آموزش و نحوه استفاده از دستور انتقال فایل در لینوکس

آموزش و نحوه استفاده از دستور انتقال فایل در لینوکس

امروز در این مقاله تمام دستور انتقال فایل در لینوکس را خدمت شما عرض خواهیم کرد دستورات کپی کردن فایل تا کات و انتقال آن به سروری و یا سیستمی دیگر در توضیحات زیر خدمت شما ارائه داده‌شده است.

اگر قصد خرید هاست لینوکس را دارید می توانید به صفحه هاست لینوکس استاندارد سایت روناک هاست مرجعه کنید.

دستور انتقال فایل در لینوکس ftp

برای استفاده از دستورات انتقال فایل در لینوکس ابتدا اتصال به سروری و یا سیستمی دیگر برای انتقال اطلاعات فایل موردنظر از واجبات در این سیستم‌عامل می‌باشد. برای انجام اینجا به‌جایی ابتدا باید جلوی عبارت ftp، IP موردنظرتان را که فایل قرار است به آنجا منتقل شود وارد می‌نمایید. سپس بعد از قرار دادن IP نوبت به نام کاربری و پسورد ftp مقصد می‌رسد پس این عبارت‌ها را نیز برای اتصال به سیستمی دیگر و یا سروری دیگر در ادامه وارد می‌کنید.

C:\> ftp 192.168.0.1

دستور انتقال فایل در لینوکس Put

برای آپلود نمودن فایل موردنظرتان لازم است از دستور put که شکل آن را پایین مشاهده می‌کنید برای انجام این فرایند بهره ببرید.

ftp> put c:\files\file1.txt

دستور انتقال فایل در لینوکس mget

اگر قصد دارید از دستورات انتقال فایل در لینوکس استفاده کنید. یک یا چند فایل موردنظرتان را دانلود نمایید تنها کافی است بعد از عبارت mget فایل موردنظرتان را قرار دهید به‌مانند دستور زیر:

ftp> mget file1 file2

و اما اگر نیاز به دانلود تمام فایل ها را یکجا دارید باید بعد از mget عبارتی را همانند شکل زیر قرار دهید تا که تمام فایل ها را بدون صرف وقت زیاد به‌جای دانلود به‌صورت یکی و مجزا که وقت زیادی را از شما به هدر می‌دهد به‌راحتی به‌صورت، یکجا برای شما دانلود شود.

ftp> mget *.*

scp (انتقال اطلاعات)

دستورات انتقال فایل در لینوکس برای انتقال اطلاعات هم راه چاره دارد لازم به ذکراست بعد از اتصال به سرور اطلاعاتی نیاز به انتقال یافتن دارد و بهترین روشی که می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد به دستور زیر و با استفاده از قسمت scp این فرایند انجام می‌شود.

Scp { source }

username@address_host: destination

برای آشکار شدن مدت‌زمان رشد و انتقال به شکل درصد دستور -c: و نیز برای سوییچ‌های مفید از دستور-p: استفاده نمایید.

فشرده‌سازی

یکی از پر درخواست‌ترین دستورات انتقال فایل در لینوکس فشرده‌سازی فایل هنگام ارسال می‌باشد. اگر مایلید اطلاعات در زمان انتقال آن‌ها به‌صورت فشرده باشد لازم است در سرور مقصد، پورت ssh دستور زیر را اجرا کنید.

-P:

کپی اطلاعات داخل فولدر

همچنین اگر تمایل دارید هر چه داخل فولدر هست را کپی کنید و داشته باشید می‌توانید از دستور زیر استفاده نمایید.

-r:

دستور انتقال فایل در لینوکس rsync

اشاره می‌کنیم به مهم‌ترین دستورات انتقال فایل در لینوکس (rsync)، اگر می‌خواهید در زمان انتقال پیدا کردن اطلاعات از ویژگی‌های resume و همچنین امکانات synchronize بهره‌مند شوید دیگر نگران نباشید زیرا که دستور rsync این کار را انجام می‌دهد.

ناگفته نماند اگر نیاز دارید تا اطلاعات فایل را میان چند سرور منتقل کنید، می‌توانید از دستور rsync استفاده نمایید البته این انتقال اطلاعات توسط این دستور در سرور نیز قابل انجام می‌باشد.

rsync { source destination}

برای حفظ اطلاعات فایل ها مانند لینک‌ها و timestamps و owner به دستور زیر توجه کنید.

-v:

همچنین دستور سوییچ‌های مفید -a: می‌باشد.

 کپی اطلاعات فایل ها

در مجموعه دستورات انتقال فایل در لینوکس در rsync دستوری که برای آشکارسازی عمل کپی داده می‌شود -r: و اگر قصد دارید تمامی اطلاعاتی که داخل فولدر می‌باشد را کپی کنید از دستور -z: استفاده نمایید.

برای فشرده‌سازی اطلاعات فایل ها هنگام ارسال به مقصد بهتر تنها لازم است از دستور -p: استفاده نمایید، و اگر می‌خواهید حرکت و پیشرفت انتقال فایل ها را به شکل درصدی مشاهده نمایید تنها باید از دستور پایین پیروی کنید.

rsync -avz /home/admin

media/backup/ #

در دستورات انتقال فایل در لینوکس شما می‌توانید با استفاده از ssh به پورت مخصوصی در مقصد اطلاعات را میان دو سرور ارسال کنید و به اشتراک بگذارید البته این دستور زمانی جواب می‌دهد که از rsync استفاده کنید.

به شکل زیر:

Rsync -arvz -e ‘ssh -p 22’ rpmpkgs/ root@192.168.0.101:/#

دستور بالا به معنای فایل rpmpkgs انتقال میابد با IP موردنظر 192.۱۶۸.۰.۱۰۱ به همراه دسترسی root (یوزر) در راه مقصد home به‌وسیله ssh در پورت ۲۲

دستور انتقال فایل در لینوکس mv

در زمینه دستورات انتقال فایل در لینوکس از دستور mv هم می‌توانید فایل موردنظرتان را به پوشه و البته می‌توان با استفاده از mv پوشه به پوشه انتقالی را به انجام برسانید. که دستور کامل این فرایندها در زیر به شما ارائه داده‌شده است.

منتقل کردن پوشه به پوشه‌ای دیگر:

 Mv Directory1/ Directory2/#

انتقال دادن فایل به پوشه:

mv file folder/#

اگر که در میان دستورات انتقال فایل در لینوکس به دنبال کات کردن اطلاعات می‌گردید دستور mv این راه‌کار را برای شما دارد. با استفاده از دستور زیر تمام اطلاعات موردنظرتان را کات کنید.

mv {source destination}

ناگفته نماند با استفاده از چند دستور ساده mv می‌توانید از ارسال فایل‌هایی که شباهت به هم دارند جلوگیری کنید و حتی زمانی که فایلی مشابه فایل ارسالی از قبل انتقال‌یافته باشد توسط mv تائید شده و replace شدن نمایان می‌شود.

برای بهره بری از این فرایندها باید دستورات زیر را اجرا نمایید.

جلوگیری از ارسال فایل‌های مشابه

-b:

تائید replace فایل‌های مشابه

-n:

از دستور mv قبل از overwrite می‌توان اطلاعات مقصد را بک آپ گیری کرد و اما برای rename فایل هم mv قابل‌استفاده است.

Mv directory_1/ directory_2/ #

دستور انتقال فایل در لینوکس Cp

از نمونه‌های دستورات انتقال فایل در لینوکس دستور cp هم از پرکاربردترین‌ها و مهم‌ترین‌ها در سیستم لینوکس می‌باشد. از این دستور برای کپی کردن اطلاعات داخل فایل ها و محافظت ویژگی‌هایی هم چون لینک‌ها و owner و غیره استفاده می‌شود. برای آشکار شدن اجرای امر کپی شدن نیز دستور cp کمک‌کننده می‌باشد.

کپی اطلاعات

Cp {source destination}

دستور کپی اطلاعات داخلی فولدر

-a:

دستور سوییچ‌های مفید -r: و همچنین برای حفظ و سیو اطلاعات مهم فایل ها مانند لینک‌ها و … دستور -v: قابل‌استفاده می‌باشد.

آشکارسازی امر کپی شدن

Cp -avr /tmp/conf//tmp/backup#

نتیجه‌گیری

در این مقاله چند نمونه از دستورات لازم مخصوص فایل ها از قبیل کپی کردن و انتقال و غیره و همچنین دستوراتی برای فشرده‌سازی فایل ها در هنگام ارسال و انتقال آن‌ها به‌جایی دیگر را به شما معرفی کرده و آن‌ها را با شما آشنا ساختیم. افرادی که با سیستم‌عامل لینوکس کار می‌کنند باید این اطلاعات را تا حدودی داشته باشند تا که در مواقع لزوم بتوانند انتقال فایل را در این سیستم‌عامل به‌راحتی و بدون دردسر انجام دهند. امیدوارم تا حد کافی دستورات سودمندی را برای انتقال فایل در لینوکس در این مقاله دریافت کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *