آموزش تغییر نام یک فایل در لینوکس

آموزش تغییر نام یک فایل در لینوکس

یک ترمینال خط فرمان یا (command-line interface) ابزاری برجسته برای مدیریت سرورهای لینوکس است. به عبارتی این ترمینال یک رابط بین کاربر و سیتم است که شما می توانید از طریق آن دستورهای خاصی را اجرا کنید. دستورها به صورت رشته کدهایی در این قسمت تایپ و اجرا می شوند. این ابزار به کاربران لینوکس امکان استفاده از بهترین ابزارهای بهره‌وری را در حالی که منابع سیستم شما را صرفه‌جویی می‌کند، فراهم می‌کند. برای بهره‌برداری بهینه از پتانسیل سیستم عامل خود، شما باید دانش قوی و درک کاملی از اصول اولیه داشته باشید . دستورات ساده لینوکس مانند تغییر نام فایل‌ها و پوشه‌های موجود از ابتدایی ترین اصول اولیه ای هستند که باید حتما آن را بلد باشید. در این مقاله از سایت روناک هاست به آموزش تغییر نام یک فایل در لینوکس به صورت کام ل و قدم به قدم می پردازیم.

وب سایت روناک هاست بزرگترین مرجع خرید و فروش انواع سرویس های ابری و میزبانی وب است که از جلمه آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرور مجازی NVME  | یک مدل سرور مجازی که به هارد های NVME پر سعرت مجهز شده است که بتواند سایت ها و اطلاعات را با سرعت بالا بارگذاری کند

سرور مجازی بورس | نوعی سرور مجازی که مخصوص کسانی است که برای بورس ، فارکس و انجام معاملات مالی و جهانی می خواهد سرویسی ایمن و سریع داشته باشند

سرور مجازی ترید | نوعی دیگر از سرور های مجازی است که مخصوص افراد تریدر و کسانی که در بازار های مالی و ارز دیجیتال فعالیت می کنند ساخته شده است

سرور اختصاصی | یکی دیگر از سرویس های روناک هاست که مخصوص افراد حرفه ای و کارهای سنگین برای کسانی که فعالیت های اختصاصی روی سرور می خواهند انجام دهند

هاست وردپرس ارزان  | یک هاست محبوب برای سایت های وردپرسی با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت و پشتیبانی عالی

هاست ووکامرس | یک هاست وردپسی اما مناسب برای سایت های فروشگاهی و آنلاین شاپ ها با سرعت بالا و قیمت بسیار مناسب

 

نحوه تغییر نام یک فایل در لینوکس به وسیله ی دستور mv

دستور mv، که اختصاری برای “move”  یا حرکت است، یکی از ساده‌ترین دستورات مورد استفاده در لینوکس است. این دستور  در عین سادگی به شما اجازه می‌دهد دو کار اساسی ومهم را هنگام کار با فایل‌ها در لینوکس انجام دهید. اول ینکه همانطور که از نام ین دستور پیداست می توانید فایل ها را از مکانی به مکان دیگر منقل کنید. دومین کاری که می توانید به وسیله ی این دستور ساده انجنم دهید تغیر نایم یک یا چندین فایل می باشد.

حال در این قسمت می خوایم ببینیم چگونه به وسیله ی دستور mv  می توان نام فایل ها را تغییر داد. برای شروع، ما با استفاده از SSH به سرور خود از طریق خط فرمان وارد می‌شویم. برای دسترسی به سرور ، عبارت زیر را در ترمینال خود تایپ کنید:

ssh your-user@your-server

اگر از یک نسخه ی لوکال (local) استفاده می‌کنید، به جای یک سرور، باید ترمینال را از منوی اصلی باز کنیم. در مرحله بعد، مهم است که بدانید دستور mv چگونه عمل می کند. برای این کار موارد زیر را اجرا می کنیم:

mv –help

همانطور که در مراحل قبل گفتیم، کاربرد اصلی دستور mv به شرح زیر است:

mv [option] [SOURCE]…[DIRECTORY] 

در ادامه، به چندین مورد برای دلیل محبوبیت دستور mv را می پردازیم:

  • –f – هیچ پیامی را قبل از بازنویسی یک فایل نمایش نمی دهد.
  • -i – قبل از بازنویسی یک فایل، پیام های هشدار را نشان می دهد.
  • -u – فقط اگر فایلی جدید باشد یا در مقصد وجود نداشته باشد، آن را جابه جا کنید.
  • -v – نشان می دهد که دستور چه کاری انجام می دهد.

این گزینه‌ها به شما امکان می‌دهند کنترل بیشتری روی عملیات تغییر نام فایل‌ها با دستور mv داشته باشید. پارامترهای این دستور عبارتند از:

[SOURCE] – مقصد منبع فایل.

[DESTINATION] – فهرست مقصد.

تغییر نام فایل در لینوکس با استفاده از دستور mv

 

برای تغییر نام یک فایل در لینوکس به وسیلی دستور ام وی، باید دستور زیر را وارد کنیم.

mv oldnamefile1 newnamefile1

بعنوان مثال اگر فیلی به اسم file1.txt داریم و می خواهیم آن را به file2.txt تغییر نام دهیم، باید دستور زیر را تایپ کنیم:

mv file1.txt file2.txt

همانطور که گفته شد، بسیار ساده است. با این حال، اگر در دایرکتوری مورد نظر نباشید، باید کمی بیشتر تایپ کنید. شما باید مسیر کامل به جایگاه فایل قبلی و جایگاه جدید را وارد کنید تا بتوانید فایل را به نام جدید تغییر نام دهید.

cd /home/user/docs/files

mv file1.txt file2.txt

تغییر نام چندین فایل با دستور mv

به طور کلی دستور mv فقط می تواند یک فایل را تغییر نام دهد. اما می توان از آن با دستورات دیگر برای تغییر نام چندین فایل نیز استفاده کرد. بیایید از دستورات “find”، “for” یا حلقه‌های “while” استفاده کنیم و چندین فایل را تغییر نام دهیم.برای استفاده از دستور “find”، می‌توانید از الگوها یا شرایط خاص برای جستجوی فایل‌ها استفاده کنید و سپس دستور “mv” را در داخل یک حلقه برای تغییر نام آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال:

find /مسیر/جستجو -name “الگوی_جستجو” -exec mv {} /مسیر/مقصد \;

در اینجا، شما باید “/مسیر/جستجو” را با مسیری که می‌خواهید در آن جستجوی فایل را انجام دهید، و “الگوی_جستجو” را با الگویی که می‌خواهید فایل‌ها را براساس آن جستجو کنید، و “/مسیر/مقصد” را با مسیری که می‌خواهید فایل‌ها به آن منتقل شوند، جایگزین کنید. همچنین، می‌توانید از حلقه “for” یا حلقه “while” برای تغییر نام چندین فایل به صورت دستی استفاده کنید. مثال زیر حلقه “for” را نشان می‌دهد:

for file in /مسیر/فایلها/*; do

mv “$file” “/مسیر/مقصد/نام_جدید”

done

در اینجا، “/مسیر/فایلها” را با مسیری که فایل‌ها در آن قرار دارند، و “/مسیر/مقصد/نام_جدید” را با مسیری که می‌خواهید فایل‌ها به آن منتقل شوند و نام جدید را به آن‌ها بدهید، جایگزین کنید. با استفاده از این دستورات و حلقه‌ها، می‌توانید چندین فایل را به صورت دسته‌ای تغییر نام دهید. برای روشن تر شدن قضیه از مثال دیگری نیز کمک می گیریم.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تمام فایل‌های موجود در دایرکتوری فعلی خود را از پسوند .txt به پسوند .pdf تغییر نام دهید، از دستور زیر استفاده خواهید کرد:

for file in *.txt; do

mv “$file” “${file%.txt}.pdf”

done

در اینجا، این حلقه “for” به تمام فایل‌های با پسوند .txt در دایرکتوری فعلی می‌رود و با استفاده از دستور “mv” آن‌ها را به پسوند .pdf تغییر نام می‌دهد. اگر می‌خواهید عملکرد پیشرفته‌تری داشته باشید، باید از دستور تغییر نام استفاده کنید که در ادامه  به آن خواهیم پرداخت.

تغییر نام فایل ها در لینوکس با استفاده از دستور تغییر نام

با دستور تغییر نام، کمی کنترل بیشتری خواهید داشت. بسیاری از پیکربندی های لینوکس به طور پیش فرض شامل آن می شوند. اما در صورت عدم نصب، می توانید در عرض یک دقیقه با یک دستور ساده این کار را انجام دهید. دستور زیر برای Debian, Ubuntu, Linux Mint و مشتقات آن به کار می رود:

sudo apt install rename

از طرف دیگر، اگر از CentOS 7 یا RHEL استفاده می کنید دستور زیر را ورد کنید:

sudo yum install rename

و اگر از Arch Linux استفاده می کنید، دستور زیر را تایپ کنید:

yay perl-rename ## or yaourt -S perl-rename

اکنون می توانیم از دستور rename استفاده کنیم. به طور کلی، دستور اصلی دستور rename به شکل زیر است:

rename ‘s/old-name/new-name/’ files

ممکن است در نگاه اول پیچیده به نظر برسد، اما بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. در این مثال یک پوشه جدید به نام filetorename ایجاد می کنیم و با استفاده از دستور لمسی 5 فایل ایجاد می کنیم.

mkdir filetorename

cd filetorename

touch file{1..5}.txt

ls

با آخرین دستور ls می توانید فایل هایی را که ایجاد کرده اید مشاهده کنید. اگر بخواهیم یک فایل به نام file1.txt را تغییر نام دهیم، جمله به این صورت خواهد بود:

rename ‘s/file1/newfile1/’ file1.txt

اگر بخواهیم پسوند همه فایل ها را مثلا به php. تغییر دهیم. ما می توانیم این کار را به این صورت انجام دهیم:

rename ‘s/.txt/.php/’ *.txt

ls

همچنین می توانیم دایرکتوری دیگری را مشخص کنیم که فایل هایی که می خواهیم تغییر نام دهیم در آن قرار دارند.

rename ‘s/.txt/.php/’ FILE/PATH

لازم به ذکر است که تغییر نام از یک عبارت منظم Perl استفاده می کند، به این معنی که این دستور دارای امکانات گسترده ای است. در نهایت خوب است تمام گزینه های دستور را بررسی کنید. با اجرای زیر می توانید آنها را در ترمینال مشاهده کنید:

rename –help

در اینجا چند نمونه رایج از استفاده از دستور rename آورده شده است:

تبدیل نام فایل ها به حروف بزرگ:

rename ‘y/ /_/’ *

تبدیل نام فایل ها به حروف کوچک:

rename ‘y/A-Z/a-z/’ *

جای فاصله در نام فایل ها با زیرخط:

rename ‘y/ /_/’ *

دستور Rename را حذف کنید

اگر دیگر نمی خواهید تغییر نام روی سیستم شما نصب شود، آن را با استفاده از مدیر نرم افزار یا ترمینال حذف کنید. برای Debian, Ubuntu, Linux و سایر مشتقت آن ز دستور زیر ایتفاده می کنید:

sudo apt remove rename

و برای CentOS و RHEL از دستور زیر استفاده می کنید:

sudo yum remove rename

تمام شد. تغییر نام از دستگاه لینوکس شما حذف می شود.

نتیجه گیری

تغییر نام فایل در لینوکس با استفاده از ترمینال یک کار ساده و راحت اما گاهی بسیار مهم است. دانستن نحوه انجام این کار چیزی است که هر مدیر سرور باید بداند. همانطور که دیدیم دو دستور وجود دارد که می تواند این کار را انجام دهد. یکی ساده تر از دیگری است، اما هر دو کار را انجام می دهند. ما شما را تشویق می کنیم که به تحقیق در مورد این دستورات و بهبود کیفیت کار روزانه خود ادامه دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *