هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز

هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز

امروزه راه اندازی وب سایت یکی از مهم ترین کارهایی هست که برای دیده شدن حرفه ها و کسب و کار و یا حتی برای وبلاگ های شخصی انجام می شود. برای راه اندازی وب سایت مسیر مشخصی را پیش رو خواهید داشت که باید طی کنید. یکی از اقدامات لازم و اساسی برای داشتن وب سایت، خرید یک هاست است. حال در این مقاله به طور کامل با هاست و انواع آن ها آشنا می شویم و به مقایسه آن ها می پردازیم. اگر نمی دانید که هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز و درباره تفاوت آن ها هیچ اطلاعی ندارید ، تا انتهای مقاله با روناک هاست همراه باشید.

هاست چیست؟

هاست (Host) به معنای میزبانی است. در واقع هاست میزبان تمامی محتوایی که در وب سایتتان به اشتراک می گذارید، اطلاعات سایت و سیستمی برای مدیریت وب سایتتان است. تمامی محتوای سایت شما که برای کاربران به نمایش می گذارید و اطلاعاتی که برای مدیریت وب سایتتان نیاز دارید روی هاست قرار می گیرد. به عبارتی شما برای ارائه ی وب سایتتان به یک هاست نیاز دارید.

یکی از عواملی که باید در انتخاب هاست مد نظر داشته باشید، سیستم عامل و زبان برنامه نویسی سایتتان است. به طور کلی، هاست ها به دو دوسته ی هاست ویندوزی و هاست لینوکسی تقسیم می شوند. که تفاوت آن ها در سیستم عامل آن ها است و هر کدام وب سایت هایی را پشتیبانی می کنند در دامه با انواع این هاست به صورت کامل تر آشنا می شویم.

هاست ویندوزی چیست؟

هاست ویندوز دارای سیستم عامل ویندوز است و تحت پشتیبانی شرکت مایکروسافت ارائه می شود. هاست یندوز، وب سایت هایی را که دارای سیستم عامل ویندوز هستند را پشتیبانی می کنند. هاست ویندوز فضایی شبیه به سیستم های ویندوزی رایج بر روی کامپیوتر ها را دارد و به همین علت مخاطبان و کاربران همیشگی را برای خود دارد. برای تهیه ی هاست ویندوزی باید هزینه ی بیشتری نسبت به هاست لینوکسی پرداخت کرد. هاست ویندوز تمامی وب سایت هایی که تحت سیستم عامل ویندوز هستند را پشتیبانی می کند و فضایی آشنا و راحت برای کاربر دارد.

هاست لینوکسی چیست؟

هاست لینوکسی دارای سیستم عامل لینوکس است. سیستم عامل لینوکسی اوپن سورس است و برای عموم کاربران رایگان است. رایگان بودن سیستم عامل لینوکس باعث شده هزینه ی کمتری نسبت به هاست ویندوزی دارد و تهیه ی آن برای بسیاری از افراد راحت است. بنابراین اگر می خواهید در شروع راه هزینه های زیادی برای راه اندازی وب سایت نداشته باشید، می توانید از هاست لینوکسی استفده کنید. امروزه با رواج یافتن سایت ساز های آماده مثل وردپرس که بسیار محبوب است، می توان از هاست لینوکسی برای پشتیبانی وب سایت استفاده کرد.

"<yoastmark

در انتخاب یک هاستینگ ویندوزی یا لینوکسی برای وب سایتتان باید به نکات اساسی زیر توجه کنید:

  • سیستم عامل وب سایت از مهم ترین عامل انتخاب هاست برای وب سایت است، طبق سیستم عامل وب سایت هاست خود را انتخاب کنید.
  • زبان برنامه نویسی وب سایت حتما باید توسط هاست شما پشتیبانی شود.
  • دیتابیسی که برای وب سایت استفاده می کنید.
  • امنیت و پایداری هاستینگ
  • هزینه ی ثبت و خرید هاست
  • کنترل پنلی که می خواهید برای مدیریت هاست و وب سایت از آن استفاده کنید.
  • میزان اشنایی و توانایی شما برای کار با هاست

مقایسه هاست لینوکس و هاست ویندوزی

برای مقایسه ی هاست لینوکسی و هاست ویندوزی با هم، باید به بررسی منابع هاستینگ در 7 بخش بپردازیم:

  • وب سرور: بطور کلی وب سرور مجموع فرایندهایی که برای ایجاد وب سایت لازم است را در بر می گیرد و توسط شرکت میزبان ارائه می شود. مهم ترین اصل در وب سرور زبان برنامه نویسی آن است. برای استفاده از یک وب سرور مشخص باید زبان برنامه نویسی که وب سایت شما توسط آن ایجاد شده است را در نظر داشته باشید و طبق آن هاست ویندوزی یا لینوکسی را تهیه کنید. اگر در وب سایت شما از زبان های ASP و net استفاده شده باشد، هاست مناسب برای وب سایت تان هاست ویندوزی است. اگر در برنامه نویسی وب سایت از زبان Perl، Python و PhP استفاده شده باشد، هاست مناسب شما هاست لینوکس است.
  • دیتابیس: هر سروری از دیتابیس مشخصی برای ذخیره و نگهداری اطلاعات خود استفاده می کند. دو نوع دیتابیس داریم که هر کدام در سیستم عامل مشخصی قابل اجرا است, دیتابیس MSSQL و دیتابیس دیتابیس MSSQL تنها در هاست ویندوزی قابل اجرا است، چرا که توسط شرکت مایکروسافت ارائه می شود. دیتابیس MYSQL هم در هاست ویندوزی و هم در هاست لینوکسی قابل اجراست اما در هاست لینوکسی عملکرد و پردازش بهتری دارد. با این حال استفاده از هر دیتابیسی، به تنظیمات و پیکربندی که در سرور انجام می شود دارد.
  • میل سرور: ایمیل و خدمات آن در همه ی سرویس های هاست های متفاوت وجود دارد. در بحث میل سرور تنها تفاوتی که میان هاست ویندوزی و هاست لینوکسی وجود دارد، برنامه های ارائه دهنده ی خدمات ایمیل است. برنامه های ارائه دهنده در هاستینگ ها متفاوت هستند.
  • کنترل پنل: کنترل پنل های متفاوتی برای مدیریت سیستم های هاستینگ وجود دارد. که رایج ترین آن ها CP و directadmin می باشد.  هر کدام از هاست های ویندوزی و لینوکسی توسط کنترل پنل مشخصی به خوبی مدیریت می شوند. اما در مقابل سلیقه ی کاربر و راحتی کاربر با فضای کنترل پنل نیز در انتخاب آن برای هاست موثر است. امروزه کنترل پنل پلسک به یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها تبدیل شده و مخاطبان زیادی را جذب کرده است.پیش از انتخاب کنترل پنل برای هاست خود حتما در نظر داشته باشید که با هاست شما تطابق دارد و تمامی امکانات آن را بررسی کنید. پشتیبانی شرکت ارائه دهنده نیز در انتخاب کنترل پنل تاثیر گذار است.
  • سرعت هاست: از دیگر عوامل مهم در انتخاب هاست سرعت است که باعث مقایسه بین هاست ها می شود. به طور کلی سرعت هاست به سخت افزار ها بستگی دارد و در سیستم های مختلف متفاوت است.
  • قیمت هاست: یکی از عواملی که در تمامی موارد حائز اهمیت است، قیمت می باشد. در مسئله ی خرید هاست و هزینه های راه اندازی وب سایت نیز قیمت دارای اهمیت بسیار است. در بحث قیمت هاست لینوکسی از هاست ویندوزی به صرفه تر است و به طور رایگان ارائه می شود.
  • امنیت: اخرین مورد امنیت هاست است که بسیار اهمیت دارد. امنیت هم مانند دیتابیس به تنظیمات و پیکربندی های وب سرور بستگی دارد. اما درباره ی نظر کاربران در سرعت هاست ویندوزی یا لینوکسی نظراتی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.
مقایسه هاست لینوکس و هاست ویندوزی
مقایسه هاست لینوکس و هاست ویندوزی

هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز؟

حال با تمامی بررسی هایی که انجام دادیم و مقایسه ی میان هاست ویندوزی و هاست لینوکسی؛ شاید این سوال برای بسیاری از کاربران پیش بیاید که آیا هاست لینوکسی بهتر است یا هاست ویندوزی؟ طبق بررسی هایی که انجام شد به طور صریح نمی توان بیان کرد که هاست لینوکسی بهتر است یا هاست ویندوزی. هر کدام از انواع هاست ویندوزی و لینوکسی ویژگی های منحصر به خود را دارند. بنابراین برای استفاده از هر هاست باید شرایط استفاده و ویژگی های لازم برای هاست ویندوزی یا لینوکسی را داشته باشید.

به عنوان مثال اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما PHP است بهتر است که از هاست لینوکسی استفاده کنید، چرا که هاست لینوکسی برای زبان PHP طراحی شده و وب سایت شما را بهتر پردازش می کند.

و یا اگر با فضای ویندوزی بیشتر سر و کار دارید و آشناتر هستید؛ برای راه اندازی وب سایت هاست ویندوزی از هاست لینوکسی بهتر است. اگر شما علاقه مند به استفاده از دیتا بیس MSSQL هستید، هاست ویندوزی بهتر است و اگر می خواهید از  دیتابیس MYSQL استفاده کنید هاست لینوکسی بهتر است.راحتی کار و آشنایی با فضای کنترل پنل نیز می تواند در انتخاب هاستینگ برای شما ایجاد اهمیت کند.

چرا از نظر کابران هاست لینوکس بهتر از هاست ویندوز است؟

با توجه به نکاتی که در این مقاله دربارهی هاست ویندوزی و هاست لینوکسی مورد بررسی قرار دادیم؛ متوجه شدیم که هر هاستی ویژگی های منحصر به خود را دارد و نمیتوان به صورت صریح و قاطع بیان کرد که کدام هاست لینوکسی بهتر است یا هاست ویندوزی. چرا که هر هاست برای کاربران مختص به خود و با وب سرور و تنظیمات مشخصی طراحی شده است. با این حال امروزه برخی از کاربران معتقدند که هاست لینوکسی بهتر از  هاست ویندوزی است. برخی از دلایلی که منجر به این اتفاق نظر در بهتر بودن هاست لینوکسی شده است را مورد برسی قرار می دهیم:

  • قیمت: هاست لینوکسی یک هاست رایگان است که بصورت رایگان و راحت در اختیار عموم کاربران قرار می گیرد. این مسئله به تنهایی می تواند بسیاری از افراد را به سمت استفاده از هاست لینوکسی بکشاند. با استفاده از هاست لینوکسی شما در ابتدای راه اندازی وب سایت متحمل هزینه های زیاد نخواهید شد.
  • سازگاری هاست لینوکسی با زبان های برنامه نویسی مختلف: هاست لینوکسی با بسیاری از زبان های برنامه نویسی اعم از PHP و پایتون سازگار است. زبان پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که هر روزه افراد بسیاری را برای یادگیری به سمت خود می کشاند. از این رو برای استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون، هاست لینوکسی بهتر از هاست ویندوزی است.
  • اوپن سورس بودن هاست لینوکسی: وب سرور هاست لینوکسی از منابع باز استفاده می کند و به کاربران خود اجازه می دهد به راحتی به منابع دسترسی داشته باشند و در آن تغیر ایجاد کنند. این مسئله نیز برای بسیاری از کاربران جذاب است و بنا بر این دلیل به سمت هاست لینوکسی کشیده می شوند.
  • ساپورت سایت ساز ها مثل ورد پرس از سمت هاست لینوکسی: ورد پرس یک سیستم مدیریت محتواست و امروزه در بین بسیاری محبوب شده است. هر روزه تعداد بسیار بالایی وب سایت با ورد پرس طراحی می شوند. سایت های وردپرسی به دلیل اینکه با زبان PHP نوشته شده اند، توسط هاست لینوکسی بهتر ساپورت می شوند. بنابراین هاست لینوکسی بیشتر از هاست ویندوزی مورد توجه ورد پرس کاران است.
چرا از نظر کابران هاست لینوکس بهتر از هاست ویندوز است؟
چرا از نظر کابران هاست لینوکس بهتر از هاست ویندوز است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *