انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت

انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت

امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل در مدیریت وب‌سایت‌ها، مسئله‌ی سئو وب‌سایت می‌باشد. اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت شخصی و یا فروشگاهی باشید، باید وب‌سایت را طبق اصول سئو بهینه‌سازی کنید. تا وب‌سایت شما هم ازنظر کاربر و هم ازنظر گوگل و سایر موتورهای جستجو استاندارد باشد و جایگاه بالاتری نسبت به سایر نتایج جستجو شده کسب کند. سئو وب‌سایت عوامل زیادی را ازجمله محتوا نویسی، زیرساخت‌های فنی و انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت، استفاده از ابزارهای گوگل برای مدیریت سایت را دربرمی‌گیرد. ریدایرکت ها یکی از عوامل بسیار مهمی است که به وب‌سایت کمک می‌کند تا جایگاه خود را حفظ کند. ریدایرکت (Redirect) روشی است که طی آن کاربران و گوگل از آدرس یا URL قدیمی وب‌سایت به آدرس جدید منتقل می‌شوند.

گاهی پیش می‌آید که مدیر وب‌سایت محتوایی را حذف کند، آدرس دامنه وب‌سایت را تغییر دهد و یا اینکه آدرس محتوا را جهت بهینه‌سازی تغییر دهد؛ بنابراین مدیر وب‌سایت باید آدرس قدیمی محتوایی را که قصد حذف کردن آن را دارد به آدرس جدیدی که محتوای جدیدی در آن بارگذاری کرده؛ ریدایرکت کند. در غیر این صورت با حذف محتوا، کاربر هنگام ورود به صفحه موردنظر با ارور 404 روبه‌رو می‌شود؛ و رنک صفحه نزد گوگل افت خواهد کرد. در مواردی که دامنه وب‌سایت عوض می‌شود نیز باید ریدایرکت انجام شود؛ بنابراین ریدایرکت (Redirect) یکی از مهم‌ترین عوامل در بخش سئو وب‌سایت است؛ چراکه با انجام هرگونه حذف و یا تغییر آدرس اگر ریدایرکت انجام نشود لطمه‌ی بزرگی به سئو وب‌سایت وارد می‌شود. ریدایراکت انواع مختلفی داشته که هرکدام از آن‌ها در موارد مخصوص به خود به کار گرفته می‌شود. در ادامه‌ی مقاله انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت را برسی خواهیم کرد.

آشنایی با انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت

برای آنکه ریدایرکت ها تأثیر مثبتی بر سئو و جایگاه وب‌سایت داشته باشند باید به‌طور صحیحی مدیریت شوند. به‌وسیله‌ی ریدایرکت ها گوگل و موتورهای جستجو نیز فعالیت وب‌سایت شما را بهتر درک می‌کنند و درنتیجه رتبه‌ی شما حفظ خواهد شد. به‌طورکلی انواع ریدایرکت ها دارای یک کد هستند. کد ریدایرکت (Redirect) وضعیت این کد را تعیین می‌کند. به‌طوری‌که گوگل متوجه تغییر وضعیت و همچنین دلیل آن خواهد شد. ریدایرکت های بسیاری با کد وضعیت‌های مختلف وجود دارند، اما انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت، تعداد کمی را دربرمی گیرند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشنایی با انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت

  • ریدایرکت 301

    این ریدایرکت برای انتقال همیشگی یک آدرس به آدرس دیگر استفاده می‌شود. به عبارتی هنگامی‌که قصد حذف یک صفحه را داریم و می‌خواهیم تمام امتیاز این صفحه و جایگاه آن نزد گوگل به صفحه‌ی دیگری انتقال یابد، از ریدایرکت دائمی یا ریدایرکت 301 استفاده‌ی می‌کنیم. ریدایرکت 301 یکی از بهترین انواع ریدایرکت بوده و تأثیر آن بر سئوی وب‌سایت بسیار زیاد است.

  • ریدایرکت 302

    از ریدایرکت 302 برای انتقال موقت یک آدرس به آدرس دیگری استفاده می‌شود. هنگامی‌که می‌خواهیم کاربران به‌طور موقت با سرچ آدرس قدیمی وارد آدرس صفحه‌ی دیگری شوند از این ریدایرکت استفاده می‌کنیم. ریدایرکت 302 نسبت به ریدایرکت 301 از امتیاز کمتری برخوردار بوده و نیز امتیاز کمتری را به صفحه‌ی جدید منتقل می‌کند.

  • ریدایرکت 307

    ریدایرکت 307 نیز یک نوع انتقال موقت است و شبیه به ریدایرکت 302 می‌باشد. برخی از مرورگرها این ریدایرکت را به‌عنوان همان ریدایرکت 302 تلاقی می‌کنند. طبق نتایج به‌دست‌آمده اگر قصد انتقال موقت یک آدرس به آدرس جدیدی را دارید، بهتر است از همان ریدایرکت 302 استفاده کنید. تا اینجا رایج‌ترین انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت را مرور کردیم. در ادامه به بررسی دو نوع دیگر ریدایرکت می‌پردازیم.

ریدایرکت Meta Refresh و Canonical و تأثیر آن‌ها بر سئوی وب‌سایت

  • ریدایرکت Meta Refresh

    این نوع ریدایرکت در سطح سرور انجام نمی‌شود. بلکه در سطح داخلی و صفحات وب‌سایت انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که برای دانلود یک فیلم و یا موزیک بر روی لینک دانلود کلیک می‌کنیم با یک صفحه‌ی سفید حاوی متنی به شکل روبه‌رو می‌شویم << اگر تا 5 ثانیه‌ی دیگر به صفحه‌ی موردنظر وارد نشدید، اینجا کلیک کنید>>. این نوع ریدایرکت سرعت پایینی دارد و امتیاز صفحه‌ی موردنظر را به صفحه‌ی جدید منتقل نمی‌کند؛ بنابراین از انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت نمی‌توان به ریدایرکت Meta Refresh اشاره کرد. چراکه در مواردی ممکن است باعث افت رتبه‌ی سایت نیز باشد.

ریدایرکت Meta Refresh و Canonical و تأثیر آن‌ها بر سئوی وب‌سایت

  • ریدایرکت Canonical

    از دیگر انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت می‌توان به ریدایرکت Canonical اشاره کرد. گاهی شما صفحه‌ای دارید که بازدیدهای بسیار خوب و بالایی داشته اما به دلایلی می‌خواهید این صفحه را حذف کنید و یا امتیاز آن را به صفحه دیگری بدهید در این موارد با استفاده از ریدایرکت کنونیکال امتیاز صفحه را به صفحه‌ی جدید منتقل کرده و صفحه‌ی قبلی را حذف نمی‌کنید بلکه توسط گوگل نو ایندکس خواهد شد. در این صورت هم صفحه‌ی قبلی و هم صفحه‌ی جدید را در دسترس خواهید داشت. این ریدایرکت بر سئو وب‌سایت شما تأثیرات مثبتی دارد؛ بنابراین می‌توانید از آن استفاده کنید. انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت یکی از جذاب‌ترین مباحث در سئو است که نگرانی بسیاری از مدیران وب‌سایت برای حذف صفحات و یا تغییر آدرس‌ها رفع کرده است.

کاربرد انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت

در ابتدا به‌صورت مختصر با کاربرد انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت آشنا شدیم. حال می‌خواهیم کمی واضح‌تر به بررسی کاربرد انواع ریدایرکت بپردازیم. در چه مواقعی به ریدایرکت نیاز داریم و از کدام نوع ریدایرکت استفاده می‌کنیم. یکی از مواردی که در بحث ریدایرکت بسیار اهمیت دارد این است که بدانیم در چه مواقعی از چه ریدایرکتی استفاده کنیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به انواع ریدایرکت به موارد استفاده آن‌ها و نیز تأثیر آن‌ها بر سئو سایت دقت کنید.

  • تغییر دامنه وب‌سایت

    اگر به دلایلی نیاز داشتید که دامنه‌ی وب‌سایت خود را تغییر دهید (به‌عنوان‌مثال تغییر دامنه com به دامنه example.ir) باید آدرس دامنه وب‌سایت فعلی خود را به آدرس دامنه وب‌سایت جدید انتقال دهید تا کاربران و همچنین آدرس و محتوای خود را از دست ندهید. از انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئو سایت می‌توان از ریدایرکت 301 برای انتقال و تغییر دامنه استفاده کرد.

  • حذف صفحات وب‌سایت

    در مواردی که می‌خواهید یک صفحه را از وب‌سایت خود پاک کنید، اما از طرفی این صفحه امتیاز بالایی نزد گوگل دارد، می‌توانید آدرس صفحه را به صفحه‌ی جدید منتقل کنید تا امتیاز آن به صفحه‌ی جدید منتقل شود و سپس صفحه را حذف کنید. در این مواقع استفاده از ریدایرکت 301 بهترین انتخاب است.

  • استفاده از گواهینامه امنیتی یا SSL

    اگر با گواهینامه‌های امنیتی یا SSL ها آشنا باشید از تأثیر مهم آن‌ها بر امنیت وب‌سایت و همچنین سئوی وب آگاهی دارید. گواهینامه‌های امنیتی یک ارتباط ایمن بین وب‌سایت و سرور و همچنین بین وب‌سایت و کاربران ایجاد می‌کنند؛ بنابراین انتقال داده‌ها با امنیت بیشتری ردوبدل می‌شود. از طرفی جایگاه سایت نزد گوگل و همچنین کاربران در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرد. برای استفاده از گواهینامه امنیتی باید تمامی آدرس‌های HTTP وب‌سایت خود را به HTTPS ریدایرکت کنید. در این مواقع نیز از ریدایرکت 301 استفاده می‌شود.

  • استفاده از چند دامنه برای یک وب‌سایت: اگر نیاز باشد که برای وب‌سایت خود از چندین دامنه استفاده کنید، می‌توانید تمامی آدرس‌ها و دامنه‌ها را بر یک آدرس اصلی ریدایرکت کنید. استفاده از ریدایرکت 301 بهترین انتخاب برای این مواقع است. طبق بررسی کاربرد انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت به نکته‌ای اساسی و مهم خواهیم رسید. ریدایرکت ها علاوه بر اینکه بحث مهم و حیاتی در سئو هستند، به‌دقت بالایی نیز نیاز دارند.

کاربرد انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت

نحوه‌ی استفاده از انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت

روش‌های مختلفی برای انجام انواع ریدایرکت وجود دارد. از طرفی اگر وب‌سایت شما بر پایه‌ی وردپرس است، افزونه‌های مختلفی برای انجام انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت وجود دارد. ریدایرکت به‌وسیله‌ی افزونه‌ها به‌راحتی انجام می‌شود.

  • ریدایرکت 301 از طریق فایل.htaccess: آدرس دامنه‌ی وب‌سایت و همچنین آدرس صفحات حذف‌شده را می‌توان از این طریق ریدایرکت کرد.
  • ریدایرکت از طریق Apache mod_rewrite: این روش، روش قابل‌انعطاف‌تری برای انجام ریدایرکت می‌باشد.
  • ریدایرکت به‌وسیله‌ی PHP
  • ریدایرکت ها به‌وسیله‌ی جاوا اسکریپت
  • ریدایرکت از طریق افزونه‌ها: افزونه‌ها بهترین و راحت‌ترین روش برای انواع ریدایرکت و تأثیر آن بر سئوی سایت به‌وسیله‌ی افراد مبتدی هستند. افزونه‌های مختلفی برای انجام ریدایرکت وجود دارد. افزونه‌ی یوست یکی از بهترین افزونه‌های سئو و ریدایرکت است که کار با آن نیز راحت است. اگر در مدیریت وب‌سایت فردی مبتدی هستید، پیش از انجام هر عمل فنی و ریدایرکت ها حتماً تحقیق کنید و نیز برای این کار از افزونه‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *