آموزش تغییر رمز عبور در لینوکس

رمزهای عبور، اولین خط دفاعی در امان‌سازی هر سیستم، از جمله لینوکس هستند. SSH بدون نیاز به رمز عبور یک جایگزین قابل اعتماد است، اما به طور نهایی، داشتن یک رمز عبور قوی، یکی از بهترین گزینه‌هاست. داشتن یک رمز عبور قوی باعث می‌شود سیستم شما بسیار مطمئن‌تر عمل کند. در این آموزش، یاد خواهید گرفت که چگونه رمز عبور را در هر توزیع لینوکس، از جمله اوبونتو، دبیان و سنت‌اوس، تغییر دهید. همچنین به شما آموزش می‌دهیم که چگونه آن را برای کاربران دیگر در VPS خود تغییر دهید. این کار بسیار مناسب است اگر می‌خواهید مهارت‌های یک مدیر سیستم را یاد بگیرید.

وب سایت روناک هاست بزرگترین مرجع خرید و فروش انواع سرویس های ابری و میزبانی وب است که از جلمه آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرور مجازی NVME  | یک مدل سرور مجازی که به هارد های NVME پر سعرت مجهز شده است که بتواند سایت ها و اطلاعات را با سرعت بالا بارگذاری کند

سرور مجازی بورس | نوعی سرور مجازی که مخصوص کسانی است که برای بورس ، فارکس و انجام معاملات مالی و جهانی می خواهد سرویسی ایمن و سریع داشته باشند

سرور مجازی ترید | نوعی دیگر از سرور های مجازی است که مخصوص افراد تریدر و کسانی که در بازار های مالی و ارز دیجیتال فعالیت می کنند ساخته شده است

سرور اختصاصی | یکی دیگر از سرویس های روناک هاست که مخصوص افراد حرفه ای و کارهای سنگین برای کسانی که فعالیت های اختصاصی روی سرور می خواهند انجام دهند

هاست وردپرس ارزان  | یک هاست محبوب برای سایت های وردپرسی با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت و پشتیبانی عالی

هاست ووکامرس | یک هاست وردپسی اما مناسب برای سایت های فروشگاهی و آنلاین شاپ ها با سرعت بالا و قیمت بسیار مناسب

 

چگونه رمز عبور در لینوکس تغییر دهیم؟

برای تغییر رمز عبور، تنها نیاز به یک دستور دارید. ابتدا از طریق SSH به VPS خود وصل شوید. مشکلی دارید؟ آموزش PuTTY ما را بررسی کنید. سپس برای تغییر رمز عبور در لینوکس، باید ترمینال را باز کرده و دستور زیر را تایپ کنید:

sudo password

 

پس از اجرای دستور، درخواستی برای وارد کردن رمز عبور جدید دو بار ظاهر خواهد شد. در این حالت، زمانی که کاربری مشخص نمی‌کنیم، رمز عبور روت (root) تغییر می‌یابد. نتیجه باید به این صورت باشد:

Enter the new UNIX password:

Enter the new UNIX password:

 

اگر رمز عبور خود را با موفقیت تغییر دهید، خط فرمان پیامی شبیه به این نمایش داده می‌شود:

passwd: password updated successfully

 

این به این معنی است که رمز عبور جدید شما تنظیم شده است و رمز عبور قدیمی شما دیگر کار نمی‌کند.

چگونه رمز عبور یک کاربر دیگر را در لینوکس تغییر دهیم؟

همچنین امکان تغییر رمز عبور فعلی یک کاربر دیگر در همان سیستم وجود دارد. برای انجام این کار، مجدداً باید از دستور passwd استفاده کنید. ابتدا به عنوان کاربر root وارد سیستم شوید و passwd را تایپ کنید و سپس نام کاربری کاربری را که می‌خواهید رمز عبور آن را تغییر دهید وارد کنید. دستور به صورت زیر در خط فرمان خواهد بود:

passwd username

 

در این حالت، اگر می‌خواهید رمز عبور کاربری به نام ismail را تغییر دهید، دستور به این صورت خواهد بود:

passwd ismail

 

سپس از ما خواسته می‌شود که رمز عبور جدید را دو بار وارد کنیم.

Enter the new UNIX password:

Retype the new UNIX password:

 

و همین‌طور، شما با استفاده از دستور passwd، رمز عبور قدیمی یک کاربر دیگر را به یک رمز عبور جدید تغییر دادید.

رمزهای عبور و لینوکس

لینوکس به دلیل نحوه مدیریت فرآیندها به عنوان یکی از ایمن‌ترین سیستم‌ها در جهان شناخته می‌شود. با این حال، در هر زمانی سیستم‌عامل به امنیت رمزهای عبور خود وابسته است. لینوکس این رمزهای عبور را به یک شیوه بسیار مشابه با سایر سیستم‌ها مدیریت می‌کند. با این حال، لازم است دو پوشه مهم در مدیریت رمز عبور را بشناسید. نخستین این فایل‌ها /etc/passwd است که می‌توانید رمزهای عبور همه کاربران سیستم را در آن پیدا کنید. همچنین، این فایل نشان می‌دهد رمزهای عبور به کدام گروه‌های سیستم تعلق دارند. ممکن است تعداد زیادی کاربر را ببینید، اما تنها چند نفر از آنها به عنوان کاربران سیستمی وارد شوند. اگر می‌خواهید محتوای /etc/passwd را مشاهده کنید، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

cat /etc/passwd

 

دومین فایل لینوکس که به شدت با رمزهای عبور مرتبط است /etc/shadow است. در این فایل شدو (shadow)، شما می‌توانید رمزهای عبور رمزگذاری شده کاربران و اطلاعات مرتبط با کلید SSH و دیگر موارد را مشاهده کنید.

cat /etc/shadow

 

چگونه یک رمز عبور قوی ایجاد کنیم

سرانجام، توصیه می‌شود رمزهای عبور قوی ایجاد کنید تا هیچکس نتواند آنها را هک کند. بهتر است یک رمز عبور منحصر به فرد و بلند انتخاب کنید و از استفاده از اطلاعات شخصی خودداری کنید. برای ایجاد یا تغییر یک رمز عبور منحصر به فرد، از رمز عبور متفاوتی برای هر یک از حساب‌های مهم خود مثل حساب‌های بانکی آنلاین و حساب‌های ایمیل استفاده کنید. تلاش کنید رمزهای عبور قدیمی‌تان را مجدداً استفاده نکنید. برای ایجاد یا تغییر یک رمز عبور بلندتر و قابل به یاد آوری بیشتر، از عبارت مورد علاقه‌تان از یک آهنگ، کتاب یا فیلم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از خطوط بلندتر استفاده کنید و فقط از حرف اول هر کلمه استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اطلاعات شخصی هرگونه در رمز عبور خود استفاده نکنید. از نام‌های مستعار، ابتدایی‌ها، نام‌های حیوانات خانگی یا آدرس‌های قدیمی خود دوری کنید. اگر فکر می‌کنید یکی از رمزهای عبور شما تخلف شده است، به‌سرعت آن را تغییر دهید. همچنین توصیه می‌شود این کار را به صورت مکرر انجام دهید.

نتیجه‌گیری

تغییر رمز عبور در لینوکس برای امنیت پروژه‌ی شما بسیار مهم است. این روند بسیار ساده است و توصیه می‌کنیم که آن را به صورت مکرر انجام دهید تا امنیت حداکثری را ایجاد کنید. امن باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *