دستورات انتقال فایل در لینوکس

دستورات انتقال فایل در لینوکس

لینوکس یکی از سیستم‌عامل‌های معروف می‌باشد که دارای دستورات بسیار زیاد و پیچیده‌ای است. یکی از دستورات، انتقال فایل در لینوکس است که ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید چگونه یک فایل را در سیستم‌عامل لینوکس انتقال دهیم و روش آن چگونه است. اگر این سؤال برایتان پیش‌آمده است پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا جواب سؤال خود را بگیرید.

اگر قصد خرید هاست لینوکس را دارید می توانید به صفحه هاست لینوکس استاندارد سایت روناک هاست مرجعه کنید.

دستورات انتقال فایل در ترمینال لینوکس

یکی دیگر از سؤالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که ترمینال لینوکس یعنی چه و به چه معناست و چه کاربردی دارد.

در پاسخ به این سؤال در ابتدا باید بدانید که در سیستم‌عامل لینوکس مانند سیستم‌عامل ویندوز یک محیط گرافیکی وجود دارد که با آن با موس و صفحه کلید کار می‌کنید. علاوه بر آن بهتر است بدانید که در سیستم‌عامل لینوکس یک ابزار بسیار قدرتمندی وجود دارد که بسیار معروف و مشهور است که نامش ترمینال سیستم‌عامل لینوکس است. به‌عبارت‌دیگر در این سیستم‌عامل تمامی کارها باید توسط یک دستور که از طرف شما صادر می‌شود انجام شود. در ادامه می‌خواهیم به چند دستور مهم اشاره کنیم پس با ما همراه باشید.

مهم ترین دستورات انتقال فایل در لینوکس

جالب است بدانید دستورات بسیار زیادی در سیستم‌عامل لینوکس وجود دارد که هرکدام با دیگری متفاوت است و این نکته را در نظر داشته باشید که باید چند دستور مهم را برای انجام دادن هر کاری بلد باشید. در ادامه می‌خواهیم به چند دستور مهم در سیستم‌عامل لینوکس و همچنین به دستورات انتقال فایل در لینوکس به‌طور کامل اشاره کنیم.

‌دستور mv یکی از دستورات انتقال فایل در لینوکس

یکی از ابزارها و دستورات انتقال فایل در لینوکس این دستور می‌باشد که بسیار کاربردی و همچنین بسیار مهم است. اما شاید برایتان سؤال پیش بیاید که منظور از انتقال فایل در لینوکس به چه معناست و یعنی چه.

در پاسخ به این سؤال مهم ابتدا باید بدانید منظور از انتقال یک فایل یعنی آنکه برای مثال دایرکتوری یا فایل را به دایرکتوری دیگر منتقل کنید که در این زمان باید برای انتقال این فایل و یا دایرکتوری از یک دستور انتقال کمک بگیرید که به آن دستور انتقال فایل در لینوکس می‌گویند.

مهندسان نرم‌افزار از این دستور که بسیار کاربردی است زمانی که می‌خواهند یک پرونده و همچنین یک پوشه را از یک مکان به یک مکان دیگر منتقل کنند از mv استفاده می‌کنند. نکته منحصربه‌فرد این دستور این است که می‌تواند یک و یا همچنین چندین فایل را به‌طور هم‌زمان جابجا کند پس اگر می‌خواهید چند دایرکتوری را به‌طور هم‌زمان جابجا کنید می‌توانید از این دستور که یکی از دستورات انتقال فایل در سیستم‌عامل لینوکس است استفاده کنید.

از دیگر کاربردهای این دستور در سیستم‌عامل لینوکس این است که می‌توانید برای تغییر نام دایرکتوری‌ها و فایل‌ها از این دستور استفاده کنید. پس درنتیجه اگر می‌خواهید نام یک فایل را به‌راحتی تغییر دهید حتماً باید از دستور mv استفاده کنید.

به‌طورکلی باید بدانید که انتقال فایل‌ها و پرونده‌ها و همچنین دایرکتوری‌ها یکی از مهم‌ترین کارها و اساسی‌ترین کارهای است که معمولاً باید در سیستم لینوکس انجام دهید و نیاز دارید که آن را بلد باشید پس حتماً آن را به‌درستی یاد بگیرید تا در کارهای خود از آن استفاده کنید. در ادامه می‌خواهیم به چند دستور مهم دیگر که در سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌شود به‌طور کامل اشاره کنیم پس با ما همراه باشید.

به‌طورکلی دستور mv به شکل زیر است.

mv [OPTIONS] SOURCE DESTINATION

شما می‌توانید برای ارسال هر پرونده‌ای به فهرست tmp از این دستور استفاده کنید.

mv file1 /tmp

همچنین برای تغییر نام یک فایل از دستور زیر استفاده کنید.

mv file1 file2

دستور pwd در لینوکس

یکی دیگر از دستورهای پرکاربرد در سیستم‌عامل لینوکس این دستور است که بسیار کاربرد دارد. فقط کافی است این دستور را به‌طور کامل وارد کنید تا آدرس کامل پوشه و یا دایرکتوری که در آن قرارگرفته‌اید را سیستم به شما نشان دهد.

دستور find در لینوکس

از دیگر دستورهای مهم در سیستم‌عامل لینوکس می‌باشد که تمامی برنامه نویسان برای جستجو کردن فایل و پوشه موردنظر استفاده می‌کنند پس اگر می‌خواهید یک فایل را به‌طور دقیق جستجو کنید باید از این دستور استفاده کنید.

دستور CD در لینوکس چیست؟

یکی دیگر از دستورات مهم در سیستم‌عامل لینوکس این دستور می‌باشد قبل از هر چیز بهتر است بدانید برای اینکه در سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز وارد یک پوشش شوید باید ابتدا بر روی آن پوشه یک‌بار کلیک کنید و پس‌ازآن دوباره باید یک کلیک کنید تا وارد آن شوید. بهتر است بدانید در محیط خط فرمان هم قانون وجود دارد یعنی ابتدا باید دستور cd را با نام یک دایرکتوری مشخص کنید سپس اینتر را فشار دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به‌طور کامل به دستورات انتقال فایل در لینوکس اشاره شد به این نکته توجه کنید که باید حتماً دستورات مهم و ضروری در سیستم‌عامل لینوکس را بدانید تا بتوانید با این سیستم کار کنید علاوه بر آن می‌توانید تمامی سؤالات خود را در کامنت همین مقاله از ما پرسید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *