تفاوت هاست و سرور در چیست؟

تفاوت هاست و سرور در چیست؟

گاهی پیش‌آمده است که اصطلاحاتی مانند “هاست” و “سرور” را شنیده‌اید و در مورد این‌که چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد، به مشکل برخورده باشید. در این مقاله به این مبحث می‌پردازیم که تفاوت هاست و سرور در چیست؟

برای آن‌که بتوانیم این تفاوت را بهتر درک کنیم، ابتدا باید به‌صورت کامل‌تر هاست و سرور را بشناسیم و در ادامه تفاوت‌های آن‌ها را باهم دیگر مقایسه کنیم.

منظور از هاست چیست؟ و به چه معناست؟

طبق تعریفاتی که وجود دارد، هاست سرویسی است که به افراد یا سازمان‌ها اجازه می‌دهد یک صفحه وب یا وب‌سایت را در اینترنت ارسال کند. ارائه‌دهندگان خدمات میزبان وب کسب‌وکاری است که در خدمات و فناوری‌های موردنیاز برای یک صفحه وب یا وب‌سایت در اینترنت را ارائه می‌دهد.

وب‌سایت‌ها بر روی سرورهایی که به‌عنوان رایانه‌های ویژه شناخته می‌شوند، ذخیره یا میزبانی می‌شوند. اگر یک کاربر اینترنتی بخواهد به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند، باید آدرس شما را در مرورگر تایپ کند و رایانه او به سرور شما متصل می‌شود و وب‌سایت شما را از طریق مرورگر به آن‌ها تحویل می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های هاستینگ از شما می‌خواهند که نام دامنه خود را داشته باشید تا بتوانید با آن‌ها میزبانی کنید. اگر نام دامنه ندارید، ثبت‌نام دامنه برای دریافت آن در دسترس است.

به عبارت ساده، میزبانی وب فرایند خرید یا اجاره فضا برای قرار دادن یک وب‌سایت در شبکه جهانی وب (WWW) است. محتوایی مانند CSS، HTML یا تصاویر باید در یک سرور قرار گیرند تا به‌صورت آنلاین قابل‌دسترسی باشند.

منظور از هاست چیست؟ و به چه معناست؟
منظور از هاست چیست؟ و به چه معناست؟

به چه چیزی سرور می‌گویند؟

سرور نقش حیاتی در زیرساخت فناوری اطلاعات دارد. تعریفی که در مورد هاست می‌توان ارائه داد این است که یک رایانه است که هر کاربری که می‌خواهد با استفاده از اینترنت به سایت شما اتصال پیدا کند، از آن کمک می‌گیرد. داده‌ها، منابع و برنامه‌ها را از طریق یک شبکه برای رایانه‌های دیگر فراهم می‌کند. هر زمان که رایانه‌ها منابع را با ماشین‌های مشتری به اشتراک بگذارند، به‌عنوان سرور در نظر گرفته می‌شوند.

یک سرور اطلاعات را در اختیار سایر رایانه‌ها قرار می‌دهد و به آن رایانه‌ها کلاینت می‌گویند. رایانه‌های مشتری می‌توانند از طریق LAN یا WAN به سرور متصل شوند. سرور شبکه یک کامپیوتر پرقدرت است که به‌عنوان مخزن مرکزی طراحی‌شده و منابع مختلفی مانند دسترسی سخت‌افزاری، دسترسی چاپگر یا فضای دیسک را برای رایانه‌های دیگر در شبکه فراهم می‌کند. انواع مختلفی از سرورها وجود دارد. یک سرور می‌تواند برای انجام یک کار یا چندین کار طراحی شود.

به چه چیزی سرور می‌گویند؟
به چه چیزی سرور می‌گویند؟

تفاوت‌ هاست و سرور در چه چیزی است؟

شما هر سایتی که داشته باشید، در یکجایی از جهان بر روی یک سرور قرار دارد. هنگامی‌که از یک شرکت هاستینگ نام می‌بریم به این معنی است که آن‌ها می‌توانند بین یک تا بی‌نهایت سرور را داشته باشند و آن‌ها را سازمان‌دهی می‌کنند.

شبکه کامپیوتری مجموعه‌ای از دستگاه‌هایی است که برای برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری منابع کنار هم قرار می‌گیرند. میزبان و سرور دو اصطلاح اصلی در شبکه‌های محاسباتی هستند. هاست دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود و کاربران را قادر می‌سازد از طریق اینترنت به یک وب‌سایت دسترسی داشته باشند. سرور امکانات مختلفی را برای سایر دستگاه‌های موجود در شبکه فراهم می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال، یک سرور فایل، فایل‌ها را در شبکه مدیریت و ذخیره می‌کند.

به‌طور خلاصه، نقش میزبان به اشتراک‌گذاری و مصرف منابع موجود در شبکه است درحالی‌که نقش سرور ارائه خدمات است، آن‌ها همچنین منابع شبکه را به اشتراک می‌گذارند. هم هاست‌ها و هم سرورها برای عملکرد مؤثر و کارآمد به یک شبکه نیاز دارند.

آیا سرور و هاست یکی هستند؟

جواب قطعی به این سؤال، نه است.

اگر هاست و سرورها یک رابطه‌ی یک‌به‌یک داشتند، در این صورت به تعداد سایت‌هایی که در جهان وجود دارد، باید هاست موجود می‌بود؛ اما این‌گونه نیست. به‌عنوان یک خبر خوب باید گفت که یک سرور می‌تواند به چندین مشتری به‌صورت هم‌زمان سرویس بدهد و مشتریآن‌هم می‌توانند خدمات را از چندین سرور دریافت کنند.

یک نکته‌ی مهم که باید به آن اشاره شود این است که سرورها و هاست‌ها می‌توانند در دستگاه‌های جداگانه‌ای هم قرار داشته باشند.

آیا سرور و هاست یکی هستند؟
آیا سرور و هاست یکی هستند؟

انواع مختلف سرور ها

انواع مختلفی از سرورها وجود دارد که در ادامه چند نوع مختلف که انواع معمول‌تر و رایج‌تر هستند را معرفی می‌کنیم.

وب سرورها

همان‌طور که از اسم آن‌هم می‌تواند دریافت، یک وب سرور درواقع برنامه‌ای است که برای سرور صفحات یا فایل‌های HTML طراحی‌شده است.

همه‌ی ما روزانه از این نوع سرورها استفاده می‌کنیم یک مرورگر وب یک مثال معمولی در مورد آن است. مثلاً گوگل، یاهو، بینگ و …

سرور پایگاه داده

پایگاه داده به این معنی است که تمامی داده‌های موردنیاز برای یک وب‌سایت همگی در یکجا جمع شده باشند. به این منظور هم است که سرورهای پایگاه داده کار ذخیره و مدیریت داده‌های استفاده‌شده توسط دستگاه‌های دیگر در شبکه را بر عهده‌دارند. اگرچند مثال در این مورد را بخواهیم برای شما بیان کنیم، Oracle، Informix و Microsoft SQL از این دسته هستند.

سرورهای پست الکترونیک

 مثال‌هایی مانند AOL، Gmail و Microsoft Outlook، همگی در این دسته هستند. زمانی که ایمیلی به دست شما می‌رسد و یا قصد ارسال یک ایمیل را به فردی دارید، از این سرورها استفاده می‌کنید. درواقع فرقی نمی‌کند که شما در فاصله‌ی دور از فرد موردنظر هستید و یا به عبارتی محلی است و یا از فرستنده‌های از راه دور ایمیلی را دریافت می‌کنید. درهرصورت این سرور پست الکترونیک است که به شما خدمت‌رسانی می‌کند.

سرورهای فایل و سرورهای کاربردی

دستگاه‌هایی که مسئول ذخیره و مدیریت فایل‌های داده هستند، سرورهای فایل به‌حساب می‌آیند. آن‌ها به دستگاه‌های دیگر در همان شبکه اجازه دسترسی به فایل‌ها را می‌دهند سرور فایل دستگاهی است که داده‌هایی مانند هارددیسک یا USB را ذخیره و مدیریت می‌کند. این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌های موجود در شبکه ارتباط برقرار می‌کنند و به اطلاعات ذخیره‌شده در سرور فایل دسترسی دارند. گوگل درایو همچنین می‌تواند به‌عنوان یک سرور فایل استفاده شود. از طرفی هم سرورهای کاربردی، برنامه‌هایی در شبکه که منطق برنامه را ارائه می‌کنند. آن‌ها برنامه‌هایی در یک شبکه هستند که با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از: Enterprise JavaBean و Java 2 Platform.

یک نکته‌ی مهم در مورد تفاوت هاست و سرور
یک نکته‌ی مهم در مورد تفاوت هاست و سرور

یک نکته‌ی مهم در مورد تفاوت هاست و سرور

ممکن است باتوجه‌به تعریفاتی که در مورد انواع سرورها ارائه‌شده است، به این نتیجه برسید که چه وظیفه و کاربردی دارند. یک نقطه‌ی مشترک بین همه‌ی آن‌ها این است که همه آن‌ها در مورد مدیریت و ذخیره داده‌ها، به اشتراک‌گذاری منابع و واگذاری محاسبات هستند؛ بنابراین معقول است که دستگاهی برای یک هدف خاص اختصاص داده شود و این دقیقاً همان چیزی است که یک سرور در مورد آن است.

انواع مختلف‌ هاست

تاکنون با انواع سرور آشنایی پیدا کردیم اکنون وقت آن است در مورد هاست‌ها هم برخی بررسی‌های لازم را انجام دهیم تا بتوانیم تفاوت‌ هاست و سرور را بهتر بشناسیم. یک هاست نقش مهمی در ایجاد عملکرد، دردسترس‌بودن و سرعت وب‌سایت دارد.

هاست‌های اشتراکی

کلمه‌ی اشتراکی می‌تواند معنای این دسته را برساند. باتوجه‌به نام آن به این معنی است که وب‌سایت شما بر روی یک سرور میزبانی می‌شود و توسط وب‌سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. این ترتیبی است که در آن چند وب‌سایت در یک سرور ذخیره می‌شوند. هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌های کوچک‌تر و مبتدیان مناسب است. برای استفاده از هاست اشتراکی به دانش فنی یا مالی زیادی نیاز ندارید و میزان هزینه‌ی کمتری پرداخت خواهید کرد.

تفوات هاست و سرور اختصاصی

این دسته از هاست‌ها به شما این اجازه را می‌دهد که به‌صورت انحصاری از هاست خود استفاده کنید. این بهترین دسته از هاست، هاست که در انواع هاست معرفی‌شده‌اند. زمانی که شما سرور اختصاصی خود را داشته باشید، کل آن متعلق به شما خواهد بود.

برای آن دسته از شرکت‌هایی که کسب‌وکارهای بسیار بزرگی دارند و روزانه مقادیر زیادی بازدیدکننده دارند، مناسب‌تر است.

تفوات هاست و سرور اختصاصی
تفوات هاست و سرور اختصاصی

تفاوت هاست و سرور ابری

هاست ابری در سال 2021 در صنعت فناوری محبوبیت پیدا کرد. تعریف میزبانی ابری ادعا می‌کند که این نوع میزبانی دارای چندین سرور راه دور است و هر سرور مسئولیت‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین، به‌عنوان‌مثال، اگر یک سرور مشکل داشته باشد، سرورهای دیگر در شبکه، سستی را برمی‌دارند و وظایف آن را بر عهده می‌گیرند.

هاست ابری برای وب‌سایت‌های تجاری بزرگ و متوسط ​​که به‌سرعت درحال‌رشد هستند بهترین است. به‌عنوان‌مثال، اگر وب‌سایت شما بیش از 50000 بازدید ماهانه از صفحه دارد، باید یک برنامه ابری در نظر بگیرید.

تفاوت هاست و سرور در عملکرد

یک میزبان منابع را به اشتراک می‌گذارد و مصرف می‌کند درحالی‌که یک سرور منابع را به اشتراک می‌گذارد و خدمات ارائه می‌دهد.

تفاوت هاست و سرور در روش اتصال

یک میزبان می‌تواند با استفاده از اینترنت به دستگاه‌های دیگر متصل شود درحالی‌که یک سرور می‌تواند با استفاده از شبکه محلی (LAN) یا اینترنت به دستگاه‌های دیگر متصل شود.

تفاوت هاست و سرور در روش اتصال
تفاوت هاست و سرور در روش اتصال

نتیجه‌گیری

تفاوت اساسی بین میزبان و سرور در این است که هاست رایانه یا دستگاه دیگری است که به شبکه متصل می‌شود درحالی‌که سرور یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که به برنامه‌ها یا دستگاه‌های دیگر در شبکه خدمات ارائه می‌دهد.

انواع مختلفی از سرور و هاست وجود دارد که بسته به انتخاب و هدف شما می‌توانید یک نوع خاصی از هاست را انتخاب کنید. هزینه‌های هاست بسته به این‌که از چه نوعی باشد می‌تواند متفاوت باشد. هاست‌های اختصاصی قطعاً قیمت‌های بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *