گیت و گیت هاب چیست

گیت و گیت هاب چیست

امروزه برنامه نویسی و کدنویسی به یکی از پول ساز ترین شغل های دنیا تبدیل شده و هر روزه با پیشرفت فراوانی همرا است. اگر شما علاقه مند به برنامه نویسی باشید و برای یادگیری آن قدم هایی را برداشته باشید، می دانید که برنامه نویسی و کد نویسی یکی از دشوارترین کارهای ممکن است. کد نویسی به تجربه، تمرین و ازمون و خطای بسیاری نیاز دارد. برا اینکه بتوانید به یک کد نویس ماهر تبدیل شوید باید کد های بسیاری را نوشته باشید، دائما در حال تمرین باشد و از هزاران آزمون و خطا تنها یک تجربه ی کوتاه را به دست آورید. با این حال گاهی در برنامه نویسی هم نیاز به پشتیبانی دارید. گاهی برخی از کدها نیاز دارند که بررسی و پایش شوند و سپس مورد استفاده قرار بگیرند. نیاز دارید که کسی که قبل از شما تجربه ایی را کسب کرده و از ازمون و خطاهای بسیار آن را به دست آورده در اختیار شما قرار دهد؛ تا راهی که پیش رو دارید اندکی کوتاه شود و زودتر به نتیجه برسید. در این مقاله متوجه می شویم که گیت و گیت هاب چیست و چه تاثیر و نقسی در کد نویسی دارد؟

گیت (Git) چیست؟

گیت یک نرم افزار کنترل برای کد هایی است که توسط شما نوشته شده است. توسط گیت تاریخچه ی تغییراتی که روی کد اعمال کرده اید ثبت می شود. به عبارتی شما به تمامی تغییراتی که روی کد اعمال کرده اید دسترسی دارید و در تمامی مراحلی که در حال تغییر کد هستید می توانید به ورژن های قبلی کد برگردید. به وسیله ی گیت شما می توانید تغییرات و کد هایی که توسط سایر کد نویسان در آن وجود دارد را نیز ببینید و آن ها را با هم ترکیب و ادغام کنید. گیت، یک نرم افزار اپن سورس است که شما به تمامی سورس ها و کد ها دسترسی دارید. گیت می تواند پشتیبان شما در تمامی مراحل کد نویسی باشد. برنامه نویسان، گیت را به عنوان یک منبع کنترل نسخه می شناسند و توسط آن بدنه و پیکر کد ها را کنترل می کنند.

از گیت می توانید به صورت محلی( روی سیستم های کامپیوتر و لپ تاپ شخصی) و آنلاین بر روی وب سایت ها و بصورت گروهی استفاده کرد. برای استفاده آنلاین از گیت باید در گیت هاب شرکت کنید و با آن اشنا باشید که در ادامه، گیت هاب را توضیح خواهیم داد.

استفاده از گیت به چه صورت است؟

پس از اینکه با گیت اشنا شدید، باید با شیوه ی کارکرد ان نیز آشنا شوید. کار کردن با گیت به دو صورت است؛

  • خط فرمان (command line) که با استفاده از سیستم عامل انجام می شود.
  • رابظ های گرافیکی (GUI) که با استفاده از نرم افزار ها انجام می شود.

یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با گیت وجود دارد، مخزن ها هستند. مخزن های گیت، در واقع عبارتند از تمامی کدها، فایل ها و پروژه هایی که انجام داده اید. پوشه هایی که برای منابع گیت استفاده می شوند، با پسوند .git ذخیره می شوند که شامل تمامی دیتا ها هستند.

استفاده از گیت به چه صورت است؟
استفاده از گیت به چه صورت است؟

از قابلیت های منحصر به فرد نرم افزار گیت می توان به دو قابلیت زیر اشاره کرد:

  • قابلیت شاخه زنی (Branches)
  • قابلیت ترکیب و ادغام کردن( Merging)

با این دو ویژگی کاربردی گیت می توانید به راحتی از کدها شاخه زنی کنید و کد ها و پروژه های جدید بسازید. کد ها را با یکدیگر ترکیب کنید.  به سیله ی این دو قابلیت شما می توانید برای کد زنی با دیگر برنامه نویسان همکاری داشته باشید و پروژه های جدید را بسازید. اگر حین انجام یک پروژه، پروژ] ی دیگری به شما پیشنهاد شود شما می توانید پس از انجام کار فعلی به شاخه ی اصلی برگردید و پروژه ی جدید را انجام دهید.

و یا اینکه می توانید چندین کد را با هم ترکیب کنید و کد و پروژه ی جدید بسازید و د فایل های خود قرار دهید. هیچ تداخلی میان پروژه های شما به وجود نمی آید. اگر نقصی در کدزنی شما وجود داشتته باشد به وسیله ی گیت می توانید ان را به راحتی تصحیح کنید.

گیت هاب چیست؟

گیت هاب(Github) در واقع یک کلاب و انجمن بزرگ است که بصورت آنلاین تشکیل می شود. برنامه نویسان بسیاری در سراسر جهان در گیت هاب گرد هم آمده اند تا با کمک به یک دیگر، کد های کنترل شده ایی را ارائه دهند. در گیت هاب شما می توانید به عنوان یک توسعه دهنده  کد نویس با دیگر کد نویسان مشارکت های گروهی داشته باشید. برنامه نویسان در گیت هاب، پروژه های گروهی انجام می دهند، کد ها را با یکدیگر ادغام می کنند و کد جدید می سازند. در گیت هاب می توانید از دیگر افراد در مورد پیکر و ساختار اصلی کد مشاوره بگیرید و از تجربیات دیگر برنامه نویسان برای نوشتن کدهای بهینه استفاده کنید.

در گیت هاب می توانید روی نسخه های قدیمی یک نرم افزار کار کنید نسخه ی جدید بسازید بدن اینکه ایرادی در ورژن قبلی ایجاد شود. بهترین ویژگی گیت هاب، ارتباط با برنامه نویسان دیگر و انچام پروژه های گروهی است. بنابراین می توان  گفت گیت هاب علاوه بر اینکه آزمون و خطای شما در کد زنی را کاهش می دهد و شما را زود تر به نتیجه ی ایده آل می رساند. گیت هاب نه تنها به تجربیات شما می افزاید بلکه میتوانید با تعامل بهتر و نتیجه های گروهی و سریعتر در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

دلیل استفاده از گیت و گیت هاب چیست
دلیل استفاده از گیت و گیت هاب چیست

دلیل استفاده از گیت و گیت هاب چیست

انجمن گیت هاب یکی از بهترین انجمن های موجود آنلاین است که مزایای زیادی در استفاده از آن وجود دارد. کد نویسان در سراسر جهان به دلایل زیادی از گیت هاب استفاده می کنند و این دلایل برای هرکسی متفاوت است. تعدادی از مزایای گیت هاب را در ادامه با هم بررسی می کنیم:

  • اولین و اساسی ترین دلیل برای استفاده از گیت هاب، همکاری و ارتباط با دیگر برنامه نویسان است. به وسیله ی گیت هاب شما می توانید با برنامه نویسان بسیاری در سراسر جهان آشنا شوید، از تجربیات آن ها استفاده کنید و با آن ها در پروژه های جدید همگاری کنید.
  • یکی دیگر از دلایل جذاب استفاده از گیت هاب این است که می توانید کد ها را تست و کنترل کنید و در درست بودن ان ها اطمینان حاصل کنید. در صورت اشتباه بودن کد ها ان ها از اول باز نویسی کنید یا ترکیب کنید و شاخه های جدید به ان ها اضافه کنید.
  • گیت هاب یک دنیای وسیع از تجربیات و دانش هزاران برنامه نویس در سراسر دنیا است که می توان از ان ها استفاده کنید. اگر به اندازه ی کافی وقت بگذارید و از تجربیات دیگران بهره بگیرید، در برنامه نویسی و پروژه هایتان به اندازه زیادی پیشرفت کنید و موفق شوید. در اقع استفاده از گیت هاب نه تنها بر تجربیات و دانش شما می افزاید، بلکه باعث سود آوری و درآمد بالا برای شما می شود.
  • ویژگی اوپن سورس بودن گیت هاب بسیار کارایی بالایی در مشارکت شما با افراد دیگر دارید. به وسیله ی این ویژگی شما می توانید کدهایی که نوشته اید را با برنامه نویسان به اشتراک بگذارید و با همکاری آن ها ان را کنترل و تصحیح کنید.
  • به وسیله ی گیت هاب می توانید با مشارکت بقیه پروژه های گروهی انجام دهید و برای انجام پروژه های بعدی، رزومه ی قوی داشته باشید.

بنابراین می توان به این نتیجه برسید که در اولین فرصت در گیت هاب عضو شوید و به این دریای علم و دانش بپیوندید.

نحوه ی عضویت در گیت و گیت هاب چیست
نحوه ی عضویت در گیت و گیت هاب چیست

نحوه ی عضویت در گیت و گیت هاب چیست

پیوست به گیت هاب شاید سخت به نظر برسد اما کار ساده ایی است. تنها کافی است که با اقدامات آن آشنا باشید.

  • ساخت اکانت: برای عضویت در گیت هاب، می توانید به راحتی یک اکانت بسازید و وارد محیط گیت هاب شوید. شما می توانید به صورت رایگان از امکانات آن استفاده کنید اما در ورژن رایگان گیت هاب امکانات کمی محدود است. یکی از محدودیت های اکانت رایگان گیت هاب این است که شما می توانید جز خودتان تنها به سه نفر دیگر اجازه ی دسترسی به کدهایتان را بدهید.
  • نرم افزار گیت را در گوگل سرچ کنید و آن را بر روی سیستم خود نصب کنید. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم گیت یک نرم افزار کنترل گر کد است. به وسیله ی گیت می توانید کدها را کنترل کنید آن ها را با همکاری دیگران تصحیح کنید، ادغام کنید و پروژه های گروهی بگیرید.
  • برای کار کردن در گیت باید مخزن بسازید. در گیت به مخزن ها Repo گفته می شود. رپو یا مخزن ها برای انجام پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در رپو ها کدها، اطلاعات و منابعی که برای انجام یک پروژه استفاده می شود، قرار می گیرند. برای اینکه بتوانید در گیت پروژه بگیرید باید مخزن بسازید و از مخزن ها استفاده کنید.
  • بعد از ایجاد مخزن ها، باید شعه و انشعابات ایجاد کنید. انشعابات زمانی که بخواهید به پیکره ی اصلی یک کد، شاخه های جدید اضافه کنید و پروژه های جدید بسازید.
  • بعد از انشعابات شما باید برای ترکیب و ادغام کد ها pull request ایجاد کنید. این قابلیت به شما توانایی ایجاد کد های جدید به همراه سایر برنامه نویسان می دهد.

گیت هاب یک برنامه ی قوی و کاربردی برای افزایش دانش شما و ایجاد یک رزومه ی قوی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *