SSD چیست

خصوصیت‌های منفی هاردهای SSD

با پیشرفت دنیای علم و تکنولوژی، روزانه شاهد ارتقاء و پیشرفت کامپیوترها هستیم، نسل تازه‌ای از هاردها یا حافظه به اسم SSD جهت ذخیره کردن دیتا و اطلاعات به بازار تکنولوژی راه یافتند. در عصر امروز که عصر علم و ارتباطات است، سرعت از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از موارد مهم در دنیای تکنولوژی است. حافظه SSD نوعی قطعه‌ی سخت‌افزاری می‌باشد که این قابلیت را داشته که سخت‌افزار کامپیوترها را ارتقاء دهد و در مدت خیلی کوتاه طرفداران زیادی جذب کند. در این مقاله می‌خواهیم برای شما توضیح بدهیم SSD چیست و این نوع از هاردها چگونه کار می‌کنند.

معرفی حافظه SSD

حافظه SSD یکی از قطعه‌های سخت‌افزاری است که جهت ذخیره کردن اطلاعات روی لپ‌تاپ و کامپیوتر می‌باشد. حافظه SSD کوتاه شده‌ی کلمه‌ی Solid State Disk است و معنای آن در زبان مادری ما حافظه‌ی درایو جامد است. این نوع قطعه‌ی سخت‌افزاری که هارد یا حافظه‌های SSD نام دارد، بسیار پیشرفته‌تر از هارد‌های HDD می‌باشد و بسیاری از مردم اس اس دی را به اچ دی دی ترجیح می‌دهند. درواقع اس اس دی، حافظه‌های سخت‌افزاری جهت ذخیره اطلاعات می‌باشند و این نوع هاردها بر اساس فناوری حافظه‌ی فلش طراحی می‌گردند و قابل‌اجرا هستند. هارد های اس اس دی بسیار پیشرفته هستند و به دلیل ویژگی‌های بسیار خوبی که دارند، ازجمله سرعت بیشتر برای ذخیره اطلاعات و خوانده شدن اطلاعات و امنیت بهتر و عمر بالاتر، خیلی زود جای هاردهای اچ دی دی را گرفته و طرفدارن بیشتری هم دارد. اچ دی دی هم به دلیل قیمت کمتری که دارد در بازار هنوز وجود دارد.

شیوه‌ی طراحی و ساختار هاردهای اس اس دی، به این شکل است که دیسک چرخان و متحرک ندارند و همین عدم نداشتن دیسک چرخان، سبب تفاوت منحصربه‌فرد آن با دیگر هاردها شده است. این نوع از هاردها شبیه به مموری، اطلاعات و داده‌ها را خیلی زود می‌خواند و با توجه به اینکه از نیرویی برای ذخیره‌سازی استفاده نمی‌کند، اطلاعات را ذخیره می‌کند.

 

معرفی حافظه SSD
معرفی حافظه SSD

ساختار هارد های اس اس دی SSD

اکنون متوجه شدید که SSD چیست و حالا باید کمی درباره‌ی ساختار آن‌ها توضیح بدهیم. برعکس هاردهای اچ دی دی که یک اهرم جهت خواندن و نوشتن اطلاعات روی هد دارند و با دور زدن و حرکت کردن روی قسمت‌های مختلف هارد، اطلاعات انتقال پیدا می‌کنند، هارد های اس اس دی از چیپ استفاده می‌نماید. خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد های اس اس دی مانند فلش است ولی با این تفاوت که در مقیاس‌های بزرگ‌تری اجرا می‌شود. اطلاعات روی تراشه‌های مغناطیسی با سرعت خیلی بالاتری از فناوری هاردهای اچ دی دی اجرا می‌گردد.

NAND Flash فلش نند نوعی حافظه‌ی فلش می‌باشد که در هاردهای اس اس دی از آن استفاده می‌گردد و عملکرد ذخیره‌سازی اطلاعات روی هارد اس اس دی دقیقاً مشابه با عملکرد فلش نند است. درواقع عملکرد آن‌ها به صورتی است که به آن‌ها حافظه‌ی غیر فرار می‌گویند و اگر در هنگام ذخیره‌سازی برق قطع شود، اطلاعات حذف نمی‌شود و از دست نخواهد رفت. چیپ های هاردهای اس اس دی، نند یا NAND هستند که هر هارد 64 گیگابایتی اس اس دی، متشکل از 8 چیپ است.

هاردهای اس اس دی از قسمت‌های زیر تشکیل‌شده‌اند:

  • کاور بالایی هارد
  • Interface Connector
  • Cache Chip
  • چیپ کنترلر
  • صفحات NAND Memory
  • کاور پایینی هارد

کنترلر وظیفه‌ی تصمیم‌گیری برای اقدامات اس اس دی را دارد و همان‌طور که گفتیم، اطلاعات روی نند ها ذخیره می‌گردند.

عملکرد حافظه SSD اس اس دی

اس اس دی یا درایو جامد در نندها کار ذخیره‌سازی را انجام خواهند داد. صفحه‌های این هاردهای اس اس دی جوری طراحی می‌گردند که اگر برق قطع شد، بازهم بتوانند به کار خود ادامه دهند و هیچ اطلاعاتی پاک نشود و این‌یکی از ویژگی‌های بسیار خوب هاردهای اس اس دی می‌باشد. اگر به وجود ترانزیستورهای این نوع از حافظه‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که سلول‌هایی که خالی هستند، جایی برای ذخیره شدن اطلاعات می‌باشند و کنترلر اس اس دی وظیفه دارد که آن‌ها را تشخیص داده و اطلاعات را به سمت آن‌ها بفرستد. فلش نندها نیز صفحه‌هایی هستند که توری شکل می‌باشند و تعدادی از آن‌ها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و یک بلوک را می‌سازند. ظرفیت هرکدام از این بلوک‌های اس اس دی، ۲۵۶ کیلوبایت اطلاعات است. سرعت هاردهای اس اس دی بسیار بالا است و چون‌که در هنگام نوشتن به کنترل اطلاعات و سلول‌ها و پیدا شدن فضاهای خالی نیاز است، پس کمی سرعت آن‌ها کمتر می‌شود، ولی به‌طورکلی سرعت آن‌ها از هاردهای اچ دی دی خیلی بالاتر است.

عملکرد حافظه SSD اس اس دی
عملکرد حافظه SSD اس اس دی

انواع هاردهای اس اس دی ssd کدامند

در این مطلب تا اینجا متوجه شدید که SSD چیست و شیوه عملکرد آن چگونه است. انواع هاردهای اس اس دی عبارتند از:

  • SSD 2.5
  • SATA
  • 2

ویژگی‌های مثبت هارد SSD اس اس دی

هاردهای اس اس دی ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که همین ویژگی‌های بسیار کارآمد سبب شده که در مدت کوتاهی طرفدارن خیلی زیادی را جذب کند. مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت هاردهای اس اس دی عبارتند از:

  • سرعت بالاتر نسبت به هاردهای اچ دی دی

هاردهای اس اس دی SSD در مقابل هارد های HDD اچ دی دی سرعت بیشتری دارند و سرعتی‌ترین هارددیسک 15k نیز در برابر هاردهای اس دی دی و فلش نندهای آن توانایی رقابت ندارند.

  • مقاوم در برابر ضربه‌های شدید

با توجه به اینکه در طراحی و شیوه‌ی ساخت این نوع از حافظه‌ها دیسک‌های چرخان و یا متحرکی وجود ندارد، مقاومت آن‌ها در مقابل ضربه‌های شدید بسیار خوب است و اگر ضربه‌ای به آن‌ها بخورد اطلاعات آن‌ها از دست نمی‌رود.

  • کم‌صدا بودن دیلی های آن

حافظه‌های اس اس دی نسبت به دیگر انواع و رقبای خود در بازار، صدای بسیار کمتری دارند.

  • کم‌مصرف بودن

کم‌مصرف بودن هاردهای اس اس دی یکی از مزیت‌ها بسیار خوب آن‌ها است. هاردهای اچ دی دی به دلیل اینکه قطعه‌های مکانیکی را جابجا می‌نمایند، انرژی خیلی بیشتری را در مقایسه با میزان کم جریان الکتریکی که از سلول‌های اس دی دی منتقل می‌شود، نیاز دارد.

  • دوام بیشتر

دوام هاردهای اس اس دی و هاردهای اچ دی دی برای مقایسه کردن کمی سخت است. قطعه‌های مکانیکی هاردهای اچ دی دی در مقایسه با اس دی دی‌ها بیشتر آسیب‌پذیر هستند، درصورتی‌که تکنولوژی‌های جدید به صورتی است که هارد ها در برابر ضربه مقاوم هستند. اس دی دی‌ها این قابلیت را ندارند که برای طولانی‌مدت بدون نشتی خاموش شوند، اما اچ دی دی‌هایی که خاموش باشند این قابلیت رادارند که در محیط هایی که تحت کنترل محیط‌زیست است، باقی بمانند و دوام آورند. دوام هاردهای اس دی دی با توجه به هوش ذخیره‌سازی که به کنترلر اضافه‌شده است، در حال پیشرفت می‌باشد. درواقع این پیشرفت هاردهای اس دی دی آن‌ها را در مقابل خراب شدن یا نشتی محافظت کرده و کد تصحیح شدن خطا یا ECC و جمع‌آوری کردن زباله و ذخیره کردن خواندن و نوشتن را هم شامل می‌شود.

ویژگی‌های مثبت هارد SSD اس اس دی
ویژگی‌های مثبت هارد SSD اس اس دی

خصوصیت‌های منفی هاردهای SSD

  • عدم بازیابی اطلاعات

از ویژگی‌های منفی هاردهای اس اس دیف عدم بازیابی اطلاعات است، هنگامی‌که هارد خراب می‌شود. در هارد های اچ دی دی اما این قابلیت در شرایط خاصی وجود دارد.

  • دفعات زیاد نوشتن

یکی از ویژگی‌های منفی دیگر این هاردهای اس دی دی، دفعات زیاد نوشتن است که جهت نوشتن باید داده‌های دیگر را پاک کرد به همین علت است که سرعت خواندن آن از نوشتن بالاتر است.

  • ظرفیت کمتر

ظرفیت هاردهای اس اس دی در مقایسه با اچ دی دی‌ها کمتر است ولی در آینده این قابلیت هم به آن‌ها اضافه می‌گردد.

  • کم شدن میزان سرعت

هاردهای اس اس دی پس از یک مدت سرعت آن کم می‌شود و اگر اطلاعاتی که داخل آن‌هاست زیاد شود کمی سرعت آن کمتر می‌شود.

خصوصیت‌های منفی هاردهای SSD
خصوصیت‌های منفی هاردهای SSD

شیوه نگهداری از هارد اس دی دی

هاردهای اس دی دی به دلیل اینکه در مقابل ضربه‌های شدید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند، نگهداری کردن از آن‌ها سخت نیست، اما چون قیمت بالاتر و سایز کوچک‌تری دارند، باید در نگهداری از آن‌ها دقت کرد.

در ین مطلب توضیح دادیم که SSD چیست و چگونه کار می‌کند. اگر قصد خرید هاردهای اس اس دی را دارید، بدانید که عملکرد آن‌ها نسبت به هاردهای اچ دی دی بالاتر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *