گوگل آنالیتیکس چیست

ویژگی‌ها و امکانات گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس google analytics از قدرتمندترین و بهترین ابزارهایی برای تحلیل وب‌سایت‌ها است. موتور جست‌وجوی گوگل در دنیای حاضر ما به یکی از مهم‌ترین ابزارهای اینترنتی است و گوگل جهت تحلیل کردن آمار در این موتورهای جست‌وجو ابزارهایی را ایجاد کرده است. گوگل آنالیتیکس یکی از همین ابزارها برای تحلیل است که کمک می‌کند تا رفتار کاربران را در محیط اینترنت بررسی کنید. هنگامی‌که شخصی می‌خواهد کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کند یکی از ابزارهای مهم واصلی جهت کسب راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین، وب‌سایت می‌باشد. مدیریت و کنترل قسمت‌های مختلف یک سایت به ابزارهای خاصی نیاز دارد. مهارت در استفاده ازاین‌گونه ابزارها برای رونق و پیشرفت کسب‌وکار شما اهمیت دارد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که گوگل آنالیتیکس چیست و این ابزار چه کمکی به شما می‌کند.

معرفی کامل گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس google analytics یکی از ابزارهایی است که به‌وسیله‌ی شرکت گوگل Google تحت عنوان Analytics ارائه می‌گردد. درواقع این ابزار روشی جهت کنترل کردن و مانیتور ترافیک‌های وب‌سایت‌ها است که به شکل مجازی منتشر می‌شود و این ابزار ارزشمند برای کنترل شدن ترافیک وب‌سایت‌ها و تعیین کردن مسیر بازاریابی شما ارائه می‌گردد. این ابزار گوگل به‌وسیله‌ی مجموعه نرم‌افزاری به نام Urchine تولیدشده است که پس‌ازآن گوگل با خریدن این مؤسسه این ابزار را تکمیل نموده و باعث پیشرفت آن شد و بعد در سال 2005 نام آن را تغییر داد و Google Analytics نام نهاد. هنگامی‌که گوگل این ابزار را به کاربران ارائه کرد، به دلیل اینکه تعداد درخواست‌ها بسیار بالا رفت، یک قرعه‌کشی برای ارائه کردن این محصول به کاربران انجام داد و در سال 2006 هم گوگل Analytics را به‌طور رایگان در اختیار همه قرارداد.

معرفی کامل گوگل آنالیتیکس
معرفی کامل گوگل آنالیتیکس

ویژگی‌ها و امکانات گوگل آنالیتیکس

اکنون متوجه شدیم که گوگل آنالیتیکس چیست و حالا درباره‌ی امکانات ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم. با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس می‌توانید برای وب‌سایت خود، تبلیغاتی هدفمند در نظر بگیرید و این موضوع را متوجه شوید که مخاطبان سایت شما بیشتر چه افرادی هستند و یا از کدام کشور هستند. برخی از کسب‌وکارها که به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند از ابزار Google Analytics جهت تحلیل کردن و کنترل کردن ترافیک سایت خود استفاده می‌کنند. گوگل آنالیتیکس با توجه به روش‌هایی که ارائه می‌دهد، در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند. طبق یک گزاش گفته‌شده که 57 درصد از ده هزار وب‌سایت برتر دنیا از این ابزار استفاده می‌نمایند تا بتوانند رفتار بازدیدکنندگان را تحلیل کرده و از روش‌های تازه‌ای برای بازدید بیشتر وب‌سایت خود استفاده نمایند.

قسمتی از امکانات ویژگی‌های ابزار گوگل آنالیتیکس به‌صورت زیر است:

  • کاربران سایت از کدام مسیر به سمت سایت شما هدایت‌شده‌اند؟
  • بعدازاینکه به سایت واردشده‌اند، رفتار آن‌ها چگونه بوده است؟
  • کدام‌یک از قسمت‌های سایت برای آنان جذاب‌تر به نظر رسیده است؟
  • زمان توقف و بازدید کاربران از بخش‌های مختلف سایت چطور بوده است؟
  • اگر کمپینی برگزار شود و از روش پروموشن های دوره ای استفاده شود، آیا نتیجه ی خوبی برای توسعه ی کسب‌وکار دارد؟
  • کدام شبکه های اجتماعی بیشتر مورد توجه کاربران است و از طریق کدام‌یک بیشتر به سایت مراجعه می‌نمایند؟

بسیاری از این تحلیل‌هایی که در رفتار کاربران کاربردی است، نتیجه ی بسیار خوبی برای صاحبان کسب‌وکار و پیشرفت و توسعه ی کار آن‌ها داشته است.

ویژگی‌ها و امکانات گوگل آنالیتیکس
ویژگی‌ها و امکانات گوگل آنالیتیکس

 شیوه عملکرد Google Analytics چگونه است

Google Analytics چندین کد ردیابی را در وب‌سایتی که می‌خواهد ارزیابی نماید، قرار می‌دهد. این کدها این قابلیت رادارند که فعالیت و عملکرد کاربران مختلف را هنگامی‌که به سایت شما مراجعه می‌نمایند، با توجه به دیگر مشخصات یعنی سن، جنسیت و علاقه‌مندی آن‌ها به کدام بخش‌ها و … را ثبت می‌نمایند. پس‌ازاینکه کاربر از سایت خارج شد، این اطلاعات را به سمت سرور می‌فرستد. بعد Google Analytics گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی را که جمع‌آوری نموده است را در چند بخش تقسیم‌بندی می‌نمایند که ان بخش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سطح کاربران یا User level متعلق به فعالیت هرکدام از کاربران
  • سطح بازدید یا Session level بازدید متعلق به هر فرد
  • سطح بازدید صفحه‌ها یا Pageview level هر بازدید یک نفر از صفحه‌ها
  • سطح رویداد یا Event level کلیک دکمه، نشان دادن ویدیو … .
 شیوه عملکرد Google Analytics چگونه است
شیوه عملکرد Google Analytics چگونه است

اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس Google Analytics

حالا که به این رسیدیم که گوگل آنالیتیکس چیست، باید این را هم بدانید که چه اهمیتی دارد. سایت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت کسب‌وکار شما به شمار می‌روند و درواقع جزء بهترین روش‌ها برای معرفی کردن کسب‌وکار خود، محصولات و خدمات خود به کاربران است. برای اینکه سایت شما به چنین پیشرفتی برسد باید تحلیل شود و در تحلیل شدن به یک ابزار نیاز دارد. یکی از این ابزارها، گوگل آنالیتیکس می‌باشد که شمارا در بازاریابی در محیط وب بسیار یاری می‌کند. بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها از این ابزار استفاده می‌کنند.

  • صاحبان وب‌سایت‌ها برای کنترل کردن بازدیدهای روزانه و ماهانه از این ابزار استفاده می‌نمایند.
  • گوگل آنالیتیکس افرادی را که از سایت بازدید نموده‌اند را تشخیص داده، تعداد آن‌ها را می‌سنجد و تعیین می‌کند که از کجا به سایت شما آمده‌اند و ساعت بازدید در کدام زمان بیشتر بوده است.
  • با استفاده از این ابزار گوگل آنالیتیکس تشخیص می‌دهد که کاربران بیشتر به چه موضوعاتی علاقه دارند و کاربران اغلب چه جنسیتی دارند؟ و برای اینکه به سایت وارد شوند از موبایل استفاده می‌کنند یا لپ‌تاپ یا کامپیوتر و … و اینکه کاربران بیشتر از کدام صفحه‌ها وارد سایت می‌شوند و بعدازآن به کدام صفحه‌ها می‌روند.
اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس Google Analytics
اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چه اطلاعاتی را دربر می‌گیرد

شیوه جذب کردن کاربران User Acquisition Data

در این قسمت می‌توانید این مورد را بررسی نمایید که ترافیک ورودی به سمت سایت شما با چه روش‌هایی انجام می‌پذیرد. درواقع این قسمت اطلاعاتی از قبیل اینکه کاربران از چه جایی به سایت شما واردشده‌اند را شامل می‌شود. بسیار از افراد از طریق سرچ در گوگل، تعدادی با واردکردن نام دامنه در نوار آدرس گوگل، برخی از طریق سوشال مدیاها و روش‌های دیگر به سایت شما وارد می‌شوند که این ابزار آن‌ها را بررسی می‌کند.

شیوه رفتار کاربر User Behavior Data

این اطلاعات از رفتار کاربران مانند یک لیدر برای بهبود سایت شما است. درواقع این قسمت اطلاعاتی را از قبیل بازدید کاربران در یک روز و اینکه چه میزان زمانی را کاربر در سایت بوده است، اولین صفحه و آخرین صفحه‌ای که دیده است، مسیر مرور کردن صفحه‌های وب‌سایت و … را شامل می‌شود.

اطلاعات conversion

در این قسمت هدف‌هایی که در این ابزار شما تعریف نموده‌اید مشخص می‌شود. آیا به سطح فروش موردنظر خود رسیده‌اید؟ کدام‌یک از کانال‌های تبلیغاتی درفروش شما تأثیرگذار بوده است؟ میزان تبدیل کاربران به مشتری چند درصد بوده است؟ آیا تبلیغاتی که برای سایت انجام دادید، مؤثر بود؟ آیا بازهم سایت خود را تبلیغ می‌نمایید؟ و … .

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چه اطلاعاتی را دربر می‌گیرد
گوگل آنالیتیکس Google Analytics چه اطلاعاتی را دربر می‌گیرد

برای اینکه متوجه بشوید گوگل آنالیتیکس چیست با دقت این مقاله را بخوانید. Google Analytics از ابزارهایی است که گوگل رایگان در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرارداده که رفتار آن‌ها را بررسی نماید و بهترین نتایج را به افراد برای پیشرفت کسب‌وکار آن‌ها بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *