گوگل سرچ کنسول چیست؟ Google search console

گوگل سرچ کنسول چیست؟ Google search console

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که در مورد گوگل سرچ کنسول چیزی به گوشش نخورده باشد. گوگل سرچ کنسول یکی از مباحث مهمی است که می‌خواهیم در ادامه شمارا بیشتر و عمیق‌تر با مفهوم آن آشنا کنیم.

محک زدن عملکرد سایت شما می‌تواند به شما کمک کند دیدگاه‌هایی از بازدیدکنندگان خود جمع‌آوری کنید تا بفهمید چه چیزهایی برای آن‌ها مهم است، چگونه محتوای سایت شمارا پیدا می‌کنند و محتوای سایت شما در نتایج گوگل چگونه نمایش داده می‌شود.

این پلتفرم که در اصل یکی از ابزارهای وبمستران است، پلتفرمی است آزاد که هرکسی که وب‌سایتی از آن خود دارد می‌تواند از دریچه‌ی گوگل به سایت خود نگاه کند و ببیند که گوگل سایت او را چگونه می‌بیند و چگونه به‌طور طبیعی حضور آن را بهینه‌سازی می‌کند. این عملیات شامل بازدید از دامنه‌های مرتبط با سایت شما، میزان نتایج سرچ، میزان ریسپانسیو بودن سایت شما در تلفن همراه و مانند آن، جستجوها و صفحات پرترافیک می‌شود.

گوگل سرچ کنسول چگونه در مدیریت سایت به شما کمک می‌کند

Google search console انبوهی از اطلاعات از سایت‌های مختلف، به‌ویژه سایت‌هایی که در مورد برندها و سایت‌های تجاری هستند. این می‌تواند به شما کمک کند بفهمید که مردم چه عباراتی برای سرچ سایت شما استفاده می‌کند و همچنین می‌توانید سایت خود را آنالیز کرده و پارامترهای مهمی به‌عنوان‌مثال، سایت شما چه رتبه‌ای در گوگل دارد، چند بار کلیک می‌شود و چه برداشتی از آن می‌شود را بفهمید.

شما همچنین می‌تواند از GSC استفاده کرده تا سایت خود را برای مسائل فنی پیمایش کنید تا خیالتان راحت شود که صفحات شما به‌طور مدام در حال ایندکس شدن است.

GSC همچنین ایمیل‌هایی را به‌عنوان اخطار برای شما می‌فرستند تا اگر مشکلی در سایت پیش‌آمده شما از آن اطلاع پیدا کنید و همچنین شما نیز می‌توانید پس از رفع مشکل، گوگل را مطلع نمایید.

خصوصیاتی که در بالا گفته شد فقط خصوصیات پایه بود، اما این خصوصیات، حیاتی‌ترین قسمت‌های نگه‌داری سایت شما هستند که به ادامه و آینده تجارت شما کمک می‌کنند.

نحوه نصب گوگل سرچ کنسول روی وب‌سایت

برای شروع با گوگل سرچ کنسول، به قسمت GSC landing page رفته روی گزینه start now کلیک کنید. بعدازآن باید یا به اکانت گوگل خود وارد شوید یا اکانتی برای خود در گوگل بسازید. اگر اولین بار است که به گوگل سرچ کنسول وارد می‌شوید، از شما پرسیده می‌شود که دامنه‌ای با چه ویژگی‌هایی یا دوست دارید لینک شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اگر دامنه را انتخاب کنید می‌توانید نگاهی قابل‌درک از عملکرد سایت خود و ویژگی‌هایی نظیر نظارت بر تمام لینک‌ها و زیر دامنه‌ها در هر دو HTTP و HTTPS داشته باشید.

از طرف دیگر اگر لینک با ویژگی‌های مدنظرتان را انتخاب کنید، فقط می‌توانید آدرس‌هایی با پیشوندهایی خاص را مشاهده کنید. این می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد اگر به دنبال پوشه‌هایی فرعی باشید.

نحوه نصب گوگل سرچ کنسول روی وب‌سایت
نحوه نصب گوگل سرچ کنسول روی وب‌سایت

تائید یا VERIFICATION

گوگل سرچ کنسول یک سایت پر از اطلاعات تنظیماتی است که شما نمی‌خواهید کسانی که تائید نشده و یا احراز هویت نشده‌اند به آن دسترسی داشته باشند.

به همین خاطر، به‌عنوان بخشی از کار، گوگل فرم تائید و اهراز هویت را قرار داده است. اضافه کردن دامنه‌ای جدید به سایتتان نیازمند این است که ابتدا به‌عنوان صاحب سایت اهراز هویت شده و یک DNS را در قسمت نام شرکت ارائه‌دهنده دامنه خود وارد نمایید. این قسمت ازجمله روش‌های وریفای مؤلفه‌های دامنه است.

بعدازاینکه دامنه‌تان اضافه شد

چک کنید که ثبت‌نام دامنه شما در منو کشویی که در بالای صفحه قرار دارد نمایش داده شود. اگر وجود داشت، آن را انتخاب کرده تا عملیات خودکار تائید صورت پذیرد.

اگر ثبت‌نام دامنه شما در لیست وجود نداشت، شما باید آن خط نوشته را کپی کرده (کاراکترهایی که در کنار گزینه COPY وجود دارند) را کپی کرده و دستورالعمل وریفای دامنه برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خاص را دنبال کنید.

اگر تائید دامنه شما به‌طور ابتدایی صورت نگرفت، گوگل به شما پیغامی می‌دهد که بعداً دوباره تلاش کنید، چراکه تغییرات ممکن است چند ساعت بعد بتواند اعمال شود.

اگر شما به‌جای مؤلفه‌های دامنه، خواستید مؤلفه‌های آدرس با پیشوند را ثبت کنید، پس باید به‌عنوان صاحب سایت، با آپلود یک فایل HTML، تگ‌های HTML، کدهای رهگیری گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، متد نام شرکت ارائه‌دهنده دامنه که در بالا اشاره کردیم و …سایت خود را به تائید درآورید.

مهم‌ترین خصوصیات گوگل سرچ کنسول

وقتی‌که شما به‌عنوان مالک سایت اهراز هویت شدید، می‌توانید به GSC دسترسی داشته باشید.

چیزی ماند تصویر زیر در صفحه شما نمایان می‌شود.

4 قسمت دائمی، عملکرد، پوشش، تجربه و بهبود می‌باشند. اگر شما می‌خواهید که گوگل سرچ کنسول را در سایت خود به کار ببرید باید با این قسمت‌ها و گزارش‌ها آشنا شوید.

مهم‌ترین خصوصیات گوگل سرچ کنسول
مهم‌ترین خصوصیات گوگل سرچ کنسول

گزارش‌ها عملکرد

تب اجرا یا عملکرد که در قسمت چپ پنل گوگل سرچ کنسول واقع‌شده، اطلاعاتی را به شما نشان می‌دهد که می‌تواند برای باخبر کردن از استراتژی دیجیتالی شما به کار گرفته شود. ازآنجایی‌که گزارش عملکرد جزو ابزارهایی انعطاف‌پذیر هستند، ما از قسمت کاربران SEARCH ENGINE LAKN NEWSLETTER برای تجربه بیشتر در این زمینه می‌توانیم استفاده کنیم.

در ادامه نظر یکی از آن‌ها را نقل‌قول می‌کنیم:

به نظر من یکی از بهترین فواید موردعلاقه من در سرچ کنسول، عملکرد آن در نتایج سرچ است. کلمات کلیدی مفهومی، کلیک‌ها و داده‌های قابل‌نمایش، به من این امکان را می‌دهد که روی موقعیت جستجوهای کاربران در صنایعی که به‌طور قابل‌توجهی اجرای جستجوی کلمات کلیدی برای آن‌ها سخت است، تأکید بیشتری داشته باشم. این ویژگی همچنین به من در تشخیص‌ ترندها و حتی بیشتر، در توسعه دادن ایده‌های محتوایی مبتنی برداده ها داشته باشم.

عیب‌یابی با گوگل سرچ کنسول

گزارش‌ها تب پوشش و بهبود، به شما اطلاعاتی را می‌دهند تا با کمک آن‌ها بتوانید مشکلات ایندکس شدن سایت خود را برطرف نمایید. علاوه بر آن، گوگل سرچ کنسول به شما لینک بازرسی و همچنین گزارش‌هایی جهت اقدامات دستی ارائه می‌کند بتوانید مشکلاتی را که باعث عدم نمایش شما در سرچ گوگل می‌شود را برطرف نمایید.

عیب‌یابی با گوگل سرچ کنسول
عیب‌یابی با گوگل سرچ کنسول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *