ادان دامین چیست

ادان دامین چیست

امروزه دنیای وب با سرعت چشمگیری در حال گسترش و توسعه است. به‌طوری‌که هرروز با فناوری‌های جدیدی آشنا و روبه‌رو می‌شویم؛ بنابراین برای همپا بودن با این دنیای گسترده و وسیع باید اطلاعات خود را به‌روز نگه داریم و با اصطلاحات آن آشنا باشیم. یکی از متداول‌ترین بخش‌های دنیای اینترنت، وب‌سایت‌ها هستند. افراد بسیاری برای به اشتراک گذاشتن رزومه‌ی کاری، علایق شخصی و کسب‌وکارهای خود به‌صورت کوچک و بزرگ از وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. چراکه وب‌سایت‌ها متداول‌ترین و در دسترس ترین صفحات مجازی برای همگان هستند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که مدیریت یک وب‌سایت را به عهده دارید، لازم است با اصطلاحات دنیای وب آشنا باشید. از ابتدایی‌ترین اقداماتی که برای داشتن یک وب‌سایت باید انجام دهید ثبت یک دامین یا دامنه است؛ که از آدرس سایت شما را به همراه پسوندهای رایج تشکیل‌شده است. حال می‌خواهیم ببینیم ادان دامین چیست؟

ادان دامین (Addon Domain یا Add-on Domain) همان‌طور که از عنوان آن پیدا است؛ دامنه‌ای است که می‌توان روی هاستی که دامنه‌ای دیگر روی آن نصب‌شده است، نصب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شما یک هاست با 10 گیگ فضای میزبانی دارید و روی این هاست دامنه ای دارید که تنها از 4 گیگ فضای هاست استفاده می‌کند. شما یک دامنه‌ی متفاوت با دامنه‌ی اصلی هاست نصب می‌کنید که از باقی فضای هاست استفاده کند. به این دامنه‌ی متفاوت با دامنه‌ی اصلی هاست، ادان دامین یا Add-on Domain گفته می‌شود. به عبارتی هنگامی‌که روی یک هاست دو دامنه‌ی متفاوت برای دو وب‌سایت مختلف و کاملاً مجزا دارید؛ دامنه‌ی اول همان دامنه‌ی اصلی و دامنه‌ی دوم ادان دامین می‌باشد.

تفاوت ساب دامین و پارک دامین با ادان دامین چیست

شاید در ابتدا تشخیص تفاوت میان ادان دامین، ساب دامین و پارک دامین با یکدیگر کمی متفاوت باشد؛ اما به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند و هرکدام به‌صورت جداگانه کاربری خاص خود را دارند که کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

  • ادان دامین (Add-on Domain): همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، آدرس ادان دامین با دامنه‌ی اصلی و اولیه‌ای که روی هاست نصب‌شده، کاملاً متفاوت است. به‌طوری‌که کلاً مربوط به یک وب‌سایت دیگر است. با داشتن Add-on Domain بر روی هاست خود، شما دو وب‌سایت با دامنه‌های متفاوت و همچنین محتوای متفاوت خواهید داشت که ربطی به هم ندارند جز اینکه هردوی این وب‌سایت‌ها توسط شما مدیریت می‌شوند.
  • ساب دامین (Sub Domain): ساب دامین ها یک زیر دامنه برای دامنه‌ی اصلی خواهند بود. محتویات ساب دامنه یا زیر دامنه کاملاً مرتبط با دامنه اصلی است. نام ساب دامنه با یک نقطه از آدرس دامنه‌ی اصلی جدا می‌شود. به‌عنوان‌مثال آدرس دامنه‌ی اصلی وب‌سایت شما به این صورت ir می‌باشد؛ و نامی که برای ساب دامنه انتخاب کرده‌اید sub است. آدرس ساب دامنه‌ی شما به این صورت sub.Domain.ir خواهد بود؛ و مطالب کاملاً مربوط به وب‌سایت اصلی است
  • پارک دامین (Park Domain): در پارک دامین ها تمامی محتویات به دامنه‌ی اصلی هاست اشاره می‌کنند و از آن جدا نیستند. تمامی دامنه‌های که به‌عنوان پارک دامین بر روی هاست تشکیل می‌شوند به آدرس دامنه‌ی اصلی و همچنین محتوای دامنه اصلی اشاره می‌کنند. درحالی‌که ادان دامین هیچ اشاره‌ای به دامنه اصلی نداشته و مربوط به یک وب‌سایت مجزا می‌باشد.
تفاوت ساب دامین و پارک دامین با ادان دامین چیست
تفاوت ساب دامین و پارک دامین با ادان دامین چیست

مزایای ادان دامین چیست

هر مورد جدیدی که در دنیای فنّاوری عرضه می‌شود، قطعاً دارای مزایا و معایبی خواهد بود؛ بنابراین پیش از استفاده و به‌کارگیری موارد جدید باید مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنیم تا با بررسی موارد بتوانیم انتخابی به‌صرفه و مفید در جهت پیشبرد اهدافمان داشته باشیم. ادان دامین نیز همانند سایر خدماتی که ارائه می‌شود، دارای مزایا و معایبی است که باید پیش از اضافه کردن دامنه‌ی دیگر بر روی هاست بررسی شوند و سپس نسبت به اضافه کردن یک دامنه‌ی مجزا بر روی هاست تصمیم‌گیری شود.

  • مدیریت هم‌زمان چندین وب‌سایت مختلف بر روی یک هاست
  • مالکیت هم‌زمان چندین وب‌سایت مختلف
  • مدیریت و امکان ارسال ایمیل با اکانت جدید
  • امکان استفاده بهینه از منابع هاست بین چندین دامنه و سرور
  • کاهش هزینه‌های خرید هاست و منابع مجزا برای کاربرانی که می‌خواهند چندین وب‌سایت داشته باشند.
  • صرفه‌جویی در زمان برای مدیریت هاست و کنترل چندین وب‌سایت به‌طور هم‌زمان
  • دسترسی هم‌زمان به وب‌سایت‌های مختلف
  • عدم اختلال در روند کار وب‌سایت‌های مختلف
مزایای ادان دامین چیست
مزایای ادان دامین چیست

معایب ادان دامین چیست

شاید شما هم با نگاهی به مزایای ادان دامین، تصمیم داشته باشید یک دامنه‌ی اضافی بر روی هاست خود داشته باشید و از فضای اضافی هاست خود بهتر استفاده کنید؛ اما نصب و راه اندازه‌ی یک دامنه‌ی اضافی بر هاست، علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که ممکن است شما را از تصمیم خود باز گرداند. در ادامه به بررسی معایب Add-on Domain می‌پردازیم.

  • کاهش سرعت لود وب‌سایت: شما برای آپلود محتوای خود بر روی وب‌سایت به منابع و فضای کافی نیاز دارید. این منابع را هاست تأمین می‌کند. هنگامی‌که چند وب‌سایت به‌صورت هم‌زمان از منابع یک هاست استفاده کنند و حجم بالایی مصرف کنند، بر سرعت یکدیگر تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین با افزودن ادان دامین بر روی هاست سرعت لود وب‌سایت‌های شما کاهش می‌یابد. اگر وب‌سایت شما برای آپلود محتوا به حجم بالایی نیاز دارد، برای آن یک هاست مجزا با منابع کافی تهیه کنید.
  • از دسترس خارج شدن وب‌سایت‌ها: هنگامی‌که چندین وب‌سایت به‌صورت هم‌زمان از منابع به‌اندازه‌ی زیادی استفاده می‌کنند، ممکن است که وب‌سایت‌ها از دسترس شما خارج شوند.
  • عدم امکان استفاده از ادان دامین بر روی هاست های اشتراکی: با توجه به هزینه‌های بالای برخی از هاست ها، شرکت‌های زیادی امکان استفاده از هاست های اشتراکی را برای مشترکین خود فراهم کرده‌اند. این سرورها اجازه‌ی استفاده از دامین اضافه را بر روی هاست های اشتراکی به شما نخواهند داد. چراکه از این طریق تمامی اطلاعات بین مدیریت وب‌سایت‌ها قابل‌مشاهده و مدیریت است؛ بنابراین امنیت وب‌سایت‌ها کاهش می‌یابد.

نحوه‌ی ایجاد ادان دامین بر روی سی پنل و دایرکت ادمین

نحوه‌ی ایجاد ادان دامین بر روی سی پنل

اگر هاست شما به‌وسیله‌ی سی پنل مدیریت می‌شود و شما به سی پنل دسترسی دارید می‌توانید خیلی راحت یک دامین اضافه ایجاد کنید. البته توصیه می‌شود هرچند سی پنل دارای رابط کاربری جذاب و کاربرپسند است، اما اگر با این فضا آشنا نیستید این کار را به طراح سایت خود بسپارید. برای اضافه کردن یک دامنه در سی پنل پس از ورود به فضای کاربری سی پنل به بخش Domains وارد شوید. سپس بر روی Addon domain کلیک کنید. نام دامنه‌ای را که می‌خواهید اضافه کنید، وارد new domain name کنید. پس از ثبت دامنه‌ی جدید، کادرهای subdomain و document به‌صورت خودکار پرشده و لازم نیست چیزی وارد کنید. پس مسیر ایجاد ادان دامین در سی پنل به‌صورت زیر است:

Domains> Addon domain> new domain name

نحوه‌ی ایجاد ادان دامین بر روی سی پنل و دایرکت ادمین
نحوه‌ی ایجاد ادان دامین بر روی سی پنل و دایرکت ادمین

نحوه‌ی ایجاد ادان دامین بر روی دایرکت ادمین

پس از ورود به دایرکت ادمین، وارد Account manager شوید و Domain setup را انتخاب کنید. سپس با کلیک بر روی گزینه‌ی Add new می‌توانید دامنه جدید را اضافه کنید. برای ساخت ادان دامین می‌بایست گزینه‌های زیر را پر کنید و سپس بر روی create کلیک کنید.

  • Domain: در این بخش نام دامنه‌ای را که می‌خواهید، بدون پیشوند وارد کنید.
  • Bandwidth: در این باید پهنای باندی که می‌خواهید به ادان دامین اختصاص بدهید را مشخص کنید.
  • Disk usage: در این بخش مشخص می‌کنید که چه مقدار از فضای هاست ( برحسب مگابایت) به دامنه‌ی اضافی اختصاص یابد.
  • Options: این بخش پایانی شامل سه گزینه‌ی secure ssl، CGI accesses، PHP accsses است که باید با توجه به مشخصات ادان دامین و امکاناتی که می‌خواهید آن را پر می‌کنید. سپس بر روی گزینه‌ی Create کلیک کنید. هنگامی‌که با پیام سبزرنگ روبه‌رو شدید، ایجاد دامنه‌ی اضافی شما با موفقیت همراه بوده است.

نکات مهم درباره‌ی ایجاد ادان دامین بر روی هاست

هنگامی‌که می‌خواهید یک ادان دامین ایجاد کنید باید به چندین نکته توجه کنید. اول‌ازهمه مزایا و معایب دامنه‌های اضافی را مطالعه کنید و سپس تصمیم به ایجاد آن بگیرید. توجه داشته باشید که شرکت هاستینگ شما اجازه‌ی ایجاد یک دامنه‌ی اضافی را بر روی هاستینگ به شما خواهد داد یا خیر. علاوه بر این توجه داشته باشید که منابع، رم و فضای هاستینگ برای دامنه‌ی جدید کافی است و در صورت ایجاد یک دامنه‌ی اضافی، مشکلی در سرعت لود برای وب‌سایت‌های شما پیش نخواهد آمد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *