دستور Tail لینوکس چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

دستور Tailلینوکس چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

بسیاری از کاربران پیشرفته لینوکس از دستوراتی استفاده می‌کنند که بخش‌های خاصی از فایل‌ها را نمایش می‌دهند. دستورات Head و Tail ابتدا و انتهای یک فایل یا دستور را تعیین می‌کنند. دستور تیل به کاربر امکان می‌دهد انتهای یک فایل را مشاهده کند. این دستور همچنین برای نظارت بر اطلاعات جدید به‌روز شده به‌صورت زمان‌واقعی در یک فایل خاص بسیار مفید است. این امکان را به کاربر می‌دهد تا آخرین ورودی‌ها در سیستم را بررسی کند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از دستور تیل در لینوکس چندین فایل را مشاهده کنند. بیایید با دستور تیل شروع کنیم و تمام ویژگی‌هایی که این دستور ساده و آسان می‌تواند فراهم کند را کاوش کنیم.

وب سایت روناک هاست بزرگترین مرجع خرید و فروش انواع سرویس های ابری و میزبانی وب است که از جلمه آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرور مجازی NVME  | یک مدل سرور مجازی که به هارد های NVME پر سعرت مجهز شده است که بتواند سایت ها و اطلاعات را با سرعت بالا بارگذاری کند

سرور مجازی بورس | نوعی سرور مجازی که مخصوص کسانی است که برای بورس ، فارکس و انجام معاملات مالی و جهانی می خواهد سرویسی ایمن و سریع داشته باشند

سرور مجازی ترید | نوعی دیگر از سرور های مجازی است که مخصوص افراد تریدر و کسانی که در بازار های مالی و ارز دیجیتال فعالیت می کنند ساخته شده است

سرور اختصاصی | یکی دیگر از سرویس های روناک هاست که مخصوص افراد حرفه ای و کارهای سنگین برای کسانی که فعالیت های اختصاصی روی سرور می خواهند انجام دهند

هاست وردپرس ارزان  | یک هاست محبوب برای سایت های وردپرسی با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت و پشتیبانی عالی

هاست ووکامرس | یک هاست وردپسی اما مناسب برای سایت های فروشگاهی و آنلاین شاپ ها با سرعت بالا و قیمت بسیار مناسب

 

دستور Tail چیست؟

دستور تیل یک دستور عالی است که برای نمایش اعداد آخر یا آخرین بخش یک ورودی استفاده می‌شود. معمولاً این دستور آخرین ۱۰ خط فایل مورد نظر را از ورودی استاندارد گرفته و نتیجه را در خروجی استاندارد نمایش می‌دهد. اگر از آن بر روی یک نام فایل تنها استفاده کنیم، اطلاعات برای هر فایل با عنوان آن فایل به همراه یک هدر نمایش داده می‌شود. در لینوکس، حدود ۱۴ دستور تیل مهم وجود دارد که برای کاربران اهمیت دارند. دستور -n برای نمایش خطوط آخر فایل‌ها به جای ۱۰ خط پیش‌فرض استفاده می‌شود.

چگونه از دستور تیل استفاده کنیم؟

قبل از استفاده از این دستور، به یاد داشته باشید که باید ابتدا از طریق ترمینال یا PuTTY یک اتصال SSH به سرور VPS خود برقرار کنید. در ادامه، یک آموزش جزئیات این روند را شرح می‌دهد. به طور پیش‌فرض، دستور تیل آخرین ۱۰ خط یک فایل در سیستم عامل لینوکس را چاپ می‌کند و سپس خاتمه می‌یابد. برای نمایش آخرین ده کاراکتر از یک فایل، دستور زیر را وارد کنید:

tail file_name

 

یا به طور جایگزینی:

tail filepath

 

نتیجه نمایش آخرین ۱۰ خط فایل خواهد بود.

چگونه تعداد خطوط نمایش داده شده را محدود کنیم؟

دستور Tail به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از دستور -n تعداد خطوط مورد نیاز را ببینند. ساده‌ترین و آسان‌ترین راه انجام این کار این است:

Tail –n* file_path

 

علامت * تعداد خطوطی که می‌خواهید چاپ کنید را نشان می‌دهد. برای مثال، اگر می‌خواهیم آخرین دو خط از یک فایل مشخص را مشاهده کنیم، از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

tail -n2 file.txt

 

عدد 2 تعداد خطوطی است که می‌خواهیم مشاهده کنیم، در حالی که file.txt نام فایل را تعریف می‌کند.

 

 

چگونه آخرین تعداد بایت‌های داده را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده آخرین تعداد یا تعدادی از بایت‌ها در یک فایل بسیار بزرگ، از گزینه -c برای ساده‌سازی صف به منظور نمایش استفاده کنید.

 

tail –c* file_path

 

در اینجا، علامت * نشان‌دهنده تعداد بایت‌ها است. آن را با توجه به آنچه می‌خواهید مشاهده کنید جایگزین کنید.

چگونه تغییرات در یک فایل را نظارت کنیم؟

برای بررسی یک فایل به دنبال تغییرات، از دستور تیل همراه با گزینه -f استفاده کنید. این دستور برای مشاهده آخرین ده خط یک فایل بسیار مفید است. این گزینه معمولاً برای پیگیری فایل‌های log به صورت زمان واقعی استفاده می‌شود. برای فایل ما با نام file.txt، دستور به صورت زیر خواهد بود:

tail -f file.txt

 

نسخه‌های جدیدتر دستور Tail به کاربر امکان نظارت بر چندین فایل یا پوشه را هم می‌دهد. هنگامی که فایل اصلی تغییر داده شده باشد، هدر نشان می‌دهد که کدام خط تغییر داده شده است.

دستور تیل چگونه با سایر دستورهای لینوکس ترکیب می‌شود؟

دستورات تیل می‌توانند با سایر توابع خط فرمان لینوکس ترکیب شوند. در ادامه، از دستور تیل با موارد زیر استفاده می‌کنیم.

استفاده از دستور تیل لینوکس با دستور Sort -r (چینش معکوس)

در اینجا می‌خواهیم نتایج دستور تیل را به ترتیب معکوس ببینیم.

 

tail –n* file_name | sort -r

 

قسمت اول دستور مانند قبلی استفاده شده‌است، سپس با استفاده از علامت | جدا می‌کنیم و توالی “Sort -r” را نشان می‌دهیم تا نتیجه را به ترتیب معکوس مرتب کند.

استفاده از دستور تیل لینوکس با دستور ls (قدیمی‌ترین فایل یا پوشه)

با استفاده از مثال زیر، هفت فایل یا پوشه که طول‌ترین مدت زمانی که تغییر کرده‌اند را مشاهده خواهیم کرد.

برای مشاهده آن، خروجی دستور ls باید به دستور تیل منتقل شود. این شکل خواهد داشت:

 

ls -l | tail-n8

 

همانند قبل، می‌توانید در بخش -n8 دستور تیل یک عدد دلخواه وارد کنید.

نتیجه گیری

دستور تیل یک دستور بسیار چابک و قابل انعطاف است که مدیریت فایل‌های شما را به شدت بهبود می‌بخشد. شما فقط باید فایل‌ها و گزینه‌ها را مشخص کرده و دستور را با دستور نحوه استفاده صحیح اجرا کنید. با یادگیری زبان و درک کاربردهای رایج دستور، می‌توانید آن را به صورت مختلف تغییر داده و برای توسعه برنامه‌ها، نرم‌افزارها و موارد دیگر استفاده کنید. آقای ایچیسون، توسعه‌دهنده نسخه FreeDos، روش استفاده و رسانه‌هایی که دستور تیل بهترین عملکرد را دارد را کشف کرد. برنامه‌های مدرنی را توسعه داد که به راحتی و بدون خطا قابل مدیریت هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *