آموزش استفاده از Tmux + Cheatsheet در لینوکس

آموزش استفاده از Tmux + Cheatsheet در لینوکس

 در این آموزش نحوه استفاده از Tmux را به شما آموزش می دهیم . این برنامه ای است که به شما امکان می دهد یک پنجره ترمینال را به چندین پنجره دیگر تقسیم کنید. بنابراین در یک پنجره واحد می‌توانیم چندین نمونه از ترمینال را باز کنیم، مانند صفحه گنو یا Byobu . Tmux برای سرعت بخشیدن به وظایف ترمینال عالی است، به خصوص اگر یک مدیر سیستم هستید و نیاز به مدیریت چند ترمینال در یک دستگاه دارید.

تفاوت بین Tmux در لینوکس و صفحه نمایش

اول از همه، اصطلاح Tmux و GNU screen اصطلاحات مالتی پلکسر ترمینال منبع باز هستند. آنها به شما اجازه می دهند به چندین جلسه ترمینال به طور همزمان در یک پنجره واحد دسترسی داشته باشید. آنها برای اجرای همزمان بیش از یک برنامه خط فرمان مفید هستنداز یک طرف، Tmux به شما اجازه می‌دهد تا جلسه را قطع کنید تا آن را به یک موجودیت بدون هد تبدیل کنید که در پس‌زمینه اجرا می‌شود. همچنین می توانید پنجره ترمینال راه اندازی شده را ببندید. وقتی آماده شدید، می توانید یک پنجره ترمینال جدید باز کنید و دوباره به جلسه در حال اجرا متصل شوید. و از طریق اتصال SSH قابل انجام است.

می توانید جلسه را در رایانه خود قطع کنید، به خانه بروید و به یک رایانه راه دور متصل شوید. وقتی دوباره وصل می‌شوید، می‌توانید جلسه را به پس‌زمینه برگردانید و دوباره به صورت تعاملی از آن استفاده کنید.

از سوی دیگر، فرمان صفحه نمایش (صفحه نمایش)، دارای چندین مزیت است مانند: پایداری (نسخه 1.0 در سال 1987)، رفع مشکلات ترمینال با TERM=screen، اتصال Emacs-ish یکپارچه، جابجایی پنجره های افقی کنترل، و هنگام مخلوط کردن، هر ترمینال متصل می تواند اندازه یک پرواز را تغییر دهد، اما استفاده از نوار وضعیت آن چندان آسان نیست، شما نمی توانید به راحتی متون/سبک های مختلف را برای پنجره فعلی، پنجره های فعال و غیره پیکربندی کنیددر حالی که TMUX می تواند این کار را انجام دهد. عملکردها و تفاوت‌های دیگری در جزئیات وجود دارد، اما به طور کلی Tmux بسیار توسعه‌یافته‌تر از دستور صفحه نمایش است.

نحوه نصب Tmux در لینوکس در اوبونتو یا دبیان

Tmux ابزاری در مخازن رسمی دبیان و اوبونتو است. این امر نصب آن را فوق العاده آسان می کند. برای این کار از APT استفاده خواهیم کرد که مدیر بسته دبیان و اوبونتو است. با تشکر از این مدیر بسته، ما قادر خواهیم بود بدون نگرانی در مورد وابستگی ها، بسته ها را نصب، حذف و به روز کنیم. ابتدا باید از طریق SSH به سرور VPS خود دسترسی داشته باشید . اگر مشکل دارید، آموزش PuTTY  را بررسی کنید .

نصب Tmux به حقوق مدیر نیاز دارد، بنابراین پیشنهاد می کنیم sudo را به دستور اضافه کنید.

برای نصب ابزار این دستور را اجرا کنید:

sudo apt-get install tmux

سپس توصیه می شود نسخه نصب شده را تأیید کنید. این کار با دستور زیر قابل انجام است:

tmux-V

اکنون Tmux به درستی نصب شده و آماده استفاده است.

شروع کار با Tmux در لینوکس

Tmux یک برنامه مبتنی بر جلسه است. یعنی وقتی برنامه را اجرا کردید، یک جلسه جدید باز می کند. در هر جلسه، ممکن است چندین ترمینال وجود داشته باشد زیرا Tmux یک مالتی پلکسر ترمینال است. بنابراین، برای شروع استفاده از Tmux، باید یک جلسه جدید باز کنید. این با استفاده از دستور انجام می شود:

tmux

هنگامی که جلسه راه اندازی شد، همان ترمینال معمولی را خواهیم دید، به جز یک نوار سبز رنگ در پایین. این نوار نشان دهنده جلسه فعال است و اینکه ما از Tmux استفاده می کنیم. همچنین امکان نامگذاری جلسه وجود دارد. برای انجام این کار، هنگام ایجاد یک جلسه، می توانیم دستور زیر را تایپ کنیم:

tmux new -s [session_name]

 مهمترین ابزار Tmux این است که به شما امکان می دهد نمونه های مختلف پایانه ها را در یک پنجره واحد گروه بندی کنید. به عبارت دیگر در یک جلسه. علاوه بر این، ما قادر خواهیم بود به سرعت و به راحتی از صفحه کلید به آنها دسترسی داشته باشیم.

برای پایان دادن به یک جلسه، باید دستور زیر را تایپ کنیم:

exit

استفاده از پیشوندها برای کنترل Tmux در لینوکس

Tmux بر اساس دستوراتی است که وظایف خاصی را انجام می دهند. اما برای اجرای این دستورات ابتدا باید از یک پیشوند استفاده کنید. پیشوند به Tmux می گوید که قرار است دستوری اجرا شود. به طور پیش فرض، پیشوند CTRL+B است .

بنابراین روش صحیح ساخت دستورات در Tmux این است:

<prefix> + Command

یعنی باید کلیدهای CTRL+B و سپس دستور را فشار دهیم. به عنوان مثال، برای ایجاد یک جلسه جدید، دستور C خواهد بود . بنابراین برای ایجاد یک جلسه جدید باید CTRL+B و سپس C – CTRL+B ، C را فشار دهیم .

چند دستور مفید

یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده Tmux این است که می توانیم یک جلسه خاص را “ذخیره” کنیم. به عنوان مثال، اگر از htop استفاده کنیم و از دستور detach ( CTRL+B, D ) استفاده کنیم، وقتی Tmux را مجددا راه اندازی کنیم، متوجه می شویم که فرآیند هنوز در حال اجرا است. این برای اجرای دستورات وقت گیر مانند پشتیبان گیری بسیار مفید است.

بنابراین، می توانیم با تایپ این دستور در خط فرمان، یک جلسه جدید را شروع کنیم:

new tmux

در این جلسه جدید، htop را راه اندازی خواهیم کرد. Htop ابزاری برای نظارت بر منابع سیستم است.

سپس از دستور detach استفاده می کنیم. بنابراین ابتدا با فشردن CTRL+B و سپس دستور D را وارد می کنیم . خواهیم دید که پیام زیر را در ترمینال دریافت می کنیم.

اکنون باید به جلسه “ضمیمه” خود برگردیم. برای این کار دستور زیر را در ترمینال اجرا می کنیم:

tmux attach -t [session_name]

از آنجایی که ما از نامی برای جلسه استفاده نکردیم، از مقدار 0 استفاده خواهیم کرد. دستور به شکل زیر است:

tmux attach -t 0

و ما به جلسه قبلی خود باز خواهیم گشت.

با دستور C می توان چندین جلسه ایجاد کرد . برای پیمایش بین این جلسات از شماره شناسایی استفاده می کنیم. به عنوان مثال، اولین جلسه ای که از ترمینال معمولی ایجاد می کنیم 0 است ، در حالی که اگر جلسه دیگری ایجاد کنیم، شماره 1 است .

CTRL+B, 1

به لطف نوار سبز رنگ در پایین پنجره می توانید جلسه جاری را مشاهده کنید.

با دستور زیر می توانیم ببینیم چند جلسه Tmux باز است:

tmux ls

مدیریت ترمینال

بیایید یاد بگیریم که چگونه ترمینال ها را دستکاری کنیم. می‌توانیم با دستور <پیشوند> یک پنجره را به صورت افقی تقسیم کنیم. این خواهد بود – CTRL + B ”

و برای انجام همین کار اما به صورت عمودی – CTRL+B % .

برای جابه‌جایی بین پایانه‌ها می‌توانیم از دستور – CTRL+B، کلید پیکان (در جهت ترمینال که می‌خواهید بروید) استفاده کنید.

و سپس می توانیم به هر یک از پایانه ها حرکت کنیم. اگر بخواهیم فقط یکی از آنها را ببندیم، باید کلید CTRL+D را فشار دهیم. و سپس می توانیم به هر یک از پایانه ها حرکت کنیم. اگر بخواهیم فقط یکی از آنها را ببندیم، باید کلید CTRL+D را فشار دهیم .

Tmux Cheat sheet یا برگه تقلب Tmux در لینوکس

در نهایت، می‌خواهیم برگه تقلب را به اشتراک بگذاریم که به عنوان مرجع عمل می‌کند:

جلسات

باز کردن یک جلسه جدید:

tmux

باز کردن یک جلسه جدید با نام:

tmux new -s [name]

 باز کردن یک جلسه پیوست:

tmux a #

اگر جلسه Tmux یک نام دارد:

tmux attach -t [name]

 لیست تمام جلسات Tmux:

tmux ls

خروج از ابزار:

exit

 اتمام جلسه:

tmux kill-session -t [name]

مدیریت کردن به پنجره ها با Tmux در لینوکس

  • پنجره جدید <prefix>+cNext
  • پنجره بعدی <prefix>+n
  • فهرست همه پنجره ها <prefix>+w
  • عوض کردن نام یک پنجره <prefix>+w
  • پنجره قبلی <prefix>+p
  • پیدا کردن یک پنجره <prefix>+f
  • بستن یک پنجره یا کیل کردن آن <prefix>+&

جابجایی و مدیریت ترمینالها

  • تقسیم پایانه ها به صورت عمودی <prefix>+%
  • تقسیم پایانه ها به صورت افقی <prefix>+“
  • تغییر به آخرین ترمینال فعال <prefix>+;
  • تغیر ترمینالها <prefix>+o
  • بستن یا کیل کردن ترمینال ها <prefix>+x
  • نشان دادن شماره ترمینال ها <prefix >+q
  • تغییر جهت پلین ها به سمت چپ <prefix>+{
  • تخیر جهت پلین ها به سمت راست <prefix>+}
  • بین ترمینال ها سوییچ کنید <prefix>+arrow key

نتیجه گیری

همانطور که آموختیم، Tmux ابزار مهمی است که به استفاده موثر از ترمینال کمک می کند. مدیریت این ابزار از طریق دستورات انجام می شود. ما ابتدایی ترین و کاربردی ترین آنها را برای کارهای روزانه یاد گرفته ایم. اگر می خواهید در مورد این ابزار بیشتر بدانید، توصیه می کنیم به document آن مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *