آموزش نصب VNC در لینوکس Centos

آموزش نصب VNC در لینوکس Centos

آموزش نصب VNC در لینوکس Centos به صورت کامل و عملی

امروزه برای بسیاری از افراد این سؤال به وجود آمده است که آیا سرور مجازی و یا سرور اختصاصی لینوکس دارای قابلیت اتصال از راه دور و یا Remote Desktop را دارد؟ یکی از برنامه‌هایی که این دغدغه را برای افراد از بین برده است برنامه VNC می‌باشد. در این مطلب قصد دارید آموزش نصب VNC در لینوکس Centos به شما بدهید تا بتوانید با استفاده از آن به محیط گرافیکی لینوکس خود متصل شوید.

ممکن است برای شما این سؤال به وجود آید که VNC چیست؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است به این صورت شروع کنیم که پروتکل ارتباطی VNC و یا Virtual Network Computing یک روش ارتباطی بین 2 طرف یعنی سرور و کلاینت می‌باشد که به مدیریت این امکان را می‌دهد تا به‌صورت گرافیکی به مصورت کامل به منابع سرور دسترسی داشته باشد. درصورتی‌که شما نیز مدیر یک سرور هستید و قصد کانفیگ آن را به‌صورت گرافیکی دارید بهتر است از ابزار قدرتمند و امن Virtual Network Computing استفاده کنید. این ابزار به مدیران این امکان را می‌دهد تا هر نوع سیستم‌عاملی را به سرورهای لینوکس متصل کنید. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که VNC دارد محیط گرافیکی آن است که کار را بسیار راحت‌تر از قبل کرده است.

اگر قصد خرید هاست لینوکس را دارید می توانید به صفحه هاست لینوکس استاندارد مراجعه کنید.

مراحل آموزش نصب VNC در لینوکس Centos

برای آن‌که شما بتوانید نصب VNC در لینوکس Centos 6 را انجام دهید و دسترسی گرافیکی داشته باشید از راهنمای زیر استفاده کنید. پیش‌نیازهای این امر داشتن یک سرور مجازی لینوکس و یا سرور اختصاصی لینوکس با سیستم‌عامل CentOS 6 می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید پیش‌نیاز شما باید کاملاً خام و بدون نصب هر نوع نرم‌افزار دیگری باشد.

  1. نصب VNC سرور

برای آن‌که بتوانید VNC را نصب کنید در ابتدای کار نیازمند به سرور ssh و محیط گرافیکی Gnome خواهید بود که با کدهای زیر می‌توانید به نصب آن بپردازید:

yum groupinstall “Desktop” “Desktop Platform” “X Window System” “Fonts”

بعدازآن‌که Gnome را نصب کرده‌اید باید با استفاده از دستور زیر به سراغ دانلود و نصب VNC بروید:

yum install tigervnc-server

درصورتی‌که شما قصد دارید با هر بار ریبوت شدن سیستم سرویس VNC به‌صورت خودکار و اتوماتیک به اجرا درآید دستور زیر را اجرا کنید:

chkconfig vncserver on

  1. افزودن کاربر در VNC

حال قصد داریم در این مسیر یک کاربرد به نام IRPOWER را ایجاد کنیم. لازم به ذکر است شما می‌توانید نام کاربرد خود را با هر عبارت دیگری حتی به‌عنوان user در نظر بگیرید تا بتوانید به VNC دسترسی داشته باشید. برای این کار باید کدهای زیر را به اجرا درآورید.

useradd irpower

su – irpower

بعدازاین مرحله باید به سراغ ایجاد پسورد بروید که شامل 8 کاراکتر باید باشد. برای ایجاد پسورد موردنظر باید کد زیر را اجرا کنید و پسورد انتخاب‌شده خود را 2 بار وارد کنید:

vncpasswd

حال برگردید به دسترسی root، درصورتی‌که از شما در این مرحله پسورد خواسته‌شده باشد باید پسورد دسترسی به سرور به‌عنوان‌مثال سرور مجازی آمریکا را وارد کنید:

su

بعدازآن باید کدهای زیر را در root به اجرا در بیاورید:

yum install nano

nano /etc/sysconfig/vncservers

بعد از به اجرا درآوردن کدهای بالا برای شما فایلی باز خواهد شد که باید محتوای زیر را در آن قرار دهید و ذخیره کنید:

VNCSERVERS=”1:irpower”

VNCSERVERARGS[1]=”-geometry 1024×768″

بعدازاین کار باید کدهای زیر را به اجرا درآورید:

service vncserver restart

بعد از انجام دادن دستورات بالا ممکن است با نتیجه و خروجی‌های زیر روبه‌رو شوید:

 [root@server ~]# service vncserver restart

Shutting down VNC server: [OK]

Starting VNC server: 1:irpower xauth: file /home/irpower/.Xauthority does not exist

New ‘server.host.name:1 (irpower)’ desktop is server.host.name:1

Creating default startup script /home/irpower/.vnc/xstartup Starting applications specified in /home/irpower/.vnc/xstartup Log file is /home/irpower/.vnc/server.host.name:1.log

[OK]

[root@server ~]#

درصورتی‌که با این خروجی‌ها روبه‌رو شده‌اید باید کدهای زیر را با دقت به اجرا درآورید:

pkill vnc

nano /home/irpower/.vnc/xstartup

در انتهای کار فایلی برای شما باز خواهد شد که باید عبارت twm & را کامنت کنید و عبارت exec gnome-session & را در لاین بعدی آن اضافه کنید و سپس ذخیره کنید:

#!/bin/sh

[-r /etc/sysconfig/i18n] &&. /etc/sysconfig/i18n

export LANG

export SYSFONT

vncconfig -iconic &

unset SESSION_MANAGER

unset DBUS_SESSION_BUS_ADDRESS

OS=`uname -s`

if [$OS = ‘Linux’]; then

case “$WINDOWMANAGER” in

*gnome*)

if [-e /etc/SuSE-release]; then

PATH=$PATH:/opt/gnome/bin

export PATH

fi

;;

esac

fi

if [-x /etc/X11/xinit/xinitrc]; then

exec /etc/X11/xinit/xinitrc

fi

if [-f /etc/X11/xinit/xinitrc]; then

exec sh /etc/X11/xinit/xinitrc

fi

[-r $HOME/.Xresources] && xrdb $HOME/.Xresources

xsetroot -solid grey

xterm -geometry 80×24+10+10 -ls -title “$VNCDESKTOP Desktop” &

#twm &

exec gnome-session &

به این نکته توجه داشته باشید برنامه و ابزار VNC برای آن‌که بتواند به مقصد خود متصل شود از پورت 5901 استفاده می‌کند. درنتیجه لازم است این پورت را در فایروال سرور خود باز کنید. درصورتی‌که شما از CSF استفاده می‌کنید باید دستور زیر را در سرور اجرا کنید:

iptables -A INPUT -p tcp –dport 5901 -j ACCEPT

حال نوبت به ری استارت کردن سرور می‌باشد:

reboot

سخن آخر

امروزه با توجه به آنکه روزبه‌روز سیستم‌های کامپیوتری در حال گسترش هستند و نیاز به پشتیبانی سیستم در محل نیز افزایش پیداکرده است. همین امر باعث شده است که بسیاری از افراد از نرم‌افزارهای کنترل از راه دور برای سرورهای خود استفاده کنند. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانید سرور و یا سیستم طرف مقابل را کنترل کنید و تمامی تنظیمات لازمه را اعمال کنید. این امر بدون آن‌که شما در محل حضورداشته باشید انجام خواهد شد. استفاده از VNC در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد کرد. VNC توانایی نصب بر روی تمامی سیستم‌عامل‌ها را دارد؛ در حقیقت امروزه این ابزار به‌عنوان یک استاندارد شناخته‌شده است. از گذشته‌ها تا به امروز شرکت‌های متعددی وجود دارند که برای توسعه و کنترل از راه دور سیستم‌ها و سرورهای خود از این برنامه استفاده می‌کنند. عموم افراد برای آن‌که با سرورهای لینوکسی کار کنند از محیط ترمینال و سرویس SSH استفاده خواهند کرد؛ این در حالی است که کاربران بسیاری علاقه به یک محیط گرافیکی دارند که VNC این مشکل را برطرف کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *