خطا یا ارور 404 چیست

خطا یا ارور 404 چیست

خطا یا ارور 404 را حتماً در مواقعی که در حال گشت‌وگذار و سرچ زدن در سایت‌های مختلف هستید با آن مواجه شده‌اید و برای شما سوال شده باشد که دلیل این خطا چه چیزی می‌تواند باشد. این خطا می‌تواند توسط خود سرور نشان داده شود یا خود طراح سایت یک صفحه اختصاصی و یا یک اخطار 404 را طراحی نماید. در دنیای امروزه یکی از اساس‌های گوگل برای سئو سایت، طراحی صفحه 404 و معرفی آن می‌باشد. با در نظر گرفتن این نکته که کاربر در سایت شما اصلاً نباید با این خطا روبرو شود و یا وقتی‌که صفحات را حذف می‌کنید، بهترین کار این است که صفحات را ریدایرکت کنید. در غیر این صورت علاوه بر تأثیر منفی که این کار بر روی سئو سایت شما خواهد داشت، سایتتان مشمول جریمه گوگل خواهد شد. در این مقاله می خواهیم به صورت کامل توضیح دهیم که خطا یا ارور 404 چیست و چرا باید به رفع آن اهمیت دهیم .

به‌طورکلی خطا یا ارور 404، کد اعتبار HTTP است و زمانی نشان داده می‌شود که صفحه‌ای از وب‌سایت شما که کاربر درخواست کرده در سایت شما وجود نداشته باشد. در زمانی که کاربر آدرسی را در سایت شما تایپ و یا سرچ می‌کند و این صفحه در سایت وجود ندارد و یا آدرس آن تغییر کرده، با نمایش دادن صفحه‌ی سفیدی که بر روی آن اخطار 404 نوشته‌شده است روبرو می‌شوند. این خطا یک کد وضعیت از پروتکل HTTP یا همان پروتکل انتقال ابرمتن می‌باشد و این ارور یک اخطار از سمت کلاینت است. عنوان اصلی این خطا پیدا نشده و یافت نشده می‌باشد و به این معنی می‌باشد که سرور نمی‌تواند منبع درخواستی شما را پیدا کند و به شما نشان دهد.

تأثیرات منفی خطا یا ارور 404 چیست

پس حتماً این نکته را به یاد داشته باشید که در این خطا ارتباط با سرور به‌صورت صحیحی وصل شده است اما سرور، منبع درخواست را نتوانسته پیدا کند. خطا یا ارور 404 با اخطار server not found متفاوت می‌باشد و معنی این اخطار این است که ارتباطتان با سرور قطع‌شده است. وجود صفحات 404 باعث تجربه کاربری بدی برای کاربران می‌شود و ممکن است که اعتماد آن‌ها را نسبت به سایت شما از بین ببرد. به‌مرورزمان با تکرار شدن این اتفاق و زیادشدن آن، علاوه بر کم کردن سرعت ایندکس سایتتان، محتوی سایت شما را نیز بی‌کیفیت و کم اعتبار لحاظ می‌کند و باعث می‌شود که تأثیر بسیار منفی را بر روی سایت داشته باشد و عواقب خوبی را نخواهد داشت.

تأثیرات منفی خطا یا ارور 404 چیست
تأثیرات منفی خطا یا ارور 404 چیست

مثالی از خطای 404

به‌عنوان‌مثال در زمانی که صفحات وب‌سایت قدیمی خود را حذف کرده‌اید اما این صفحات را ریدایرکت به وب‌سایت و یا صفحه‌ی جدید نکرده‌اید، درنهایت باعث می‌شود وقتی کاربر صفحه‌ای از سایت شما را جستجو می‌کند با این خطا یا ارور 404 مواجه شود؛ و یا اگر از طریق تنظیمات وردپرس پیوند یکتای سایتتان را تغییر داده باشید و یا با نصب افزونه‌ای به‌صورت عمدی باعث تغییر پیوند یکتا سایت شده باشید، این اخطار برای شما نمایش داده می‌شود؛ بنابراین بهترین راهکار موجود برای از بین بردن این مشکل و یا اخطار این است که با ریدایرکت کردن صفحات خود از پیش آمدن آن جلوگیری کنید.

باید در نظر داشته باشید که اگر به هر دلیلی باعث شوید پیوند یکتا سایت تغییر کند و کاربران سایتتان با آدرس قدیمی پیوند یکتا مطالب سایت شما را باز و یا سرچ کنند با خطا یا ارور 404 مواجه می‌شوند. پس اگر زمانی به‌صورت ناگهانی با این خطا مواجه شدید امکان دارد که مشکل مربوط به پیوند یکتا وب‌سایت شما باشد.

درکی بهتر از اخطار یا ارور 404

جدا از یک تجربه‌ی کاربری منفی برای کاربرانی که سایت شما را دنبال می‌کنند، نرخ پرش bounce rate زیاد و مداوم به دلیل خرابی لینک‌ها، می‌تواند بر SEO سایت شما تأثیر منفی هم بگذارد. با کلیک کردن کاربران بر روی صفحه‌ی شما و خارج شدن آن‌ها در عرض چند ثانیه، گوگل تصور می‌کند که نتیجه‌ی شما با هدف کاربر مطابقت نداشته است و با اخطار یا ارور 404 مواجه می‌شوید. درنتیجه صفحه‌ی شما در نتایج جستجو رتبه کمتری خواهد داشت. در هر زمانی که می‌خواهید به یک لینکی در اینترنت دسترسی داشته باشید و یا از سایت‌های مختلفی بازدید کنید، درواقع شما به سرور مربوط به وب‌سایتی که وارد آن شده‌اید درخواست می‌دهید تا صفحه‌ای را برای شما ارسال کند.

درکی بهتر از اخطار یا ارور 404
درکی بهتر از اخطار یا ارور 404

برای مثال وقتی‌که به سایت digikala.com می‌روید، به سرور دیجی کالا درخواست می‌دهید که می‌خواهید صفحه‌ی اصلی آن‌ها را ببینید. سپس سرور با ارسال یک صفحه به درخواستی که شما از آن‌ها داشته‌اید پاسخ می‌دهد و این سیستم ارتباطی به HTTP معروف می‌باشد. انواع مختلفی از کدهای وضعیت پاسخ HTTP وجود دارد که همه‌ی آن‌ها نشان می‌دهند که آیا یک درخواست HTTP با موفقیت انجام‌شده است یا خیر. با در نظر گرفتن اینکه بهبود وضعیت سایت شما برای گوگل اهمیت بالایی دارد و گوگل نمی‌خواهد کاربران سایت شما بعد از سرچ و یا کلیک کردن روی یک نتیجه از نتایج جستجو وارد یک صفحه با اخطار یا ارور 404 شوند با افزایش پیدا کردن خطاهای 404 سایت شما تأثیر بالا و قابل‌مشاهده‌ای بر روی افت ورودی گوگل شما خواهد داشت.

انواع دلیل‌های رخ دادن خطا یا ارور 404 چیست

همچنین قابل‌ذکر می‌باشد که در هنگامی‌که شما اکثر URL سایت خود را تغییر می‌دهید کاربری که وارد سایت شما می‌شود بعد از کلیک بر روی پست نمی‌تواند به مطلب اصلی دسترسی پیدا کند و با این خطا مواجه می‌شود؛ مانند دلایل قبلی که در بالا گفته شد تمامی این خطاها به‌مرورزمان بر روی SEO سایت شما تأثیرات منفی می‌گذارد و درنهایت کاربر نمی‌تواند از طریق جستجو نتایج گوگل مطالب وب‌سایت شما را پیدا کند.

انواع نمایش خطا یا ارور 404 که امکان مواجه‌شدن با آن‌ها را بر روی هر مرورگر و یا سیستم‌عاملی را دارید به شرح زیر می‌باشد:

  • Eror 404
  • Not Found 404
  • The Request URL Was Not Found On This Server
  • HTTP 404
  • File or Directory Not Found
  • Page Not Found 404
انواع دلیل‌های رخ دادن خطا یا ارور 404 چیست
انواع دلیل‌های رخ دادن خطا یا ارور 404 چیست

روش‌های مختلف رفع خطا یا ارور 404 چیست

روش‌های متعددی برای از بین بردن این خطا و رفع آن وجود دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

  1. برخی از دلایل خطاهای 404 امکان پیدا شدن ندارد و گاهی نامعلوم است، حتی ممکن است که شما آدرس صفحات حذف‌شده را بااینکه به صفحات دیگر ریدایرکت کرده باشید اما بازهم با مشکل نشان دادن این اخطار مواجه شوید. در این مواقع بهتر است چند بار دکمه Refresh یا F5 را چند بار بزنید و تکرار کنید تا اگر در کش سیستم وجود داشته باشد از بین برود.
  2. در برخی موارد اغلب به دلیل اشتباه تایپی در URL، باعث به وجود آمدن خطای 404 می‌شود. در این موارد آدرس صفحه و URL ها را چک کنید و در صورت اشتباهات تایپی آن‌ها را اصلاح کنید.
  3. در آدرس سایتتان سطح صفحات را کمتر کنید. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که آدرس www.check.com/c/b/a.htm1 برای دسترسی به یک صفحه از سایت خود تعریف کرده‌اید. این آدرس بسیار طولانی می‌باشد و حوصله کاربرانی را که تایپ آدرس‌های طولانی را دوست ندارند سر می‌برد. پس بهترین راه این است که تا جایی که می‌توانید آدرس صفحه خود را کوتاه کنید.
  4. گاهی برخی کاربران از آدرس‌ها اطلاعات دقیقی ندارند و آن‌ها را در موتورها جستجو می‌کنند. پس نکته‌ی قابل‌توجه این است که حتماً سعی کنید آدرس خود را با کلمات ساده‌ای بنویسید که در سریعاً در موتورهای جستجو گوگل نشان داده شود و دسترسی کاربران را سریع‌تر کند.
  5. حافظه‌ی گوگل شما و یا کاربرتان گاهی نیاز به پاک شدن دارد و این شاید بهترین راه برای از بین بردن خطا یا ارور 404 در برخی موارد باشد. پس از کاربرتان بخواهید که مرورگر خود را پاک کند، چون بعضی از آدرس‌ها در کش Cash ها قرار می‌گیرند و صفحات قبلی را نشان می‌دهند.
  6. اگر بعضی از صفحاتتان باز نشود و با این اخطار مواجه شود، احتمال دارد کاربر شما بخواهد به‌صورت پیام و یا تماس صوتی ارتباط برقرار کند. از همین روی حتماً راه‌های ارتباطی با خودتان را در سایت قرار دهید تا کاربرتان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بتواند به شما دسترسی داشته باشد و سوالاتشان را از شما بپرسند.
  7. برای کاربرانی که می‌خواهید به سایتی وارد شوید و با خطا یا ارور 404 مواجه شده‌اید، اگر کل وب‌سایت به شما این اخطار را داده است و یا اگر وب‌سایت برای شما در شبکه‌های دیگر مانند شبکه تلفن همراه یا دوست شما در شهرهای دیگر در دسترس می‌باشد، می‌توانید از این روش استفاده کنید. اینکه خطا 404 در کل وب‌سایت برای شما نمایش داده شود معمول نیست مگر اینکه اینترنت و شبکه شما و یا دلایل دیگر، وب‌سایت را فیلتر کرده باشد. در این موارد می‌توانید جدای از این دلایل یک سرور از سرورهای DNS را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *