کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت

کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت

بررسی کولوکیشن سرور

کولوکیشن Colocation که به زبان انگلیسی از دو قسمت Co و Location متشکل است به معنی فضای اشتراکی یا اشتراک فضا می‌باشد. برای بررسی کولوکیشن سرور با ادامه مطلب همراه ما باشید.

کولوکیشن سرور چیست

سرویس کولوکیشن Colocation یا co-location یا خدمات colo فعالیت‌هایی است که در دیتاسنترها ارائه می‌شود که تجهیزات، فضا و پهنای باندی که کاربران جهت میزبانی سرورها نیاز دارند را فراهم می‌کند. قابلیت‌هایی که در ارائه خدمات کولوکیشن فراهم می‌شود ازجمله، فضای رک، برق موردنیاز سرورها، تجهیزات کولینگ و خنک‌سازی سرورها و تأمین امنیت سخت‌افزاری سرورها، ذخیره‌سازها و تجهیزات شبکه سایر شرکت‌ها است. کلوکیشن سرویسی به نسبت ارزان‌قیمت است که جهت استفاده از اینترنت، کاربر متخصص با لول دسترسی بالا، امنیت بالاتر و قابلیت‌های (Facility) دیتاسنترها برای میزبانی تجهیزات و سرورها است.

امکانات میزبانی فضای رک و دیتاسنتر، زیرساخت میزبانی سرورها از اتاق سرورهای محلی در شرکت یا سازمان به دیتاسنترها یا مراکز داده که به شکل تخصصی سرویسی ارائه می‌دهند، منتقل می‌شود.

درواقع در سرویس کولوکیشن شما یک سخت‌افزار دارید، به معنی اینکه شما یک سخت‌افزار را می‌خرید و برای نگهداری آن از به یک دیتاسنتر نیاز دارید. درصورتی‌که برای سخت‌افزار مشکلی پیش آید، مسئولیت آن به گردن شماست. برای کسب تجربه و مهارت لازم است بسیار دقیق و خوب بررسی کولوکیشن سرور را مطالعه کنید.

اهمیت انتخاب کولوکیشن سرور

نگهداری از سرور، خیلی باید با حساسیت انجام شود و نیاز به تجربه و دانش دارد. همچنین هزینه نگهداری سرور بسیار بالا است. با توجه به‌تمامی این موارد، نگهداری از سرور خیلی مقرون‌به‌صرفه نیست.

سرویس کولوکیشن، مناسب‌ترین گزینه برای کاربران، کسب‌وکار یا سازمان‌هایی می‌باشد که می‌خواهند سروری را خریداری کنند، ولی زمان لازم، فضای خالی، امکانات لازم و… جهت نگهداری از سرور را ندارند. با خرید سرویس کولوکیشن، فضای موردنیاز و قابلیت‌های لازم جهت حفظ تجهیزات شما خیلی راحت فراهم می‌گردد. در این صورت شما برای دریافت امکانات نگهداری کردن از سرور هزینه‌ای می‌پردازید، ولی مالک سرور خود می‌شوید. شما هر سخت‌افزار و نرم‌افزاری را که می‌خواهید، می‌توانید بر اساس نیاز خود استفاده کنید و این اطمینان را حاصل کنید که فقط خودتان به سرور دسترسی خواهید داشت.

 با استفاده از سرویس کولوکیشن، سرور شما فضایی امن و استاندارد در شبکه‌ای قدرتمند، پرسرعت، ثابت و بدون قطعی برق قرار را در اختیاردارید. بااین‌وجود که پهنای باند خیلی گسترده، دسترسی راحت و آسان، تأمین امنیت اطلاعات و… دار در اختیار دارد، سرور برای شما بهینه‌سازی می‌شود.

درواقع برای خرید یک سروری که در اختصاص شماست با سخت‌افزار مشخص، بدون اینکه بخواهید سرور خود را خودتان نگهداری کنید، سرویس کولوکیشن بهترین انتخاب می‌باشد.

کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت
کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت

 سرویس کولوکیشن در دیتاسنتر جهت نگهداری از سرور برتری‌های زیادی دارد

رک (Rack)

 محفظه فلزی است جهت نگهداری از سرور، کابل، سوئیچ و … که در دیتاسنترها به‌صورت بسیار دقیقی جاگذاری شده‌اند.

پهنای باند گسترده

پهنای باندی که یک دیتاسنتر جود دارد، گسترده‌تر، با کارایی بهتر و اختصاصی‌تر است.

اتصال همیشگی و پرقدرت به اینترنت

اتصال پرقدرت و همیشگی به اینترنت از ویژگی‌های واجب و لازم یک سررو است که دیتاسنترها با پورت‌های شبکه سریع و قدرتمند این نیاز را برطرف می‌کنند.

سیستم مانیتورینگ

در این سیستم یک مانیتورینگ جهت کنترل کردن سلامت، مدیریت و ارتقای تجهیزات، در اختیار شما قرار دارد.

سیستم ذخیره‌ساز بسیار پرقدرت

دیتاسنترها ازلحاظ سیستم‌ ذخیره اطلاعات، بسیار ایمن و مطمئن هستند.

قابلیت‌های کافی جهت حفظ سلامت فیزیکی سرور

این قابلیت‌ها اعم از سیستم‌های خنک‌کننده، سیستم کنترل دما، کنترل رطوبت، تخلیه گردوغبار، سیستم اطفاء حریق، سنسور نشت آب و… است.

حفظ امنیت و حفاظت فیزیکی

قابلیت‌هایی مانند دوربین مداربسته، نظارت ویدئویی، حفاظت دسترسی و… امکان نظارت همیشگی متخصصان را بر روی این عملکردها فراهم نموده است.

قابلیت و امکانات دیتاسنتر در سرویس کولوکیشن کدم‌اند

  • دریافت خدمات قدرتمند از سرور
  • درخواست کمک از گروه پشتیبانی دیتاسنتر
  • قابل‌دسترسی به سرور با هماهنگی دیتاسنتر
  • دارای سیستم‌های هوشمند اطفاء حریق
  • کنترل وضعیت و سلامت سرور با سیستم مانیتورینگ دیتاسنتر
  • دریافت آی‌پی‌های بسیار زیاد از دیتاسنتر
  • قابلیت تعویض قطعه توسط متخصصان
  • رعایت تمامی استانداردهای نگهداری سرور
  • هزینه بسیار کمتر نسبت به مراقبت شخصی
  • امنیت خیلی بالاتر نسبت به مراقبت شخصی
  • ثبات زیاد و تداوم کسب‌وکار
  • روشن بودن و اتصال دائمی سرور
  • عدم دسترسی دیتاسنتر به اطلاعات سرور
کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت
کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت

انتخاب بهترین سرور برای کولوکیشن سرور

استقبال زیاد کاربران و کاربرد دیتاسنترها در بیشترین استفاده از کمترین فضا، پرقدرت بودن، کارایی بسیار مناسب و… می‌شود این نتیجه را گرفت که بهترین و مقرون‌به‌صرفه ترین گزینه برای کاربران، سرورهای رک مونت هستند. دیتاسنترها سرورهای تک یونیت را به دلیل عدم نیاز به فضای زیاد برای کولوکیشن‌ها برتر می‌دانند.

در ادامه مطلب بعد از بررسی کولوکیشن سرور به بررسی اینکه سرویس Colocation و Cloud به کسب‌وکارها چگونه کمک می‌کند، می‌پردازیم.

Cloud به سرورهایی میگویند که از روش‌هایی مثل اینترنت، نرم‌افزار و دیتابیس در دسترس‌اند. سرورهای ابری در مراکز داده سراسر دنیا هستند. هنگامی‌که cloud وجود داشته باشد، نیازی نیست سازمان و شرکت‌ها سرورهای فیزیکی را مدیریت کنند.

سرویس Cloud که بر روی سرورهای یک دیتاسنتر ذخیره می‌گردد، برای کاربران این قابلیت را فراهم می‌کند که از هر دستگاهی به فایل‌ها و برنامه‌های خود دسترسی داشته باشند… امکانات زیادی مثل Gmail، Google Drive و… برابر مبتنی هستند و شما می‌توانید از هر دستگاهی دسترسی به داده‌ها داشته باشد.

مزایای استفاده از خدمات کولوکیشن سرور

  • دسترسی همیشگی
  • برقراری امنیت سخت‌افزاری سرورها
  • توجه به امکانات جانبی موردنیاز
  • ارتباط راحت با کارکنان دیتاسنتر
  • کاهش Downtime سرورها
  • قابلیت بررسی نحوه رفتار کارکنان و…پ

سرویس Colocation و Cloud به چه صورت به کسب‌وکارها کمک می‌کند

 پیش‌بینی سرمایه به میزان نیاز برای راه‌اندازی و به‌روزرسانی دیتاسنترها کار راحتی نیست، شرکت‌ها در پی یافتن راه‌حل‌های دقیق و قابل پیش‌بینی جهت مدیریت هزینه‌های زیرساخت فناوری هستند. ترکیب Colocation و Cloud می‌تواند بدون اینکه هزینه بالایی پرداخت شود از یک دیتاسنتر با کارایی بالا بهره‌مند. این قابلیت را نیز برای شما فراهم می‌آورد که سرمایه و زمان خود را در جهت، رشد و نوآوری بیشتر هدایت کنید. اتصال این دو سرویس با راه‌اندازی خیلی برنامه‌ها، به اجرای کار شما سرعت می‌دهد و اهداف تجاری شمارا به سمت محقق شدن می‌برد.

کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت
کولوکیشن سرور چیست؟ چه مواردی را باید برای colocation در نظر گرفت

هزینه کولوکیشن سرور چه میزان است

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم اجاره سرویس کلوکیشن چیست و تعرفه Colocation روی چه حسابی محاسبه می‌گردد.

خدمات کولوکیشن در ایران از سرویس‌های بسیار ارزان‌قیمت است. قیمت کولوکیشن در ایران، بر اساس تعداد یونیت و اجاره فضای رک، ارزش‌گذاری می‌گردند. سرورهای شما باید به Rack Mount مجهز باشد و امکان گذاشتن در رک را داشته باشد. تعرفه Co-Location نیز به‌صورت است که هرچه ارتفاع سرورها و تجهیزات شما کمتر باشد و تعداد یونیت کمتری را در رک اشغال کند، هزینه پرداختی نیز بسیار کمتر است.

که رک (Rack) به شکل واحدهای افقی جدا می‌گردد. درواقع یک واحد افقی یک عدد یونیت (Unit) نام دارد. هزینه خدمات و اجاره کولوکیشن، طبق تعداد یونیت‌هایی که شما برای تجهیزات خود بکار می‌برید، تعیین می‌گردد.

تفاوت دیتاسنتر و کولوکیشن سرور

دیتاسنتر مرکز هدفمندی برای ذخیره، تأمین برق، خشک‌کردن و اتصال زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شما به‌طور ویژه است. Colocation یکی از خدمات مراکز دیتاسنتر است. دیتاسنترها با ارائه خدمات کولوکیشن میزبان سخت‌افزار IT شما مثل سرورها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *