آموزش کامل disavow کردن بک لینک ها

آموزش کامل disavow کردن بک لینک ها

همان‌طور که می‌دانیم، در دوران مدرن، بک لینک‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو هستند. بک لینک‌ها زمانی مفید هستند که از طرف سایت‌هایی باشند که با کسب‌وکار شما به نحوی در یک حوزه کاری هستند. از طرفی دیگر برخی رقبا سعی می‌کنند از سایت‌های نامناسب برای سایت شما بک لینک ایجاد کنند و باعث شوند رتبه‌ی سایت شما در نتایج گوگل افت کند. در این مقاله می‌خواهیم آموزش Disavow کردن بک لینک‌ها را به‌صورت قدم‌به‌قدم باهم پیش ببریم.

تاریخچه‌ی رونمایی از Disavow

ابزار Disavow در اواخر سال 2012 راه‌اندازی شد و در یک الگوریتم سئوی بسیار متفاوت ازآنچه که ما امروز با آن‌ها سرو کارداریم، کار می‌کرد. در آن سال‌ها اگر سایتی که تا پیش‌ازاین جایگاه خوبی در نتایج گوگل داشت، به‌صورت ناگهانی افت شدیدی پیدا می‌کرد به او اطلاع داده می‌شود. چیزی که در مقایسه با چشم‌انداز امروزی متفاوت بود، این بود که به‌طورکلی، اگر به دلیل تاکتیک‌های لینک سازی جریمه‌شده بودید، به‌صراحت به شما گفته می‌شد و پیامدهای تاکتیکی بسیار واضح و شامل استفاده از ابزار Disavow بود.

در حال حاضر چنین اتفاقی خیلی کم پیش می‌آید که فردی به آن صورت که درگذشته بود، اقدامی را دریافت کند. اگر ترافیک شما کاهش پیدا کند، هیچ راهی ندارید که مطمئن شوید که آیا این به دلایلی مبتنی بر بک لینک بوده یا موضوع چیز دیگری است. در بعضی موارد هیچ کاری هم انجام ندهید، ترافیک سایت بازمی‌گردد و یا بعد از چند به‌روزرسانی، همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

شرایط Disavow کردن بک لینک‌ها

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا این کار لازم است یا خیر؟ در بیشتر مواقع گوگل خود این توانایی را دارد که بررسی کند که کدام بک لینک‌ها قابل‌اعتماد هستند؛ بنابراین اکثر سایت‌ها نیازی به استفاده از این ابزار ندارند.

در صورتی باید بک لینک‌ها را رد کنید که موارد زیر رخ‌داده باشد:

  • سایت شما تعداد زیادی لینک هرزنامه و یا مصنوعی باکیفیت پایین دارد که همگی به سایت شما لینک داده‌اند.
  • دریافت تعدادی بک لینک که ازنظر شما ممکن است باعث تخریب سایت شما شوند.
  • اگر امتیاز اسپم شما در حال افزایش است یا بک لینک‌های ضعیف تأثیر منفی بر سئوی شما می‌گذارند، ابزار Disavow است که باید از آن استفاده کنید. اگر پیامی از Google در وبمستر تولز خود مبنی بر داشتن «پیوندهای غیرطبیعی» دریافت کنید، چه عمداً شریک جرم باشید چه نباشید، جریمه می‌شوید.

برای آن‌که سایت‌های اسپم را به گوگل معرفی کنید، باید در هر سطر یک لینک یا دامنه قرار دهید و پیش از نام دامنه از عبارت domain: استفاده کنید. درنهایت همه را در یک فایل txt و یونیکد UTF-8 قرار دهید. اگر هم خواستید توضیحاتی را به فایل بیفزایید، مانند زبان برنامه‌نویسی پایتون، از # استفاده کنید و سپس متن موردنظر را بنویسید.

شرایط Disavow کردن بک لینک‌ها
شرایط Disavow کردن بک لینک‌ها

آموزش Disavow کردن بک لینک‌ها

برای رد کردن بک لینک‌های ناخواسته خود، باید یک فایل txt. با فرمت مناسب در ابزار google Disavow آپلود کنید. نحوه‌ی کار آن به این صورت است که وقتی این لیست را در ابزار مربوطه بارگذاری کردید، موتور جست‌وجو دیگر این لینک‌ها را که زمانی در ارزش‌گذاری رتبه‌ی سئوی شما به کار می‌رفتند، به‌حساب نمی‌کند و آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد. الگوریتم گوگل برای بک لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند ارزش زیادی قائل است، بنابراین حذف بک لینک‌های خطرناک می‌تواند به‌اندازه اضافه کردن بک لینک‌های مثبت مفید باشد.

توجه کنید که هر سایت تنها می‌تواند یک فایل Disavow داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر یک فایل 10 لینکی را آپلود کنید و بعدها فهمید که باید چند سایت دیگر را هم وارد می‌کردید، باید همان فایل اولیه را فرمت کنید و تمام لینک‌ها را وارد کنید.

اگر شما بخواهید یک فایل دیگر اضافه کنید که مثلاً تنها سایت‌هایی که در مرحله دوم شناسایی کردید را در آن قرار دهید، گوگل فایل اولیه و 10 سایت اول را فراموش می‌کند.

آموزش Disavow کردن بک لینک‌ها
آموزش Disavow کردن بک لینک‌ها

نکاتی در مورد Disavow کردن بک لینک‌ها

بهتر است به یاد داشته باشید که رد کردن هرگونه بک لینک یک فرایند سئو پیشرفته است و تنها در صورتی باید انجام شود که مطمئن باشید که لینک‌هایی باکیفیت پایین دارید که به وب‌سایت شما لینک داده‌اند. گوگل به صاحبان وب‌سایت‌ها پیشنهاد می‌کند که تاحدامکان قبل از درخواست در سایت Disavow links tool page از صاحبان سایت‌هایی که به سایت شما بک لینک داده‌اند، بخواهید تا آن‌ها را به‌صورت دستی حذف کنند. حداکثر اندازه فایل 2 مگابایت یا 100000 خط است. مقدار یا محدودیت را خود گوگل اعمال کرده است.

نکاتی در مورد Disavow کردن بک لینک‌ها
نکاتی در مورد Disavow کردن بک لینک‌ها

آموزش Disavow | حذف بک لینک از یک دامنه یا یک صفحه؟

نکته‌ای که باید در هنگام رد کردن بک لینک‌های خود به خاطر داشته باشید این است که تقریباً همیشه بهتر است لینک‌ها را در سطح دامنه به‌جای URL رد کنید.

وقتی پیوندها را در سطح دامنه رد می‌کنید، ارتباط وب‌سایت خود را با سایت پیونددهنده کاملاً حذف می‌کنید؛ اما اگر فقط در سطح URL رد کنید، ممکن است برخی پیوندهای سمی دیگر را در نظر نداشته باشید و از آن‌ها غافل شوید.

برای مثال، اگر پیوندی را از http://www.example.com/home رد می‌کنید، ممکن است همان پیوند از http://www.example.com/home.html وجود داشته باشد. رد کردن در سطح دامنه تضمین می‌کند که تمام پیوندهای یک دامنه خطرناک از وب‌سایت شما حذف می‌شوند.

از خطرات استفاده از Disavow کردن بک لینک‌ها

گاهی اوقات پیش می‌آید که یکی از بک لینک‌هایی که شما آن را در فایل خود برای Disavow وارد می‌کنید، یکی از بهترین سایت‌ها باشد و شما به‌اشتباه آن را جزو بک لینک‌های اسپم در نظر گرفته‌اید.

 سعی کنید از Disavow به مقدار کم و به‌ندرت استفاده کنید. پیشنهاد خود گوگل این است که تنها یک‌بار از این روش استفاده کنید؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از به کار بردن این روش، از طریق ایمیل به همه‌ی سایت‌ها در ارتباط بوده‌اید و از آن‌ها درخواست حذف بک لینک را کرده‌اید.

نکته پایانی
نکته پایانی

نکته پایانی آموزش Disavow

توجه داشته باشید که یک لینک از یک سایت کم بازدید یا دارای اعتبار دامنه کم، لینک بدی نیست. احتمالاً به‌صورت جداگانه کمک زیادی نخواهد کرد، اما هر پیوند یک رأی اعتماد به سایت شما است که Google آن را در نظر می‌گیرد. داشتن چند بک لینک از چند سایت بسیار قوی را داشتن چندین لینک از سایت‌ها کوچک‌تر، جبران کند و به‌نوعی می‌توان این دو حالت را معادل در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *