آموزش نحوه بکاپ گیری از هاست دایرکت ادمین

آموزش نحوه بکاپ گیری از هاست دایرکت ادمین

در این راهنما به شما نشان دهیم چگونه می‌توانید به طریق منحصر به فردی از ویژگی‌های مدیریت هاست دایرکت ادمین برای انجام عملیات پشتیبان‌گیری استفاده کنید. هدف این آموزش این است که در پایان آن، شما به طور کامل قادر باشید وب‌سایت خود را پشتیبان‌گیری کرده و پرونده‌های پشتیبان را از دایرکت ادمین دانلود کنید. انتقال یک فایل پشتیبان کامل در دایرکت ادمین به نظر ساده ممکن است، اما به طور ظاهری ممکن است چالش‌هایی ایجاد شود که کاربران همیشه با آن مواجه شده‌اند؛ به عنوان مثال، چگونگی انجام عملیات بکاپ گیری از دایرکت ادمین خود.

نحوه تهیه بکاپ از دایرکت ادمین

پشتیبان‌گیری یک وظیفه بسیار حیاتی است که همواره نیازمند دقت و توجه می‌باشد. چرا که مسئولیت مراقبت و حفظ اطلاعات به عهده شماست. شرکت‌های میزبانی وب برای ارائه خدمات بهتر و ارائه کمک در مواقع حساس از عملیات پشتیبان‌گیری استفاده می‌کنند، اما به احتیاط، بهتر است که صاحب وب‌سایت هم خود به تهیه نسخه پشتیبان از سایت خود بپردازد تا در مواقع بحرانی دچار مشکل نشود. فاصله زمانی بین عملیات پشتیبان‌گیری از هاست دایرکت ادمین نیز باید بر اساس حجم تغییراتی که در سایت و پایگاه داده اعمال می‌شود، تعیین شود. برای آغاز عملیات پشتیبان‌گیری از هاست دایرکت ادمین، به مراحل زیر پیش بروید:

  1. ابتدا  وارد پنل کنترل هاست خود شوید.
نحوه تهیه بکاپ از دایرکت ادمین

پس از  ورود به پنل کنترل هاست دایرکت ادمین، شاهد صفحه اصلی آن خواهید بود. در بخش “حساب کاربری شما”، روی گزینه “ایجاد/بازیابی پشتیبان‌ها” کلیک کنید. (reate/Restore Backups)

نحوه تهیه بکاپ از دایرکت ادمین

سپس به قسمت بک آپ گیری از هاست خود هدایت می شوید.

تهیه بکاپ از دامنه و ساب دامنه ها در هاست دایرکت ادمین

در این بخش، شما می‌توانید دقیقاً مشخص کنید که از کدام بخش‌های اطلاعات موجود در هاست دایرکت ادمین می‌خواهید نسخه پشتیبان تهیه کنید. این پنل کنترل به شما آزادی عمل فراهم کرده است تا از تمامی بخش‌های هاست پشتیبان‌گیری کنید. این بخش‌ها ممکن است شامل ایمیل‌ها، پایگاه داده‌ها، اطلاعات اصلی وب‌سایت، حساب‌های FTP و … باشند. در ادامه، ما به شما نحوه عملکرد هر یک از این بخش‌ها را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

تهیه بکاپ از دامنه و ساب دامنه ها در هاست دایرکت ادمین

بخش اطلاعات وب‌سایت ( Website Data)

اولین بخش از تنظیمات بکاپ‌گیری برای اطلاعات هاست، بخش اطلاعات وب‌سایت می‌باشد. در این بخش، امکان دقیق‌تر کردن عملیات پشتیبان‌گیری از هاست دایرکت ادمین فراهم شده است. گزینه‌های موجود در بخش اطلاعات وب‌سایت به اخص برای کاربرانی که دارای دامنه‌های متعددی هستند و هر دامنه دارای تعدادی زیردامنه می‌باشد، بسیار مفید است.

چگونه از ایمیل های هاست خود بکاپ بگیریم؟

وقتی به قسمت کمی پایین‌تر از صفحه بکاپ‌گیری از هاست می‌رسیم، با تنظیمات جالبی روبه‌رو می‌شویم. در این بخش، می‌توانیم تعیین کنیم که آیا باید از تمام دامنه‌ها و ساب‌دامنه‌ها نسخه بکاپ تهیه شود یا خیر. تنظیمات این بخش به شرح زیر است:

فهرست دامنه‌ها Domains Directory: با فعال کردن این گزینه، مشخص می‌شود که از اطلاعات مربوط به تمام دامنه‌های متصل به این هاست نسخه بکاپ گرفته شود.

فهرست ساب‌دامنه‌ها Subdomain Lists: با استفاده از این گزینه، مشخص می‌شود که اطلاعات ساب‌دامنه‌ها نیز برای ما اهمیت دارند و از تمام ساب‌دامنه‌های ما بکاپ گرفته شود.

چگونه از ایمیل های هاست خود بکاپ بگیریم؟

بخش E-Mail: در این بخش از مراحل تهیه بکاپ در دایرکت ادمین، می‌توانیم تعیین کنیم که آیا از اطلاعات مرتبط با اکانت‌های ایمیل، ایمیل‌های دریافت و ارسال شده، فورواردها، فیلترهای ایمیل و دیگر اقلام مشابه نسخه بکاپ گرفته شود یا خیر.

چگونه از ایمیل های هاست خود بکاپ بگیریم؟

E-mail Account: این گزینه به ما امکان می‌دهد از اکانت‌های ایمیل و رمز عبور مربوط به هر کدام نسخه بکاپ بگیریم.

E-mail Data: در این بخش، از اطلاعات مرتبط با وب‌میل، صندوق ورودی نسخه بکاپ تهیه می‌شود.

E-mail Settings: فیلترها و ایمیل‌های دسته‌بندی شده در نسخه بکاپ جای می‌گیرند.

Forwarders: اطلاعات مربوط به فورواردرها، یا به عبارت دیگر، ایمیل‌های ارجاع‌دهنده در نسخه بکاپ ذخیره می‌شوند.

Autoresponders: تنظیمات مرتبط با پاسخ‌دهنده‌های خودکار ایمیل در نسخه بکاپ گنجانده می‌شوند.

Vacation Messages: از تنظیمات Vacation و پیام‌های مربوط به آن (پاسخ‌دهنده‌های تنظیم شده برای اطلاع‌رسانی در ساعات آتی و زمان‌بندی آنها) در نسخه بکاپ گرفته می‌شود.

Mailing Lists: از تمام لیست‌های ایمیل و آرشیو مرتبط با آنها در نسخه بکاپ نگهداری می‌شوند.

آموزش بک آپ گیری از اکانت های Ftp در دایرکت ادمین

بخش Ftp: در تنظیمات بکاپ‌گیری از هاست در دایرکت ادمین، بخشی به نام FTP وجود دارد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا تعیین کند آیا از اکانت‌های FTP تعریف شده در هاست و تنظیمات مربوط به هر یک از آنها نیز نسخه پشتیبان تهیه شود یا خیر.

چگونه از ایمیل های هاست خود بکاپ بگیریم؟

تنظیمات این قسمت به شرح زیر است:

1. Ftp Accounts: این گزینه امکان فراهم می‌آورد تا از اکانت‌های FTP موجود در هاست خود نیز در نسخه بکاپ استفاده کنیم.

  • Ftp Settings: با فعال کردن این گزینه، تنظیمات مرتبط با اکانت‌های FTP نیز در نسخه بکاپ گنجانده می‌شوند.

تهیه بکاپ دیتابیس دایرکت ادمین

بخش Databases: دیتابیس سایت یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌هایی است که باید حتماً در نسخه بکاپ شما موجود باشد. اگر بکاپ‌گیری از دیتابیس ناقص انجام شود، شما قادر به بازیابی کامل نسخه بکاپ یا انتقال اطلاعات نخواهید بود. این به این دلیل است که اطلاعات اصلی و حیاتی در دیتابیس سایت‌ها ذخیره می‌شوند.

بک اب گیری از دیتابیس را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

تهیه بکاپ دیتابیس دایرکت ادمین

تنظیمات دیتابیس( Database Settings): با فعال کردن این گزینه، تمام یوزرهای دیتابیس و تنظیمات مرتبط با آن‌ها در نسخه بکاپ شامل می‌شوند.

داده‌های دیتابیس( Database Data): با انتخاب این گزینه، اعلام می‌شود که از داده‌های دیتابیس و جداول مربوط به آن‌ها نیز در نسخه بکاپ استفاده شود.

بکاپ گیری از سطل آشغال دایرکت ادمین

کاربران همیشه به دنبال یک راه برای بازیابی فایل‌های حذف شده از هاست خود بودند و با چالش‌هایی مواجه می‌شدند تا بتوانند سطل زباله (سطل آشغال) در دایرکت‌ادمین را پیدا کنند. در نسخه‌های قدیمی‌تر دایرکت‌ادمین، سطل بازیافت یا سطل زباله وجود نداشت، اما در آپدیت‌های بعدی، بخشی با نام “Trash Bin” در بخش مدیریت فایل دایرکت‌ادمین اضافه شد. همه فایل‌هایی که حذف می‌شوند، به این بخش منتقل می‌شوند و قابلیت بازیابی دارند.

بکاپ گیری از سطل آشغال دایرکت ادمین

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار دهید، این است که فایل‌های موجود در سطل بازیافت ممکن است قسمت قابل توجهی از فضای هاست شما را اشغال کنند. بنابراین، در فرآیند بکاپ‌گیری از هاست دایرکت‌ادمین، باید دقت داشته باشید که اگر گزینه “Deleted Trash Data” را در حالت فعال قرار دهید، این سطل بازیافت نیز در پروسه بکاپ‌گیری در نظر گرفته می‌شود. این انجام می‌شود به دلیل اینکه در آینده ممکن است نیاز داشته باشید تا فایل‌های حذف شده را بازیابی کنید. اما اگر تمایلی به این ندارید که فایل بکاپ شامل این بخش باشد، می‌توانید این گزینه را در حالت غیرفعال قرار دهید و بدین ترتیب حجم فایل بکاپ نیز کاهش خواهد یافت.

بکاپ گیری از سطل آشغال دایرکت ادمین

در پایان، پس از بررسی تمام تنظیمات بکاپ‌گیری در دایرکت‌ادمین و اعمال گزینه‌های دلخواه، بر روی دکمه “Create Backup” در پایین سمت راست کلیک کنید تا عملیات تهیه بکاپ از هاست دایرکت‌ادمین آغاز شود.

بکاپ گیری از سطل آشغال دایرکت ادمین

به محض بک اپ گیری را با تصویر زیر مواجه می شوید.

بکاپ گیری از سطل آشغال دایرکت ادمین

این اطلاعیه به شما می‌گوید که مراحل بکاپ‌گیری در حال انجام هستند. پس از اینکه نسخه بکاپ به صورت کامل تهیه شد، در قسمت سیستم پیغام‌های دایرکت‌ادمین پیامی با عنوان “Your backups are now ready” نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده موفقیت عملیات بکاپ‌گیری از هاست دایرکت‌ادمین است.

بکاپ گیری از سطل آشغال دایرکت ادمین

دانلود بکاپ دایرکت ادمین

در هاست دایرکت‌ادمین، در بخش “File Manager” یک دایرکتوری با عنوان “backups” وجود دارد. تمام نسخه‌های بکاپی که شما تهیه می‌کنید، در این مسیر ذخیره می‌شوند. با کلیک بر روی هر یک از آن‌ها، شما می‌توانید هر فایلی را دانلود کنید. برای دانلود بکاپ در دایرکت‌ادمین، این مراحل را دنبال کنید:

1. به بخش “File Manager” در دایرکت‌ادمین مراجعه کنید.

2. وارد دایرکتوری “backups” شوید.

با این اقدامات، شما می‌توانید به فایل‌های بکاپ دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را دانلود کنید.

دانلود بکاپ دایرکت ادمین

روی  backups کلیک کنید.

دانلود بکاپ دایرکت ادمین

اکنون فایل هایی که بک اپ گرفته شده اند را می توانید مشاهده کنید.

دانلود بکاپ دایرکت ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *