IP شناور چیست

IP شناور چیست

امروزه با توسعه وب و دنیای مجازی، استفاده از آن فراگیرتر شده است. این حقیقت را نمی توان کتمان کرد که فراگیری و قابلیت در دسترس بودن نت برای همگان هر روزه بیشتر از دیروز است. دنیای وب دارای اصطلاحات و ابزارها و پیچیدگی های زیادی است. علاوه بر این سرعت توسعه ی و پیشرفت ان باور نکردنی است. بنابراین برای اینکه بتوانیم تا حدود قابل قبولی همپای سرعت وب و اینترنت باشیم؛ باید اطلاعات خود را به روز  و آپدیت نگه داریم. برای استفاده از نت باید با اصطلاحات آن اشنا باشیم. فضای وب اصطلاحات بسیار زیادی دارد. ای پی ها در فضای مجازی و وب جایگاه ویژه و خاصی را دارند. اگر روزانه از نت استفاده می کنید و یا صاحب وب سایت و کسب و کارهای مجازی هستید، مطمئنا حداقل یک بار با واژه ی آی پی  یا IP رو به رو شده اید. در این مقاله به صورت کامل توضیح داده ایم که IP شناور چیست چطور باید از آن استفاده کنید و آی پی شناور چه کاربرد هایی دارد.

IP ها دارای انواع مختلفی اعم از آی پی استاتیک، آی پی داینامیک و آی پی شناور هستند. هر کدام از انواع ای پی ها کاربرد و کارایی مختص به خود را دارند. در این مقاله قصد داریم با IP شناور آشنا شویم. واژه ی IP مخفف عبارت Internet Protocol Address یا اینترنت پروتکل آدرس است. همه ی مکان های واقعی و مجازی دارای یک آدرس مشخص هستند. از منازل شخصی و محل کارها  تا صفحات وب و غیره دارای ادرس های مشخصی هستند. حتی ما انسان ها نیز به سویله ی کدهایی که در کارت شناسایی ما ثبت می شوند دارای ادرس و مشخصات مختص به خود هستیم. Ip شناور یک آدرس مشخص است که می تواند از یک سرور به سرور دیگری منتقل شود. این آدرس سررعت بالایی در انتقال از یک سرور به سرور دیگر دارد. علاوه بر این چندین سرور می توانند از یک ای پی شناور استفاده کنند و این به شرطی است که همزمان باهم ارد آی پی نشوند.

تفاوت IP شناور با آی پی ثابت یا پویا چیست

در ابتدا لازم است بدانید که ای پی ها ادرس های اینترنتی شبکه ها و سرور های متصل به نت هستند. Ip ها توسط اعداد مشخصی تعریف می شوند ( شبیه به موقعیت طول وعرض جغرافیایی). و حاوی داده ها و اطلاعات هستند.  به هر شبکه ای که در نت حضور داشته باشد یک ای پی عددی اختصاص داده می شود. در وب سایت ها برای آنکه به خاطر سپردن آی پی برای کاربران سخت است، با تعیین دامنه سختی به خاطر سپردن آی پی راحت خواهد شد. برای درک بهتر Ip شناور باید تفاوت آن با دیگر آی پی ها را دریابیم.  تمامی سرور ها و وب سایت هایی که در فضای اینترنت حضور دارند یک آی پی  ثابت یا استاتیک دارند. سرور های مختلف و وب سایت ها به وسیله ی ای پی های ثابت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

تفاوت IP شناور با آی پی ثابت یا پویا چیست
تفاوت IP شناور با آی پی ثابت یا پویا چیست

تمامی وب سایت ها و شبکه ها باید ای پی ثابت را داشته باشند. حضور در دنیای مجازی بدون ای پی  استاتیک غیر ممکن است. چرا که ای پی ثابت همان آدرس همیشگی وب سایت ها است که توسط آن تعریف شده اند.حال هر بار که یک شبکه و سرور به نت متصل می شوند، سرور کلی ارائه ی خدمات یک Ip موقت به این شبکه اختصاص می دهد. این IP هنگامی که دسترسی سرور به نت قطع شد، برای شبکه فعلی منقضی می شود و به کاربر یا شبکه ی بعدی که به نت متصل می شود اختصاص می یابد. به این آی پی، آی پی پویا می گویند.

حال تمامی شبکه هایی که دارای یک ای پی ثابت و استاتیک هستند، می توانند همزمان از یک Ip شناور نیز استفاده کنند. سرور ها آی پی شناور را به سیستم هایی که نیاز دارند متصل می کنند. از پی ش نیز گفتیم که هر آی پی شناور می تواند توسط چندین سرور استفاده شود. به وسیله ی آدرس شناور می توان ادر هایی که خارج از شبکه غیر فعال هستند را شناسایی کرد. بنابراین  توسط آی پی های شناور می توان شبکه های خارج از دسترس را پیدا کرد و به آن ها دسترسی داشته باشید.

چه زمانی باید از آی پی شناور استفاده کنیم؟

برای همه ی فعالان وب اتصال دائمی به اینترنت و فضای مجازی بسیار مهم است. اگر شما در حال مدیریت یک شبکه، برنامه و یا وب سرور هستید، اتصال همیشگی به سرور های فرستنده برای شما بسیار حیاتی می شود. گاهی خرابی و قفه در یک جای سرور ممکن است خسارت های بسیار به بار آورد و یا فعالیت های مهمی را مختل کند. در اینجا اتصال به یک IP شناور جواب کار شماست. توسعه دهندگان و غعالان وب به وسیله ی آی پی شناور از زیر ساخت های برنامه های طراحی شده خود اطمینان حاصل می کنند.

IP شناور به عنوان یک آدرس رزرو شده عمل می کند. توسط ای پی های شناور شما یک زیرساخت پایدار در دسترس دارید. آی پی شناور بار رودی به سمت سرورهای شما را متعادل می سازد و بار را به صورت یکسان توزیع می کند. همانطور که می دانید، اپلیکیشن های تحت وب و وب سایت شما توسط کاربران مختلف بازدید و استفاده می شود. بازدیدهای کاربران ورودی ترافیک وب سایت شما را تشکیل می دهد.به وسیله ی IP شناور میان ترافیک رودی شبکه ی شما و گره های گیرنده یک تعادل پایدار ایجاد می شود. تعادل میان ترافیک و گره ها یک زیرساخت پایدار برای وب سایت شما به وجود می اورد.

در واقع ای پی شناور شبیه سیستم یک کامپیوتر عمل می کند. سیستم کامپیوتر حجم مصرفی کار را بین هسته ها و پردازند ها ی خود توزیع می کند. به این وسیله تمامی بار ورودی بر دوش یک هسته نیست و کامپیوتر می تواند تا پایان کار یک تعادل بین هسته ها ایجاد کند. بنابراین IP شناور نیز ترافیک ورودی را بین گره های متناوب تقسیم می کند و به این وسیله سیستم پایداری را به وجود می آورد.

چه زمانی باید از IP شناور استفاده کنیم؟
چه زمانی باید از IP شناور استفاده کنیم؟

مکانیسم Ailover و Switchover در عملکرد IP شناور چیست

در این مکانیسم  برقرای ارتباط به وسیله ی یک پیوند و پایداری پیوند دوم به عنوان یک پیوند ذخیره اتفاق می افتد. همانطور که در بالاتر گفتیم، همه ی وب سرورهای متصل به نت دارای یک Ip استاتیک هستند و به وسیله ی یک IP شناور ارتباط با سرورهای دیگر پایدار می شود. در واقع آی پی شنار در کنار ای پی استاتیک برای عدم ایجاد وقفه استفاده می شود.

بنابراین اگر در اتصال ای پی ثابت به شبکه قطعی به وجود بیاید، سیستم ای پی شناور جایگزین آی پی اصلی می شود و ادامه ی روند اتصال بدون قطعی اتفاق میوفتد. به همین دلیل ای پی شناور را، ای پی رزرو شده و ذخیره می دانند. ادامه ی روند اتصال از سرور اولیه به سرور رزرو شده می رسد و اتصال بدون قطعی ادامه می یابد.

مزایای استفاده از IP شناور چیست

  • برای همه ی فعالان وب، اتصال بدون قطعی و وقفه بسیار اهمیت دارد. امروزه با توسعه ی وب و تشکیل یک سطح گسترده در دسترسی، بیش از نیمی از کارها توسط نت انجام می شود. خرابی و قطعی سرور باعث می شود بسیاری از پروژه ها از نیمه قطع شوند و از سرگیری دوباره ی ان ها نیازمند زمان بسیاری است. IP شناور اتصال بدون قطعی و خرابی را برای شما فراهم می کند.
  • یکی از مهم ترین مزایای آی پی شناور، ساپورت چند سیستم است. به طوری که چندین سرور می توانند از یک آی پی شناور به صورت مشترک استفاده کنند. قابل ذکر است که تمامی سرورها به طور همزمان نمی توانند از ای پی شناور استفاده کنند.
  • آی پی شناور ترافیک ورودی به وب سایت اپلیکیشن شما را به صورت متعادل توزیع می کند. به این وسیله فشار حاصل از ترافیک ورودی بر سیستم شما فشار زیادی وارد نمی کند.
  • همانطور که گفته شد، به وسیله ی IP شناور شما به صورت همیشگی یک ای پی ذخیره دارید و حتی می توانید این آی پی ذخیره را از یک سیستم قطع کنید و دسترسی ان را به یک سیستم دیگر بدهید.
  • هنگامی که از آی پی شناور توسط چندین سیستم استفاده می کنید، آی پی استاتیک شما نمایش داده نمی شود آی پی شناور به نمایش گذاشته می شود.
مزایای استفاده از IP شناور چیست
مزایای استفاده از IP شناور چیست

نحوه ی پیاده سازی آی پی شناور 

آی پی شناور به صورت رایگان در دسترس عموم قرار نمی گیرد و برای استفاده از یک Ip شناور باید ان را خریداری کنید. سرویس ای پی شناور در کنار سریس های خریداری شده شما قرار می گیرد. ای پی شناور را باید به صورت دستی در سیستم خود راه اندازی کنید. توصیه می شود برای این کار حتما از متخصصین و افراد حرفه ایی در این ززمینه مشاوره بگیرید و یا کار را به صورت کامل به آن ها بسپارید. سیستم آی پی شناور در تمامی سیستم های ویندوز و لینوکس قابل راه اندازی و نصب است. اما در سیتم های لینوکس به علت منبع باز بودن و دسترسی کاربان به منابع، راه اندازی آی پی شناور راحت تر است. بنابراین اگر سیستم مورد استفاده ی شما لینوکس است با کمی مطالعه و تحقیق می توانید به صورت دستی تنظیمات مربوط به آی پی را راه اندازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *