آموزش کار با دستور Watch در لینوکس

آموزش کار با دستور Watch در لینوکس

دستور Watch یکی از دستورات پایه مورد علاقه کاربران قدرتمند (کاربران پیشرفته) در لینوکس است، زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد دوره‌ای یک دستور خاص را اجرا کرده و نتیجه آن را در خروجی استاندارد روی یک کنسول یا پنجره ترمینال نمایش دهند. امروز در این مقاله از سایت روناک هاست ما قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه از دستور Watch در لینوکس در سرور مجازی یا دستگاه‌های مبتنی بر یونیکس استفاده کنید!

وب سایت روناک هاست بزرگترین مرجع خرید و فروش انواع سرویس های ابری و میزبانی وب است که از جلمه آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرور مجازی NVME  | یک مدل سرور مجازی که به هارد های NVME پر سعرت مجهز شده است که بتواند سایت ها و اطلاعات را با سرعت بالا بارگذاری کند

سرور مجازی بورس | نوعی سرور مجازی که مخصوص کسانی است که برای بورس ، فارکس و انجام معاملات مالی و جهانی می خواهد سرویسی ایمن و سریع داشته باشند

سرور مجازی ترید | نوعی دیگر از سرور های مجازی است که مخصوص افراد تریدر و کسانی که در بازار های مالی و ارز دیجیتال فعالیت می کنند ساخته شده است

سرور اختصاصی | یکی دیگر از سرویس های روناک هاست که مخصوص افراد حرفه ای و کارهای سنگین برای کسانی که فعالیت های اختصاصی روی سرور می خواهند انجام دهند

هاست وردپرس ارزان  | یک هاست محبوب برای سایت های وردپرسی با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت و پشتیبانی عالی

هاست ووکامرس | یک هاست وردپسی اما مناسب برای سایت های فروشگاهی و آنلاین شاپ ها با سرعت بالا و قیمت بسیار مناسب

 

دستور Linux Watch چیست؟

با استفاده از دستور Watch در لینوکس، می‌توانیم تغییرات را در خروجی به طور دوره‌ای پیگیری کنیم. این دستور برای نمایش واقعی زمانی رویدادهایی که در یک سیستم عامل رخ می‌دهند، بسیار مفید است. به طور پیش فرض، دستور Watch هر دو ثانیه برنامه را اجرا می‌کند، اگرچه با استفاده از گزینه -n یا -interval می‌توان فرکانس مختلفی را تعیین کرد. دستور Watch همچنین به کاربران امکان مانیتورینگ ایجاد و حذف فایل را ارائه می‌دهد، اگر از آن با دستورات لوله‌ای مختلف استفاده کنید.

Watch به صورت همزمان در ترمینال اجرا می‌شود تا زمانی که با فشردن CTRL+C متوقف شود. دستور Watch در مواقعی که نیاز به رفع مشکل یا مشاهده مداوم خروجی یک اسکریپت دارید، بسیار مفید است. این دستور به صورت پیش فرض در تمام توزیع‌های لینوکس نصب شده است و ویژگی‌های متنوعی برای کاربران خود فراهم می‌کند.

دستورات اساسی Linux Watch

قبل از شروع به یادگیری استفاده از دستور Watch، قصد داریم با استفاده از SSH به VPS خود وصل شویم. اگر با هرگونه مشکلی مواجه شدید، به آموزش های  PuTTY مراجعه کنید. برای استفاده از ویژگی‌های پایه دستور Watch، دستور زیر را در خط فرمان وارد کنید و file_name را با فایل مورد نظر خود جایگزین کنید:

watch file_name

یا اگر می‌خواهیم تاریخ و زمان فعلی را مشاهده کنیم، می‌توانیم از این دستور استفاده کنیم:

watch-date

در دستور زیر می‌توانیم به راحتی مشاهده کنیم که تاریخ هر دو ثانیه تغییر می‌کند و سپس تاریخ و زمان فعلی سیستم را نشان می‌دهد. اکثراً می‌خواهیم دستور Watch پس از تغییر در خروجی خود خاتمه یابد. می‌توانیم این کار را با استفاده از گزینه -g انجام دهیم که دستور Watch را هر زمان که تغییراتی در مصرف حافظه رخ دهد متوقف می‌کند. دستور به صورت زیر خواهد بود:

watch –g free

همچنین می‌توانید سربرگی که شامل خط خالی، زمان فعلی، دستور و فاصله زمانی است را غیرفعال کنید. با استفاده از گزینه -t، می‌توانید سربرگ را در ترمینال متوقف کنید. به عنوان مثال:

watch –t date

برای مشاهده آمار پهنای باند، می‌توانید از گزینه ifconfig همراه با دستور Watch در لینوکس استفاده کنید. به صورت زیر خواهد بود:

watch ifconfig

اکنون می‌توانید ترافیک بایت RX و TX همراه با آدرس IP سیستم خود را مشاهده کنید. همچنین هر دو ثانیه یکبار سرعت شبکه را نیز نمایش می‌دهد.

نحوه برجسته کردن تفاوت بین به‌روزرسانی‌ها با دستور Watch در لینوکس

دستور Watch به طور دوره‌ای خروجی دستور مشخصی را به‌روزرسانی می‌کند و به طور پیش فرض هر ۲ ثانیه این کار را انجام می‌دهد. برای مشاهده خروجی تغییر یافته، می‌توانیم از گزینه -d یا -difference استفاده کنیم. این گزینه تغییرات را برجسته می‌کند. دستور برای برجسته کردن تفاوت‌ها بین به‌روزرسانی‌ها به شرح زیر است:

watch –d date

در اینجا تغییرات زمان فعلی در ترمینال برجسته می‌شوند.

چگونه فواصل زمانی را در Linux Watch تغییر دهیم؟

می‌توان به راحتی مدت زمان بین به‌روزرسانی‌ها را در ترمینال لینوکس با استفاده از گزینه -n و عددی که نشان‌دهنده تعداد ثانیه‌ها است، تغییر داد. این عملاً تغییر فاصله زمانی بین به‌روزرسانی‌ها یا زمان به‌روزرسانی‌های متوالی است. دستور زیر مثالی برای این گزینه است.

watch-n 5 date

این دستور خروجی به‌روزرسانی شده را هر 5 ثانیه نمایش می‌دهد. چرا که با استفاده از دستور Watch در لینوکس، نمی‌توانیم فواصل زمانی کمتر از 0.1 ثانیه را مشاهده کنیم.

نحوه استفاده از دستور Watch در لینوکس با پایپ لاین های دیگر

Watch همچنین می تواند با سایر دستورات خط عمودی یا پایپ لاین (pipeline) مفید باشد. به وسیله ی پایپ لاین ها خروجی استاندارد یک دستور را می توان به ورودی استاندارد یک دستور دیگر وارد کرد. استفده از پایپ لاین ها برای اجرای دستوارات پیچیده و غیر معمول استفاده می شود.

نحوه نظارت بر فایل ها با دستور Watch در لینوکس

برای مشاهده وضعیت یک فایل خاص یا تغییراتی که بر روی آن اعمال شده است، از دستور زیر در ترمینال لینوکس استفاده کنید:

watch -d’ls -l | fgrep currencyrs’

در اینجا، Devisers نام کاربری و ls -l فایل‌های موجود در فهرست کاربر هستند.

چگونه از دستور Watch در لینوکس به عنوان ساعت استفاده کنیم؟

برای استفاده ازدستور watch به عنوان ساعت، دستور زیر را در ترمینال لینوکس اجرا کنید:

watch –t date

نحوه مشاهده وضعیت سخت افزار با استفاده از دستور Watch در لینوکس

ما این را به عنوان یک امتیاز کوچک برای کاربران لینوکس اضافه می‌کنیم که از VPS استفاده نمی‌کنند، زیرا این دستور ممکن است بر روی سرور شما کار نکند. علاوه بر این، هاستینگر از پس زمینه مربوطه مراقبت می‌کند، بنابراین شما نیازی به انجام آن ندارید! در این مثال، ما دمای CPU یک دستگاه لینوکس را نظارت خواهیم کرد:

watch -n 1 sensors

با وارد کردن این دستور، خروجی دستور نشانگر وضعیت دمای CPU کامپیوتر شما می باشد.

نتیجه گیری

توسعه‌های اخیر در دستور Watch لینوکس، عملکرد آن را بهبود بخشیده است و آن را به یک ابزار ساده و در عین حال موثر برای پیگیری دقیق تغییرات در فایل‌ها، دایرکتوری‌ها، دستگاه و موارد دیگر تبدیل کرده است! همانطور که مشاهده می‌کنید، این فقط قسمتی از توانایی‌هایی است که با دستور Watch لینوکس می‌توانید انجام دهید. هر مدیر سیستم لینوکس باید نحوه استفاده از watch را برای مانیتورینگ و رفع مشکلات بشناسد. این ابزار به کاربر امکان مشاهده آسان تغییرات مختلف در ورودی را بدون نیاز به تکرار همان دستور فراهم می‌کند. امیدواریم که شما نیز Watch را به ابزارهای خود اضافه کنید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *