زمان نیز تعیین کنید و به او بگویید در چه زمانی اسنپ شات های قدیمی‌تر را حذف کند. جالب است بدانید که با داشتن گزینه Boot snapshots

شما می‌توانید با هر بار ریبوت کردن سیستمتان یک بکاپ یا اسنپ شات داشته باشید.

بازگردانی در سیستم لینوکس به‌وسیله اسنپ شات این نرم‌افزار بسیار کار ساده‌ای می‌باشد. کافی است که اسنپ شات مدنظرتان را انتخاب کنید و به سیستم محل بازگردانی اسنپ شات تان را نشان دهید. جالب است بدانید که می‌توانید آن‌ها را در هارد اکسترنال نیز بازگردانی کنید یا حتی از ویژگی کلون نیز استفاده کنید. با استفاده از این ویژگی به‌راحتی می‌توانید سیستم‌عامل خود را به یک کامپیوتر و یا رایانه دیگر منتقل کنید.

نکته قابل‌توجه این است که قبل از بازگردانی اسنپ شات نرم‌افزار از شما می‌پرسد که تمایل به نگهداری تنظیمات دارید یا خیر. در این حالت این دسترسی را به شما می‌دهد که هر یک از اسنپ شات هایی را که می‌خواهید حفظ کنید. لازم به ذکر است که نرم‌افزار ذکرشده برای این‌که به‌راحتی بتواند اسنپ شات ریستور شده شما را بوت کند، حتماً برای بازگردانی در سیستم لینوکس به GRUB2 نیاز خواهد داشت.

سخن آخر

در قالب کلی لینوکس ساختار منحصربه‌فردی دارد و شما باید برای بازگردانی سیستم در لینوکس اطلاعات مختلفی را داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم یکی از نرم‌افزارهای شاخص در این زمینه را به شما معرفی کنیم و نحوه عملکرد آن را با یکدیگر بررسی کنیم. بدیهی است که نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند بازگردانی سیستم در لینوکس را انجام دهد و شما با توجه به نیازتان می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *