مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از شغل‌های بسیار پرطرف‌دار و با درآمد زیاد، در عرصه‌ی وب، موبایل و تکنولوژی است. شما هم حتماً یکی از افرادی هستید که گوشی موبایل لپ‌تاپ یا کامپیوتر دارید و در همه این دستگاه‌ها روی آنها اپلیکیشن و برنامه‌های خاص سیستم‌عامل دستگاه شما را دارد. همه‌ی این برنامه‌ها با فن و مهارتی بسیار خوب و دقیق به نام برنامه نویسی طراحی و اجرا می‌شوند. اگر شما یکی از افرادی هستید که در زمینه برنامه نویسی فعالیت دارید و یا دوست دارید که این مهارت را یاد بگیرید، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای یادگرفتن آن داشته باشید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است و چگونه می‌توانید یاد بگیرید.

معرفی رشته و فن برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از شاخه‌های رشته کامپیوتر است که البته افراد زیادی از رشته‌های متفاوت به این رشته و این مهارت روی می‌آورند. هنگامی که کلمه‌ی برنامه نویسی را می‌شنوید، شاید تفکرات و مسائلی جالبی به ذهن شما برسد. برخی از افرا فکر می‌کنند که فقط برنامه‌های کامپیوتر نیاز به برنامه نویسی دارد، در صورتی نه‌تنها برنامه‌های کامپیوتری بلکه برنامه‌های لپ‌تاپ و کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتر و حتی پلی‌استیشن را با برنامه نویسی طراحی می‌کنند. در این مطلب می‌خوانیم که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است و برای آموختن برنامه نویسی چه فاکتورهایی لازم است.

برخی دیگر از افراد هم فکر می‌کنند که با برنامه نویسی می‌توان سیستم‌های کامپیوتری را هک کرد و حتی از شما تقاضا می‌کنند که برخی از برنامه‌ها و حتی آی‌دی‌ها و اکانت‌ها را هک کنید. یکی دیگر از تفکراتی که در بین مردم رایج شده است، این است که برنامه‌نویس باید بتواند، سیستم‌های کامپیوتر را نیز تعمیر کند، ولی این تفکر به طور کامل اشتباه است.

برنامه نویسی را می‌توان، نوشتن یک یا چند برنامه برای موبایل و سیستم‌های کامپیوتری یا بازی‌های یارانه‌ای و پلی‌استیشن و … خواند که برای یک سیستم‌عامل خاص و با زبان خاصی از برنامه نویسی که بسیار هم متفاوت هستند، دانست. برنامه‌نویسان اصولاً از زبان‌های گوناگونی برای نوشتن برنامه‌های کامپیوتر استفاده می‌کنند و در این مورد هم نظرات متعددی دارند. برنامه‌نویسان را از لحاظ تخصص هم به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از: سینیور، جونیور، mid-level و … . حالا برای اینکه بدانید مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است با ادامه این مقاله همراه ما بمانید.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است

برنامه نویسی را همان‌طور که گفتیم، مهارتی برای نوشتن برنامه‌ها با زبان‌های خاص برنامه نویسی تعریف کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در شروع یادگیری دوره‌های برنامه نویسی و فن برنامه نویسی باید به آن توجه کرد این است که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است و همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که چه فاکتورها و مهارت‌هایی لازم است که این فن را بیاموزید و یاد بگیرید. برای اینکه بدانید میزان زمانی که لازم است برنامه نویسی را بیاموزید، با ما همراه بمانید. در ادامه می‌خواهیم  عوامل مهم برای یادگیری برنامه نویسی را برای شما توضیح بدهیم.

معرفی رشته و فن برنامه نویسی
معرفی رشته و فن برنامه نویسی
  • شدت پیچیدگی زبان‌های برنامه نویسی

همان گونه که می‌دانید یکی از مهم‌ترین عوامل و البته اصلی‌ترین عاملی که در یادگیری برنامه نویسی تأثیرگذار است، زبان‌های برنامه نویسی است که معمولاً همه زبان‌ها پیچیدگی‌هایی برای خود دارند و یادگیری آنها به زمان نیاز دارد. مثلاً می‌توانیم بگوییم که برنامه نویسی با زبان پایتون نسبت به دیگر زبان‌ها، به زمان کمتری برای یادگیری نیاز دارد و جاوا یکی از زبان‌هایی است که به زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارد. درواقع می‌توان گفت که هرچقدر که یک زبان برنامه نویسی پیچیده‌تر باشد، به زمان بیشتری نیاز دارد.  در این مقاله می‌خوانیم که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است و چه مهارت‌هایی برای یادگیری این فن و مهارت لازم است.

  • درجه علمی افراد

یکی دیگر از دلایلی که برای یادگیری برنامه نویسی و زبان‌های برنامه نویسی موردنیاز است، سطح علمی افراد است که باید بیشتر از داشتن‌های کامپیوتر و رشته کامپیوتر باشد. درواقع باید زبان‌های برنامه نویسی هم در سطح بالایی آموخته باشید. یکی از نکته‌های دیگر هم که باید به آن توجه کنید این است که یادگیری زبان برنامه نویسی، به تخصص‌های دیگر مثل شبکه و گرافیست نیازی ندارد و البته این تخصص‌ها باعث نمی‌شود که شما برنامه نویسی را زودتر بیاموزید.

  • علاقه فرد به یادگیری برنامه نویسی

یکی دیگر از موارد مهم که برای یادگیری زبان برنامه نویسی، علاقه خود فرد است که بهتر است پیش از اینکه شروع به یادگیری کنید، باید به زبان برنامه نویسی و خود این رشته هم علاقه داشته باشید. درواقع با علاقه به این کار می‌توانید، بسیار خوب شروع به یادگیری کنید و از این راه درآمد خوبی هم کسب کنید.

  • زمان لازم برای یادگرفتن برنامه نویسی

یکی از موارد دیگر هم که در یادگیری برنامه نویسی اهمیت دارد، زمان لازم برای یادگرفتن برنامه نویسی است. درواقع این عامل در یادگیری زبان برنامه نویسی شما بسیار اهمیت دارد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بهتر است برای اینکه برنامه نویسی را یاد بگیرید، بیش از 8 ساعت در طول روز برای این مهارت وقت نگذارید. درواقع با 8 ساعت در طول روز می‌توانید این مهارت را بسیار خوب بیاموزید و از این راه کسب درآمد کنید.

  • روش‌های یادگیری

یکی دیگر از موارد مهم برای یادگیری برنامه نویسی، روش‌های یادگیری است. روش‌های یادگیری برنامه نویسی بسیار متفاوت است. شما می‌توانید با فیلم‌های آموزشی و مقاله و برخی از کتاب‌ها و حتی با کمک برخی از افراد، این مهارت را بیاموزید. شما می‌توانید با فیلم‌های آموزشی که در اینترنت و یوتیوب موجود است، برنامه نویسی را بیاموزید.

  • زبان انگلیسی

یکی دیگر از موارد و فاکتورهایی که در یادگیری زبان‌های برنامه نویسی تأثیر دارد، زبان انگلیسی است که بسیار زیاد می‌توانید روی سرعت شما تأثیرگذار باشد. کدهای برنامه نویسی در هر سطحی که باشد، چه مبتدی و چه پیشرفته نیاز به سطح خوبی از زبان انگلیسی دارد که شما با مفاهیم اولیه آن آشنا شوید. اگر به یادگیری برنامه نویسی علاقه دارید، باید از همین‌الان آموختن زبان انگلیسی را هم در کنار برنامه نویسی آغاز کنید. البته ذکر این نکته ضروری است که آموختن زبان برنامه نویسی به زبان تخصصی انگلیسی نیاز دارد و باید در این راه قدم پیش بگذارید.

  • ریاضیات

شاید این مورد در برابر فاکتورهای پراهمیت بالا، اهمیت چندانی نداشته باشد اما دانستن آن هم خالی‌ازلطف نیست. دانستن ریاضی و ریاضیات یکی از مواردی است که به شما کمک می‌کند که برنامه نویسی را بهتر بیاموزید و در این مسیر به سمت رو به جلویی حرکت کنید.

  • سن افراد برای یادگیری

طبیعی است که در هر کار و مهارتی یکی از مهم‌ترین مسائل برای یادگیری، سن است. امروزه گزاره سنم یک عدد است به ما ثابت کرده است که به‌راستی سن فقط یک عدد است و بسیاری از کارآفرینان و دانشمندان بزرگ هم در سن‌های بالاتر شروع به کشف و تجربه‌کردن کرده‌اند. برای آموختن برنامه نویسی هم بهتر است از سنین پایین مثلاً در دوره نوجوانی آغاز کنید، اما این به این معنا نیست که در هر سنی نمی‌توانید آن را شروع کنید.

مدت زمان لازم برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی

مدت زمان لازم برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی
مدت زمان لازم برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی

جاوا یکی از زبان‌های مهم برنامه نویسی و البته چند سکویی است که برنامه‌هایی که با این زبان نوشته می‌شود، در هرجایی قابل‌اجرا است و هم برای برنامه‌نویسان اندروید و هم برنامه‌نویسان تحت وب یکی از زبان‌های پرطرف‌دار و مهم است. میزان زمانی که لازم است که این زبان را بیاموزید، بین 100 الی 120 ساعت است که این میزان هم به مواردی که در بالا گفتیم بستگی دارد و البته برای یادگیری مقدماتی این زبان است. در سطح متوسط حدود 150 الی 300 ساعت زمان نیاز دارید.

پایتون یکی دیگر زبان‌های ساده برنامه نویسی است که برای اینکه این زبان را بخواهید بیاموزید حدود 90 ساعت کافی است. این زبان چون نسبت به زبان‌های دیگر ساده‌تر است، زمان کمتری هم برای یادگیری نیاز دارد.

PHP نیز از دیگر زبان‌های برنامه نویسی است که برای آموختن آن در سطح مبندی باید 80 ساعت زمان بگذارید و در سطح متوسط بین 150 الی 250 ساعت زمان نیاز است تا این زبان را خوب بیاموزید.

جاوا اسکریپت هم از زبان‌های دیگر است که برای سطح مقدماتی این زبان هم حدود 100 ساعت زمان نیاز دارید. در این مقاله که آموختید مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است باید به این نکته هم توجه کنید که همه چیز به اراده و پشتکار شما هم‌بستگی دارد.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است و برای اینکه این مهارت را یاد بگرید، چه فاکتورهایی لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *