آموزش فهرست کردن یا لیست کردن بسته‌های نصب شده در لینوکس اوبونتو

آموزش فهرست کردن یا لیست کردن بسته‌های نصب شده در لینوکس اوبونتو

لیست کردن بسته‌های نصب شده در لینوکس اوبونتو، می‌تواند با چندین روش انجام شود. این مقاله به شما چندین راه برای انجام آن با استفاده از ترمینال نشان می‌دهد.

در لینوکس اوبونتو، می‌توانیم بسته‌های افزودنی مختلفی را براساس نیاز بر روی سرور مجازی‌پردازشی (VPS) خود نصب کنیم. بسته‌هایی مانند Apache، PHP و MySQL با سیستم عامل لینوکس همراه نیستند. با این حال، می‌توان این ویژگی‌های اضافی را با استفاده از بسته‌های مربوطه به‌راحتی نصب کرد. همچنین، می‌توانید نسخه‌ی خاصی را بر روی سیستم عامل لینوکس خود نصب کنید. ممکن است در برخی موارد بخواهید محیطی را از یک دستگاه روی دستگاه دیگری بازسازی کنید. در چنین مواردی، باید بسته‌های نصب شده و نسخه‌های آن‌ها را لیست کنید.

از سرویس هایی که روناک هاست به شما ارائه می دهد می توان به سرور مجازی بورس ، سرور مجازی ترید و سرور مجازی NVME می توان اشاره کرد.

به‌طور مشابه، ممکن است بخواهید سیستم عامل لینوکس را دوباره روی دستگاه خود نصب کنید که برای این کار نیاز است که بسته‌ها را دوباره نصب کنید.

اگر قصد دارید بسته‌ها را نصب، حذف یا دوباره نصب کنید، قدم اول همیشه لیست کردن بسته‌های نصب شده است. این کار به شما اجازه می‌دهد تا نسخه نصب شده از بسته را تأیید کنید و در صورت نیاز به بروزرسانی یک بسته خاص، اطمینان حاصل کنید.

استفاده از APT برای لیست کردن بسته های نصب شده در لینوکس اوبونتو

برای لیست کردن بسته‌های نصب شده در لینوکس اوبونتو، از APT که یک ابزار مدیریت بسته‌ها در خط فرمان ترمینال است، استفاده می‌شود. apt از نسخه 14.04 لینوکس اوبونتو به بعد معرفی شد و با استفاده از این دستور می‌توان بسته‌های نصب شده را لیست کرد.

دستور لیست کردن بسته‌های نصب شده به صورت زیر است:

sudo apt list –-installed

این دستور، تمامی بسته‌های نصب شده و نسخه آن‌ها را نمایش می‌دهد. لیست کامل بسته‌های نصب شده احتمالاً خیلی بلند خواهد بود و از صفحه‌نمای قابل اسکرول شما بیشتر خواهد شد.

می‌توانید لیست نصب شده را با استفاده از less محدود کنید. این کار باعث نمایش خروجی کوچکتر می‌شود. دستور لینوکس برای این کار با علامت پایپ (|) جدا می‌شود. نمونه ای از این کار به شرح زیر است:

sudo apt list –-installed | less

هرچند less خروجی شما را فشرده می‌کند، اما همچنان یک لیست از بسته‌های نصب شده را ارائه می‌دهد. برای جستجوی هر بسته خاص، می‌توانید grep را به همراه لیست بسته‌ها استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تمام بسته‌های نصب شده PHP را لیست کنید، از دستور زیر استفاده کنید:

sudo apt list –-installed | grep PHP

سپس، برای دیدن اطلاعات بیشتر در مورد یک بسته خاص، از دستور زیر استفاده کنید:

sudo apt packageName


استفاده از dpkg-query برای فهرست کردن بسته های نصب شده در لینوکس اوبونتو

در صورتی که نسخه قدیمی‌تری از لینوکس لینوکس اوبونتو نصب شده باشد و نتوانید از ابزار apt استفاده کنید، از دستور dpkg-query استفاده کنید. این دستور نیز لیستی از بسته‌های نصب شده را نمایش می‌دهد. دستور اصلی dpkg به شکل زیر است:

sudo dpkg –l
این خروجی نیز به همان شکل نام بسته‌ها و نسخه آن‌ها را همراه با توضیح کوتاهی از بسته‌ها نمایش می‌دهد.

می‌توانید از دستور less برای نمایش یک خروجی کوچک‌تر استفاده کنید. دستور dpkg برای این کار به شکل زیر است:

sudo dpkg -l | less

با اضافه کردن grep به این دستور، می‌توانید بسته‌های خاصی را جستجو کنید. دستور در خط فرمان به شکل زیر است:

sudo dpkg -l | grep packageName

به عنوان مثال، برای نمایش بسته‌های PHP نصب شده، کافیست فقط دستور زیر را تایپ کنید:

sudo dpkg -l | grep PHP

درست کردن لیستی از بسته های نصب شده در لینوکس اوبونتو

ممکن است نیاز باشد که لیست کاملی از بسته‌های نصب شده را بسازید و آن را در یک فایل ذخیره کنید. دستور زیر کلیه نتایج را در یک فایل ذخیره می‌کند:

sudo dpkg-query -f ‘${binary:Package}\n’ -W > completePackage.txt

به صورت جایگزین، می‌توانید از دستور زیر نیز استفاده کنید:

sudo dpkg –get-selections > completePackage.txt

این کار به شما در ردیابی بسته‌های نصب شده در سرور مجازی کمک می‌کند و می‌تواند برای تکثیر نصب یکسان بر روی دیگر ماشین‌ها نیز استفاده شود. شما می‌توانید از این دستور برای نصب بسته‌های یکسان بر روی سرور جدید استفاده کنید. برای این کار، پس از قرار دادن فایل package_list.txt روی سرور جدید، از دستور زیر استفاده کنید:

sudo xargs -a completePackage.txt apt install

این کار همچنین با استفاده از apt انجام می‌شود. برای دریافت تمامی بسته‌های نصب شده در یک فایل، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

sudo apt list –installed | awk -F/ -v ORS=” ” ‘NR>1 {print $1}’ > completePackage.txt

هنگامی که این موارد را در یک فایل داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از دستور زیر، همه چیز را در یک سرور دیگر نصب کنیم:

sudo apt-get install < completePackage.txt

شمردن تعداد بسته های نصب شده در لینوکس اوبونتو 

شاید نیاز داشته باشید تا تعداد بسته‌های لینوکس نصب شده را بشمارید. این کار مشابه دستور بالا انجام می‌شود. نه با تغییر مسیر خروجی به یک فایل، بلکه با استفاده از دستور wc برای بدست آوردن تعداد.

یک مثال از چنین دستوری به صورت زیر است:

sudo dpkg-query -f ‘${binary:Package}\n’ -W | wc -l

خروجی این دستور، کل تعداد بسته‌های نصب شده خواهد بود. به طور مشابه، با استفاده از دستور زیر با apt می‌توانید کل تعداد بسته‌های نصب شده را بدست آورید:

sudo apt list –-installed | wc -l

آموزش لیست کردن بسته های قابل ارتقا در لینوکس اوبونتو

با استفاده از apt، می‌توانید نسخه‌های جدیدتری از بسته‌های موجود برای نصب را بررسی کنید. این کار با استفاده از دستور زیر انجام می‌شود:

sudo apt list –upgradeable

لیست کردن همه نسخه های بسته های نصب شده در لینوکس اوبونتو

در صورتی که شما چندین نسخه از یک بسته را نصب کرده‌اید، می‌توانید تمام نسخه‌های نصب شده را با استفاده از apt لیست کنید. این کار با استفاده از دستور زیر انجام می‌شود:

sudo apt list –all-versions

در پوشه /var/log/apt، می توانید فایل history.log را لیست کنید تا اطلاعات مربوط به بسته هایی که حذف، به روزرسانی و حذف شده اند، و زمان و روز مربوط به آنها را بررسی کنید.

لیست کردن بسته های اسنپ و فلت پک

با توجه به اینکه دستورات apt و dpkg قادر به لیست کردن بسته‌های لینوکس Snap و لینوکس Flatpak نخواهند بود، باید از دستورات کمی متفاوت استفاده کنیم.

برای لیست کردن بسته‌های لینوکس Snap نصب شده، از دستور زیر استفاده کنید:

snap list

به همین ترتیب، برای لیست کردن بسته‌های لینوکس Flatpak نصب شده، از دستور زیر استفاده کنید:

flatpak list

نتیجه گیری

با اینکار، شما به می دانید که چگونه از دستورات پایه لینوکس برای مشاهده بسته‌های نصب شده بر روی دستگاه لینوکس لینوکس اوبونتو خود استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از دستورات مختلف، تمام بسته های نصب شده را لیست کنید. حتما این دستورات را روی سرور خود را امتحان کرده و نظرات خود را در قسمت نظرات زیر برای ما ارسال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *