دامنه یا domain چیست

معرفی دامنه یا domain به زبان ساده

دامنه یا Domain آدرسی می‌باشد که شما هنگامی‌که در مرورگر خود آن را وارد می‌کنید، وارد سایت موردنظر خود می‌شوید. به‌طور مثال هنگامی‌که در مرورگر خود تایپ می‌کنید، www.google.com به سایت گوگل هدایت می‌شوید. اگر شما هم برای توسعه و رونق کسب‌وکار خود نیاز به سایتی دارید که به‌وسیله‌ی آن بتوانید درآمدی کسب کنید، باید یک آدرس دقیق و سرراستی را داشته باشید که هنگامی‌که کاربر آن را در مرورگر خود تایپ می‌کند، به سمت سایت شما هدایت شود. در این مقاله می‌خواهیم برای شما توضیح دهیم دامنه یا domain چیست و پسوندهای آن کدامند.

معرفی دامنه یا domain به زبان ساده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نشانی کسب‌وکار شما این است که سرراست باشد و مشتری برای آمدن به محل شما گیج نشود و خیلی راحت شمارا پیدا کند. آدرس شما درواقع همان دامنه در محیط وب است. در محیط اینترنت و وب باید به این موضوع دقت کنید که آدرس سایت شما راحت باشد و کلماتی که از آن استفاده می‌کنید، معنی داشته باشد و تکراری هم نباشد. تکراری نبودن و داشتن معنی برای عنوان دامنه یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که سبب می‌شود همیشه در ذهن کاربر بماند. درواقع انتخاب نام دامنه بسیار مهم است و یک کار تخصصی و علمی است.

دامنه درواقع نام سایت شما می‌باشد که در دنیای وب و اینترنت نام ویژه و اختصاصی هر سایت را دامین یا domain اینترنتی نام نهادند. این واژه دامنه از کلمه‌ی انگلیسی Domain دامین آمده که در زبان فارسی ما آن را گسترده می‌نامیم. اولین دامین در سال 1985 به آدرس Symbolics.com برای یکی از شرکت‌های سیستم‌های رایانه‌ای به اسم سیمبولیکس در کمبریج ماساچوست در آمریکا ثبت گردید. حالا باید یک مثال بزنیم که شما بهتر متوجه شوید که دامنه یا domain چیست.

دامنه‌ی شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام instagram.com است که در جهان فقط همین آدرس برای این شبکه اجتماعی است. همان‌طور که می‌بینید از دو قسمت تشکیل‌شده است که قسمت اولی اسم و همراه به یک نقطه یا به‌اصطلاح دات جداشده‌اند. بخش اولی که دامنه‌ی اینستاگرام را تشکیل می‌دهد، نام دامنه یا Domain Name است و قسمت دوم که شامل com است نوعی پسوند است که به‌وسیله‌ی مؤسسه‌ی ICANN استانداردسازی گشته است.

معرفی دامنه یا domain به زبان ساده
معرفی domain  یا domain به زبان ساده

معرفی نام دامنه سایت Domain Name

نام دامنه یا همان Domain Name از مهم‌ترین بخش‌هایی است که آدرس یک سایت را تشکیل می‌دهد و این عنوان باید از 3 تا 64 حرف یا _ عدد بدون فاصله تشکیل گردد. درواقع شما این امکان رادارید که با توجه به نام شرکت یا کسب‌وکار خود و یا برند خود نام domain خود را انتخاب کنید و باید این نام و پسوند domain تکراری نباید و قبلاً هم ثبت نگشته باشد.

یکی از ویژگی‌های یک عنوان دامنه‌ی خوب این است که کوتاه باشد و معنایی در زبان فارسی و یا در زبان انگلیسی داشته باشد و تلفظ آن برای مردم و کاربران راحت باشد تا خیلی زود بتوانند آن را حفظ کنند. انتخاب یک عنوان مناسب برای domain  سایت پیش از طراحی و سئو سایت اهمیت دارد.

معرفی پسوند دامنه سایت یا TLD

پسوند دامنه یا TLD قسمت دوم یک دامنه می‌باشد که مخفف شده‌ی کلمه‌ی Top Level Domain است و نام‌گذاری آن به سطح بالا به این دلیل است که به‌وسیله‌ی مؤسسه ICANN تعیین‌شده است و در فارسی به خاطر سهولت در گفتار، آن را پسوند دامنه می‌نامیم. حتماً باید برای نام domain یک پسوند هم انتخاب کرد. پسوندها را از بین پسوندهایی که به دست مؤسسه‌ی ICANN تأییدشده‌اند، ببینید و برای افرادی که قصد دارند سایتی را راه‌اندازی کنند بگویید. پسوندهای domain به پسوندهای عمومی، پسوندهای اختصاصی و پسوندهای ملی هر کشور تقسیم می‌گردد که در ادامه هرکدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

معرفی پسوند دامنه سایت یا TLD
معرفی پسوند domain سایت یا TLD

انواع پسوندهای دامنه

معرفی پسوندهای عمومی gTLD

پسوندهای عمومی com, net, org, info می‌باشد که کاربرد آن‌ها برای همه بدون محدودیت می‌باشد و کاربران این امکان رادارند که مشخصات اختصاصی domain خود را بدهند و domain  را ثبت نمایند.

  • دامنه با پسوند com

یکی از کاربردی‌ترین و مشهورترین پسوندهای دامنه.com می‌باشد که خلاصه‌شده‌ی کلمه‌ی Commercial است و در زبان فارسی تجاری نام دارد. این domain  آن‌قدر گسترده است که بسیاری از سایت‌های غیرتجاری نیز از آن استفاده می‌کنند.

  • دامنه با پسوند net

این پسوند دامنه نیز خلاصه‌شده‌ی Network در معنای شبکه می‌باشد که برای شرکت‌های آی تی و خدمات کامپیوتر بیشتر استفاده می‌شود. البته بیشترین میزان استفاده از آن‌ها در آدرس DNS و سرورها می‌باشد.

  • دامنه با پسوند org

این پسوند هم خلاصه‌شده‌ی Organizations در معنای سازمان یا تشکیلات می‌باشد. این پسوندمتعلق به مؤسسه‌ها و تشکیلات و انجمن‌هایی می‌باشد که فعالیت تجاری ندارد.

  • دامنه با پسوند info

این پسوند خلاصه‌شده‌ی information در معنای اطلاعات می‌باشد که بیشتر برای اطلاع‌رسانی عمومی استفاده می‌گردد.

انواع پسوندهای دامنه
انواع پسوندهای دامنه

معرفی پسوندهای اختصاصی sTLD

پسوندهای اختصاصی از نوع پسوندهایی هستند که شرکت‌ها و سازمان‌هایی، اگر فعالیت خاصی دارند با مدارکی که ارائه می‌کنند می‌توانند این دامنه‌ها را ثبت نمایند. البته ثبت این پسوندهای دامنه‌ها، قواعد خاصی دارد. پسوندهای اختصاصی عبارتند از: biz, edu, info, gov, int, pro, aero, arpa, coop, museum. جهت ثبت کردن این دامنه‌ها مدارک خاصی لازم است.

دامنه با پسوند biz

biz کوتاه شده‌ی کلمه‌ی Business در معنای تجارت می‌باشد و برای سایت‌های تجاری و تجارت‌های الکترونیکی استفاده می‌گردد.

دامن با پسوند gov

gov نیز کوتاه شده‌ی کلمه‌ی Goverment یعنی دولت است و این نوع از پسوندها به دولت و نهادهای دولتی در کشور آمریکا اختصاص داده می‌شود.

دامنه با پسوند int

int کوتاه شده‌ی International یعنی بین‌المللی می‌باشد که فقط برای ثبت کردن سازمان‌هایی که بین‌المللی هستند با عهدنامه‌های بین‌المللی استفاده می‌گردند.

دامنه با پسوند jobs

jobs یعنی مشاغل و جهت استفاده برای سایت‌های استخدام نیروی کار است.

دامنه با پسوند asia

asia یعنی آسیا است و جهت استفاده برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که در آسیا و اقیانوس آرام فعالیت دارند.

دامنه با پسوند edu

edu یعنی آموزش؛ مؤسسه‌های آموزشی که پس از پایان متوسطه فعالیت می‌کنند، مثلاً مؤسسه‌های کنکور از این پسوند استفاده می‌کنند.

دامنه با پسوند museum

museum در معنای موزه است و برای سایت موزه‌ها کاربرد دارد.

معرفی پسوندهای ملی یا کشوری ccTLD

هرکدام از کشورهای دنیا، یکی یا چند پسوند ملی یا به‌اصطلاح domain  سطح بالای کد کشوری country code Top-Level Domain دارند که متعلق به سایت‌های همان کشور می‌باشد. در ایران پسوند ملی.ir و در کشور کانادا.ca می‌باشد. پسوندهای ملی این ویژگی رادارند که هر کشوری را متمایز می‌کند. در ایران وظیفه‌ی ثبت کردن و نگهداری از دامنه‌های IR به دست پژوهشگاه بنیادی می‌باشد.

ir نیز کوتاه شده‌ی Iran یعنی ایران می‌باشد و این پسوند نشان می‌دهد که سایت در ایران است یا شخصی که تبعه‌ی ایرانی دارد.

معرفی پسوندهای ملی یا کشوری ccTLD
معرفی پسوندهای ملی یا کشوری ccTLD

در این مقاله متوجه شدید domain  یا domain چیست و پسوندهای آن کدامند. دامنه‌ها این امکان رادارند که به‌صورت یک‌ساله حداقل و 14 سال به‌صورت حداکثر ثبت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *