گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

دنیای وب و اینترنت هر روز در حال پیشرفت و ارتقا است و هر روزه فناوری های جدیدی به آن اضافه می‌شود. از این رو اصطلاحات فراوانی نیز دارد که اگر تنها کمی با این قضا سر و کار داشته باشید باید آن‌ها را یاد بگیرید. از طرفی هر روز بر تعداد این اصطلاحات نیز افزوده می‌شود و باید همیشه اطلاعات خود را درباره‌ی اینترنت و وب‌سایت‌ها به روز نگه داشت. گواهینامه امنیتی یا SSL یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برا هر وب‌سایتی مهم است. اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت برای کسب‌وکار یا علایق شخصی تان هستید و یا اینکه به دنبال راه اندازی وب‌سایت هستید؛ حتماً با واژه ی گواهینامه امنیتی یا SSL آشنا روبه رو شده اید. در این مقاله قصد داریم که به صورت کامل توضیح دهیم که گواهینامه امنیتی یا SSL چیست و چرا باید از آن برای وب سایت خود استفاده کنیم.

گواهینامه امنیتی (Secure Socket Layer) یا به‌اختصار SSL، معنی لایه اتصال امن را می‌دهد. گواهینامه امنیتی از طریق یک سری فایل‌های اطلاعاتی وب‌سایت‌ها را به یک کلید یا قفل امنیتی متصل می‌سازند. از طریق این گواهینامه بین مرورگر و وب سرور ارتباط ایمنی برقرار می‌شود. به‌عنوان‌مثال؛ حتماً برای شما پیش‌آمده که موضوعی را در گوگل سرچ کنید و وارد وب‌سایتی شوید. اگر دقت کرده باشید در نوار مرورگر کنار آدرس وب‌سایت ممکن است دو حالت به همراه یک آیکون قفل ظاهر شود.

  • آیکون قفل و عبارت Not secure: این بدان معناست که گواهینامه امنیتی برای این وب‌سایت فعال نشده و ازنظر گوگل ارتباط شما ایمن نیست.
  • آیکون قفل و عبارت Secure: در این حالت گواهینامه امنیتی برای این وب‌سایت فعال‌شده و ازنظر گوگل ارتباط بین وب‌سایت و مرورگر امن است.

امروزه پروتکل https نسبت به پروتکل http ایمن شناخته می‌شود و آدرس وب‌سایت‌ها اگر در دنباله‌ی https بیاید، ازنظر مرورگر، وب‌سایت ایمن است. اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت هستید، حتماً باید برای وب‌سایت خود گواهینامه امنیتی یا SSL را تهیه کنید. چراکه در غیر این صورت اعتبار شما نزد گوگل و مخاطبانتان پایین می‌آید و هم در گوگل رتبه‌ی خود را از دست می‌دهید وهم مخاطب و کاربرانتان را از دست می‌دهید؛ بنابراین حتماً باید نسبت به فعال کردن SSL برای وب‌سایت خود اقدام کنید.

گواهینامه امنیتی یا SSL چیست
گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

دلایل ضرورت استفاده از گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

در ابتدا درباره‌ی ضرورت گواهینامه امنیتی به‌طورکلی بحث نمودیم؛ اما به‌طور تخصصی‌تر می‌توان به موارد زیر برای ضرورت نصب SSL بر وب‌سایت اشاره کرد؛

  • اتصال دامنه، سرور و هاست توسط گواهینامه امنیتی
  • اعتباربخشیدن به وب‌سایت و کسب‌وکار اینترنتی

یکی از مهم‌ترین مسائل در نصب گواهینامه امنیتی، تراکنش‌های مالی است که از طریق وب‌سایت‌ها انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر شما یک وب‌سایت فروشگاهی دارید و یا اینکه در وب‌سایتتان خدماتی را ارائه می‌کنید که نیازمند پرداخت هزینه از سمت کاربرانتان است. اگر شما گواهینامه امنیتی را برای وب‌سایت خود فعال نکرده باشید و عبارت NOT secure در کنار آدرس شما باشد؛ مخاطبان شما در پرداخت هزینه تردید خواهند کرد. علاوه بر سایت‌های مالی، سایت‌های دیگر مثال سایت‌های آموزشی و وبلاگ نویسی ها نیز باید گواهینامه امنیتی را برای وب‌سایت خود فعال نمایند. فعال نمودن SSL اعتبار زیادی را به وب‌سایت و محتوای وب‌سایت شما می‌بخشد.

علاوه ب جلب اعتماد کاربران، شما به جلب اعتماد مرورگرهایی که مهم‌ترین آن‌ها گوگل است نیز نیاز دارید. چراکه برای اینکه وب‌سایت شما در معرض دید کاربران قرار بگیرد باید رتبه‌ی بالایی نزد گوگل داشته باشد. گواهینامه امنیتی تأثیر بزایی در اعتبار شما نزد گوگل و همچنین اعتباربخشی به وب‌سایت شما دارد. هرچه اعتبار و رتبه‌ی بالاتری نزد گوگل داشته باشید، احتمال اینکه نسبت به رقبایتان مخاطبان بیشتری را جذب کنید بیشتر خواهد بود؛ بنابراین مخاطب بیشتر و همچنین درآمد بیشتری نیز را در پیش دارید.

دلایل ضرورت استفاده از گواهینامه امنیتی یا SSL چیست
دلایل ضرورت استفاده از گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

انواع مختلف گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

همان‌طور که در دنیای غیرمجازی برای یک حوزه‌ی خاص گواهینامه و رده‌بندی‌های مختلفی وجود دارد، در دنیای مجازی نیز گواهینامه امنیتی متفاوتی وجود دارد. سطح امنیت و نوع کاربری این گواهینامه‌ها باهم متفاوت است. شما بر اساس نوع فعالیت وب‌سایت خود و همچنینی سطح امنیتی که برای وب‌سایت نیاز دارید، می‌توانید یکی از انواع گواهینامه‌های امنیتی را بر روی وب‌سایت فعال کنید. به‌طورکلی سه نوع گواهینامه امنیتی SSL وجود دارد.

  • گواهینامه امنیتی Domain Validation dh (DV): این نوع گواهینامه دارای سطح امنیتی پایینی است و صرفاً جهت اینکه نشان‌دهنده‌ی امنیت سایت شما برای کاربر و همچنین ارتباط ایمن بین وب‌سایت و مرورگر خریداری می‌شود. اغلب وب‌سایت‌های شخصی و کب سایت‌های مربوط به کسب‌وکارهای آزاد از این نوع گواهینامه استفاده می‌کنند. ثبت و دریافت گواهینامه امنیتی DV به‌محض ثبت درخواست از طرف صاحب وب‌سایت صادر می‌شود و پروسه‌ی طولانی برای ثبت آن ندارد. همچنین برای خرید این گواهینامه نیاز به ثبت هیچ‌گونه اطلاعات شخصی و حتی اطلاعات کاری صاحب وب‌سایت نیست؛ بنابراین گواهینامه‌های DV به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرند و سطح امنیت بالایی ندارند. به‌عنوان‌مثال اگر وب‌سایت شما غیر فروشگاهی است و درگاه‌های بانکی در وب‌سایت وجود ندارد؛ می‌توانید از این گواهینامه استفاده کنید.
  • گواهینامه امنیتی Organizationally Validated (OV): این گواهینامه امنیتی سطح امنیت بالاتری نسبت به گواهینامه DV دارد. برای خرید این گواهینامه باید اطلاعات بسیاری اعم از مدارک و اسناد مربوط به سازمان یا نهادی که برای آن وب‌سایت ساخته‌اید هستید. فعال‌سازی و دریافت این گواهینامه نسبت به گواهینامه قبلی کمی بیشتر طول خواهد کشید و سریعاً پس از ثبت دریافت نخواهد شد. چراکه باید رسمیت و صحت اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، تائید شود؛ بنابراین اگر وب‌سایتی مربوط به سازمان و نهادی رسمی دارید، قطعاً به سطح امنیت بالایی نیز نیاز دارید و می‌توانید از گواهینامه امنیتی OV استفاده کنید.
  • گواهینامه امنیتی Extended Validation (EV): این گواهینامه، پیچیده‌ترین نوع گواهینامه‌های امنیتی SSL است. گواهینامه EV از سطح امنیت بسیار بالایی نسبت به دو گواهینامه‌ی پیش برخوردار است و برای سازمان‌ها و نهادهای بزرگ که در وب‌سایت خود دارای تراکنش‌های مالی بسیاری هستند مناسب است. چراکه پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی به امنیت بالایی نیاز دارند. اگر وب‌سایت شما دارای گواهینامه‌ی EV باشد، نسبت به‌تمامی مرورگرها و موتورهای جستجو ایمن خواهد بود.
انواع مختلف گواهینامه امنیتی یا SSL چیست
انواع مختلف گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

مزایای استفاده از گواهینامه امنیتی یا SSL چیست

  • یکی از مهم‌ترین مسائل برای تمامی نهاد و سازمان‌های که دارای وب‌سایت هستند، شناخته شدن است. در دنیای تجارت به آن برندینگ (Branding) می‌گویند. برای آنکه وب‌سایت شما یک وب‌سایت شناخته‌شده و همچنین مطمئن نزد کاربران و مخاطبانتان باشد، باید نزد گوگل و مرورگرها نیز ایمن شناخته شود، بنابراین نیازمند گواهینامه SSL است.
  • از مهم‌ترین مسائل شناخته‌شده‌ی امروز که صاحبان وب‌سایت بسیار باید آن را رعایت کنند و استراتژی‌های مخصوص برای آن داشته باشند؛ مسئله‌ی سئو وب‌سایت است. یکی از عواملی که بر سئو وب‌سایت بسیار اهمیت دارد، گواهینامه امنیتی است. وب‌سایت‌هایی که دارای گواهینامه SSL هستند، علاوه بر اینکه ارتباط ایمنی نزد گوگل دارند. از رتبه‌ی بالاتری در نتایج جستجو نیز قرار می‌گیرند؛ بنابراین توسط کاربران بیشتری دیده و شناخته می‌شوند و همین مسئله بر برندینگ نیز تأثیرگذار خواهد بود.
  • شناخته‌شده‌ترین مرورگر موجود گوگل است؛ اما مرورگرهای بسیاری امروزه به وجود آمده است که کاربران و طرفداران حاضر خود را دارد. داشتن گواهینامه‌های امنیتی ارتباط و امنیت مطمئن‌تری را بین وب‌سایت و مرورگر به وجود می‌آورد؛ بنابراین ردوبدل شدن داده‌ها با امنیت بالا انجام می‌شود.
  • از مسائل مهم دیگر، تبادل و ردوبدل شدن اطلاعات است. وب‌سایت شما دارای اطلاعات زیادی است که باید ایمن قرار بگیرند. اگر وب‌سایت دارای گواهینامه نباشد و ایمن نشده باشد، توسط افراد سودجوی بسیاری موردحمله قرار می‌گیرد. علاوه بر این تبادل اطلاعات وب‌سایت با مرورگر نیز باید مطمئن باشد.
  • تمامی وب‌سایت‌ها علاوه بر گوگل و مرورگرها نیاز دارند تا اعتماد کاربران را نیز جذب کنند. گواهینامه امنیتی باعث جلب اعتماد کاربران نسبت به محتوا و حتی پرداخت‌های شما می‌شود. باوجود گواهینامه‌ها، باعث به وجود آمدن اطمینان خاطر مخاطبان خواهید شد. به‌علاوه ادامه‌ی فعالیت شما با جذب کاربران بیشتر با اطمینان خاطر بیشتری ادامه خواهد داشت.
  • با داشتن گواهینامه SSL از فرستادن هشدار و پیام‌های خطرناک به کاربران وب‌سایت شما جلوگیری خواهد شد.
  • گواهینامه SSL ارتباط بین وب سرور، دامنه و هاست را نیز ایمن خواهد کرد.

بنابراین خرید گواهینامه SSL یکی از واجب‌ترین اقداماتی است که باید برای وب‌سایت‌های شخصی یا کاری خود انجام دهید. در ادامه توجه داشته باشید که گواهینامه را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید. به‌علاوه دقت کنید که شرکت‌های ثبت و فروش گواهینامه، چه تضمین‌ها و خدماتی را در قبال فروش گواهینامه امنیتی به شما ارائه می‌کند. انتخاب یک شرکت معتبر، با ضمانت‌های مطمئن از بهترین راهکارهایی است که از خطرات احتمالی شما را نجات خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *