بکاپ گیری از وردپرس

بکاپ گیری از وردپرس

بکاپ گیری از وردپرس بخش مهمی از حفظ بخشی از مهم‌ترین دارایی شما یعنی سایتتان است. صرف‌نظر از سطح مهارت شما یا نوع وب‌سایت وردپرسی که ایجاد می‌کنید، حفظ پشتیبان وردپرس یک امر غیرقابل‌انکار است

زمانی که یک بکاپ یا نسخه‌ی پشتیبان در اختیار شما باشد، به این معنی است که خود را در برابر مشکلاتی مانند هک شدن محافظت کرده‌اید. شاید به‌طور تصادفی بسیاری از محتوای مهم را حذف کرده باشید، یا قربانی هک شده باشید که چندین صفحه را پاک می‌کند، یا به‌روزرسانی یک افزونه در زمانی که کمترین نیاز به آن دارید، دردسر ایجاد می‌کند.

 یک فرایند بکاپ گیری از وردپرس می‌تواند به شما کمک کند تا به‌راحتی وب‌سایت خود را در کمترین زمان ممکن به نقطه‌ی اوج خود بازگردانید.

بکاپ گیری از وردپرس چیست؟

زمانی که شما یک وب‌سایت وردپرسی دارید، تنها مجموعه‌ای ساده از فایل‌های مختلف که در یک مکان قرار داشته باشند و شما آن‌ها را تنها با یک کپی و جایگذاری، به‌راحتی منتقل کنید، نیست. خیلی بیشتر از این موارد است.

اگر از خود می‌پرسید، «چه فایل‌هایی را برای پشتیبان‌گیری از سایت وردپرس باید کپی کنم؟« در پاسخ به سؤال شما دو بخش وجود دارد:

  • همه فایل‌هایی که در دایرکتوری ریشه وردپرس وجود دارد
  • پایگاه داده وردپرس شما

دایرکتوری ریشه وردپرس پوشه‌ای است که در آن نسخه‌ای از وردپرس را تنظیم می‌کنید که به وب‌سایت شما قدرت می‌دهد. شما باید با اتصال به سرور خود از طریق پروتکل انتقال فایل (FTP) یا دسترسی پوسته ایمن (SSH) به آن دایرکتوری دسترسی داشته باشید و سپس پوشه‌ای به نام root، public یا public_html را پیدا کنید.

تهیه بکاپ از پایگاه داده شامل صدور تمامی جداولی است که در آن قرار دارد و معمولاً در قالب SQL است. سپس محتویات آن فایل را وارد می‌کنید و نرم‌افزار پایگاه داده شما مقادیر موجود را بازنویسی می‌کند.

راه‌های بکاپ گیری از سایت وردپرس

یکی از روش‌هایی که در حال حاضر برای بکاپ گیری از سایت‌ها بسیار رایج هستند، استفاده از افزونه‌ها است؛ اما راه‌های دیگری هم وجود دارد. بسته به این‌که شما در چه سطحی از مهارت و توانایی ازلحاظ فنی هستید، می‌توانید برخی روش‌های دیگر را امتحان کنید.

اگر مبتدی هستید، موافقید که پلاگین‌ها ساده‌ترین راه برای مدیریت پشتیبان‌گیری شما هستند؛ اما کاربران پیشرفته‌تر ممکن است احساس راحتی بیشتری در cPanel یا سرور داشته باشند.

با کمک یک افزونه می‌توانید به‌راحتی بک‌آپ‌های خود را ایجاد، زمان‌بندی و مدیریت کنید. همچنین می‌توانید از یک بکاپ برای بازیابی سایت خود استفاده کنید یا حتی از افزونه برای حذف بک‌آپ‌های قدیمی برای صرفه‌جویی در فضای دیسک سرور خود استفاده کنید.

راه‌های بکاپ گیری از سایت وردپرس
راه‌های بکاپ گیری از سایت وردپرس

یک نکته‌ی مهم در مورد بکاپ گیری وردپرس

اگر از یک هاست معتبر استفاده می‌کنید، احتمالاً بکاپ گیری خودکار سایت را نیز ارائه می‌دهد. این ویژگی به این معنی است که شما لازم نیست نگران ایجاد نسخه پشتیبان به‌صورت دستی یا استفاده از افزونه‌ها باشید زیرا شرکت هاستینگ شما این کار را برای شما انجام می‌دهد. همچنین در صورت نیاز باید آن نسخه‌های پشتیبان را برای مدتی ذخیره کند.

برخی از هاست‌های اختصاصی حتی بکاپ گیری را به‌صورت روزانه انجام می‌دهند؛ اما اکثر شرکت‌های هاستینگ این بکاپ‌ها را به‌صورت ماهانه دارند. زمانی که به نسخه‌ی پشتیبان سایت خود احتیاج پیدا کردید، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که به آن‌ها تیکت بزنید و درخواست بکاپ کنید. به‌این‌ترتیب در کوتاه‌ترین زمان ممکن این نسخه در اختیار شما قرار می‌گیرد. این حالت به شرایط امکان‌پذیر است که از یک شرکت هاستینگ خوب، هاست خود را خریداری کرده باشید. در غیر این صورت شما یا به‌صورت دستی و از طریق راه‌های فنی و یا از طریق افزونه‌های باید اقدام به این کار کنید.

چه زمانی بکاپ گیری از وردپرس لازم است؟

 شاید این سؤال برای شما هم پیش‌آمده است که چه زمانی نیاز دارم تا یک نسخه‌ی بکاپ داشته باشم. حقیقت این است که هیچ زمان خاصی برای بکاپ گیری وجود ندارد و شما باید همیشه یک نسخه از بکاپ را داشته باشید.

تصور کنید امروز با یک خطای site-breaking مواجه می‌شوید بدون اینکه هیچ ایده‌ای برای عیب‌یابی آن نداشته باشید. اگر یک نسخه‌ی پشتیبان در اختیار شما باشد که برای یک روز پیش یا کمتر است، نگرانی ندارید.

 بااین‌حال، اگر یک هفته از عمر آن می‌گذرد، ممکن است شامل برخی از جدیدترین به‌روزرسانی‌های وب‌سایت شما نباشد. بیش از یک ماه و ممکن است تغییرات مهمی که در این مدت ایجاد کرده‌اید را ازدست‌داده باشد. برای سایت‌های فروشگاهی که هرروزه تعداد زیادی از محصولات را در سایت بارگذاری می‌کنند، بکاپ گیری به‌صورت روزانه امری غیرقابل‌انکار است.

گرفتن بکاپ دستی به چه صورت است؟

اگر مهارت فنی لازم را دارید، بکاپ گیری دستی یکی از گزینه‌های در دسترس برای شما است. زمانی که قصد بکاپ گیری به‌صورت دستی را داشته باشید، باید مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله‌ی اول: ابتدا فایل‌های موردنیازتان را ذخیره کنید.

مرحله‌ی دوم: فایل‌های موجود در دیتابیس و اطلاعات آن را ذخیره کنید.

 درواقع این دودسته از فایل‌ها جزو الزامات لازم در حین بکاپ گیری است و نباید هیچ‌یک از آن‌ها را نادیده بگیرید.

بعدازآنکه این دودسته از فایل‌ها را کامل ذخیره کردید، به قسمت دایرکت ادمین یا سی پنل سایت خود رفته و در آنجا فایل‌هایی که لازم است را در پوشه‌ی public_html ریخته و سپس به کمک قابلیت‌هایی که فایل منیجر در اختیار شما قرار می‌دهد، آن‌ها را به‌صورت فایل زیپ دربیاورید و سپس دانلود کنید.

گرفتن بکاپ دستی به چه صورت است؟
گرفتن بکاپ دستی به چه صورت است؟

 افزونه‌های بکاپ گیری وردپرس به چه صورتی هستند؟

تعداد زیادی افزونه پشتیبان وردپرس وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بااین‌حال، می‌توانیم آن‌ها را به دودسته کلی تقسیم کنیم:

پلاگین‌های پشتیبان کامل سایت: این نوع افزونه نسخه‌های کاملی از وب‌سایت شما تولید می‌کند و آن‌ها را برای یک روز بحرانی ذخیره می‌کند.

پلاگین‌های بکاپ گیری افزایشی: این خانواده از افزونه‌ها تنها زمانی پشتیبان تهیه می‌کنند که شما تغییراتی در وب‌سایت خود ایجاد کنید، بنابراین از اشغال فضای ذخیره‌سازی غیرضروری سرور جلوگیری می‌کنید.

تفاوت دیگر بین این دو نوع پلاگین این است که ابزارهای پشتیبان‌گیری افزایشی تمایل به هزینه دارند. بااین‌حال، بسیاری از ابزارهای رایگان پشتیبان‌گیری کامل سایت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 بکاپ گیری وردپرس از طریق افزونه‌های موجود

اگر مهارت فنی کافی برای پشتیبان‌گیری را ندارید، می‌توانید از افزونه‌ها استفاده کنید. یک افزونه باری آن‌که بتواند معیارهای قابل‌قبول به‌عنوان افزونه‌ی مناسب بکاپ گیری را داشته باشد، باید سه شرط اصلی زیر را رعایت کند.

  • اطمینان دهد که می‌تواند بکاپ گیری را به‌صورت کامل به اتمام برساند.
  • قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات در خارج از سایت را داشته باشد.
  • توانایی بازیابی را به‌خوبی از خود نشان دهد.

این سه ویژگی به همراه برخی ویژگی‌های دیگر به‌عنوان اصلی‌ترین معیارهایی هستند که برای یک پلاگین بکاپ گیری لازم است وجود داشته باشد.

در ادامه چند مورد از بهترین افزونه‌های بکاپ گیری را معرفی خواهیم کرد.

 بکاپ گیری وردپرس از طریق افزونه‌های موجود
بکاپ گیری وردپرس از طریق افزونه‌های موجود

BlogVault بهترین افزونه بکاپ گیری از وردپرس

 این افزونه می‌تواند به‌عنوان یکی از بی‌رقیب‌ترین افزونه‌های بکاپ گیری معرفی شود. برخی از امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد به شرح زیر است:

  • به‌صورت خودکار و برنامه‌ریزی‌شده بکاپ گیری را انجام می‌دهد.
  • پشتیبان‌گیری افزایشی را دارد.
  • می‌تواند ذخیره‌سازی در خارج از سایت را به‌صورت رایگان برای شما انجام دهد.
  • قابلیت بازیابی سریع اطلاعات را دارد.
  • داشبورد مستقلی برای شما ایجاد می‌کند.
  • برای سایت‌های ووکامرس پشتیبان‌گیری در لحظه را عملی می‌کند.
  • هیچ بار اضافی در سایت ایجاد نمی‌کند و باعث کاهش سرعت سایت نمی‌شود.
  • هر زمان که لازم باشد می‌توانید پشتیبان‌گیری را به‌صورت سفارشی انجام دهید.
  • در مواقعی که سایت به دلایلی ازکارافتاده است، همچنان عمل بازیابی قابل‌اجرا است.

یکی از معایب مهمی که این پلاگین دارد این است که نمی‌تواند بکاپ گیری را به‌صورت جزئی انجام دهد. به همین دلیل افزونه‌های دیگری مطرح شدند.

BlogVault بهترین افزونه بکاپ گیری از وردپرس
BlogVault بهترین افزونه بکاپ گیری از وردپرس

BackupBuddy یکی دیگر از افزونه‌های مهم در بکاپ گیری

برای آن‌که بتوانید به این افزونه دسترسی پیدا کنید، باید مستقیم از سایت سازنده‌ی آن، آن را دانلود کنید و سپس در سایت وردپرسی خودکار آپلود را انجام دهید. برخی از بهترین ویژگی‌هایی که این افزونه دارد به‌صورت زیر است:

  • همه‌ی نسخه‌های بکاپ به‌صورت پیش‌فرض در سرور سایت ذخیره می‌شوند.
  • ممکن است در برخی از سایت‌های بزرگ بازیابی با مشکل روبه‌رو شود و حتی شکست بخورد.
  • بازیابی خودکار را تنها با یک کلیک شروع می‌کند.
  • بکاپ گیری را به‌صورت جزئی و کامل انجام می‌دهد.
  • در هر زمان که درخواست کنید، بکاپ گیری را انجام می‌دهد.
  • بکاپ گیری به‌صورت ساعتی انجام می‌شود.
  • می‌تواند چند سایت را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی کند.
  • برای سایت‌های ووکامرس پیشنهاد نمی‌شود.
  • چون نسخه‌های بکاپ بر روی سرور ذخیره می‌شوند، سرعت لود سایت کاهش می‌یابد.
BackupBuddy یکی دیگر از افزونه‌های مهم در بکاپ گیری
BackupBuddy یکی دیگر از افزونه‌های مهم در بکاپ گیری

افزونه‌ی UpdraftPlus پشتیبان‌گیری وردپرس

UpdraftPlus تمام ویژگی‌های اساسی مانند بکاپ گیری خودکار برنامه‌ریزی‌شده، فضای ذخیره‌سازی خارجی در فضای ابری و بکاپ گیری کامل را ارائه می‌دهد؛ اما تنظیمات پیش‌فرض افزونه روی بکاپ گیری دستی تنظیم‌شده است؛ بنابراین برای برنامه‌ریزی پشتیبان‌گیری، باید سوئیچ کنید.

این افزونه برای سایت‌های وردپرس کوچک با فضای ذخیره‌سازی خارج از سایت رایگان محدود برای پشتیبان‌گیری خوب است، اما برای سایت‌های بزرگ مناسب نیست.

 دیگر خصوصیات آن شامل موارد زیر است:

  • ادغام‌شده با فضاهای ابری
  • توانایی بکاپ گیری از چند سایت را دارد
  • توانایی بکاپ گیری به‌صورت خودکار و دستی را دارد.
  • در حین بکاپ گیری، همه جزئیات را بکاپ می‌گیرد.

علاوه بر این‌ها برخی معایب هم دارد که به شرح زیر هستند:

  • زمانی که قصد ذخیره‌سازی خارج از سایت را داشته باشید، تنها در صورتی ممکن است که یک هزینه‌ی اضافی برای این خدمات پرداخت کنید.
  • بازیابی‌هایی که انجام می‌دهد، معمولاً غیرقابل‌اعتماد هستند.
افزونه‌ی UpdraftPlus پشتیبان‌گیری وردپرس
افزونه‌ی UpdraftPlus پشتیبان‌گیری وردپرس

افزونه Backup Guard

یکی دیگر از افزونه‌های محبوب وردپرسی در زمینه بکاپ گیری از وب‌سایت‌ها، افزونه‌ی Backup Guard است. برخلاف بسیاری دیگر از افزونه‌های پشتیبان وردپرس، دستورالعمل‌ها واضح هستند و حتی یک مبتدی می‌تواند به‌راحتی در افزونه کارهای لازم را انجام دهد.

  • سرعت بازیابی در آن خیلی بالا است.
  • داشبوردی مستقل در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • می‌تواند بکاپ گیری را به‌صورت تکه‌تکه و بخشی انجام دهد.

فرایند پشتیبان‌گیری نسبتاً آسان بود، اگرچه مدت‌زمانی که یک سایت کوچک وردپرس (300 مگابایت) نسخه پشتیبان تهیه شود، طولانی است. این افزونه به شما امکان می‌دهد تا پایگاه داده و فایل‌های پشتیبان خود را دانلود کنید، یا آن‌ها را در یک سرور ابری، بنا به‌راحتی خود ذخیره کنید. پشتیبان‌گیری خودکار را می‌توان در حداقل فرکانس یک ساعت برنامه‌ریزی کرد و افزونه رایگان گزینه بازیابی ندارد. اگرچه نسخه پریمیوم آن‌ها، امکان بازیابی خودکار را فراهم می‌کند.

افزونه Backup Guard
افزونه Backup Guard

پلاگین بکاپ Jetpack

جت پک که قبلاً با نام VaultPress شناخته می‌شد، سرویسی است که توسط Automattic ارائه می‌شود. پشتیبان‌گیری Jetpack یکی از معدود افزونه‌های پشتیبان وردپرس است که دارای داشبورد سازمان‌دهی شده با آمار سایت، پشتیبان‌گیری و اطلاعات امنیتی است.

Jetpack پشتیبان‌گیری خودکار برنامه‌ریزی‌شده را با پشتیبان‌گیری در زمان واقعی برای پشتیبان‌گیری WooCommerce ارائه می‌دهد. همچنین دارای بازیابی با یک کلیک و آرشیو پشتیبان نامحدود، با ذخیره‌سازی خارج از سایت بدون هزینه اضافی است.

بااین‌حال، Jetpack تصاویر را از طریق سرورهای خود برای بهبود عملکرد بهینه می‌کند. درحالی‌که این یک ویژگی عالی است، از اشکالات CDN رنج می‌برد. بسیاری از مشتریان تجربیات ناخوشایندی مانند تغییر شکل یا ناپدیدشدن کامل تصاویر داشته‌اند. بااین‌حال، با نسخه پشتیبان و راه‌حل امنیتی، قیمت نسبتاً بالای آن، Jetpack ارزش توجه دارد.

برای شبکه‌های بزرگ چند سایتی وردپرس که به چندین سرویس به‌طور هم‌زمان نیاز دارند، مؤثر است.

پلاگین بکاپ Jetpack
پلاگین بکاپ Jetpack

 افزونه‌ی WP Time Capsule

افزونه بکاپ گیری بعدی ما برای وردپرس، WP Time Capsule، به دلیل رابط کاربری آن محبوب است. به‌جای داشبورد معمولی، یک نمای تقویم دارد که نسخه‌های پشتیبان گرفته‌شده در هر تاریخی را نشان می‌دهد. در آن تاریخ‌ها نقاط بازیابی ایجاد می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌سرعت نسخه‌های پشتیبان را از تقویم بازیابی کنند.

 مشکلی که این افزونه دارد این است که تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان برای سایت‌های نسبتاً کوچک هم‌زمان بسیار زیاد در حد 10 ساعت و بیشتر را نیاز دارد. علاوه‌برآن این افزونه به شما امکان می‌دهد بک‌آپ‌گیری خودکار خود را برنامه‌ریزی کنید و آن‌ها را در سرورهای ابری ذخیره کنید.

 به‌عنوان یک پیشنهاد پیش از آن‌که بخواهید نسخه‌ی پولی آن را دریافت کنید، نسخه‌ی رایگان را به‌صورت آزمایشی یک دوره امتحان کنید و اگر خوب بود، اقدام به خرید کنید.

 افزونه‌ی WP Time Capsule
افزونه‌ی WP Time Capsule

 سخن پایانی

باوجود همه‌ی افزونه‌هایی که در بالا نام‌برده شد و همچنین روش‌های دستی بکاپ گیری، ممکن است شرایط رخ دهد که افزونه‌های به‌خوبی عمل نکنند و یا شما زمان و وقت کافی را برای بکاپ گیری به‌صورت مستمر نداشته باشید.

بهترین راه‌حل این است که شرکت هاستینگ معتبری را برای خرید هاست خود انتخاب کنید و حتی اگر لازم باشد هزینه‌ای اضافی بر مبلغ هاست را پرداخت کنید تا خودشان کار بکاپ گیری را بنا به نیاز شما به‌صورت روزانه یا هفتگی انجام دهند. این روش ایمن‌ترین راه‌حل برای سایت شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *