ایمیل اسپم چیست و چگونه از ارسال آن جلوگیری کنیم؟

ایمیل اسپم چیست

یمیل یکی از روش‌های دسترسی به مخاطبان خود است که در کل دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد و حدود 60 درصد از کاربران این عقیده رادارند که ایمیل‌هایی که جهت بازاریابی ارسال می‌شود، برای خرید مشتری از آن‌ها بسیار مؤثر است. کاربرد زیاد ایمیل سبب شده که قوانین امنیتی زیادی هم‌روی این باکس‌های گیرنده و ورودی‌های ایمیل اعمال شود. قطعاً شما یک‌بار نام ایمیل اسپم Spam را روی ایمیل خود دیده‌اید و یا در دنیای پیچید‌ه ی فناوری حتماً با آن یک‌بار مواجه شده‌اید. ایمیل‌های اسپم نوعی ایمیل است که مقصد آن‌ها مشخص نیست و آدرس‌های آن نیز مشخص نیست. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم ایمیل اسپم چیست و به چه دلیل ایمیل‌های شما در قسمت اسپم این باکس می‌روند.

معرفی ایمیل اسپم

اسپم در معنای پیام الکترونیکی است که بدون اینکه گیرنده درخواستی داده باشد، به افراد زیادی ارسال می‌گردد. به ایمیل‌های اسپم، ایمیل‌های هرزنامه هم می‌گویند که به شکل خیلی گسترده به گیرندگان بسیار زیادی ارسال می‌گردد. اغلب این ایمیل اسپم‌ها هدف‌های تجاری و تبلیغات دارند و آن‌ها را می‌توان با بات‌ها و شبکه‌های کامپیوتر آلوده به ویروس در حجم بسیار گسترده‌ای فرستاد.

اگر بخواهیم پاسخ دهیم که ایمیل اسپم چیست باید بگوییم که درواقع سوءاستفاده کردن برخی از ابزارهای الکترونیکی مثل ایمیل، مسنجرها، فاکس، پیام کوتاه و گروه‌های خبری ایمیل و … به تعداد بسیار و به شکل ناخودآگاهی اسپم گفته می‌شود. این روش به دلیلی اینکه هزینه‌های خیلی کمتری در مقابل پست‌های سنتی درگذشته برای ارسال تبلیغات دارند، استفاده می‌گردد و قوانین بین‌المللی درباره این هرزنامه‌ها و محدودیت ایجاد کردن برای آن‌ها، خیلی کم و ناقص است، به همین علت هم در حجم‌های بسیار زیادی فرستاده می‌شوند.

دلیل ارسال ایمیل اسپم چیست

همان‌گونه که پیش‌ازاین هم گفتیم، ایمیل اسپم‌ها بیشتر اوقات هدف‌های تجاری پشت آن‌ها قرارگرفته است و به‌قصد تبلیغات است. برخی از افراد و گروه‌ها آن را اخلاقی نمی‌دانند و از روش درست برای بازاریابی و تجارت خود بهره می‌برند، اما بسیاری دیگر از افراد هم از این روش هرزنامه و ایمیل اسپم استفاده می‌کنند. میزان هزینه ارسال این ایمیل‌ها خیلی کم است و با یک هزینه کم‌حجم خیلی زیادی از ایمیل برای افراد بسیار زیادی ارسال می‌شود. حالا می‌دانیم که ایمیل اسپم چیست.

البته ایمیل اسپم‌ها به دلایل متعددی ارسال می‌گردند، ولی در بین این اهداف کسب پول و درآمد مهم‌ترین هدف است. برخی برای بازاریابی و فروش بیشتر البته با روش قانونی‌تری ایمیل‌های اسپم را ارسال می‌نمایند و برخی دیگر هدف کسب درآمد و پول‌شویی دارند که به شکل کلاه‌برداری ایمیل‌های اسپم را ارسال می‌کنند. مورد دومی که مطرح کردیم بسیار شگفت‌انگیز است؛ یعنی برخی از ایمیل‌هایی که مثلاً به شما این نوید را می‌دهند که شما یک بخت‌آزمایی را برده‌اید ولی اصلاً در آن شرکت نکرده‌اید. برخی دیگر هم این ادعا را می‌کنند که مثلاً شما از بستگان یا وارثان یکی از افراد مشهور هستید و اکنون‌که او از دنیا رفته است، ثروت او به شما می‌رسد. ازاین‌قبیل ایمیل اسپم‌ها بسیار زیاد است. نوع دیگر ایمیل اسپم، جعل کردن ایمیل‌هایی است که شما با آن‌ها ارتباط دارید؛ مثلاً آدرس ایمیلی به نام آن افراد یا شرکت‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارید، درست می‌کنند و برای شما ارسال می‌کنند و شمارا فریب می‌دهند.

دلیل ارسال ایمیل اسپم چیست
دلیل ارسال ایمیل اسپم چیست

خطر ایمیل اسپم برای شما چیست

پس‌ازاینکه متوجه شدیم ایمیل اسپم چیست کمی ترسناک شد؛ بله درست است! ایمیل اسپم‌ها ممکن است خطر داشته باشند؛ یعنی شامل لینک‌هایی باشند که ویروسی هستند و ممکن است دستگاه و گوشی شمارا نیز آلوده نمایند. پس روی هر لینکی هم نباید کلیک کنید. برخی از ایمیل اسپم‌ها این حس را به شما می‌دهند که شما باید خیلی سریع برای چیزی اقدام نمایید، یعنی حس می‌کنید که خیلی فوری باید کاری را انجام دهید، پس پیش‌ازاین که این کار را بکنید باید اطمینان حاصل کنید که ایمیل اسپم نباشد.

فیلترهای اسپم چیست

تعداد هرزنامه و ایمیل‌های اسپمی که ارسال می‌شود روزانه خیلی زیاد است و ارائه‌دهندگان سرویس‌هایی مانند یاهو، جیمیل و … به جهت اینکه از کاربران خود محافظت نمایند، از فیلترهای اسپم استفاده می‌نمایند که اطمینان حاصل کنند که پیام اسپم یا اشتباه به این باکس کاربران خود وارد نمی‌گردد. فیلترهای اسپم مانند سدی هستند که همه ورودی‌های ایمیل را بررسی کرده و ایمیل‌های مناسب را وارد این باکس می‌کنند و ایمیل‌هایی که نامناسب هستند را به سمت پوشه اسپم هدایت می‌کند تا کامل پاک شوند.

از هنگامی‌که ایمیل ارسال می‌گردد تا هنگامی‌که نتیجه بدهد، چند مرحله است. پیش‌ازاین که یک فردی را برای بازدید از سایت خو و انجام یک تراکنش در آن جذب نمایید، باید ایمیل در این باکس آن شخص قرار بگیرد و بعد ایمیل باز شود و آن شخص روی لینک کلیک کند. در این صورت اگر محتوای ایمیل شما از فیلترهای اسپم عبور نکند در قسمت این باکس هم قرار نمی‌گیرد و بازدید هم نمی‌شود و شما نتیجه خوبی هم نخواهید گرفت.

متوقف کردن ایمیل‌های اسپم چگونه است
متوقف کردن ایمیل‌های اسپم چگونه است

متوقف کردن ایمیل‌های اسپم چگونه است

متوقف کردن ایمیل‌های اسپم کمی سخت است، چون می‌توانند توسط بات نت ارسال گردند. با نت‌ها نیز شبکه‌های کامپیوتری هستند که قبلاً آلوده گشته‌اند و آنالیز کردن آن‌ها و موقف کردن آن‌ها کمی سخت است. هنگامی‌که پیغامی دریافت می‌کنید که حدس می‌زنید اسپم است یا اینکه فرستنده برای شما ناشناس است آن را به قسمت اسپم این باکس خود بفرستید. روی لینک‌هایی که حاوی محتوای لغو سرویس و یا اشتراک هستند نیز کلیک نکنید. گاهی از اوقات ایمیل‌های اسپم، برای تأیید نمودن اطلاعات ایمیل و قانونی بودن آن است و این ایمیل‌ها خطرناک هستند.

از مهم‌ترین روش‌های مقابله مردن و توقف ایمیل‌های اسپم این است که کاربران آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. البته برخی موارد هم هست که دانستن آن‌ها خالی‌ازلطف نیست که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • باید سعی کنید که دو ایمیل بسازید که یکی برای استفاده شخصی باشد و یکی برای ثبت‌نام کردن و واردشان به سایت‌ها.
  • هیچ‌گاه ایمیل‌های اسپم را پاسخ ندهید، چون کسانی که ایمیل اسپم را می‌فرستند، متوجه می‌شوند که آدرس شما واقعی است و ایمیل‌های خیلی بیشتری را برای شما ارسال می‌نمایند.
  • اگر ایمیل اسپمی به ایمیل خصوصی شما ارسال شد، خیلی سریع آن‌ها را بلاک نمایید.
  • در سایت‌ها و گروه‌هایی که هویت خاصی ندارند عضو نشوید، چون برخی گروه‌ها و سایت‌ها اطلاعات و ایمیل‌ها را به شرکت‌های دیگر فروخته و ایمیل اسپم برای شما ارسال می‌کنند.
  • فریب وسوسه و محتوای جذاب ایمیل اسپم‌ها را نخورید.
  • همه ایمیل‌های خود را هم outlook کنید زیرا با این کار ایمیل را در قسمت junk Mail دریافت می‌نمایید و در یک‌وقت مناسب به سراغ آن‌ها می‌روید و آن‌ها را پاک می‌کنید.
  • حتماً سیستم مدیریت محتوای سایت را ارتقا دهید، چون دستگاه‌های قدیمی بسیار مورد سوءاستفاده برای ارسال ایمیل‌های اسپم قرار می‌گیرند.
  • برای ایمیلی که می‌سازید، رمز عبور بسیار قوی قرار دهید.

جمع‌بندی

ایمیل‌ها و پیغام‌هایی که ناخواسته روی گوشی و یا سیستم خود می‌بینید و یا به‌اجبار آن‌ها را دریافت می‌نمایید که جهت تبلیغات و یا موارد دیگری است که آن‌ها را توضیح دادم، این ایمیل‌ها و پیغام‌ها اسپم هستند. هیچ‌گاه حتی برای کنجکاوی هم آن‌ها را باز نکنید و روی لینک‌ها نیز کلیک نکنید و باکمی صبر و تحمل آن‌ها را پاک‌کنید و بلاک کنید. راه‌حل‌های متوقف کردن اسپم را در بالا توضیح دادیم، با دقت مطالعه کنید.

جمع‌بندی
جمع‌بندی

برای اینکه متوجه شوید ایمیل اسپم چیست حتماً مواردی که در بالا توضیح دادیم را بخوانید و هرگز ایمیل اسپم را بازکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *