هاست دانلود چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست دانلود چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت‌های هاستینگ، هاست‌هایی را تحت عنوان هاست دانلود ارائه می‌کنند که وظیفه‌ی اصلی آن‌ها این است که به‌عنوان یک هاست کمکی در کنار هاست اصلی سایت قرار گیرند. به عبارتی دیگ اگر شما تعداد زیادی فایل دانلودی و آپلودی را بر روی هاست اصلی سایت خود قرار دهید، اتفاقی که می‌افتد این است که سرعت سایت شما به شدن افت می‌کند و بارگذاری این‌همه فایل دانلودی زمان بر خواهد بود. برای حل این مشکل شما می‌توانید از هاست دانلود استفاده کنید. در این مقاله به بررسی این‌که هاست دانلود چیست و چه کاربردی دارد؟ می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بهترین نکات در هنگام تهیه‌ی هاست دانلود را یاد بگیرید.

انواع هاست‌های مختلف را بهتر بشناسیم

هاست‌های مختلفی در حال حاضر وجود دارد. شما می‌توانید به انتخاب خودتان و بسته به بزرگی یا کوچکی کسب‌وکارتان، یک هاست اشتراکی تهیه کنید. هاست‌های VSP از نوع اشتراکی قوی‌تر بوده و عملکرد آن‌ها شبیه به سرورهای اختصاصی است؛ اما قدرت سرور اختصاصی بیشتر است. هاست‌های اختصاصی یا سرورهای اختصاصی متعلق به یک وب‌سایت بوده و تنها یک نماینده و مدیریت دارد. به این معنی که یک سایت بزرگ تمام سرور را در اختیار دارد و همه‌ی کارهای فنی و مهندسی آن را خودش انجام می‌دهد.

هاست‌های دانلود دسته‌ای از هاست‌ها بوده که در دسته‌بندی‌های اصلی قرار نمی‌گیرد و به‌عنوان یک ابزار جانبی برای سایت‌های دانلود و آپلود فیلم به کار می‌رود.

هاست دانلود چیست؟

دسته‌ای از هاست‌ها بوده که برای هر کسب‌وکار اینترنتی و هر نوع سایت مناسب نیست. این هاست‌ها بیشتر برای سایت‌هایی به کار می‌روند که در زمینه‌ی دانلود و آپلود فایل‌های ویدئویی با حجم‌های بالا فعالیت دارند. درواقع منظور از هاست دانلود، فضایی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید محتوای صوتی یا تصویری خود را در آن آپلود کنید. به‌این‌ترتیب لازم نیست که هاست اصلی خود را با حضور چندین فایل، شلوغ کنید و باعث افت سرعت سایت شوید. تنها کافی است از هاست دانلود، لینک فایل‌ها را برداشته و در هاست اصلی خود قرار دهید. زمانی که یک کاربر در سایت برای دانلود یک فایل اقدام کند، فایل از هاست دانلود فراخوانی شده و با بالاترین سرعت دانلود می‌شود.

هاست دانلود چیست؟
هاست دانلود چیست؟

کاربردهای هاست دانلود چیست؟

برای وب‌سایت‌های آموزشی که تعداد زیادی فایل ویدئویی در سایت خود دارند، این دسته از هاست‌ها می‌تواند گزینه‌ی مناسب باشد. سایت‌هایی که برای فیلم و موسیقی هستند، به حجم زیادی برای آپلود فایل‌های خود نیاز دارند. در این صورت هاست دانلود یکی از بهترین هاست‌ها برای آن‌هاست. به‌طورکلی می‌توان این هاست را برای افرادی و سایت‌هایی پیشنهاد داد که قصد بارگذاری تعداد زیادی فایل با حجم زیاد در فضای اینترنت را دارند. کاربرد اصلی آن آپلود فایل است. برای مواردی که چند کاربر به‌صورت هم‌زمان قصد دانلود یک فایل را دارند، هاست دانلود به‌خوبی آن را مدیریت کرده و همه کاربران را به خواسته‌شان می‌رساند.

به‌جای خرید یک سرور اختصاصی که هزینه‌های زیادی را برای شما در بر دارد، می‌توانید یک هاست دانلود تهیه کنید و آن را به هاست اصلی وصل کنید. به‌این‌ترتیب در هزینه‌های خود تا حد ممکن صرفه‌جویی کرده‌اید.

اگر بخواهید تمام فایل‌های ویدئویی خود را بر روی هاست اصلی آپلود کنید، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی شما خیلی زودتر ازآنچه فکرش را بکنید به اتمام می‌رسد. در کنار این اتمام منابع، سرعت بارگذاری سایت هم به‌شدت افت می‌کند. در این‌گونه مواقع استفاده از یک هاست دانلود می‌تواند به ذخیره‌سازی فضای هاست اصلی کمک کند و سرعت سایت را هم‌افزایش دهد.

هاست دانلود حرفه‌ای چیست؟

این دسته از هاست‌های دانلود دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را به‌عنوان حرفه‌ای مشخص کرده است. برای مثال پهنای باند نامحدودی دارند و هیچ‌گونه محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. از طرفی دیگر فضای ذخیره‌سازی که در این نوع هاست دانلود وجود دارد، بسیار بالا است. برای انواع محتوا و فرمت‌های مختلف آن‌ها مناسب است و نیازی نیست نگران فرمت فایل‌های آپلودی خود باشید. هاست‌های دانلود حرفه‌ای به سرویس ایمیل و دیتابیست نیازی ندارند و بکاپ گیری و پشتیبان‌گیری از آن‌ها انجام نمی‌شود. فایل‌های شما با هر حجمی که باشند، به‌راحتی در این هاست‌ها آپلود می‌شوند و اگر هم کاربری بخواهد آن را دانلود کند، سرعت دانلود به‌قدری بالا است که از آزردگی خاطر فرد جلوگیری می‌کند.

هاست دانلود حرفه‌ای چیست؟
هاست دانلود حرفه‌ای چیست؟

مزایای هاست دانلود چیست؟

مانند دیگر هاست‌هایی که توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود، هاست‌های دانلود هم ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

افزایش امنیت سایت با کمک هاست دانلود

هاست دانلود جدای از هاست اصلی سایت است. این به این معینی است که فایل‌های شما بر روی یک سرور دیگر در یک جای دیگری از دنیا ذخیره‌شده است. اگر این سرور و اطلاعات روی آن از دسترس شما خارج شود، مشکلی برای سایت اصلی شما پیش نمی‌آید. همچنان می‌توانید اطلاعات را بازیابی کنید.

امنیت داده‌ها برای همه سایت‌ها جزو مهم‌ترین معیارهایی است که برای یک سایت قابل‌اعتماد در نظر می‌گیرند. هاست دانلود، میزبانی فایل‌ها را به‌وسیله‌ی رمزگذاری آن‌ها و پشتیبانی گیری سریع از آن‌ها ارائه می‌کند و سطح بالایی از امنیت را به ارمغان می‌آورد.

افزایش امنیت سایت با کمک هاست دانلود
افزایش امنیت سایت با کمک هاست دانلود

قیمت پایین‌تر به نسبت دیگر هاست‌های لینوکسی و ویندوزی

یکی از مزیت‌های اصلی این دسته از هاست‌ها، قیمت کمتر آن‌ها است. هاست‌های لینوکس و ویندوز معمولاً قابلیت‌ها و اجازه‌های بیشتری برای صاحبان سایت فراهم می‌کنند. این در حالی است که هاست‌های دانلود همان‌طور که از اسمشان پیداست، تنها مکانی برای ذخیره فایل‌ها روی فضاهای ابری به شما می‌دهند. این محدودیت در توانایی‌ها باعث شده است که قیمت کمتری هم داشته باشد.

سرعت بالای هاست دانلود

برای آن‌که یک هاست دانلود بتواند به‌خوبی اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد، باید به‌صورت دائمی به اینترنت وصل باشد. این اتصال دائمی به شما اجازه می‌دهد که محتوایی که در نظر دارید را بر روی سایت آپلود کنید. به‌این‌ترتیب کاربران می‌توانند با بالاترین سرعت ممکن، فایل‌ها را دانلود می‌کنند.

متمرکز شدن سایت و راحتی مدیریت آن

مدیریت یک سایت درصورتی‌که فایل‌های قرارگرفته در آن در جاهای مختلفی به‌صورت پراکنده وجود داشته باشد، کار بسیار سختی است. این در حالی است که یک هاست دانلود تمام آنچه برای همکاری با مدیر سایت لازم است را متمرکز کرده و به‌راحتی می‌تواند هر آنچه مدنظر شماست به‌صورت کاملاً دقیق پیدا کنید.

متمرکز شدن سایت و راحتی مدیریت آن
متمرکز شدن سایت و راحتی مدیریت آن

امکان بزرگ یا کوچک کردن هاست دانلود

 بر اساس میزان فضایی که شما برای دانلود و آپلود فایل‌های خود رد یک مدت‌زمان مشخص لازم دارید، می‌توانید آن‌ها را در حجم‌های کوچک و بزرگ خریداری کرد. اگر ابتدای راه‌اندازی سایت خود هستید و تعداد فایل‌های شما کم است، می‌توانید از هاست دانلود کوچک استفاده کنید و در ادامه متناسب با نیازتان آن را بزرگ‌تر انتخاب کنید. این ویژگی را تحت عنوان مقیاس‌پذیری معرفی می‌کنند. به این معنی که هر چه قدر لازم باشد، هاست کوچک و بزرگ می‌شود.

انواع هاست دانلود را بهتر بشناسیم

هاست‌های دانلود را بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای هاست دانلود ارائه کرده‌اند، بر اساس قیمت است. برخی از هاست‌های دانلود در دسته‌ی ارزان‌قیمت قرار می‌گیرند. منظور از هاست دانلود ارزان‌قیمت این است که در مقایسه با دیگر هاست‌های دانلود، قیمت کمتری دارد. در کنار آن فضایی که در اختیار کاربر برای آپلود کردن قرار می‌دهد، کمتر از انواع دیگر است و پهنای باند محدودی دارد.

در دسته‌ی دیگر هاست‌های نیم‌بها وجود دارد. هاست‌های نیم‌بها در مقایسه با انواع ارزان‌قیمت، هزینه‌ی بیشتری دارند اما بازهم به هاست‌های لینوکسی و ویندوز نمی‌رسند. پهنای باند بیشتری دارند و فضای ذخیره‌سازی که در اختیار شما قرار می‌گیرد نیز بیشتر است.

 دسته‌بندی هاست دانلود بر اساس نوع سیستم‌عامل استفاده‌شده

سیستم‌عامل‌های هاست دانلود مانند هاست‌های معمولی، از انواع ویندوز و لینوکسی است. معمولاً هاست‌های دانلود با سیستم‌عامل لینوکس با PHP و My SQL سازگاری دارد. کنترل پنل‌هایی که برای این نوع هاست به‌کاررفته است به دودسته‌ی دایرکت ادمین و سی پنل، تقسیم می‌شود.

هاست‌های ویندوزی همان‌طور که انتظار می‌رود از ویندوز به‌عنوان سیستم عالم سرورهای خود استفاده می‌کنند. NET، Microsoft Access و Microsoft SQL Server (MSSQL) و یا به‌طورکلی مواردی که مربوط به ویندوز است، برای این هاست مناسب است.

 دسته‌بندی هاست دانلود بر اساس نوع سیستم‌عامل استفاده‌شده
دسته‌بندی هاست دانلود بر اساس نوع سیستم‌عامل استفاده‌شده

دسته‌بندی هاست دانلود بر اساس نوع عملکرد

در تقسیم‌بندی دیگری که برای هاست‌های دانلود ارائه می‌شود، مانند هاست‌های معمولی، به انواع مختلفی مانند اشتراکی و اختصاصی تقسیم می‌شود. در هاست‌های دانلود اشتراکی، فضای ذخیره‌سازی برای چندین هاست مختلف تقسیم می‌شود و امکانات سرور در بین آن‌ها تقسیم می‌شود. درحالی‌که در هاست‌های اختصاصی کل منابع هاست در اختیار یک وب‌سایت قرار می‌گیرد و تنها یک سایت از همه پهنای باند سرور و دیگر امکانات آن استفاده می‌کند. هاست اشتراکی ارزان‌قیمت‌تر بود و برای شروع کار بهتر است؛ اما هاست دانلود اختصاصی برای زمانی که بازدید سایت بالا رفت و تعداد دانلودها و آپلودهای شما بیشتر از پیش است، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

تقسیم‌بندی بر اساس موقعیت هاست

هاست‌های دانلود هم می‌توانند یا در یک سروری که در ایران وجود دارد، قرار داشته باشند و یا آن‌که از یک سرور خارجی خریداری‌شده باشند. به‌منظور جلوگیری از ضرر و زیان سایت شما به دلیل بحث تحریم‌هایی که بر روی سایت‌های ایرانی انجام می‌گیرد، سعی کنید از هاست‌های دانلود که از یک سرور داخلی و به‌عبارتی‌دیگر هاست ایرانی هستند، خرید کنید تا در صورت اعمال تحریم‌ها سایت شما از دسترس خارج نشود.

چگونه یک هاست دانلود خوب تهیه کنیم، معیارهای لازم چیست؟

شاید بتوان ادعا داشت که یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام انتخاب یک شرکت هاستینگ برای تهیه هاست لازم است در نظر گرفت، میزان به‌صرفه بودن آن است. درواقع این‌که با خریدهاست چه موارد دیگری در اختیار شما قرار می‌گیرد، قیمت‌گذاری‌هایی که بر روی هاست‌ها انجام‌گرفته نسبت به دیگر شرکت‌ها به چه صورت است، چقدر فضا در اختیار شما قرار می‌گیرد، پشتیبانی به چه صورت است. همه این موارد در به‌صرفه بودن یا نبودن هاست شما اثر می‌گذارد.

میزان مهارت لازم برای مدیریت فایل‌ها
میزان مهارت لازم برای مدیریت فایل‌ها

میزان مهارت لازم برای مدیریت فایل‌ها

بر اساس این‌که چه نوع کنترل پنلی برای هاست شما ارائه می‌شود، باید مهارت‌های مختلفی داشته باشید. یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها در حال حاضر، سی پنل بوده که اکثر کاربران از آن استفاده می‌کنند. این کنترل پنل در کنار رایگان بودنش، بسیار کاربرپسند بوده و ذخیره کردن فایل‌های الکتریکی را راحت‌تر می‌کند. بکاپ گیری از هاست‌های سی پنل بسیار سریع‌تر انجام می‌گیرد و ردیابی فایل‌ها در آن راحت‌تر از موارد دیگر است. علاوه بر سی پنل، دایرکت ادمین هم دیگر کنترل پنل محبوب است که در مقایسه با سی پنل در مقیاس کمتری به کار می‌رود.

چه مقدار فضا در هاست دانلود وجود دارد؟

یکی دیگر از معیارهای تعیین‌کننده برای خریدهاست دانلود از شرکت هاستینگ، میزان فضای ذخیره‌سازی است. باید قبل از آن‌که هاست خود را خریداری کنید، به‌دقت این مسئله را بررسی کنید و ببینید که در یک بازه‌ی مشخص چه تعداد فایل به چه حجمی در هاست شما آپلود می‌شود. اگر شما یک کسب‌وکار کوچک هستید که احتیاجی به آن‌چنان فضای ذخیره‌سازی بزرگی ندارید، حتی 5 تا 10 گیگ فضا برای شما کافی است.

پهنای باند هاست دانلود چقدر است؟

دیگر موردی که در هنگام خرید باید بررسی شود، میزان ترافیک دیتاسنتری است که انتخاب می‌کنید. برخی از هاست‌ها فقط می‌توانند برخی فرمت‌های فایل را قبول کنند و اگر با آن سازگاری نداشته باشند، آن را قبول نمی‌کنند. شما باید این نکته را در نظر بگیرید و بر اساس آن هاستی را انتخاب کنید که با فرمت فایل‌های شما همخوانی داشته باشد.

 اگر میزان ترافیکی که در ماه برای سایت شما وجود دارد، بیشتر از محدوده‌ای است که به شما اختصاص داده‌شده است، باید برای تمدید آن هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید.

دقت کنید که هاست دانلودی که تهیه می‌کنید، چه مقدار ترافیک ماهانه دارد و متناسب با بزرگ یا کوچک بودن سایتتان، ترافیک مناسب را خریداری کنید.

آپ تایم بودن هاست
آپ تایم بودن هاست

آپ تایم بودن هاست

اگر هاستی که خریداری می‌کنید، میزان زمان زیادی از روز را خاموش باشد، در این صورت کاربر با هر بار کلیک تنها صرف مدت‌زمان زیاد برای بازشدن سایت نصیبش می‌شود و درنهایت با پیغام این سایت در دسترس نیست مواجه می‌شود. مطمئن شوید که شرکت هاستینگی که هاست دانلود خود را از آن خریداری می‌کنید، یک شرکت معتبر باشد و از سرورهایی قوی استفاده کند تا آپ تایم به حداکثر مقدار خود برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *