بهترین توزیع لینوکس 

یکی از شناخته‌شده‌ترین سیستم‌عامل‌ها را می‌توان لینوکس یا Linux نام برد که در سراسر جهان شناخته‌شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین توزیع لینوکس و توضیحات مختصری در رابطه با لینوکس آشنا کنیم. تقریباً همه‌ی شما با مفهوم سیستم‌عامل آشنا هستید. سیستم‌عامل مدیریت منابع موجود در دستگاه که شامل رایانه‌ها. لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، کامپیوتر، مودم و…  را بر عهده دارد و ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را فراهم می‌کند.

لینوکس چیست

سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز، لینوکس و مک از تمامی امکانات برخوردار می‌باشند. بهترین توزیع لینوکس در ویندوز عامل که می‌توان خود آن را هسته‌ی سیستم‌عامل دانست که از طرفی دیگر برخی آن را یک سیستم‌عامل می‌دانند که مانند ویندوز کار می‌کند. به‌طورکلی اگر بخواهیم تعریفی کامل از لینوکس داشته باشیم باید گفت سیستم‌عامل لینوکس یکی از قدرتمندترین سیستم‌عامل‌های موجود در بازار است که به‌صورت متن‌های باز ارائه می‌گردد. در اصل لینوکس جزو پایین‌ترین سطوح اجزای نرم‌افزاری یک سیستم به شمار می‌رود.

محبوبیت لینوکس

توزیع‌های لینوکس چیست و بهترین توزیع‌های لینوکس کدام ها هستند؟ لینوکس‌ها به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های متن‌باز شناخته‌شده‌اند که سازگار با دولوپرها هستند و دارای ویژگی‌های برتری نسبت به دیگر سیستم‌عامل‌ها می‌باشند. این ویژگی‌های برتر شامل امنیت بالا، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری آن است. در اینجا بهترین توزیع لینوکس پرداخته و تفاوت‌های موجود در نسخه‌های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

ساخت لینوکس

لینوکس درواقع یک بسته یا پکیج کاملی از سیستم‌عامل نمی‌باشد و مفهوم واقعی که از لینوکس وجود دارد این است که لینوکس فقط یک هسته یا کرنل Kernel سیستم‌عامل می‌باشد. تولید این هسته در سال ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز Linus Torvalds انجام شد و پیش از آنکه لینوس اقدام به ساخت کرنل لینوکس کند بسیاری از برنامه‌هایی که توسط کرنال مدیریت میشد، توسط برخی از برنامه نویسان تولیدشده بود اما موفق نشدند یک کرنال kernal منسجم تولید کنند‌. تا زمانی که Linus Torvalds  کرنای ساخت و نام آن را لینوکس Linux گذاشت.

یکی از بهترین ویژگی‌های سیستم‌عامل لینوکس ماهیت متن‌باز Open Source بودن آن است که همین اثر باعث شده نسخه‌های مختلفی از لینوکس شامل دبیان یا اوبونتو و… ساخته شود. هرکدام از بهترین توزیع لینوکس، توسط شرکت‌های متفاوتی توسعه داده‌شده است.

درواقع یک توزیع لینوکس، سیستم‌عامل ساخته‌شده‌ای است که از نرم‌افزارهای مبتنی بر هسته لینوکس Linux  است و کاربران مختلفی که از منابع متفاوتی رجوع می‌کنند می‌توانند اقدام بهترین توزیع لینوکس کنند.

توزیع‌های لینوکس مختلفی در سراسر جهان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارای فلسفه‌های خاص خود هستند. یکی از آن‌ها مانند فدورا Fedora اجازه‌ی نصب نرم‌افزارهای کد شده (غیر Open Source) را در سطح سیستم نمی‌دهد. درحالی‌که برخی از بهترین توزیع لینوکس و توزیع‌های متفاوت آن مانند مینت Mint  نرم‌افزارهای کد شده را پشتیبانی می‌کنند و کار با آن‌ها را برای کاربران خود سراسر جهان آسان‌تر می‌کنند. بسیاری از این بهترین توزیع لینوکس از Paket Manager، برنامه‌های پیکربندی و سایر نرم‌افزارها استفاده می‌کنند تا تنظیمات آن‌ها خیلی زود اعمال شود و به انجام برسد.

معرفی انواع توزیع‌های لینوکس

بسیاری از بهترین توزیع لینوکس برای مدت‌های طولانی پشتیبانی نمی‌کنند. توزیع‌هایی مانند Ubuntu LTS یا RedHat به‌صورت توزیع پایدار طراحی‌شده‌اند که برای سالیان طولانی به‌روزرسانی‌های امنیتی و رفع اشکال پشتیبانی می‌شوند. برخی از بهترین توزیع لینوکس برای سرورهای فاقد رابط‌های گرافیکی و برخی دیگر مناسب رایانه‌های رومیزی و برخی برای استفاده‌های خاص مانند رایانه‌های شخصی خانگی و مختص آن‌ها ساخته‌شده‌اند. مقایسه‌ی بهترین توزیع لینوکس به همین چند موردی که ذکر شد خلاصه نمی‌شود و برای شناخت تفاوت‌های موجود در میان توزیع‌های لینوکس بهترین راهکار و چاره این است که بفهمید به دنبال چه استفاده‌ای از بهترین توزیع لینوکس هستید.

همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد به‌طور خلاصه با مفهوم سیستم‌عامل و چگونگی پیدایش انواع مختلف آن‌ها و ساخت لینوکس آشنا شدیم. لینوکس سیستم‌عاملی بود که شرکت‌های مختلف و افراد زیادی در سراسر جهان، مجموعه‌ی گسترده‌ای از برنامه‌ها اپلیکیشن ها را در کنار کرنل Compile  می‌کردند و از آن‌ها بن عنوان یک بسته استفاده می‌کردند. این روندها ادامه داشت تا زمانی که سه شرکت بزرگ RedHat, Debian, Slackware  اقدام به تولید بسته‌های بسیار منسجمی با توان ارائه پشتیبانی‌های فوق‌العاده‌ای کردند و بعد از تولید آن‌ها تمامی توزیع‌های لینوکسی و بهترین توزیع لینوکس که تولید می‌شوند زسر مجموعه‌ای سه توزیع اصلی که در بالا گفته شد شده‌اند.

با توضیحاتی که خدمت شما گفته شد اگر قصد دارید نصب لینوکس را به‌عنوان سیستم‌عامل خود می‌خواهید باید یکی از بین انواع سیستم‌عامل لینوکس، انتخاب بهترین لینوکس، بر اساس نیاز خود جمع‌آوری و انتخاب کرده و نصب نمایید. در طرفی دیگر می‌توانید از Linux From Scratch برای جمع‌آوری و تولید یک توزیع جدید لینوکس و یا نوعی از توزیع لینوکس استفاده کنید.

معرفی بهترین توزیع لینوکس

۱. یکی از بهترین سیستم‌عامل لینوکس ArchLinux

در لیست توزیع‌های لینوکس ArchLinux به‌عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته‌شده است و یکی از توزیع‌های سبک و انعطاف‌پذیر که با یک محیط کاربری روبرو خواهید شد.

این توزیع از آخرین نسخه‌های پایدار اکثر نرم‌افزارها برای شما یک نوع از بهترین توزیع لینوکس به‌حساب می‌آید و از مدل‌های آزاد نیز پیروی می‌کند. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به مرکزیت کاربر، تطبیق‌پذیری و سادگی آن اشاره کرد.

۱. یکی از بهترین سیستم‌عامل لینوکس ArchLinux

۲. فدورا Fedora  یکی از قوی‌ترین و بهترین توزیع لینوکس

فدورا Fedora یکی از قوی‌ترین‌ها به‌حساب می‌آید و برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها و آموزش‌دهندگان بهترین گزینه می‌باشد. توزیع لینوکس فدورا مانند دیگر توزیع‌های لینوکس یک بستر ایدئال برای فضاهای ابری و سخت‌افزارهای شما به‌حساب می‌آید. علاوه بر این‌ها، اجازه‌ی ساخت راه‌حل‌های متناسب با کاربران مختص برنامه نویسان را می‌دهد که یکی از ویژگی مهم او به شمار می‌آید. فدورا نیز یک محیط کاملاً ساده دارد که نظر شما را به خودش جلب می‌کند و می‌توانید به‌راحتی با آن کار کنید.

درباره‌ی توزیع لینوکس Fedora

توزیع فدورا Fedora یک پروژه با تمرکز بر روی نرم‌افزارهای رایگان می‌باشد که شما قادر به یافتن راهکارهای ساده جهت نصب درایوهای گرافیکی روی آن نیستید. فقط با Repository های غیررسمی در دسترس هستند و این امکان را فراهم می‌کنند، اما کماکان به‌سادگی توزیع‌های لینوکس دیگر نیست.

فدورا Fedora را می‌توان یکی از توزیع های عالی لینوکس دانست. فدورا یک سیستم‌عامل Bleeding Edge می‌باشد و شامل آخرین ورژن از نرم‌افزارها است. از عبارت Bleeding Edge  به معنای پیش‌مرگ به‌این‌علت نام‌برده شد که آخرین آپدیت‌هایی که در ورژن فدورا Fedora  قرار داده می‌شود، درواقع در محیطی واقعی تست و امتحان می‌شوند.

۲. فدورا Fedora  یکی از قوی‌ترین و بهترین توزیع لینوکس

۳. لینوکس دیبان Debian 

توزیع دیبان را می‌توان یک توزیع محبوب دانست چراکه برای استفاده‌ی مبتدیان بهترین انتخاب می‌باشد. دیبان مانند انواع توزیع‌های لینوکس دیگر که نام‌برده شد بسیار محبوب می‌باشد و حتی برخی از افراد آن را بهترین توزیع لینوکس می‌دانند.

توزیع‌های مختلف لینوکس مانند PureOs, SteamOs و اوبونتو، توزیع دیبان Debian  را به‌عنوان پایه‌ای برای نرم‌افزار خود انتخاب می‌کنند. دیبان سیستم‌عاملی است که نرم‌افزارهای متن‌باز Open Source  رایگان، تشکیل‌شده است و جزو فهرست بهترین توزیع لینوکس مورد تائید بنیاد نرم‌افزارهای آزاد است.

ویژگی‌های توزیع لینوکس دیبان Debian

دیبان دارای پشتیبانی سخت‌افزاری قوی می‌باشد و می‌توان گفت نرم‌افزارها را به‌خوبی اجرا می‌کند. دیبان دارای پشتیبانی امنیتی نسخه‌های مختلف توسط توسعه‌دهندگان لینوکس می‌باشد و دارای ویژگی بسیار محبوب وجود نرم‌افزار رایگان و منبع باز بسیار زیاد برای این نسخه از توزیع لینوکس می‌باشد.

۳. لینوکس دیبان Debian 

۴. توزیع لینوکس مینت Mint 

توزیع لینوکس مینت توزیعی مناسب برای متخصصان، توسعه‌دهندگان و آموزش‌دهندگان می‌باشد. توزیع لینوکس مینت Mint جزو محبوب‌ترین و بهترین توزیع لینوکس برای دسکتاپ می‌باشد که به دو صورت رایگان و Open Source  است.

توزیع لینوکس Mint بر اساس Ubuntu  است که یکی از بهترین توزیع لینوکس برای کاربران خانگی نیز به شمار می‌آید و می‌تواند کاربرد مناسب‌تری را داشته باشد.

درواقع توزیع لینوکس مینت Mint یک توزیع جانبی است که تمرکز بسیار زیادی را بر روی Codes های رسانه‌ای دارد که Ubuntu آن‌ها را به‌صورت های پیش‌فرض در توزیع‌های خود جای نداده است.

۴. توزیع لینوکس مینت Mint 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *