بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ SMM و اینستاگرام مارکتینگ

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ SMM و اینستاگرام مارکتینگ

همان‌طور که می‌دانید، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بسیار مؤثر است و کارایی بسیار بالایی برای کسب‌وکارهای متفاوت دارد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از مفاهیمی است که به‌صورت گسترده در سطح فناوری و تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی، بسیار کاربردی شده است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها و تبلیغ کردن محصولات و برند آن‌ها مهم است، اما به این صورت نیست که هرطور که تمایل دارید آن را انجام دهید، بلکه اصول و قوانینی دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم. در این مقاله توضیح می‌دهیم بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ SMM و اینستاگرام مارکتینگ چه تأثیری در فروش محصولات کسب‌وکارهای گوناگون دارد.

معرفی بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی یا SMM

مفهوم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM که کوتاه شده‌ی عبارت یا Social Media Marketing است در معنای جذب کردن مخاطبان و تبدیل کردن آن‌ها به خریداران محصولات در شبکه‌های اجتماعی متفاوت مانند اینستاگرام و … است. درواقع شما با تولید محتوا کردن در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انجام دهید و از این طریق کسب‌وکار خودتان را بسیار رونق ببخشید.

فعالیت‌هایی که در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌توانید انجام دهید، همگی از طریق تولید محتوا متنی، تصوری و ویدئویی صورت می‌گرید که یکی از راحت‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید در آن جا محصولات و کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید و از این طریق، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انجام بدهید. هنگامی که مخاطبان هم در این شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند و محتوایی که شما آن را تولید می‌کنید را به اشتراک بگذارند، صفحه شما ترند خواهد شد و افراد بیشتری از آن بازدید می‌کنند. درواقع تولید محتوای خوب و همچنین اشتراک‌گذاری محتوایی که تولید می‌شود، یکی از اصل‌های بسیار مهم در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. هرچه میزان بازدید صفحه شما توسط افراد بیشتری افزایش یابد، تبلیغات شما بیشتر و بهتر نتیجه می‌دهد. فکر کنید که حدود یک میلیون نفر از صفحه شما بازدید می‌کنند؛ پس در این صورت تبلیغات هم نتیجه بهتری دارد.

یکی دیگر از موارد مهم که باید به آن اشاره کرد این است که شما حتماً باید هدف خود را فضای مجازی بدانید و اینکه چه نوع فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی قرار است انجام دهید. اگر یکی از هدف‌های شما سرگرمی مخاطب است، پس قطعاً هدف شما کسب کردن درآمد از شبکه‌های اجتماعی نیست. اکنون به‌صورت کلی با این آشنا شدید که بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ SMM و اینستاگرام مارکتینگ  چه تأثیری در رونق کسب‌وکار در فضای مجازی دارد.

معرفی بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی یا SMM
معرفی بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی یا SMM

بازاریابی شبکه‌ای چه اهمیتی برای کسب‌وکارهای آنلاین دارد

با گسترش یافتن شبکه‌های اجتماعی، افراد زیادی، شاید خود شما هم وقت بسیاری را برای شبکه‌های اجتماعی گوناگون می‌گذارید. تعداد کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارند، هر روز بیشتر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین اهداف شبکه‌های اجتماعی، تعامل دوطرفه است که سبب می‌شود محتوایی که تولید می‌گردد، بیشتر اثر داشته باشد و همچنین تبلیغات و بازاریابی هم در این فرایند رشد بیشتری داشته باشد. پس یکی از دلایلی که اکثر کسب‌وکارها به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند، این است که مخاطبان بیشتری در این فضاها حضور دارند و می‌توانند خیلی راحت با آن‌ها تعامل کنند و از طریق به بهبود عملکرد کسب‌وکار و میزان فروش خود بهتر کمک کنند. البته به این نکته هم توجه کنید که هر برند و کسب‌وکاری باید باتوجه‌به محصولی که می‌فروشد و خدماتی که ارائه می‌دهد، بستر مناسب خود را پیدا کند. به‌طورکلی در این مقاله بررسی می‌کنیم که بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی چیست؟ SMM و اینستاگرام مارکتینگ چه مزایایی دارند.

ویژگی‌های مثبت بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی یا SMM چیست

همان‌طور که پیش‌ازاین هم اشاره کردیم، تبلیغات و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار می‌تواند به کسب‌وکارهای آنلاین کمک کند. در ادامه بخشی از مزایای SMM را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • با مخاطب ارتباط بیشتر و عمیق‌تری برقرار می‌کنید
  • تعامل در شبکه‌های اجتماعی بالاتر است
  • تحلیل کردن رقیبان خود
  • یادگیری از سایر صفحه‌ها و رقیبان
  • افزایش یافتن مخاطبان
  • بالارفتن افزایش ورودی‌های شما از طریق خرید در سایت
  • بهینه‌سازی سایت شما از نظر سئو
  • افزایش یافتن مشتری‌مداری
  • اعتبار کسب کردن برند و محصولات شما
  • هزینه کم و اثربخشی بهتر
  • دست گرفتن بازار و پیشرفت بیشتر
  • شناسایی مخاطبان و مشتری‌ها
  • تولید محتوای باکیفیت‌تر
  • پشتیبانی کردن بهتر مشتریان و در آخر
  • افزایش یافتن تعداد مخاطبان و مشتری‌ها.
ویژگی‌های مثبت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM
ویژگی‌های مثبت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM

انواع مختلف بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست

بازاریابی کردن از طریق شبکه‌های اجتماعی انواعی دارد که آن‌ها را توضیح می‌دهیم. به‌طورکلی می‌توان این به 4 گروه دسته‌بندی کرد که عبارت‌اند از:

  • شبکه‌سازی کردن در شبکه‌های اجتماعی مانند، فیس‌بوک، اینستاگرام
  • میکروبلاگینگ در توییتر
  • اشتراک‌گذاری تصویر در اینستاگرام و اسنپ چت و …
  • اشتراک‌گذاری ویدئو در یوتیوب و فیس‌بوک و …

معرفی اینستاگرام مارکتینگ

شما در گوشی تلفن همراه خود قطعاً چند شبکه اجتماعی دارید که به هرکدام بر اساس نیازی که دارید، به آن‌ها مراجعه می‌کنید. یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی که علاوه بر جنبه سرگرمی، برای خریدن محصولات به آن‌ها مراجعه می‌کنید، اینستاگرام است که در مقاله‌های قبلی به طور کامل درباره این شبکه اجتماعی توضیحاتی را ارائه دادیم.

یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سطح دنیا، اینستاگرام است که حدود 73 درصد از کاربران آن هم ایرانی هستند و به یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. این پلتفرم برای کسب‌وکارهای آنلاین مخصوصاً با شیوع بیماری کرونا، یکی از ویژه‌ترین بسترهایی شد که به فروش محصولات و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ بسیار کمک کرد. هر فردی برای فروش محصول خود می‌تواند در این شبکه اجتماعی فعالیت کند و تولید محتوا کند و محصول و خدمات خود را بفروشد. درواقع با یک برنامه‌ریزی برای تولید محتوای خوب می‌توانید این کار را انجام داده و از این طریق به درآمدهای بسیار خوبی هم دست‌یابید. تولید محتوا کردن برای محصولات و خدمات در اینستاگرام به‌نوعی اینستاگرام مارکتینگ به‌حساب می‌آید.

اگر شما هم تازه به فکر راه‌اندازی‌کردن یک کسب‌وکار کوچک هستید، توصیه ما به شما اینستاگرام است که به‌راحتی و با آسان‌ترین روش‌ها می‌توانید از آن‌ها به درآمد برسید. در فضای اینستاگرام برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید، یک پروفایل بسیار خوب و حرفه‌ای مثلاً لوگوی کسب‌وکارتان را در قسمت پروفایل قرار دهید، یک بایو جذاب، کپشن‌های بسیار خوب؛ مختصر و مفید، استوری‌های بسیار متنوع و سرگرم‌کننده، جذب کردن فالوور، تبلیغات گسترده و کم، ارتباط برقرار کردن با اینفلوئنسرها و در آخر هم همه‌ی این موارد به تولید محتوای جذاب و حرفه‌ای شما بازمی‌گردد. درواقع با رعایت کردن این اصول می‌توانید کار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را شروع کنید. حالا که متوجه شدید بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ SMM و اینستاگرام مارکتینگ کدام هستند، به دیگر شبکه‌های اجتماعی هم می‌پردازیم.

معرفی اینستاگرام مارکتینگ
معرفی اینستاگرام مارکتینگ

توییتر، شبکه اجتماعی محبوب

یکی دیگر از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین مردم، توییتر است که برخی محدودیت‌ها هم در کشور ما برای آن از جمله فیلترینگ وجود دارد. کاربرانی که در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند از همه صنف و شغل و گروهی هستند و بیشتر برای اطلاع یافتن از اخبار روز دنیا و توییت زدن و … به این شبکه اجتماعی مراجعه می‌کنند. درواقع این شبکه اجتماعی بیشتر به‌صورت اخبار محور است. کاربران با توییت زدن و هشتگ زدن و لینک زدن در این شبکه حضور دارند و تبلیغاتی هم در این شبکه صورت می‌گیرد.

لینکدین

یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی هم لینکدین است. این شبکه اجتماعی برای بهبود یافتن عملکرد کسب‌وکار است و فضایی تجاری دارد و هدفی که این شبکه اجتماعی دنبال می‌کند این است که ارتباطی بین شرکت‌ها، کارفرما، صاحبان مشاغل با متخصصان و افرادی که به دنبال شغل هستند، است. این شبکه اجتماعی یکی از مهم‌ترین شبکه‌ها برای رشد کردن مشاغل و کسب‌وکارها است.

فیس‌بوک

یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی که بسیار هم در بین مردم محبوبیت است، فیس‌بوک است که این شبکه هم در ایران با محدودیت‌های فیلترینگ مواجه است و به همین دلیل نسبت به اینستاگرام به‌خوبی نتوانست در ایران رشد کند و محبوب باشد. این شبکه اجتماعی، دارای سیستمی برای تبلیغات حرفه‌ای است که می‌توان آن را یکی از بهترین بسترها برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سوشال‌مدیا مارکتینگ دانست. درواقع این بستر ارتباطی هم بین کسب‌وکارهای مختلف با مردم ایجاد می‌کند.  

بهترین روش ها برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام مارکتینگ چیست

  • پرداخت کردن هزینه‌ای مناسب برای تبلیغات
  • تولید محتوای بسیار خوب در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده کردن از محتواهای ویدئویی جذاب و حرفه‌ای
  • جذب کردن فالوور و مخاطبان خود
  • برندسازی کردن در همه شبکه‌های اجتماعی
  • شناختن مخاطبان خود و رفتار کردن بر اساس علایق آن‌ها
  • تبدیل نمودن مخاطبان خود به مشتری
  • نمایش روزمرگی‌های خود با یک روش تولید محتوای خوب و جذاب
  • تعامل با مخاطبان و مشتری‌ها
  • احترام به مخاطب
  • به‌روز نگه‌داشتن صفحات خود و … .

جمع‌بندی

در این مقاله بیان کردیم که بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ SMM و اینستاگرام مارکتینگ  چیست و چه تأثیری می‌تواند در بهبود کسب‌وکار شما و همچنین افزایش فروش محصولات و خدمات شما داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *