سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟ چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم

سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟ چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم

یکی از مواردی که ممکن است در طراحی سایت با آن مواجه شوید، سایت‌هایی هستند که تک‌صفحه‌ای هستند و یا مینی سایت نام دارند. این مینی سایت‌ها برای برخی از کسب‌وکارها مناسب است. وب‌سایت‌های تک‌صفحه‌ای بدین‌صورت هستند که به‌صورت خیلی کوتاه و مختصر همه‌ی محتویات صفحه‌های وب در یک صفحه جا می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟ چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم و همچنین بررسی می‌کنیم که مینی سایت‌ها چه ویژگی‌هایی دارد.

معرفی سایت‌های تک‌صفحه‌ای

یکی از اهداف خیلی مهم از طراحی سایت‌های تک‌صفحه‌ای، ایجاد کردن یک تجربه‌ی جالب برای کاربر است که محیطی شبیه به دکستاپ را تجربه می‌کند که همه‌ی محتویات و ویژگی‌ها ر یک صفحه جای گرفته است. به‌طورکلی سایت ه در دو نوع تک‌صفحه‌ای و چندصفحه‌ای طراحی و اجرا می‌گردند. در ایران اکثر سایت‌ها به‌صورت چندصفحه‌ای طراحی می‌شوند. برای دانستن بهتر اینکه سایت تک‌صفحه‌ای چیست؟ چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم ادامه مطلب را هم بخوانید.

یکی از کاربردهای سایت‌های مینی سایت، برای افرادی که است که می‌خواهند خود را معرفی کنند. با توجه به توضیحات وب‌سایت awwwards، همه‌ی وب‌سایت‌هایی که به‌صورت تک‌صفحه‌ای هستند، محتوای آن‌ها در یک صفحه است و برای دسترسی بهتر کاربران به قسمت‌های مختلف و جست‌وجوی راحت‌تر هدف و مقصد آن‌ها توسط پیوندهای ناوبری موجود می‌باشد.

معرفی سایت‌های تک‌صفحه‌ای
معرفی سایت‌های تک‌صفحه‌ای

سایت تک‌صفحه‌ای با چندصفحه‌ای چه تفاوت‌هایی دارد

سایت‌های تک‌صفحه‌ای بیشتر جهت نگه‌داشتن کاربران در صفحه سایت و تجربه‌ی بسیار راحت‌تر آن‌ها از یک سایت، طراحی و اجرا می‌گردند و ممکن است این تجربه برای کاربر نسبت به سایت‌های چندصفحه‌ای لذتی بیشتری داشته باشد. در سایت‌های تک‌صفحه‌ای همان‌طور که گفتیم، همه‌ی محتوا در یک صفحه هستند و به همین جهت هم تجربه کاربر خیلی ساده‌تر می‌شود. برای سایت‌های چندصفحه‌ای به فناوری و طراح پیچیده‌تری نیاز داریم که این امر ممکن است برای سرعت سایت، اثر منفی داشته باشد، یعنی سرعت سایت را کمتر کند. برای سایت‌های که فروشگاهی هستند، سایت‌های چندصفحه‌ای مناسب‌تر هستند، چون تعداد محصولات آن در یک صفحه جای نمی‌گیرند و باید از سایت‌های چندصفحه‌ای استفاده شود.

برخی دیگر از تفاوت‌های سایت‌های چندصفحه‌ای، عبارت‌اند از:

  • محتوای سایت‌های چندصفحه‌ای، قطعاً از سایت‌های یک‌صفحه‌ای بیشتر است.
  • ui وب‌سایت‌هایی که چندصفحه‌ای هستند، شکل‌ها و سطح‌های متفاوت‌تری نسبت به سایت‌های یک‌صفحه‌ای دارند.
  • در سایت‌هایی که چدصفحه ای هستند، بخش‌بندی و قسمت‌بندی آن‌ها، بسیار کامل‌تر و بهتر از سایت‌های تک‌صفحه‌ای است. درواقع محتوای سایت‌های چندصفحه‌ای مجزاتر و قابل‌تفکیک تر هستند، چون هر مطلبی در یک قسمت و یک صفحه قرار دارد.
  • اهمیت سایت‌های چندصفحه‌ای نسبت به سایت‌های تک‌صفحه‌ای بیشتر است، اما سایت ای تک‌صفحه‌ای بیشتر قابل‌دسترس هستند. درواقع تجربه‌ی کاربران از سایت‌های تک‌صفحه‌ای بهتر و راحت‌تر است.
سایت تک‌صفحه‌ای با چندصفحه‌ای چه تفاوت‌هایی دارد
سایت تک‌صفحه‌ای با چندصفحه‌ای چه تفاوت‌هایی دارد

ویژگی‌های مثبت سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟

اکنون‌که متوجه شدیم سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟ چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم باید بدانیم که مینی سایت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. ازجمله ویژگی‌های سایت‌های تک‌صفحه‌ای به‌صورت زیر است:

  • تغییر دادن درخواست‌ها از طرف کلاینت‌ها و همچنین کوتاه نمودن کدهای برنامه‌نویسی و جاوا، سرعت این سایت‌ها بیشتر می‌شود و سرعت بارگذاری آن‌ها نیز سریع‌تر است.
  • کاربرانی که وارد سایت‌های تک‌صفحه‌ای می‌شوند، تجربه راحت‌تر و بهتری را کسب می‌کنند.
  • UI این سایت‌ها طراحی خیلی ساده‌تری دارند و به همین جهت هم بیشتر در دسترس کاربران قرار دارد.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سایت‌ها، رسپانسیو بودن آن‌ها است که در همه‌ی صفحه‌های موبایل با هراندازه‌ای قابل‌دیدن است و این‌یکی از موارد مهمی است که به بهینه کردن سایت و سئو تأثیر دارد.
  • سایت‌هایی که تک‌صفحه‌ای هستند، در مقابل سایت‌های چندصفحه‌ای، نرخ تبدیل آن‌ها بالاتر است.
  • در سایت‌های یک‌صفحه‌ای اسکرول کردن سایت‌ها، با دکمه CTA امکان‌پذیر است و خیلی ساده‌تر است.
  • سایت‌هایی که تک‌صفحه‌ای هستند، به دلیل اینکه داستان وار هستند، بیشتر موردتوجه مخاطب قرار می‌گیرد.
  • تغییرات و به‌روزرسانی کردن این سایت‌ها، بسیار راحت‌تر است.
  • این سایت‌ها معمولاً برای ارائه کردن اطلاعات طراحی و اجرا می‌گردند و بیشتر برای ارائه رزومه، نشان دادن نمونه کار و … کاربرد دارد و کاربر را به سمت هدف اصلی می‌فرستد.
  • در طراحی این سایت‌ها، حواشی وجود ندارد.

ویژگی‌های منفی سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست

  • این سایت‌های برای سئو کردن و بهینه‌سازی، با مشکلات مواجه هستند، یعنی بهینه‌سازی آن‌ها سخت‌تر است.
  • برای تولید کردن محتوا، محدودیت‌هایی وجود دارد.
  • در اکثر مواقع باید وب‌سایت‌های آپ دیتی به گوگل و جامعه کاربری ارائه کرد که امکان‌پذیر نیست.
ویژگی‌های منفی سایت‌های تک‌صفحه‌ای
ویژگی‌های منفی سایت‌های تک‌صفحه‌ای

سئو کردن سایت‌های تک‌صفحه‌ای به چه صورت است

جهت سئوکردن این سایت‌های تک‌صفحه‌ای، گوگل الگوریتم‌های خود را بهینه‌سازی کرده است تا به‌واسطه‌ی آن، خزنده‌های گوگل این سایت‌ها را بررسی و ایندکس نمایند.

چون سایت شما یک صفحه دارد، کاربر هم این انتظار را دارد که سایت سریع‌تر لود شود و برگزاری آن خیلی تندتر باشد. با توجه به اینکه این وب‌سایت‌ها از بخش‌های متفاوتی تشکیل‌شده‌اند، هر بخشی باید، به‌سرعت لود شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای سئو نمودن سایت‌هایی که تک‌صفحه‌ای هستند، آپ دیت بودن آن‌ها است. درواقع با این روش گوگل و خزنده‌های گوگل، تغییرات سایت شمارا متوجه خواهند شد و برای سایت شما نیز ارزش‌گذاری می‌کند، درواقع شما باید هرروز محتوای جدید و اخبار و اطلاعات جدیدتری به کاربر ارائه دهید.

سئو کردن قسمت‌های متفاوت مینی سایت

شما در طراحی کردن سایت‌های تک‌صفحه‌ای، فقط یک صفحه دارید و قسمت‌های مختلف آن را باید بررسی و مدیریت کنید. مثلاً باید برای محتوا، کلمه‌های کلیدی را جست‌وجو کنید و برای هر کلمه‌ای هم قسمت‌های مختلفی را در نظر بگیرید. برای هر قسمتی از محتوا، باید عنوانی ایجاد کنید و تصویر یا متن‌های جایگزین قرار دهید.

ویژگی‌های منفی سئو سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست

  • محدود بودن تعداد صفحه‌ها
  • بهینه‌سازی دشوار
  • نیاز به ‌به‌روزرسانی همیشگی
  • دشواری کار خزنده‌های گوگل
  • محدودیت استفاده کردن کلمه‌های کلیدی
  • اگر یک مشکلی برای یک قسمت از سایت ایجاد شود، کل سایت از دسترس خارج می‌شود.
  • برای رتبه‌بندی سایت‌های گوگل، خیلی با تأخیر رتبه کسب می‌کند.
  • جهت استفاده برندهای تجاری مناسب نیست
  • آنالیز کردن این سایت‌ها، برای گوگل آنالیکس سخت است و گوگل ترجیح می‌دهد که صفحه‌های وب‌سایت را به شکل مجزا و جداگانه بررسی کند.
ویژگی‌های منفی سئو سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟
ویژگی‌های منفی سئو سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟

 کلام آخر

در این مقاله‌ای که خواندید، توضیح دادم که سایت‌های یک‌صفحه‌ای چیست و اینکه مینی سایت‌ها چه مزایا و معایبی دارد؟ و اینکه برای سئو کرد این سایت‌ها، چه مشکلاتی وجود دارد و سئو کردن آن‌ها به چه صورت است. اگر سایت فروشگاهی دارد، بهتر است از سایت‌های چندصفحه‌ای استفاده نمایید. سایت‌های تک‌صفحه‌ای بیشتر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در سایت، خود را معرفی کرده و درباره خود و کارشان توضیحاتی ارائه دهند.

در این مقاله توضیح دادیم سایت تک‌ صفحه‌ ای چیست؟ چه زمانی از مینی سایت استفاده کنیم و هم‌چنین توضیح دادی که چه ویژگی‌هایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *