Ping چیست

دستور Ping چگونه کار می‌کند

در واقع Ping در شبکه یک دستور در خط فرمان است که برای ارزیابی و به نحوی عیب‌یابی در شبکه استفاده می‌شود. با این دستور می‌توانیم بفهمیم آیا کامپیوتر موردنظر در شبکه وصل است یا نه و حتی می‌توانیم فاصله فیزیکی تا کامپیوتر مورد را نیز تخمین بزنیم. پس دستور پینگ از دستورات بسیار پرکاربرد برای شبکه کاران است که از پروتکل ICMP در کنار IP استفاده می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به‌طور کامل توضیح دهیم Ping چیست.

معرفی Ping

Ping عبارت است از Packet InterNet Groper است به‌عبارتی‌دیگر ping به معنای ارسال سیگنال به هاست برای دریافت پاسخ است. به‌طورکلی ما دستور پینگ را برای دو منظور استفاده می‌کنیم. هدف اول برای فهمیدن این‌که آیا کامپیوتر و در اینجا یعنی هاست در دسترس است و به‌طور دقیق‌تر به شبکه وصل است و در شبکه دیده می‌شود یا نه و هدف دوم: سرعت ارسال و دریافت اطلاعات را با کمک مدت‌زمان دریافت پاسخ را اندازه بگیرد است.

همان‌طور که متوجه شدید ping یکی از مهم‌ترین دستورات برای تست و عیب‌یابی است زیرا مدت‌زمان ارسال داده از کامپیوتر یا هاست شما، همچنین زمان سپری‌شده از زیرساخت‌های مختلف اینترنت که در مسیر رسیدن به مقصد است به‌علاوه زمان رسیدن به کامپیوتر مقصد و در آخر پاسخ و بازگشت به منبع را اندازه می‌گیرد.

دستور Ping چگونه کار می‌کند

پس‌ازاینکه متوجه شدیم Ping چیست باید بدانیم چطور کار می‌کند. وقتی دستور پینگ را می‌زنیم بسته‌ای ۳۲ یا ۵۶ بایتی ارسال می‌شود. این سیگنال شامل درخواست echo است. اگر کامپیوتر مقصد در دسترس باشد، بسته دیگری به نام Reply در پاسخ برمی‌گرداند. زمان پینگ زمان رسیدن بسته به مقصد و بازگشت پاسخ به فرستنده را نشان می‌دهد با واحد میلی‌ثانیه اندازه گرفته می‌شود. خروجی دستور ping بستگی به نوع سیستم‌عامل شامل موارد زیر است:

  • IP آدرس مقصد
  • ICMP Sequence Number
  • Time to live TTL
  • Round-trip time
  • Payload size
  • تعداد بسته‌های گم‌شده در پروسه ارسال و دریافت
دستور Ping چگونه کار می‌کند
دستور Ping چگونه کار می‌کند

 

تست سرعت با ping

تأخیر یا Latency، عددی است که زمان تأخیر در اینترنت را به میلی‌ثانیه اندازه می‌گیرد. هر چه این عدد بیشتر باشد یعنی تأخیر در ارسال اطلاعات در شبکه بالاتر است. دربازی‌های آنلاین این عدد باید کمتر از ۳۰ میلی‌ثانیه باشد اما درگشت گذار اینترنت زیر صد میلی‌ثانیه باید باشد. به همین منظور بر اساس سرعت شرایط زیر را می‌توانی داشته باشیم

۱. کمتر از ۳۰ ms بهترین زمان پینگ و ایدئال برای همه کارها مخصوصاً بازی‌های آنلاین است.

۲. بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌ثانیه، زمان پینگ متوسطی است و همچنان برای بازی آنلاین حد خوبی تلقی می‌شود.

۳. بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه، زمان پینگ تقریباً کمی است و در اینجا عدم سرعت مناسب دربازی‌ها قابل‌نمایش است.

۴. بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌ثانیه، زمان پینگ کمی است ولی برای گشت گذار در اینترنت خوب است اما برای بازی آنلاین مناسب نیست.

۵. قبل از ۵۰۰ میلی‌ثانیه، زمان پینگ بیشتر از نیم ثانیه روی همه‌ی درخواست‌ها تأخیر ایجاد می‌نماید؛ و معمولاً کندی بشدت قابل‌توجه است و این پینگ موردقبول هیچ کاربردی از اینترنت حتی گشت گذار نیست.

نحوه اجرای ping در ویندوز

در قسمت سرچ پایینی عبارت run را تایپ و برنامه آن را باز می‌کنیم. سپس مجدداً cmd را تایپ کنید تا پنجره cmd که همان محیط فرمان است باز شود. بعد دستورات پینگ را باید تایپ کنیم.

مثالی از دستور ping

در ساده‌ترین شکل استفاده از آن به همراه IP آدرس و یا Domain Name یا همان اسم سایت است. مثلاً ping ای پی 192.168.1.10 این آی پی آدرس می‌تواند متعلق به پرینتر یا سوئیچ یا روتر و یا هر هاست دیگری در شبکه باشد. مهم این است که این هاست و یا کامپیوتر دارای IP است. همچنین می‌توانید دستور ping google.com را بگیرید و ببینید سرعت شما برای اتصال به سرورهای گوگل چقدر است.

مثالی از دستور ping
مثالی از دستور ping

پارامترهای دستور ping

دستور Ping هم همانند دیگر دستورات cmd دارای سوئیچ‌ها و پارامترهایی است که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. برای درج این پارامترها باید بعد از دستور پینگ فاصله گذاشته و عبارت – و سپس کاراکتر هر پارامتر را درج کنیم

این پارامترها عبارتند از:

Ping –۴: پینگ ای پی ها با نسخه ۴ که عمده‌ای پی ها این نسخه هستند مثل ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۰

Ping –۶: پینگ برای ای پی‌های نسخه ۶

Ping –a: کاربرد آن در به دست آوردن Computer Name کامپیوتر مقصد است: Ping –a 192.168.1.1

Ping –t: پینگ کردن همیشگی که فقط با قطع برق یا بستن پنجره خط فرمان یا فشردن دکمه‌ای Crtl و C پایان می‌پذیرد: Ping –t 192.168.1.1 برای مثال زمانی که یک سرور قطع است می‌توانیم از این دستور استفاده کنیم تا زمانی که مجدداً وصل شد ما متوجه شویم.

Ping –n: به‌صورت پیش‌فرض ۴ بسته در پینگ ارسال می‌شود. با این دستور می‌توانیم این تعداد را تغییر دهیم. این پینگ مانند دستور قبلی می‌باشد اما تعداد پینگ را مشخص می‌کنیم: Ping –n 7 192.168.1.10

Ping –l: تغییر حجم بسته ارسالی مثلاً ۵۰ بایت: Ping –l 50 192.168.1.10

ترکیب پارامترها

به‌منظور اینکه با دستور پینگ ۱۶ بسته ۴۲ بایتی را به کامپیوتری در شبکه ارسال کنیم و نام آن کامپیوتر را بخواهیم دستور ping -a 192.168.1.10 -l 42 -n 16 را در پنجره خط فرمان تایپ کنیم. خروجی این دستور نام کامپیوتر مقصد را با ارسال کردن ۱۶ بسته ۴۲ بایتی ارائه می‌کند.

درصورتی‌که پیام Time out را دریافت کنید یعنی آن هاست و یا کامپیوتر یا وجود ندارد و یا قطع است.

ping 127.0.0.1 چیست

کامپیوترها از آدرس‌هایی تحت نام IP برای برقراری ارتباط در شبکه چه اینترنت و چه شبکه داخلی استفاده می‌کنند اما یکسری آی پی آدرس وجود دارند که رزرو هستند و مصارف خاص دارند برای مثال IP آدرس ۱۲۷.۰.۰.۱ است. این آدرس به‌عنوان آدرس لوک بک Lookback یا لوکال هاست شناخته می‌شود. این آدرس در واقع به همان کامپیوتری که با آن کار می‌کنید و دستور پینگ را می‌دهید اشاره دارد.

ping 127.0.0.1 چیست
ping 127.0.0.1 چیست

ping 8.8.8.8 چیست

معمولاً دستور ping 8.8.8.8 برای تست برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می‌شود. اگر نتیجه این دستور Time out باشد ارتباط شما با اینترنت قطع است.

حالا چرا از دستور ping 8.8.8.8 استفاده می‌شود؟ چون آی پی سرور DNS گوگل است که همیشه آنلاین است درنتیجه برای تست برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می‌شود. آی پی دیگر گوگل که می‌شود استفاده نمود ping 8.8.4.4 می‌باشد.

ping 4.2.2.4 چیست

دستور ping 4.2.2.4 مانند دستور ping 8.8.8.8 به جهت تست کردن ارتباط با اینترنت استفاده می‌گردد. دستورات دیگری که برای این کار می‌توان استفاده کرد عبارتند از:

  • ping 4.2.2.1
  • ping 4.2.2.2
  • ping 4.2.2.3
  • ping 4.2.2.5
  • ping 4.2.2.6

ping در مودم چیست

برای Ping کردن مودم، در پنجره خط فرمان که با تایپ در پنجره Run باز می‌شود دستور پینگ را به همراه آی پی مودم وارد کنیم. آی پی پیش‌فرض مودم‌ها معمولاً ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است.

در این مقاله توضیح دادیم که Ping چیست و دستورهای پینگ را بررسی کردیم. برای اینکه بهتر متوجه شوید پینگ چیست مطلب را بخوانید.

ping در مودم چیست
ping در مودم چیست

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *