سرور مجازی چیست؟ | هر آنچه که باید درباره سرور مجازی بدانید

سرور مجازی چیست

سرور چیست

سرور مجازی Virtual Private Server که به‌اختصار به آن VPS گفته می‌شود. برای اینکه بفهمیم سرور مجازی چیست ابتدا باید سرور را تعریف کنیم.

 سرور (server) یک رایانه قدرتمند است که تمام فایل‌ها و اطلاعات مربوط به وب‌سایت شما روی آن بارگذاری می‌شود. هنگامی‌که کاربر آدرس دامنه شما را در مرورگر وب وارد می‌کند، سرور اطلاعات لازم را برای مرورگر می‌فرستد و به‌این‌ترتیب، سایت‌تان برای کاربران به نمایش درمی‌آید.

اینترنت یک شبکه بسیار بزرگ از کامپیوترهایی است که در سراسر جهان است. زمانی که دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل می‌کیبم و بین آن‌ها اطلاعاتی ردوبدل می‌کنیم، این دو کامپیوتر با یکدیگر یک شبکه کوچک را تشکیل می‌دهند. در اینترنت همه کامپیوترهایی که در سراسر جهان است با کابل به یکدیگر متصل شده‌اند و دارای یک آدرس ویژه برای دسترسی هستند. هنگامی‌که گفته می‌شود به اینترنت متصل شده‌اید، یعنی اینکه سیستم شما هم به این شبکه بزرگ پیوسته و با یک آدرس ویژه و شخصی در اینترنت در حال سرویس‌دهی یا دریافت سرویس هستید.

هاست چیست

سرویس میزبانی وب یا هاست (Host) فضایی است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار می‌گیرد. این اطلاعات می‌توانند صفحات وب‌سایت، عکس‌ها، فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت و یا هر نوع فایل دیگری باشند.

می‌توان گفت هاست یک کامپیوتر متصل به اینترنت است که همه محتوای سایت شامل متن، فیلم، تصویر، صوت و … روی آن ذخیره می‌شود.

سرور اختصاصی

سرورهایی که به‌صورت اختصاصی مختص به یک هدف خاص هستند، به آن‌ها سرور اختصاصی – Dedicated Server” میگوییم. برخی از فروشگاه‌ها چندین سرور اختصاصی دارند و همچنین برخی سازمان‌ها و شرکت‌هایی كه امنيت وب‌سایت برایشان بسيار مهم و اهمیت دارد و از سوی ديگر می‌خواهند سرعت و ترافيك بيشتر و بهتری روی فضاي خود داشته باشند، براي تهيه يك سرور اختصاصي اقدام می‌کنند.

سرور اختصاصي این امکان را به آن‌ها می‌دهد که طبق نياز و برنامه‌های خود از قابلیت‌های متنوع مانند در نصب نرم‌افزارهای دلخواه خود، استفاده از فضاي وب به‌اندازه نیازشان، بدون در نظر گرفتن محدوديتي كه در سرورهاي اشتراكي وجود دارد و از همه مهم‌تر آزادي در مديريت محتواي سرور، استفاده نمايند.

سرور مجازی چیست

سرور مجازی – Virtual Private Server” یک قسمت کوچک از سرور است. وقتی‌که یک سرور مجازی VPS تهیه می‌کنید، تمام فضای سرور مجازی به‌صورت اختصاصی در اختیار شما است. ولی شبکه و دسترسی به سرور مجازی، به‌صورت اشتراکی است.

سرور مجازی قسمتی از منابع یک سرور است که توسط یک مجازی ساز جداشده است و اختصاصی با سیستم‌عامل موردنظر به کاربر تحویل داده می‌شود.

سرور چیست
سرور چیست

دیتا سنتر چیست

 دیتا سنتریا مرکز داده (Data Center) به گروهی از سرویس‌دهنده‌ها، زیرساخت‌های ارتباطی-امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که برای ارائه نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه (اینترنت-اینترانت-اکسترانت) مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد می‌توانند توسط سرویس‌های ارائه‌شده از سمت دیتاسنتر وب‌گاه‌ها، اطلاعات و سرویس‌های مبتنی بر شبکه خود را بر روی اینترنت (اینترانت-اکسترانت) راه‌اندازی کنند.

 مرکز داده یا دیتا سنتر، با توجه به نوع کاربردی که برای آن تعریف‌شده است، می‌تواند به‌عنوان یک مرکز پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع‌آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند. مراکز داده بسیار بزرگ و متنوعی در سرتاسر شبکه جهانی اینترنت در حال سرویس‌دهی هستند که برخی از این مراکز استفاده تجاری محدودیت درون‌سازمانی دارند و عده‌ای دیگر در اینترنت به شکل عمومی قابل‌استفاده هستند.

انواع سرور مجازی VPS

اگر می‌خواهید یک سرور مجازی تهیه کنید باید توجه کنید که دیتاسنتر مربوط به سرور میزبان شما در کجا قرار دارد. ذکر این نکته بسیار مهم است که دیتاسنتر در ایران باشد یا خارج از ایران باشد. البته امکان دارد که فقط لازم باشد که در کشور خاصی قرار داشته باشد. انتخاب اینکه سرور مجازی VPS شما در ایران باشد یا خارج از ایران به‌طور کامل به دیتاسنتر بستگی دارد که به بررسی برخی ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

سرور مجازی ایران Iran VPS

دیتاسنترهایی که در ایران قرار دارند معروف‌اند و باکمی تحقیق آن‌ها را به دست می‌آورید. دیتاسنترهای پارس آنلاین، آسیاتک، افرانت و همراه اول از مهم‌ترین دیتاسنترها هستند. سال‌های زیادی است که دیتاسنتر برج میلاد معروف شده است که به علت پهنای باند بالا و امکانات بسیار مناسب این دیتاسنتر، بسیار محبوب است.

ویژگی‌ها

  • سرعت شبکه

سرعت شبکه در اتصال به سرور مجازی ایران بالاتر از خارج از ایران است. منظور از سرعت سرور مجازی ایران، فقط سرعت شبکه و انتقال داده‌ها به سرور است و سرعت سرور به سخت‌افزار سرور بستگی دارد نه به‌جایی که قرار دارد… دقت کنید که بالا بودن سرعت شبکه سرور مجازی ایران، تنها برای کاربران ایرانی مناسب است. اگر کاربران سرور مجازی خارج از ایران هستند، سرور مجازی ایران ممکن است گزینه خوبی نیست.

  • امنیت

امنیت به‌صورت نسبی است و نمی‌شود گفت که سرور مجازی ایران امنیت بیشتری دارد و به سیستم‌های امنیتی در نظر گرفته‌شده بستگی دارد. قسمتی از امنیت به نرم‌افزار و سیستم‌عامل سرور مجازی بستگی دارد و قسمت دیگر به دیتاسنتر و امنیت شبکه‌ای که دیتاسنتر برای شما فراهم می‌کند بستگی دارد.

  • هزینه:

هزینه تهیه سرور مجازی ارزان‌تر از سرور مجازی خارج از ایران است و هزینه ترافیک شبکه داخل ایران هزینه خیلی کمتری برای کاربران سرور مجازی دارد.

  • پایداری و در دسترس بودن

سرورهای مجازی ایران در صورت قطع شدن و خارج از دسترس بودن اینترنت خارجی، به دلیل استفاده از شبکه ملی ایران در دسترس هستند. نکته مهم این است که فقط برای کاربرانی که در ایران هستند قابل‌دسترسی است.

  • انعطاف‌پذیری

به دلیل اینکه شرکت‌های ارائه‌دهنده و سادگی ارتباطات در دسترس است با راحتی بیشتری می‌توانید سرور مجازی خود را تغییر دهید یا کم و اضافه کنید و همچنین از امکانات اضافی و جانبی استفاده کنید.

  • SEO

اگر سایت پربازدید برای کاربران ایرانی دارید، تهیه سرور مجازی ایران تا جایی می‌تواند در SEO سایت شما تأثیر داشته باشد.

سرور مجازی ایران Iran VPS
سرور مجازی ایران Iran VPS

سرور مجازی خارج چیست

 هنگامی‌که نام یک کشور در سرور مجازی و گروه‌بندی آن قرار دارد، یعنی که سرور میزبان سرورهای مجازی در دیتاسنتر آن کشور قرار دارد. برخی از معروف‌ترین دیتاسنترهای کشورهای مختلف را معرفی می‌کنیم.

  • سرور مجازی آلمان

سرورمجازی که سرور میزبان آن دریکی از دیتاسنترهای کشور آلمان است. معروف‌ترین دیتاسنتر آلمان هتزنر نام دارد.

  • سرور مجازی هلند

 از دیتاسنترهای معروف هلند OVH است.

  • سرور مجازی آمریکا

آمریکا دیتاسنترهای معروف زیادی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها ColoCrossing و XLhost است.

  • سرور مجازی انگلیس

از معروف‌ترین دیتاسنترهای انگلیس Redstation است.

  • سرور مجازی فرانسه

از معروف‌ترین دیتاسنترهای این کشور OVH است.

ویژگی‌ها

  • شبکه

سرورهای خارج از ایران ثبات شبکه بالاتری نسبت به دیتاسنترهایی که در ایران هستند دارند و حجم ترافیک و پهنای باند بالاتری دارند.

  • امنیت

امنیت سرورهای خارج از نیز به دیتاسنتر و سیستم‌های امنیتی موجود در سرور میزبان و شبکه بستگی دارد.

  • پایداری و در دسترسی بودن

دیتاسنترهای خارج از ایران در سطح بالاتری قرار دارند و کیفیت آن‌ها نیز بالاتر است. به‌طورکلی ثبات و در دسترس بودن سرور مجازی خارج از ایران بالاتر است. اگر اینترنت جهانی ایران با مشکل مواجه شود، دسترسی به سرور مجازی نیز با مشکل مواجه می‌شود.

  • هزینه

هزینه سرور مجازی خارج از ایران بیشتر است، همچنین سرور مجازی خارج برای کاربران ایرانی هزینه بالایی دارد؛ اما اگر کاربران سرور مجازی در خارج هستند، هزینه مناسبی دارد.

  • انعطاف‌پذیری

برای کاربران ایرانی انعطاف‌پذیری سرور مجازی خارج از ایران خیلی کمتر است. یعنی راحت نمی‌توانید مشخصات سرور را تغییر دهید، همچنین فرآیند پشتیبانی و پرداخت نیز با مشکلات زیادی روبرو است.

سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی با یکی از انواع سیستم‌عامل‌های لینوکس که ممکن است گاهی بانام‌های توزیع لینوکس نیز عنوان شود. سرور مجازی CentOS یا سرور مجازی Ubuntu ازجمله آن‌هاست.

سرور مجازی خارج چیست
سرور مجازی خارج چیست

سرور مجازی ویندوز چیست

سرور مجازی که یکی از انواع نسخه‌های ویندوز بر روی آن نصب‌شده است.

سرور مجازی میکروتیک چیست

میکروتیک یک مسیریاب یا Router است و یک سیستم‌عامل بسیار کوچک و کم‌حجم دارد.

سرور مجازی ابری چیست

شرکت‌های بزرگ خدمات دهنده درزمینهٔ سرور مجازی، دارای تعداد زیاد زیادی سرور اختصاصی برای میزبانی سرورهای مجازی هستند. بهترین حالت برای استفاده از تعداد سرورهای زیاد، اتصال آن‌ها به یکدیگر و ایجاد فضای ابری است.

سرور مجازی داخل ایران یا خارج از ایران چیست

بهترین راه‌حل برای انتخاب سرورمجازی، موقعیت جغرافیایی کاربران سرورمجازی و منابعی است که سرور مجاز است با آن‌ها ارتباط داشته باشد. برای مثال اگر کاربرانی که با سرور مجازی در ارتباط هستند در ایران هستند، حتماً ایران را انتخاب کنید. در این صورت اگر همین سرور مجازی با سایت‌ها و منابعی که در اینترنت جهانی در ارتباط هستند، آیا باید سرور ایرانی را انتخاب کرد؟

برای پاسخ به این پرسش باید موارد زیادی را بررسی کنیم. اگر حجم ترافیک سرور با منابع اینترنتی، بیشتر از حجم ترافیک کاربران ایرانی است، بهتر است که سرور خارج را انتخاب کنید. مخصوصاً اگر منابع مورداستفاده سرور در اینترنت، به هر دلیلی به ایران و کاربران ایرانی سرویس‌دهی نمی‌کنند حتماً بهتر است که از سرور خارج استفاده کنید.

اگر انتخاب بین سرور مجازی ایران و خارج برای شما سخت است، از یک مشاور و متخصص در این زمینه استفاده کنید. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی تجربیات زیادی دارند که به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند و به شما مشاوره می‌دهند.

سرور مجازی داخل ایران یا خارج از ایران چیست
سرور مجازی داخل ایران یا خارج از ایران چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *