میزبانی وب چیست

میزبانی وب چیست

میزبانی وب درواقع همان فضایی می‌باشد که اطلاعات سایت در آن بارگذاری می‌گردد و این اطلاعات همه‌ی دیتای سایت را ازجمله عکس و فیلم و متن و … را شامل می‌شود. درواقع هر اطلاعاتی که در سایت شما قرار دارد و به کاربرانی که سایت شما را بازدید می‌کنند، نشان داده می‌شود، در هاست یا میزبانی وب است. برای آشنایی بهتر با میزبانی وب و هاست نیاز به اطلاعاتی دارید که برای شما کامل توضیح می‌دهیم. در این مقاله قصد داریم به این سؤال که میزبانی وب چیست پاسخ بدهیم.

معرفی و تعریف مفهوم سرور

سرور به کامپیوتری شباهت دارد که همیشه روشن می‌باشد. این کامپیوتر البته با کامپیوتری که در خانه‌های شما قرار دارد، تفاوت دارد. این کامپیوتری که نام سرور روی آن می‌گذاریم، به اینترنت همیشه وصل می‌باشد و امکان استفاده از منبع‌های هم مانند رم و هارد و … را جهت استفاده‌ی کاربرانی که به سرور وصل می‌شوند را فراهم می‌نماید.

به‌عنوان‌مثال یک آپارتمانی را در نظر بگیرید که 5 طبقه می‌باشد و در هر طبقه 2 واحد است. به‌کل این آپارتمان سرور می‌گویند.

معرفی و تعریف مفهوم هاست

هاست کلمه‌ای لاتین است که معنای میزبانی می‌دهد و همان‌طور که اشاره کردیم، به فضایی می‌گویند که محتوای سایت و اطلاعات سایت روی آن بارگذاری و آپلود می‌گردد. هاست قسمتی از یک سرور می‌باشد. سرور به قسمت‌های گوناگونی تقسیم می‌شود که هرکدام از این قسمت‌ها هاست نام دارد. به مثال قبلی که زدیم، توجه کنید. کل یک آپارتمان مانند یک سرور می‌باشد و هر واحد از این آپارتمان هم شبیه به یک هاست است؛ یعنی آپارتمان ما ده هاست دارد که هرکدام از این هاست ها هم این قابلیت را دارد که یک یا چند هاست را میزبانی نماید. حالا که متوجه شدید میزبانی وب چیست باید انواع میزبانی وب و هاست را هم بشناسید تا بتوانید بهترین میزبانی وب را برای سایت موردنظرتان انتخاب نمایید.

ما سرور را به یک کامپیوتر تشبیه کردیم؛ اما آیا می توان از کامپیوتر شخصی تحت عنوان سرور استفاده کرد؟ جواب این سوال خیر است، چون سرور باید همیشه روشن باشد و اگر کامپیوتر خاموش شد، سرور از دسترس خارج‌شده و درنتیجه سایت شما هم از دسترس خارج می‌شود و به‌اصطلاح سرور و سایت پایین می‌آید.

معرفی و تعریف مفهوم هاست
معرفی و تعریف مفهوم هاست

انواع هاست یا میزبانی وب چیست

فکر کنید که قصد دارید برای سایت وورد پرسی خود یک هاست بخرید و هنگامی‌که شروع به جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی آن‌ها می‌کنید، انواع هاست ها را برای شما نمایش داده می‌شود که نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید. باید بدانید که هرکدام از هاست ها چه ویژگی‌ها، چه مزایا و چه معایبی دارند و دوباره با همان مثال آپارتمان روبرو می‌شویم؛ هنگامی‌که می‌خواهید خانه‌ای را انتخاب نمایید، درباره‌ی ویژگی‌های آن مانند متراژ و تعداد واحدها و … سؤال می‌پرسید و با یک متخصص درباره آن مشورت می‌کنید. درباره‌ی هاست یا میزبانی وب هم همین‌طور است، شما باید درباره‌ی هاست ها تحقیق کنید و اطلاعاتی را به دست آورید که کدام برای سایت شما مناسب است و کدام مناسب نیست. در ادامه به توضیح و معرفی انواع سرویس‌های میزبانی وب می‌پردازیم.

هاست های اشتراکی shared web hosting

این نوع از هاست ها ازنظر هزینه بسیار باصرفه هستند و بیشترین میزان کارکرد و فروش را برای وب‌سایت دارند. اغلب سایت‌های ایرانی که شما با آن‌ها سروکار دارید، از هاست های اشتراکی استفاده می‌کنند. در هاست های اشتراکی یک سرور به بخش‌های زیادی از هاست تقسیم می‌گردد که همه‌ی سایت‌هایی که روی این سرور هستند هم از منبع‌های سرور بهره می‌جویند.

در برخی موارد امکان دارد که تعداد سایت‌هایی که روی یک سرور است، بیشتر از صدتا سایت باشد و چون هم‌زمان چندین سایت از منبع‌های سرور استفاده می‌کنند، مشکلی در سایت شما یا بالا آمدن سایت شما به وجود آید. درواقع ممکن است که سایت‌هایی که روی یک سرور هستند، درخواست‌های زیادی داشته باشند که این امر سبب افت کردن سرعت سایت شما می‌شود.

از دیگر معایب‌هاست های اشتراکی هم مسئله امنیتی آن می‌باشد که اگر یک هکر به سایتی نفوذ پیدا کرد می‌تواند به سایت‌های دیگر که روی این هاست هست هم نفوذ یابد. حتماً هاست خود را از شرکت‌هایی که در این زمینه بنام هستند، بخرید.

هاست های اشتراکی shared web hosting
هاست های اشتراکی shared web hosting

میزبانی وب نیمه اختصاصی چیست

در این نوع هاست های نیمه اختصاصی، یک سرور به چند بخش قسمت می‌گردد که هرکدام از این بخش‌ها، عملکردی شبیه به یک سرور دارند و در این نوع میزبانی وب کاربران از منبع‌های سرور عملکرد بهتری دریافت می‌کنند و سرعت سایت نیز بیشتر می‌شود.

هاست اختصاصی یا سرور اختصاصی

این مدل از میزبانی وب یا هاست درواقع، پرهزینه‌ترین نوع میزبانی وب است؛ چون یک سرور فقط به یک سایت درواقع به یک نفر تعلق دارد و او می‌تواند از همه‌ی منبع‌های آن سرور استفاده نماید. در این نوع هاست، امنیت بیشتری وجود دارد و سرعت سایت هم بسیار بالا می‌رود. هاست های اختصاصی برای سایت‌هایی که بزرگ هستند و بازدیدهایی بالایی دارند و به پهنای باند بالایی موردنیاز آن‌هاست، بسیار مناسب می‌باشد. اگر سایت خود را تازه توسعه دادید، از سرویس‌های میزبانی اشتراکی استفاده کنید که هزینه‌ی کمتری هم پرداخت کنید.

هاست ابری یا میزبانی وب ابری چیست

در این نوع از هاست، سایت از یک سرور استفاده نمی‌نماید، چون در یک‌زمان از چند سرور استفاده می‌نماید. در این نوع میزبانی وب چنیدن سرور عملکردی را از خود ارائه می‌دهند که اگر برای یکی از سرورها مشکلی پیش آمد، سایت شما قادر باشد که از منبع‌های سرورهای دیگر هم استفاده نماید و اگر سایت به منبع‌های بیشتری نیاز داشت، از منبع سایت‌های دیگر هم استفاده نماید.

این نوع هاست ها هم بسیار پرطرفدار هستند، زیرا سایت‌ها همیشه در دسترس باقی خواهند ماند. نحوه‌ی بک آپ گرفتن در این نوع از هاست کمی دشوار است، زیرا اطلاعات و دیتای سایت شما روی چند سرور است. ازنظر حفظ شدن امنیت سرور هم باید بسیار مراقب باشید.

هاست ابری یا میزبانی وب ابری چیست
هاست ابری یا میزبانی وب ابری چیست

نکات مهم انتخاب یک میزبانی وب عالی چیست

حالا که متوجه شدید میزبانی وب چیست و انواع آن را نیز مطالعه کردید، باید بدانید که برای اینکه یک میزبانی وب مناسب یا هاست مناسب برای ساخت خود بخواهید انتخاب نمایید، باید به چه نکاتی دقت کنید.

فضای مناسب

برای انتخاب یک هاست، باید به فضای آن دقت کنید. اغلب سرویس‌های میزبانی اشتراکی فضای کمی دارند و شما با محدودیت فضا روبرو می‌شوید و باید به این دقت کنید. هنگامی‌که می‌خواهید از اطلاعات سایت و دیتای خود بک آپ بگیرید، فضای خالی به کمک شما می‌آید، اگر مدام سایت خود را آپدیت می‌کنید و کاربران زیادی دارید، فضا برای هاست سایت شما مهم است.

وب سرور web Server

وب سرور درواقع ارتباط میان کاربر و هاست را فراهم می‌کند. میزان قدرتمندی وب سرورها در پردازش اطلاعات سایت بسیار اهمیت دارد. Lite Speed و Nginx ازجمله وب سرورهای مناسب هستند.

کنترل پنل Control Panel

کنترل پنل به رابط‌های گرافیکی می‌گویند که توسط شرکتی که هاست را ارائه می هد، برای مدیریت هاست ها عرضه می‌گردند. از بهترین کنترل پنل ها در حال حاضر cPanel و Direct Admin می توان اشاره کرد.

پهنای باند bandwidth

پهنای باید به میزان دیتاهایی گفته می‌شود که از سایت شما به سایت بازدیدکننده می‌رود. پهنای باند برای بارگذاری اطلاعات روی سایت توسط کاربران اهمیت دارد و هرچه که پهنای باند بیشتر باشد، سرعت هم بیشتر است.

بازدیدهای همزمان

بازدیدهای همز مان، به میزان بازدیدهایی می‌گویند که توسط کاربران در یک‌زمان روی سایت شما انجام می‌گیرد. در هنگام بازدیدهای هم‌زمان اگر مشکلات فنی برای سرور پیش آید یا سرور کمبود منبع داشته باشد، سایت شما هم با مشکل روبرو می‌گردد و میزان پردازنده‌ها در این موقعیت بسیار مهم است.

بازدیدهای یکتا

بازدیدهای یکتا نیز به میزان آی‌پی‌هایی می‌گویند که می‌توانند در یک روز سایت شما را بازدید نمایند. شما باید با توجه به کاربرانی که دارید و میزان بازدید سایت خود، هاست را تهیه کنید.

پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده‌ی میزبانی وب

اگر شرکتی که شما از آن‌هاست تهیه کردید، پشتیبانی خوبی نداشته باشد، ممکن است برای شما مشکلاتی به وجود آید. پشتیبانی شرکت باید در طول روز و 24 ساعته باشد و اگر مشکلی برای سرور شما پیش آمد، نگرانی از عدم از پاسخ‌گویی آن‌ها نداشته باشد و مطمئن باشید که در هر ساعت از شبانه‌روز پاسخ شما را با روش‌های تعیین‌شده، می‌دهند.

پینگ ping

پینگ نوعی دستور است که توسط آن فاصله بین دو دستگاه را می‌سنجند. با توجه به الگوریتم کبوتر گوگل، هرچقدر که میزان فاصله بین کاربر و سرور کم باشد، پینگ تایم هم عملکرد بهتری دارد. اگر صاحب وب‌سایتی در ایران هستید، استفاده از سرورهای ایرانی را به شما توصیه می‌کنیم.

پینگ ping
پینگ ping

در این مقاله توضیح دادیم که میزبانی وب چیست و انواع آن را هم توضیح دادیم. برای خرید یک هاست و سرویس میزبانی وب مناسب مطالبی که گفتیم را با دقت بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *