IPV6 چیست؟

IPV6 چیست؟

آدرس IPV6 درواقع شناسنامه‌ی دیجیتالی شماست. یک آدرس شبکه‌ای برای کامپیوترتان است که اینترنت بداند ایمیل‌ها، داده‌ها و …را به کجا بفرستد.

درواقع IP آدرس، مشخص می‌کند که شما در میان بیلیون‌ها دستگاهی که به اینترنت متصل‌اند که هستید و کجا قرار دارید.

هر دستگاهی یک IP مخصوص به خود را دارد که با آن شناسایی‌شده و به آن اطلاعات فرستاده و یا از آن اطلاعات گرفته می‌شود. درست مانند اینکه یک بسته را می‌خواهیم به مکانی بفرستیم که آن مکان دارای نام و نشانی است، در اینترنت هم برای فرستادن بسته‌ها به دستگاه‌ها، به آدرسی به نام IP نیاز است.

IPV6 یک‌لایه پروتکلی از شبکه است که اجازه می‌دهد که ارتباطات در سطح شبکه صورت بگیرد. IPV6 توسط نیروی کار مهندسی اینترنت یا همان Internet Engineering Task Force (IETF) در دسامبر 1988 به‌منظور لغو و جایگزین کردن IPV4، به جهت رشد روزافزون کاربران اینترنت در سراسر جهان طراحی شد.

Internet Protocol version 6
Internet Protocol version 6

IPV4 و IPV6

معمول‌ترین نوع IP ها، IPV4 است که واژن شماره 4 IP ها هست. در زیر نمونه‌ای از IP را مشاهده می‌کنید:

25.59.209.224

آدرس IPV4، از 4 رقم تشکیل‌شده است که هرکدام به 1 تا 3 رقم تقسیم می‌گردد. هرکدام از این 4 رقم‌ها اعدادی بین 0 تا 255 را تشکیل می‌دهند. این گروه ارقام به شما و مردم سراسر جهان این امکان را می‌دهد که در اینترنت داده ارسال یا بازیابی کنید. IPV4 از یک آدرس 32 بیتی استفاده می‌کند که باعث می‌شود 2^32 آدرس که بالغ‌بر بیشتر از 4 بیلیون آدرس است، ذخیره شود. تا به امروز، تنها پروتکل اینترنتی پایه در جهان است که بالغ‌بر 94% ترافیک اینترنت را روی خود ذخیره می‌کند. تا چندی پیش، تصور می‌شد جهان هیچ‌وقت IP کم نمی‌آورد، اما امروز چه شده که IPV6 را به‌عنوان جایگزین، روی کار آورده‌اند؟

IPV6 از هشت گروه از اعداد 4 تایی هگزادسیمال تشکیل‌شده که نمونه‌ای از آن را در زیر می‌بینید:

3001:0da8:75a3:0000:0000:8a2e:0370:7334

این واژن جدید از ارقام برای این مستقرشده که تعداد زیادی از آدرس‌های اینترنتی را در خود جای دهد.IPV6 ازآن‌جهت روی کارآمد که مشکلات IPV4 را حل کند. با فضای آدرس‌دهی 128 بیتی، 340 تریلیون آدرس یونیک را در فضای خود ایجاد می‌کند. IPV6 همچنین IPNG نیز نامیده می‌شود و می‌تواند تا جایی جلو برود که ما هیچ‌وقت آدرس IP کم نیاوریم.

انواع آدرس‌های IPV6:

آدرس‌های یونیکَست تک‌پخشی: آدرس‌های یونیکست، گره‌ای منحصربه‌فرد را روی شبکه شناسایی کرده و غالباً به یک فرستنده تکی یا گیرنده تکی برمی‌گردد.

آدرس‌های مولتیکَست یا چندپخشی: ارائه‌دهنده گروهی از دستگاه‌های IP است که می‌تواند فقط برای مقصد یک دیتا گرام استفاده بشود.

آدرس‌های اِنیکَست: به یک سری از رابط‌ها متعلق است که به گره‌هایی متفاوت تعلق دارند.

انواع آدرس‌های IPV6:
انواع آدرس‌های IPV6:

IPV6 و NETWORK ADDRESS TRANSLATE

استفاده گسترده از NAT ها باعث کند شدن روند پیشروی IPV6 ها شده است.NAT ها زمانی روی کارآمدند که IPV4 ها فضای کافی نداشته و در حال کم‌آوردن بودند. لذا NAT ها رویکردی ارائه دادند تا به کمک آن بتوانند IP های بیشتری را ذخیره نمایند.

IP های هر سازمان و شرکتی متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، برای شبکه‌های محلی از IP های خصوصی و برای سازمان‌ها از IP های محدود و دارای اعتبار استفاده می‌گردد تا به اینترنت متصل شوند. با این کار این سازمان‌ها می‌توانند بسته‌هایی از اطلاعات را به دیگر شرکت‌ها ارسال نموده و یا از آن‌ها بسته‌های اطلاعات را دریافت کنند.

نبود NAT ها سبب چه مشکلاتی می‌شد

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، NAT ها در زمان کمبود آدرس‌های IP در دوران IPV4 به میان آمدند تا این مشکل را تا حدود برطرف کنند. اگر NAT ها نبودند، هزاران هزار کامپیوتر، برای برقراری ارتباط با دنیای بیرون خود نیازمند آدرس‌های IP بسیار زیادی بودند که امکان ارائه‌ی آن‌ها نبود. درنتیجه NAT ها به میدان آمده و با دادن IP خصوصی به هر دستگاه و وصل شدن آن‌ها به یک فایروال یا روتر، این مشکل تا حدودی حل شد.

در ادامه بیایید فواید و معایب IPV6 ها را بررسی کنیم و ببینیم که بااینکه این فواید را دارد چرا همچنان به‌طور آهسته و پیوسته روبه‌جلو در حال حرکت است.

مزایای IPV6:

به‌طورکلی می‌توان مزایای استفاده از IPV6 ها را در بین کارایی و عملکرد بهتر، امنیت بیشتر و …بررسی نمود. ازجمله:

  • قابل‌اعتماد بودن
  • سرعت بیشتر: IPV6 از آدرس‌های مولتی کست بیشتر از داده پراکنی در IPV4 پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود بسته‌ها در یک پهنای باند جریان داشته باشند که همه به‌یک‌باره به چند مقصد فرستاده شوند.
  • امنیت تراورس عمودی: امنیت IP که محرمانه بودن و یکپارچگی داده‌ها را فراهم می‌آورد، در IPV6 تعبیه‌شده است.
  • مسیریابی کارآمد
  • کاهش سایز ROUTING TABLE
  • و از همه مهم‌تر، این آخرین راه‌حل برای رشد گره‌ها در شبکه‌ی جهانی است.
مزایای IPV6:
مزایای IPV6:

معایب IPV6:

ازجمله معایب IPV6 ها می‌توان به CONVERSION نام برد. به دلیل استفاده گسترده از IPV4 ها در سراسر جهان، زمان طولانی‌ای طول خواهد کشید تا استفاده از IPV6 جا بیفتد.

COMMUNIVATION: ماشین‌های IPV6 و IPV4 نمی‌توانند به‌طور مستقیم با یکدیگر تعامل داشته باشند. آن‌ها به یک تکنولوژی واسط نیاز دارند تا ارتباط بین آن دو را برقرار نماید.

چه کسانی در حال حاضر از Internet Protocol version 6 ها استفاده می‌کنند

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌هاست و دامین و همچنین اپراتورهای تلفن همراه اولین گروه‌هایی بودند که از IPV6 ها استقبال کردند که اپراتورها تلفن همراه بیشتر.

وب‌سایت‌های بزرگ نیز کم‌کم در حال قدم گذاشتن به محیط IPV6 ها هستند.

در امریکا نیز تقریباً 20 درصد شرکت‌ها هستند که از IPV6 ها استفاده نمی‌کنند!

بنابراین تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها در سراسر جهان، روند استفاده از IP های خود را تغییر داده و به IPV6 ها سوییچ کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *